Regeneratiivisen jarrutuksen tason valinta

karejg

New Member
Liittynyt
18 Elokuu 2015
Sijainti
Hämeenlinna
Oletuksena autossa on taso B2. Kun olen lähestymässä liikennevaloja ja nostan jalan kaasupolkimelta, niin lataako auto enemmän sähköä tuolla tasolla B2 vai esim. tasolla B3? Auton nopeus tietenkin hidastuu enemmän tasolla B3. Mitä vaikuttaa lautauksen määrään auton nopeus? Mikä siis olisi optimitilanne? Paljon lataustehoa (B3) ja hidas nopeus vai vähän lataustehoa (B2), mutta suurempi nopeus? Matka liikennevaloihin on sama.
 
Leafissa taloudellisin tapa on käyttää mahdollisimman voimakasta regeniä. Olettaisin saman pätevän Mitsuunkin.
 
Kannatan myös voimakasta jarrutusta. Muutoin kitkat ja ilmavastus liike-energiasta osan ja akkuun jää vähemmän. Voimakas jarrutus vain pitää aloittaa lähempänä stop paikkaa muutoin pysähtyy liian aikaisin. Käytännössä ei taida olla todellista merkitystä sillä virta -yms häviöt kasvaa generaattorissa. Ja kumitkin kuluu nopeammin äkäisessä jarrutuksessa.
 
Onko muilla ilmennyt tilannetta että läpät eivät toisaikaisesti muuttaisi regeneroinnin voimakkuutta. Melko ikävää vain lasettaa mäkeä alas kohti liikenneympyrää ja koittaa siinä nopeasti jarruttaa ilman jarrua, ja kas kummaa läpät eivät tee mitään ja jalka jarrulle
 
Onko muilla ilmennyt tilannetta että läpät eivät toisaikaisesti muuttaisi regeneroinnin voimakkuutta. Melko ikävää vain lasettaa mäkeä alas kohti liikenneympyrää ja koittaa siinä nopeasti jarruttaa ilman jarrua, ja kas kummaa läpät eivät tee mitään ja jalka jarrulle

Generaattorille ei saada hidastuksen mahdollistavaa kuormitusta, jos akku täynnä, liian kylmä tai muusta syystä estynyt ottamaan vastaan suuria virtoja.

Veikkaan kohdallasi ensimmäistä, eli voimakas regenerointi ei ollut ehkä mahdollista, jos olit juuri ladannut akun täyteen?

Ylipäätään paljon puhutaan regeneroinnin tehokkuudesta yms. mutta hyvää kokonaishyötysuhdetta tavoitetellessa kannattaa myös keskittyä ja opetella rullaamaan ilman regenerointia.
 
Itse olen siinä uskossa, että pisimmälle pääsee kun laittaa B0 asetuksen ja jarruttaa normaalisti jalkajarrulla. Hitaasti eteenpäin ajaessa huomaa, kun laittaa B0 päälle kuinka auto tavallaan "vapautuu" liikkumaan kevyemmin...
 
Itse olen siinä uskossa, että pisimmälle pääsee kun laittaa B0 asetuksen ja jarruttaa normaalisti jalkajarrulla. Hitaasti eteenpäin ajaessa huomaa, kun laittaa B0 päälle kuinka auto tavallaan "vapautuu" liikkumaan kevyemmin...

Itse huomannut myös että B0 on "liukkaampi" tasakaasullakin. Kaupungilla b5 on kyllä hieno kun selviää melkein pelkällä kaasupolkimella . Mutta täytyy kattoo miten regen namiskat alkaa toimimaan kun tää vesisade loppuu ja paikat kuivuu. Olisi vain fiksun oloista himmata ennemmin regenillä kuin jarruilla pienemmissä nopeuksissa.
 
Regeneroinnissa osa energiasta muuttuu lämmöksi. Taas JOS auto pystyy rullaamaan "vapaalla" ilman että polttomoottori käy, on tämä taloudellisin siirtymistapa.
 
Itse käytän noita lärpäkkeitä todella paljon ja jalkajarrua sitten vain jos tilanne vaatii. B0 aina kun auto liikkeessä, eikä hidastusta tarvita. Hyvällä ennakoinnilla B1-B5 nopeahkolla porrastuksella ja avot tiukahkot risteyksetkin taittuvat mainiosti. Huomioitavaa on tarkkailla muuta liikennettä, koska jarruvalot eivät syty ilman jalankäyttöä polkimella. Tuossa aiemmin tuli itsellekin hyvää uutta tietoa tuosta regeneroinnin puutteesta, kun akku on täysi. täytyy muistaa.
 
. Huomioitavaa on tarkkailla muuta liikennettä, koska jarruvalot eivät syty ilman jalankäyttöä polkimella.

Kyllä minulla ainakin jarruvalot palaa pelkällä regenilläkin, olikohan B3-B5 tasoilla. Myös cruisella jos ajelee isoa alamäkeä, jarruvalot päällä menee koko mäen..
 
Jotenkin muistikuva, että tuo jarruvalojen syttyminen regenin kanssa tuli korimalli uudistuksessa.
 
Mulla on siis -14 malli ja jarruvalot palaa. Olisiko ennemmin joku maakohtainen ero? Ruotsin tuonti..
 
Itse törmännyt sellaiseen ongelmaan tai ominaisuuteen, että esim. risteykseen tullessa B5 päällä auto ei aluksi tunnu jarruttavan regeneroinnilla juuri yhtään ja sitten, kun jarrulla vähentää vauhtia niin regenerointi tulee mukaan hitaammalla nopeudella (Huomaa siis auton tehokkaammasta jarrutuksesta). En sitten tiedä onko vika vai ominaisuus, mutta tuntuisi siis olevan nopeuteen sidoksissa tuo "jarrutusteho". Auto Hollannin tuonti vm14 Outlander
 
Takaisin
Ylös Bottom