Outlander phev akun kunto

hese

New Member
Liittynyt
3 Maaliskuu 2019
Olen hankkimassa 150-200t ajettua phev outlanderia, vuosimallia 2013-14. Onko palstalaisilla käytännön kokemusta että kuinka paljon akun kapasiteetti on heikentynyt noilla kilometreillä uuteen verrattuna? Pystyykö akun kuntoa jotenkin helposti testaamaan ostotilanteessa (jokin testeri tms)? Ulkomaisilta keskustelufoorumeilta näyttää löytyvän paljon keskustelua, että outlanderin akku heikkenisi odotettua nopeammin.

Aikomuksena on pitää autoa n. 4 vuotta ja kilometrejä tulee vuoteen n.30000. Neljän vuoden päästä outlanderillani olisi siis ajettu 270-320t. Onkohan tuon ikäisellä/ajetulla outlanderilla enää kunnollista jälleenmyyntiarvoa, verrattaessa esim. vastaavaan diesel koneella? Onko tietoa minkä verran outlanderin akun vaihto kustantaa?
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Pahoin pelkään ettei jälleenmyyntiarvoa näillä akkuvehkeillä enää juurikaan ole, kun takana 10 vuotta ja 300tkm ajoa ellei akkuja ole vaihdettu. Tosin eipä mahda olla dieselissäkään tulevaisuudessa, kun koskaan ei tiedä mitä sdp ja vihreät keksivät dieseleiden kiusaksi.
 

hese

New Member
Liittynyt
3 Maaliskuu 2019
Vaikea on tietysti alkaa ennustajaksi, että mikä tuollaisen 10v vanhan ja 300t ajetun phev:hinta on. Akuston vaihdolla tilanne tietysti paranee, mutta sen takia olisikin kiva tietää mitä tuo akuston vaihto tällä hetkellä maksaa. Jos jollain foorumilaisilla olisi tuollainen vajaa 200t ajettu phev, niin olisi mielenkiintoista kuulla mikä on range tällä hetkellä.

Basbarduu: Nuo yleisimmät kysymykset on luettu, siellä olikin mainittu watchdog akun kunnon tarkastukseen.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tuosta akun kunnosta on hieman vaikea sanoa mitään, jollei ole samaa akustoa testannut sen ollessa uusi.

Ulkomaisilla foorumeilla törmää siihen että ajomatka olisi pudonnut. Tuossa on vain niin monta muuttujaa (sää, nopeus, tuuli, ruuhkaisuus, renkaiden paineet...), että luotettavaa vertailua on hankala tehdä.

Itselläni en viisi vuotta käytössäni olleessa havainnut mitään hiipumaa. Taisi akulla ajon ennätykset tulla vasta viimeisenä vuonna. Johtuen ehkä rullaavammista ja jäykemmistä pyöristä (19 tuuman vanne, matalaprofiilisemmalla renkaalla).

Huollosta kait sen akkupaketin hinnan saa, tosin yleensä ensin vaihdetaan vain yksittäisiä kennoja. Ulkomailla on ilmeisesti kolariautoista pelastettua akustoja hintaan 1000 - 2000 EUR.

Itse en n. 10 vuotta hybrideillä ajaneena stressaa akustoista lainkaan.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Androidille löytyy "PHEV Watchdog" -niminen ohjelma mikä näyttää akustosta paljon tietoa, kuten kennokohtaiset jännitteet, ja auton ohjainyksiköstä kaivetun arvion akuston kapasiteetista. Tuo on siis ihan auton itse laskema arvo joka perustuu todelliseen kulutukseen, montako ampeerituntia on otettu siinä vaiheessa kun range on 0km..

Tuo tarvii obd-töpseliiin joko bluetooth- tai wifi- palikan, ja niistäkin vain tietyt mallit käy. Wifi on nopeampi mutta bluetooth halvempi. Minua ei jatkuva käyttö kiinnostanut niin ostin halvimman mahdollisen bluetooth-pulikan:
https://www.ebay.com/itm/OBD2-Bluet...nostic-Scanner-Tool-Interface-JS/183568725320

Itselle näyttää 70tkm ajetulle autolle että olisi 91% uuden akun kapasiteetista jäljellä. Tuo vissiin on ihan hyvin.

Hupaisan mainoksen arpoi Android tuohon alapalkkiin.. :)

4445339540371358032.jpg
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Käsittääkseni akku on moduleina, joten koko akkua ei tarvitse vaihtaa kerralla. Toisekseen, voisi kuvitella että vastaavasti polttomoottori on huomattavasti vähemmän käytetty kuin samanikäisessä/samoilla kilometreillä olevassa polttomoottorikoneessa. Sähkämoottorin kulumisesta en osaa varmaa sanoa, mutta käsittääkseni ne eivät paljon käytössä kulu..
 

hese

New Member
Liittynyt
3 Maaliskuu 2019
Olikohan niin että outlanderin akku on moduleina vasta 2015 vuosimallista eteenpäin. Näin muistaisin jostain lukeneeni. Eli 2013-14 malleihin pitäisi vaihtaa koko akusto

Mukava kuulla käyttäjäkommentteja että viisi vuotta vanha akusto ei näytä hiipumisen merkkejä. Ehkä tuollaisen phevin uskaltaisi siis ostaa
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Miten tuota whatchdogia pitää tulkita? Tuo capacitykö kertoo akuston maksimivarauksen? Onko tuo siis luettava akusto täynnä vai tyhjänä?
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Miten tuota whatchdogia pitää tulkita? Tuo capacitykö kertoo akuston maksimivarauksen? Onko tuo siis luettava akusto täynnä vai tyhjänä?

Ihan sama milloin lukee, tuo capacity on siis pitkällä aikavälillä laskettu tieto minkä verran sähköä akkuun mahtuu.

Uudessa akussa kapasiteettia on ollut 38Ah, ja nyt siis minulla näyttää 34.6Ah mistä se sitten laskee tuon 91.1%..

38Ah kuulostaa äkkiseltään pieneltä, mutta kun yhden kennon jännite on täytenä 4.1V ja kennoja on 80kpl sarjassa niin saadaan siitä 4.1V*80*38Ah = 12.464 kWh. :) Edit: tjaa ehkä se pitääkin laskea nimellisjännitteellä 3.7V, tulee siitä silti 11.2kWh..
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Eli tuo ylempi luku on se capacity ja alempi nykyinen varaustila. Itsellä tuo capacity ylempi luku 71.3%, 110tkm ajettu, my14 mallia. Mitähän yleensä lie edes
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Olikohan niin että outlanderin akku on moduleina vasta 2015 vuosimallista eteenpäin. Näin muistaisin jostain lukeneeni. Eli 2013-14 malleihin pitäisi vaihtaa koko akusto

Niin varmasti jos tehtaan varaosista puhutaan, myyvät varmaankin koko pakettia kalliiseen hintaan. Mutta kyllä siellä oikeasti on 80kpl erillisiä kennoja sisällä, ihan vaikka ebaystä voi purkuosina ostella:

https://www.ebay.com/itm/YUASA-lev4...-outlander-ION-hybrid-power-wall/143156294076

Ja varmaan noita saa uutenakin osteltua jotain kanavaa myöten YUASA:lta suoraan..

Noiden kanssa pelatessa tietenkin jonkunlainen ammattitaito asiaan oltava, kun jännitettä on 300V ja kennoissa itsessään ei ole mitään sulakkeita tai muutakaan mikä mahdollista oikosulkuvirtaa rajoittaisi.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Eli tuo ylempi luku on se capacity ja alempi nykyinen varaustila. Itsellä tuo capacity ylempi luku 71.3%, 110tkm ajettu, my14 mallia. Mitähän yleensä lie edes

No on tuo ehkä vähän alakanttiin, mutta tuommoisia aika usein tuolla ulkomaan foorumillakin ollut vähemmänkin ajetuissa. Joissain maissa on kuulemma ollut tehtaan akkutakuu että vielä 8v(?) jälkeen pitäisi olla 60% jäljellä, mutta ei taida Suomessa olla.

Siitähän se kait paljolti riippuu että minkä verran autoa on sähköllä ajeltu ylipäätään. Minulla oli 70tkm ajetussa etujarrulevyt jo ajettu minimipaksuuteen, että ei taida olla ainakaan energian talteenotto ollut kovassa käytössä.. :)
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Juu.. Range lämpimästä tallista lähdettynä sähkötilpehöörit sammutettuina range 32km. Täytyy seurata tilannetta. Varmasti akuston käyttö, latauskerrat ja käyttöolosuhteet tietenkin vaikuttavat akuston ns."kulumiseen".
 

batterypack

Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2018
Juu.. Range lämpimästä tallista lähdettynä sähkötilpehöörit sammutettuina range 32km. Täytyy seurata tilannetta. Varmasti akuston käyttö, latauskerrat ja käyttöolosuhteet tietenkin vaikuttavat akuston ns."kulumiseen".

Ja range lasketaan aina edeltävän ajotyylin perusteella. Minulla oli viime viikolta yksi päivä matka-ajoa moottoritiellä ja toinen päivä hiljaista taajamaköröttelyä.

Seuraavan aamun täydet ranget olivat (muistaakseni about) 31km ja 37km.
 

Jalluco

New Member
Liittynyt
16 Tammikuu 2019
Ja range lasketaan aina edeltävän ajotyylin perusteella. Minulla oli viime viikolta yksi päivä matka-ajoa moottoritiellä ja toinen päivä hiljaista taajamaköröttelyä.

Seuraavan aamun täydet ranget olivat (muistaakseni about) 31km ja 37km.
Auto pihalla ja range täydestä latingista eilenkin oli 23km, ei vielä kertaakaan ollut yli 30km. Auto emännän käytössä ja ajotyyli yleensä hyvinkin rauhallinen.
 

batterypack

Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2018
Minullakin aamulähdöt tallista, lämpötila +15c.

Juu. Sähköautoilun mukavuus korreloi aika hyvin ulkoilman lämpötilan kanssa. Talvea kohti mentäessä akkuhaasteet ja ranget tuskastuttavat. Lohtua tulee siitä, että sähkön riittäessä (ph)ev on talviautona mainio.

Kevättä kohden ilme kirkastuu. Ranget paranevat ja aurinko hellii - "tällaista tämän kuuluu olla!". Kunnes alkaa valitus ilmastoinnin sähkönkulutuksesta...
 

MaoFacko

New Member
Liittynyt
26 Elokuu 2017
Olen lähiaikoina menossa ostamaan Outlander PHEV:iä, akun kunto olisi kiva tarkistaa ennen ostoa.
Olisiko jollain lainata OBD bluetooth palikkaa pääkaupunkiseudulla. Olen tilannut oman palikan, mutta ei varmaankaan kerkeä saapua, ennenkuin menen ostamaan auton.
 

Pume

New Member
Liittynyt
29 Maaliskuu 2019
Sijainti
Varkaus
Mulla oli ostamassani -13 loppuvuoden PHEV:issä Watchdogin mukaan muistaakseni jotain 72% SOH akulle. Ajokilometrejä 154t ja Hollannista tuotu. Nyt on aika pitkälti ollut joka aamu hankinnan jälkeen miinusasteita muutamia aamulla ja range on ollut n. 43km joka aamu. Tuosta tipahtaa kyllä aika nopeasti heti muutama km, mutta aika pitkälti n. 40km on sähköllä päässyt päivittäin ajelemaan.
Onko porukka käynyt merkkihuollossa teetättämässä kalibrointeja ja noiden akkujen tasausta, vai mitä se "cell soothing" nyt Suomeksi onkaan. Jos olette käyneet, niin onko ollut merkittävää etua?
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Ei tullut käytyä edellisen kanssa. Sähkömatkassa ei huomannut hiipumaa 120tkm aikana. Tosin välillä latailen näitä 6A virralla, jotta kennot tasapainottuvat. Latausaika 9h...
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Varmaan aika linjassaan jos vertaa omaan - 13/14 vaihteen malliin, jossa pyörii tuo SOH 70% tuntumassa 110tkm ajettuna. Mulla tosin ollu aika aktiivisessa (pika)latauksessa edellisen omistajan toimesta.
 

MaoFacko

New Member
Liittynyt
26 Elokuu 2017
Tässä vielä toinen tänään mulla koeajossa ollut. Outlander PHEV 2016. Tästä autosta tein diilin :cool:

Screenshot_2019-04-12-12-50-16.jpg
 

Pössis

New Member
Liittynyt
24 Huhtikuu 2019
Suunnitelmissa olisi lähemmäs parisataa tuhatta ajettu Phev. Muutamalle myyjälle olen soitellut, kun ilmoituksen kuvissa on ollut tankki ja akku tyhjänä. Olen aamulla pyytänyt laittamaan piuhaan ja soittanut uudelleen vähän ennen liikkeen sulkemisaikaa. Range näytti yhdellä 19 km ja toisella 23. Onkohan tuo yhtään suuntaa antava testaustapa?
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
No ei sinällään, kun ei voi tietää nykyisen omistajan ajotapaa. Se range muuttuu edeltävien ajotapojen perusteella.

Edit: tänään oma phev yllätti ja näytti lähdössä 35km ja 10km työmatkan jälkeen ev ajoa 100% ja range työpaikan pihassa vielä 28km.
 

Pume

New Member
Liittynyt
29 Maaliskuu 2019
Sijainti
Varkaus
Se on tuo rangenäyttö tosiaan ihan arpapeliä. Mulla on nyt tuo MY13 (14?) ja ajettu kohta 160tkm. Range on ollut nyt lämpimällä säällä kaupunkiajossa aika säännöllisesti sen 40km, jota se on nyt aika hyvin näyttänytkin. Jos ilmastoinnin lykkää päälle, niin tuosta saa ottaa 10-12km pois, eli jos kuvaa ottaessa on ollut ilmastointi päällä, niin se saattaa selittää nuo kilometrilukemat.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Ja varsinkin kun autoliikkeen autosta kyse, niin koeajajat kyllä antavat kenkää niin että range varmasti tippuu
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Kuinkahan paljon vaikuttaa akun kuntoon jos harrastaa pikalatausasemalla akun täyteen lataamista? Nehän siis lataavat sen 80% jälkeen täyteen asti, jos vain käynnistää latauksen uudestaan. Ja vaikuttaisi siltä että latausnopeus on selvästi nopeampi kuin standardilatauksessa vielä 80% jälkeenkin, ei tosin kuitenkaan niin nopea kuin varsinainen pikalataus.
 

batterypack

Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2018
Akkufysiikan takia latausteho laskee muutenkin eksponentiaalisesti loppua kohden. Eli tyhjä akku (tai PHEV:ssä 30%) ottaa sähköä parhaiten ja 99% ladattu sitten erityisen huonosti. Mutta tämä olikin varmaan jo tiedossa.

Ei ole tullut kokeiltua tuollaista pakkosyöttöä mutta tuskin se säännöllisesti harrastettuna tekee hyvää akulle. Varmaan tuon jälkeen etanapiuhalle päästessä auton laturi alkaa sitten herkästi rebalansoimaan 0.2 ampeerilla.

Q: WILL RAPID CHARGING DAMAGE THE BATTERY?
Repeatedly performing only rapid charging may reduce the battery capacity. In day to day use normal charging is recommended. To maintain the capacity of the drive battery the vehicle should be charged using normal charging every two weeks and repeat charging near the full charge level should not be repeated.

Onkohan tuossa lopussa tarkoituksella "repeat charging" vai kuuluisiko olla "rapid charging", jolloin valmistaja varoittaisi mainitsemastasi?

Kielipoliisina kun tuossa häiritsee "..repeat charging..should not be repeated".
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Ainakin Mitsussa käsittääkseni pikaladattaessa jää akkukennnojen tasapainottaminen tekemättä. Hiljalleen käy niin, että kennot nappaavat latauksessa virtaa epätasaisesti.

Sen vuoksi hidasta latausta aina välillä. Itse lataan välillä poikkeuksellisen hitaasti, 6A virralla.
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Joka tapauksessa käsikirjassa ei mainita mitään pikalautauksen vaikutuksesta akkutakuuseen, joten tietyssä mielessä jos takuu on voimassa niin ei ole hätää. Ja jos sillä on vaikutusta niin silloinhan tuolla voisi teoriassa saada tuon takuun laukeamaan ja uudet akut ;-)
 

Piuhahev

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
Ainakin Mitsussa käsittääkseni pikaladattaessa jää akkukennnojen tasapainottaminen tekemättä. Hiljalleen käy niin, että kennot nappaavat latauksessa virtaa epätasaisesti.

Sen vuoksi hidasta latausta aina välillä. Itse lataan välillä poikkeuksellisen hitaasti, 6A virralla.
Moi,

Minkälainen laturi sulla on kun voit säätää virtaa aina välillä? Mietinnässä itsellä joku kiinteä laturi, Webasto pure voisi olla hyvä kun laajennettavissa myöhemmin - vaikka tarviikin adapterin. Säädettäviä en ole huomannut markkinoilla. Sivustolla https://försäljning.orustengineering.se/ olisi mielenkiintoinen tuo zappi.
 

Piuhahev

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
Eikös nämä ole ok arvot 5,5-vuotiaalle? Vai osaankohan edes käyttää tätä oikein...
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20190503-180336.png
    Screenshot_20190503-180336.png
    88.4 KB · Lukukerrat 925
  • Screenshot_20190503-180352.png
    Screenshot_20190503-180352.png
    113.2 KB · Lukukerrat 967

Piuhahev

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
Eikös nämä ole ok arvot 5,5-vuotiaalle? Vai osaankohan edes käyttää tätä oikein...
Tjaa. Jtn erikoista tässä, kuten 141pv vanha. Ja latausmäärät. Olisikohan muisti jotenkin tyhjääntynyt tms?
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20190503-181754.png
    Screenshot_20190503-181754.png
    143.9 KB · Lukukerrat 633

batterypack

Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2018
Moi,

Minkälainen laturi sulla on kun voit säätää virtaa aina välillä? Mietinnässä itsellä joku kiinteä laturi, Webasto pure voisi olla hyvä kun laajennettavissa myöhemmin - vaikka tarviikin adapterin. Säädettäviä en ole huomannut markkinoilla. Sivustolla https://försäljning.orustengineering.se/ olisi mielenkiintoinen tuo zappi.

Tuo ruotsalaisen kaupan laturi vaikuttaa ihan hyvältä mutta ei ole kokemuksia.

Itse tilasin viime vuoden lopussa Tsekistä tämän EVE LINE II-laturin reilulla 400 eurolla johtorikkoutuneen Yazakin tilalle. Vähän pohdin alkuun Itä-Blokista (ok, EU:sta) tilaamista mutta samaa tuotetta myytiin Amazon.de:ssä satasen kalliimmalla. Ja käyttökokemukset olivat hyviä.

Nyt kun alkaa puoli vuotta olla plakkarissa niin ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa kaapelista. 6-8-10-13-16A voi säätää tagillä tai heiluttamalla (en ole oppinut heiluttamista enkä aio opetella, ugh). Kotilataukset menevät aina 6A:lla. Kiiretilanteessa joskus 8/10A.

https://www.evexpert.eu/p/253/smart-portable-ac-charger-type1-schuko-16a-1phase

e: Näytössä amperit (-10% käytännössä), lämpötila, latausaika ja energiamäärä kolmella desimaalilla. Ehkä ne tilastofriikin vaatimat loput kahdeksan desimaalia tulevat seuraavaan versioon. Paristovarmennettua muistia ei ole eli latausarvot pyyhkiytyvät aina kun virta katkeaa (haittaa ketä haittaa).
 
Viimeksi muokattu

Piuhahev

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
Tuo ruotsalaisen kaupan laturi vaikuttaa ihan hyvältä mutta ei ole kokemuksia.

Itse tilasin viime vuoden lopussa Tsekistä tämän EVE LINE II-laturin reilulla 400 eurolla johtorikkoutuneen Yazakin tilalle. Vähän pohdin alkuun Itä-Blokista (ok, EU:sta) tilaamista mutta samaa tuotetta myytiin Amazon.de:ssä satasen kalliimmalla. Ja käyttökokemukset olivat hyviä.

Nyt kun alkaa puoli vuotta olla plakkarissa niin ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa kaapelista. 6-8-10-13-16A voi säätää tagillä tai heiluttamalla (en ole oppinut heiluttamista enkä aio opetella, ugh). Kotilataukset menevät aina 6A:lla. Kiiretilanteessa joskus 8/10A.

https://www.evexpert.eu/p/253/smart-portable-ac-charger-type1-schuko-16a-1phase

e: Näytössä amperit (-10% käytännössä), lämpötila, latausaika ja energiamäärä kolmella desimaalilla. Ehkä ne tilastofriikin vaatimat loput kahdeksan desimaalia tulevat seuraavaan versioon. Paristovarmennettua muistia ei ole eli latausarvot pyyhkiytyvät aina kun virta katkeaa (haittaa ketä haittaa).
Kiitos. Nyt pitää jatkaa pohdintaa että tekisikö kuitenkin tästä kotilaturin, 6A riittäisi täälläkin - muutoin voi vaikka käyttää bensaa. Näyttöä en tarvitsisi, tuijottelen sitä sisältä käsin. Tuo sähkömittarin vilkkusilmään kiinnitettävä laitos on hyvä ja halpa kokemusteni mukaan ja uskallan suositella. Taisi olla mg-engineering tms mistä tilasin (piti maksaa etukäteen).

Heiluttaminen jäi vähän epäselväksi, mutta arvelisin että tägin käyttö on lienee fiksumpaa mikäli osaan kuvitella käyttötavat oikein.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20190418_190353.jpg
    IMG_20190418_190353.jpg
    172 KB · Lukukerrat 539
Viimeksi muokattu

Piuhahev

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
Lucian päivänä 2018 otettu akku pakasta. Tippuiko noita PHEV:jä kanaaliin silloin jokunen vuosi takaperin?

o_O
Tjaa-a. Kokeilin Hollannin kielen jatkokurssia huoltokirjan kanssa, ei ollut merkintöjä kanaalikylvystä tai akun vaihdosta.

Akun tiedot kyllä viittaavat vahvasti uusimiseen jännitteineen ja soh-arvoineen tuon 142 päivän käyttöajan lisäksi. Pitäisiköhän vaan olla erittäin tyytyväinen? Auto on muutoinkin erinomaisessa kunnossa, tokihan tällä on rullattukin varsin kohtuullisesti ikäänsä nähden.

Ainut negatiivinen asia autossa on Defan jälkiasenteinen hälytin joka pitää aina erikseen kytkeä pois ennen käynnistystä. Jos sen kaukosäätimestä loppuu paristo niin luulen että on otettava taksi?
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Osaiskohan merkkiliike vastata tuohon akun ikään? Aika merkillinen kyllä. Jos näistä saa jotenkin ns. muistin nollattua niin onko softan huijaaminen akun kunnon suhteen mahdollista? Alkaisi olemaan aika haasteellista auton osto, jos ei voisi luottaa dataan mitä autosta saa. Luulisi merkkiliikkeen tiedoista löytyvän, jos on akusto vaihdettu ellei sitten ole käytetty jotain Ebay akkupakettia ja asennettu ominpäin uudemman auton paketti.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Ois kyllä mielenkiinnosta käytävä kokeilee merkkiliikkeen mielipidettä tähän akun kulumiseen. Nyt meni alle 70% SOH 114tkm ajettuna. Tuskin tuo mikään epänormaali on, mutta lähinnä siitä akkutakuuasiasta että mitä se oikeasti kattaa ja paljonko sen takuun mielestä akku saa kuoleentua takuun aikana.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20190504-161325__01.jpg
    Screenshot_20190504-161325__01.jpg
    59.3 KB · Lukukerrat 506
Viimeksi muokattu

Piuhahev

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
Yep. Parin viikon päästä menossa tämä yksilö huoltoon, ehkäpä selviää historia paremmin akkujen osalta. Sanovat että tieto lisää tuskaa, mutta tietämättömyys tekee kyllä saman. Tuntuisi että omatoiminen akunvaihtaja ei välttämättä vaihtaisi kaikkia akkuja mutta toisaalta ehkä merkkiliike tekisi huoltovihkoon jonkun merkinnän? Toisaalta taas kaikki tuntuu toimivan ja data näyttää hyvältä, lumisade loppui ja aurinkokin paistaa...
 

Piuhahev

New Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
Osaiskohan merkkiliike vastata tuohon akun ikään? Aika merkillinen kyllä. Jos näistä saa jotenkin ns. muistin nollattua niin onko softan huijaaminen akun kunnon suhteen mahdollista? Alkaisi olemaan aika haasteellista auton osto, jos ei voisi luottaa dataan mitä autosta saa. Luulisi merkkiliikkeen tiedoista löytyvän, jos on akusto vaihdettu ellei sitten ole käytetty jotain Ebay akkupakettia ja asennettu ominpäin uudemman auton paketti.
Piti etsiskellä vähän tietoja ulkomaisilta foorumeilta, näköjään on mahdollista buutata akkujen hallintajärjestelmä (bmu). Tämäpä ei ollut hyvä tieto. Selittää tuon akuston virheellisen iän mutta jättää sitten avoimeksi mikä on soh jota ilmeisesti laskeskellaan historian perusteella. Siispä 95,5 prossaa on tuskin totta. Huono homma mikäli auto käyttää sitä varauksen purkamisen pohjatietona, sikäli kun varaus menee sitten kovin alhaiseksi. Piti oikein käydä lenkillä, lopuksi ev-range meni -- (nolla) tasolle ja watchdog näytti 10,5 Ah mutta mitähän se todellisuudessa on? Huomenna mökkivisiitti niin voi tarkkailla lisää.
 

Qilty

New Member
Liittynyt
25 Kesäkuu 2019
Olisko kenelläkään mitään faktaa että miten Mitsun Akkutakuu toimii, kuinka pitkä se on ja mikä on "raja" jolloin akku on liian kulunut ikäänsä nähden? Netti kun tuntuu olevan pullollaan kaikenlaisia tietoja niin eipä juuri ota selvää, jossain lukee 8v/160tkm jossain lukee 5v ja jossain mainittiin että huollot on pitänyt teettää valtuutetussa huollossa. Aion asian kyllä kysyä paikalliselta Mitsubishi-huollolta, mutta he lomailee vielä ensi viikon.
 
Ylös Bottom