Ensimmäinen hybridi ->Outlander phev

voittaja

New Member
Liittynyt
16 Toukokuu 2019
Moroo,

Tarkoitus hankkia ensi hybridiksi tuommoinen Outlander Phev, 100-150tkm ajettu, 13-14vm ja tarkoitus hakee tämmönen saksasta/hollannista. Kilometreja tulee niin vähän niin Diesel hybridi ei mielestäni fiksu ostos, jos hallitus lähtee vielä dieseliä hinnoittelemaan uudestaa. Vai tuleeko mieleen joku muu fiksumpi hybridi? jossain vaiheessa tarkoitus päivittää se täyssähkö autoon eli jälleenmyyntiäkin mietin.

Mutta mitä asioita olisi hyvä ottaa tommosessa huomioon? Onko joku vm malli joka tulisi kiertää kaukaa? entä akut? takuu niissä?

Kiitos asiallisista vastauksista.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tarkoitan siis että autossa kannattaa olla tehtaan asentama sähköinen lisälämmitin joka toimii samaan tyyliin kuin Webasto. Vaikkakin Webasto hakkaa tuon käytettävyydessä.

Ajoakulla on 8v tai 160 000km takuu riippuen siitä kumpi tulee aikaisemmin täyteen. Tuo taas meinaa sitä että sen kapasiteetti on vähintään 70%.
Tietääkseni nuita ajoakkuja ei ole tarvinnut vaihtaa paitsi jos autolla on ajettu esim. kolari. Vaikka ajoakun kapasiteetti laskeekin käytön myötä niin auto toimii edelleen aivan normaalisti. Range putoaa jonkin verran mutta siinäpä se.
 

voittaja

New Member
Liittynyt
16 Toukokuu 2019
Ja noi ton ikäiset on kaikki 2 litran moottoreita? uudemmat 2.4 vai? Koska vaihtuu? Ja noissa ei mitää lapsentauteja?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
2018 tuli isompi moottori. Ei oo ollu moottorien kanssa ongelmia kunhan ohjainlaitteet yms. on hoidettu ajan tasalle huolloissa.
 

voittaja

New Member
Liittynyt
16 Toukokuu 2019
Onko näissä jo sähköinen huoltokirja? Onko jtn jota tulisi katsoa erityisen tarkkaan jos matkaa etelään ostoksille?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Paperinen huoltokirja. Klikkasitko tuota mun linkkiä?
Taka-apurunkoa kannattaa vilkasta myös.
Mun emäntä asu viime vuoden Hollannissa ja meinasin itse hakea auton sieltä mutta ostin sen kuitenkin Suomesta. Nuita on tuotu tänne valtava määrä ja hintataso on pudonnut täällä kotimaassa. Itse laskeskelin että en olisi säästänyt juuri lainkaan jos olisin tuonut tuollaisen auton jonka sitten ostin täältä Suomesta.
 

voittaja

New Member
Liittynyt
16 Toukokuu 2019
Nyt huomasin linkin ja klikkasin siitä. Noinhan se joo menee et kun porukka tarpeeks tuo niin hinnat tippuu... Muuten valitsisin v60 hybridin, mut niissä diesel polttoaineena niin ei innosta maksaa diesel veroo...
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Nyt huomasin linkin ja klikkasin siitä. Noinhan se joo menee et kun porukka tarpeeks tuo niin hinnat tippuu... Muuten valitsisin v60 hybridin, mut niissä diesel polttoaineena niin ei innosta maksaa diesel veroo...
Sen dieselveron lisäks saisit maksella vielä toisen käyttövoimaveron siitä sähköstä.
 

voittaja

New Member
Liittynyt
16 Toukokuu 2019
Saako Mitsun maahantuojalta katottuu/nähtyy ton huoltokirjan pitävyyden? Saksalaisissa merkissä sen näkee, että onko autoa huollettu valmistajan valtuuttamissa paikoissa....
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tuota sun pitää kysyä maahantuonnilta. Ainakin tiedon tehdyistä kampanjoista/takaisin kutsuista saa merkkiliikkeiltä.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Merkkihuollossa saa mittautettua virallisen lukeman. PHEV Watchdogilla voi kattoa suuntaa antavan.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tai tarkoitin, että onko jossain mustaa valkoisella missä kerrotaan tämä SOH 70% taso olevan takuun ehto?
 

vikkeeh

New Member
Liittynyt
30 Toukokuu 2019
Eipäs tehdä uutta ketjua vaan kysytään tässä.

Elikkä tässä on vuoden verran painanut autokuume (subaru kuume), mutta pari kk sitten aloin tutustumaan tarkemmin pheviin ja tuntuu siltä että kohta on ostohousut jaloissa. Eniten ehkä mietityttää se että asun napapiirin pohjoispuolella, jossa talvet on verraten pitkiä ja kylmiä.
Autopaikka tolpalla löytyy, mutta tallia ei ole. Töissä saan auton useinmiten lämpimään halliin ja töissä todennäköisesti myös mahdollista autoa ladata ilmaiseksi. Työpaikan välittömästä läheisyydestä löytyy myös pika latauspiste, jos nopeesti tarvii virtaa saada.
Autossa varmaan tulisi olla webasto tänne pohjoiseen kun ei tosiaan itsellä tallia ole?
Se että sähkölaitteet syö virtaa ja niitä ei kannata käyttää talvella ei ole mikään ongelma. Niitä ole juuri muutenkaan tullut käytettyä, jotta moottori lämpenisi nopeammin. Yleensään sitä on myös ulkoiluun sopiva vaatetus ja yhdensuuntainen matka on usein 5-10km.

Ajoa meillä tulee päivittäin 10-40km 40-60km/h alueilla. Aika harvoin pidempiä reissuja ja silloin kun niitä tulee niin se on oikeastaan aivan sama syökö auto sen 7,9 vai 11 litraa satasella. Tarkoitan tällä nyt sitä että pidempää ajoa meillä on oikeasti melko vähän. Selvästi yli 50% ajoista menisi sähköllä jos range on vaikka sen 30-35km. Tähän saattaa pieni muutos tulla tulevaisuudessa, joka tarkoittaa sellaista 400km keikkaa ehkä kerran tai kaksi kuukaudessa. Nykyinen auto hörppii sen 10-11l meidän päivittäisellä ajolla ja maantieajossa hieman vähemmän.
Päivittäisestä ajosta vielä sen verran että usein käyn päivällä lenkin, jossa kokonaismatka n.20km ja myöhemmin illasta töihin jonka kokonaismatka 10km.

Olen saannut sellaisen kuvan että phevin hankinta tänne pohjoiseen on ihan hyvä veto varsinkin jos miettii meidän ajamisia. Harvoin ajetaan yli 20km lenkkiä ilman että autoa ei voisi välissä laittaa piuhaan ja jos oikeen säästeliääksi rupeaa niin suurimman osan latauksista saa hoidettua "työsuhde etuna". Ainut mikä tosiaan mietityttää on tosiaan kylmät ilmat ja auton luotettavuus. Sekään ei ole maailman loppu vaikka auto niinä kylmimpinä päivinä bensalla kulkisikin. Loppujen lopuksi meidän tarve tankilla käymiseen tulee varmaan putoamaan melko radikaalisti?
Lisäksi verot laskee, mutta vakuutukset nousee. Renkaat varmaan maksaa myös jonkun kympin enemmän per rengas, mutta ei niitäkään kovin tiheästi meidän ajolla tarvi vaihtaa.

Budjetti antaisi myöten ostaa käytetty 2014-2015 vuoden 100tkm+ ajettu phev. Hankkisitko phevin tilanteessani? Onko jotain mitä kannattaa ottaa huomioon? On tullut luettua näitä foorumeita jonkinverran ja youtubesta olen katsellut useamman tunnin kokemust/testi videoita. Tuleeko pohjoisen talvi aiheuttamaan ongelmia vai uskotteko että siitä selvitään ilman suurempia ongelmia?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Toimii myös talvella. Oma PHEV on vm2013 ja suosittelen laajentamaan valikoimaasi myös näihin alkupään autoihin. EV remote kannattaa olla auton varusteissa ja lue noi yleisimmät kysymykset täältä.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Alle -15C:ssä taitaa polttomoottori pauhata kaiken aikaa vaikka akku olisi täysi. Sitä lämpimämmällä onnistuu kyllä vaikka täyssähköajo jos esilämmittää huolella ja/tai tinkii matkustusmukavuudesta säätämällä lämpöä pienelle..
 

vikkeeh

New Member
Liittynyt
30 Toukokuu 2019
Kiitoksia vastauksista! Kävin eilen testaamassa sedän bränikkää pheviä ja olihan se mahtavan oloinen auto! Tässä täytynee hieman punnita vielä eri vaihtoehtoja, mutta phev on kyllä vahvoilla. Hallitus ainakin kovasti yrittää helpottaa päätöstä...
 

Lastu

New Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2019
Jatkan myös tässä, eli ei avata uutta ketjua.

Olen myös suunnitellut vaihtaa 2014 - 2016 Outlander PHEV:en n. 100.000 km +-. Ensi viikolla saanen koeajoon ainakin yhden vaihtoehdon. Jos päätän vaihtaa, odottelen kyllä mielenkiinnolla, sillä nykyinen auto on Jeep Cherokee Renegade 2.8 CRD (ostettu uutena 2006) ajettu nyt n. 320.000 km. Sen tiedän jo ilman muuta ettei PHEV pärjää alkuunkaan maasto-ominaisuuksissa eikä vetokyvyssä (Jeep 3.500 kg) Tuolle vetokyvylle on ollut käyttöä muutaman kerran (yhdistelmä kortti, joten yhteispaino ei ongelma). Jeepin hanklinnan jälkeen ei ole ollut "talvikeliä" enää, eli ei ole pahakaan tuisku haitannut. Kulutuspuolella on sitten odotettavissa paljonkin eroa ja todella iso ero on ajoneuvoverossa. Jeepissä 999 Eur/v kun PHEV jotain 160 Eur/v. Polttoaine kulutus Jeepissä, kun pääosin kaupunkiajoa, n. 11 L/100 km.

Olen tehnyt vertailulaskelman perustuen toteutuneisiin ajoihin tammi - kesäkuu. Noin 80-90% kaupunkiajoa. Omakotitalo, joten lataus ei ongelma. Kun huomioidaan polttoainekulut ja aujoneuvoverot kuukautta kohden, on säästöpotenttiaali n. 150 Eur / kk, aikamoinen summa. Huom. ajoneuvoverosta tulee jo n. 83 Eur /kk joka ei ole mitenkään riippuvainen ajamisista. Ajoneuvoverossa säästöä saisi tietysti useilla muillakin vähäpäästöisemmillä autoilla. Mutta neliveto pitää olla kuitenkin, varsinkin kun on siihen tottunut. Tosin PHEV:n neliveto on ilmeisesti aika "lelu" verratuna Jeeppiin, jossa myös aleenusvaihde ja mahdollisuus pahassa paikassa käyttää tasauspyörästön lukkoja jne.
Vetokykyä tarvitaan kyllä edelleenkin kun on asuntovaunu mutta tuo 1500 kg kyllä riittää nykyiseen vaunuun. Täytyy sanoa, että Jeepin peräässä ei kyllä huomaa että siellä on vaunu.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Itselläni on 2013 vuosimallinen joka ei eroa mitenkään tosta 2014 mallista tai no kalliita rengaspaineantureita ei ole vaan joutuu tarkkailemaan rengaspaineet perinteisesti.
PHEV on erittäin taloudellinen juurikin nuissa hitaissa kaupunki pyörittelyissä. Jos meinaat kuormata autoa enemmän niin suosittelen hankkimaan taakse esim. MAD-lisäjouset.
 

Samiiri

New Member
Liittynyt
14 Heinäkuu 2019
Iltaa.

Eilen tuli ostettu 2014vm phev.
Tunnuksia ei tullut siihen puhelinsovellukseen jolla pääsee ajstamaan viilennyksen tai lämmityksen. Laitoin Porin Rinta-Joupille kyselyä niistä tunnuksista.

Kysymys siitä kun ajastaa auton näytöltä viilennyksen. Tarviiko auto olla latauksessa, jotta toimii? Ja alkaako viilennys asetetusta ajasta vai päättyykö viilennys asetusaikana? Kuinka pitkä se viilennysaika on? Kuluttaako bensaa vai akkua ja mitä jos jompi kumpi on loppu?

Ja sitten lämmityksestä kysymys. Jossain joku kirjoitti, että talvella riittää kun auto on latauksessa niin silloin lämpeää. Eikai se voi koko latausaikaa autoa lämmittää?
Näytöltä jos ajastaa lämmityksen niin se on ilmeisesti 20min? Puhelin apilla saa sitäkin ilmeisesti muuttaa? Alkaako lämmitys asetusajasta vai päättyykö se asetettuna aikana? Voiko autoa lämmittää ilman, että on latauksessa ja kuluttaako bensaa vai akkua ja mitä jos jompi kumpi on loppu?

Mikä on parastapa käyttää jarrutehostinta? Nollassa muuten, ja liu'ussa nostaa tehoa? Vai vitosella kokoajan ja vapauttaa kaasua pikkuhiljaa?

Ajotietokone myös vaikuttaa näin alkuus aika sekavalta. Etsein, että montako kilometriä olin tänään ajanut. Löytyi vain paljonko vielä pääsen tankillisella ja sähkön ja bensan keskikulutus. Toisessa valikossa näkyi vain ajoaika, ei matkan pituutta.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kysymys siitä kun ajastaa auton näytöltä viilennyksen. Tarviiko auto olla latauksessa, jotta toimii? Ja alkaako viilennys asetetusta ajasta vai päättyykö viilennys asetusaikana? Kuinka pitkä se viilennysaika on? Kuluttaako bensaa vai akkua ja mitä jos jompi kumpi on loppu?
Ei tarvitse olla latauksessa. Autossa on sähköinen ilmastoinnin kompressori jota käytetään ajoakun virralla.
Alkaa ajastetusta ajasta.
Voit valita sen ajan pituuden valikosta. Max 30min.

Ja sitten lämmityksestä kysymys. Jossain joku kirjoitti, että talvella riittää kun auto on latauksessa niin silloin lämpeää. Eikai se voi koko latausaikaa autoa lämmittää?
Näytöltä jos ajastaa lämmityksen niin se on ilmeisesti 20min? Puhelin apilla saa sitäkin ilmeisesti muuttaa? Alkaako lämmitys asetusajasta vai päättyykö se asetettuna aikana? Voiko autoa lämmittää ilman, että on latauksessa ja kuluttaako bensaa vai akkua ja mitä jos jompi kumpi on loppu?
Ei lämpene aina latauksessa.
Alkaa ajastetusta ajasta.
Voit valita sen ajan pituuden valikosta. Max 30min.

Ajotietokone myös vaikuttaa näin alkuus aika sekavalta. Etsein, että montako kilometriä olin tänään ajanut. Löytyi vain paljonko vielä pääsen tankillisella ja sähkön ja bensan keskikulutus. Toisessa valikossa näkyi vain ajoaika, ei matkan pituutta.
Ratin vasemmalla puolella on nappi josta voit nollata trippimittarin ja katsoa molempien trippimittarien lukemia.
 

Samiiri

New Member
Liittynyt
14 Heinäkuu 2019
Voit valita sen ajan pituuden valikosta. Max 30min.

Okei. Pitää etsiä se valikko.

Ei lämpene aina latauksessa.
Alkaa ajastetusta ajasta.
Voit valita sen ajan pituuden valikosta. Max 30min.

Mutta ei siis tarvi käyttää ajastettua lämmitystä pakkasella, jos lautauksessa?

Ratin vasemmalla puolella on nappi josta voit nollata trippimittarin ja katsoa molempien trippimittarien lukemia.

Vastaukset meni tuonne väliin. Pitää se nappi sitten etsiä ratista.

Vastaatko vielä tohon, että miksi ei aina lämpeä kun on latauksessa. Ja kai se kuluttaa sähköä aika paljon jos kotona 10tuntia latauksessa pakkasella ja kokoajan auto lämpeää?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Auto lämpenee silloin kun se on laitettu lämpenemään ei lämpene itsestään sähköä tuhlaten ellei lämmitystä ole tosiaan ajastettu tai kytketty päälle :D
Se nappi ei ole ratissa vaan kojelaudassa.
 

Samiiri

New Member
Liittynyt
14 Heinäkuu 2019
Auto lämpenee silloin kun se on laitettu lämpenemään ei lämpene itsestään sähköä tuhlaten ellei lämmitystä ole tosiaan ajastettu tai kytketty päälle :D
Se nappi ei ole ratissa vaan kojelaudassa.
Tämä selkeytti tilannetta.
Onko sulla joku vinkki vielä tuohon rattijarrun käyttöön? Ekana päivänä pidin jarrua vitosella ja vapautin kaasua pikkuhiljaa. Eilen pidin nollassa nostelin pikkuhiljaa vitoseen kun risteys läheni. Ei varmaan mitään merkitystä taida olla kumpaa tapaa käyttää?

Ootko muuten perehtynyt siihen avaimen modaamiseen? Jotta saisi siis avaimesta lämmityksen päälle. Joku johto pitää vain yhdistää sinne avaimen sisälle.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Ylös Bottom