Outlander PHEV 2014 ajoakku sökö -vaihto omalla kustannuksella

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Täälläkin puhellaan 8v takuista:
https://www.vihdinautotalo.fi/ajank...nkohtaista/20200114_mitsubishi_outlander_phev

K: Onko korkeajänniteakuilla takuu?
V: Kyllä, Outlander PHEV:n ajoakuilla takuu on 8 vuotta tai 160 000 km.

Oma käsitys että mm autoliikkeet / jobbarit sekoittaa 5v täystakuut ja akkutakuut mistä sattuu asiasta lukemaan.

On väärin puhua akkutakuusta, sillä sitä ei ole.
Outlander PHEV:ssa on 5 v takuu sisältäen akut. Sen jälkeen ei ole mitään akkutakuuta. On ainoastaan akkukapasiteettitakuu, joka ei korvaa mitään akun vikaantumisia. Vain jos akkukapasiteetti putoaa elle 70%, se korvaa uuden akun. Raja on niin alhainen, että takuu ei todennäköisesti aktivoidu 5v/160 000 rajoissa.
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Outlanderi on kyllä kaukana korkeasta maavarasta.. oliko virallinen luku 18cm. Entisessä xc70 volvossakin oli maavara 21cm ja eron kyllä mitsuun huomaa. Ei tuolla kunnostettua soratietä kauemmaksi uskalla poiketa maastoon. :)

Tarkoitin vertailuna normi ha vs katumaasturi.
Tosin XC70 verrattaessa mahan pohjaan raapimistilannetta tasoittaa hieman Outlanderin lyhyempi akseliväli (2.67m vs 2.81m).;)
 

PeteV

Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2019
On väärin puhua akkutakuusta, sillä sitä ei ole.
Outlander PHEV:ssa on 5 v takuu sisältäen akut. Sen jälkeen ei ole mitään akkutakuuta. On ainoastaan akkukapasiteettitakuu, joka ei korvaa mitään akun vikaantumisia. Vain jos akkukapasiteetti putoaa elle 70%, se korvaa uuden akun. Raja on niin alhainen, että takuu ei todennäköisesti aktivoidu 5v/160 000 rajoissa.

Juu tämän forkan lukijoista varmaan suurin osa tietää <70% 'kapasiteettitakuusta', eli tuonkin autoliikkeen 'takuu' ja 'kapasiteettitakuu' siten ilmaistu kuluttajan kannalta epäselvästi. Jos asiasta ei ota / älyä ottaa selvää voi tulla ikävä yllätys.
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Noniin, jos autoon tulee jokin kolhu tai mitä vain "outoa" tapahtuu niin auton voi ja kannattaa viedä merkkiliikkeeseen tarkastukseen heti ja samalla ilmoittaa vakuutusyhtiöön tapahtuneesta. Tarkastus voi maksaa muutaman kympin joka jää itselle maksettavaksi. Tässä tapauksessa pakoputken korjausta olisi merkkiliike voinut ehdottaa mutta olisit voinut sanoa että hoidat sen itse, mutta jos he olisivat nähneetkin osuman pohjassa tilanne olisi varmasti ollut toinen. Ei pelkkä auton tarkastaminen tarkoita heti omavastuuta ja bonuksien putoamista. jos tarkoittaa niin kehoitan vaihtamaan vakuutusyhtiötä mahdollisimman nopeasti. omavastuu ja mahdollinen bonuksien putoaminen tulee kyseeseen vasta kun aletaan tekemään vakuutuksen alaisia töitä.

Toinen huomionarvoinen asia on että kyseessä on mielestäni auto eikä mikään panssarivaunu ja autolla ajetaan tiellä, jos tiellä on jokin este niin se poistetaan tai sitä tietä ei käytetä. Kuulostaa että tarvitsisit traktorin jolla menisit mökillesi ja saisit talvella pidettyä tietkin kunnossa.

Akkuasiaan sanon että oikea ratkaisu olisi vaihtaa viallinen kenno ja se olisi myös kaikista ekologisin vaihtoehto. Surullista on se että jos "ominpäin" sen teet niin todennäköisesti kapasiteettitakuu raukeaa siihen. Nämä on näitä asioita missä on todella vittumaista olla pioneerin asemassa. Toivotaan että saat inhimillisen ratkaisun tapaukseesi ja sen jälkeen hommaat oikeat työkalut mökkitiesi kunnon ylläpitoon.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tosin, ei tuota kapasiteettitakuuta tainnut olla enää kuin hetki jäljellä, auto jotakuinkin 7 v. Itse en kyllä edes harkitsisi muuta vaihtoehtoa kun korjausta jommalla kummalla "villillä" korjaajalla.
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Viime kesänä hankin jo traktorin eli traktorimönkijän, tosin vain omalla tontillani olevan jyrkän mäen auraukseen. Se toimii hienosti kun on ketjut alla. Itse mökkitiellä on oma tiehoitokuntansa ja kunnossapitäjänsä. Mennyt talvi oli aika poikkeuksellinen. Vuodenvaihteessa satoi paljon raskasta nuoskalunta, joka katkoi ja taittoi puita. Alkuvuodesta oli sitten kovia tuulia ja kun maaperä ei ollut jäässä oli jälleen otolliset kelit puiden kaatumisille. Asun nykyään mökillä ympäri vuoden, joten siksi kohtaan näitä luonnonilmiöitä.
Käytän kömpijää myös metsäteillä ajeluun marjastuksessa ja sienestyksessä. Talvella siinä on puskulevy ja lumiketjut, jolla varustuksella en viitsi lähteä yleisille teille ajelemaan. Talvella en uskaltanut edes lähteä jäälle kun Päijänne jäätyi niin myöhään ja heikosti.

Tuolle kapasiteettitakuulle en laske mitään arvoa, joten olen päätymässä jompaan kumpaan villiin korjaajaan. Toivottavasti saan Pistokehybridin tarjouksen huomenna. Olen myös lähettänyt auton kuljetuksesta tarjouskyselyitä mm. osoitteeseen
www.kilpailutakuljetuksesi.com
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Päädyin Pitokehybridin tarjoamaan käytettyyn vaihtoakkuun (n. 4000,- ja 6 kk takuu). SE Mäkinen toimitti auton 150,- hintaan Leivonmäelle. Auto odottaa parhaillaan Ruotsista tulevaa akkua.
Dala´s EVRepairin tarjoama kennon vaihto olisi ollut paljon halvempi, mutta auton kuljetus olisi ollut kalliimpi ja toimitusaika pidempi ja lopputulos ehkä epävarmempi. Lisäksi noutoa ajatellen Vaasa on kaukana täältä Päijänteen rannalta katsottuna.

Mitsu menee tuon 1/2 v aikana vaihtoon. Jatkossa en aja hybridillä, jossa ei ole akun täystakuu voimassa.
Kialla ja Hyundailla on ylivoimisesti parhaat takuut. Kialla 7 v/150 000km sis. korkeajänniteakuston ja Hyundailla 7v ilman kilometrirajaa ja korkeajänniteakustolle 8v/200 000km. Valitettavasti kummallakaan ei löydy AWD automaattihybridiä. Täytynee siis luopua hybridistä.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Päädyin Pitokehybridin tarjoamaan käytettyyn vaihtoakkuun (n. 4000,- ja 6 kk takuu). SE Mäkinen toimitti auton 150,- hintaan Leivonmäelle. Auto odottaa parhaillaan Ruotsista tulevaa akkua.
Dala´s EVRepairin tarjoama kennon vaihto olisi ollut paljon halvempi, mutta auton kuljetus olisi ollut kalliimpi ja toimitusaika pidempi ja lopputulos ehkä epävarmempi. Lisäksi noutoa ajatellen Vaasa on kaukana täältä Päijänteen rannalta katsottuna.

Mitsu menee tuon 1/2 v aikana vaihtoon. Jatkossa en aja hybridillä, jossa ei ole akun täystakuu voimassa.
Kialla ja Hyundailla on ylivoimisesti parhaat takuut. Kialla 7 v/150 000km sis. korkeajänniteakuston ja Hyundailla 7v ilman kilometrirajaa ja korkeajänniteakustolle 8v/200 000km. Valitettavasti kummallakaan ei löydy AWD automaattihybridiä. Täytynee siis luopua hybridistä.

Hyvä kuitenkin tietää, että edullisempi tapa korjata vika löytyi.

Itselläni vähän mietintä että mitä seuraavaksi, Mitsusta ei oikein tiedä myydäänkö Euroopassa jatkossa ollenkaan (allianssin päätöksistä johtuen). Kialta ja Hyundailta tulee loppuvuodesta tai ensi vuoden alkupuolella ilmeisesti Santa Fé ja Sorento latausversioina. Oikeastaan noista kolmesta ratkaisee saatavuus ja sähköinen toimintamatka. "Itäautojen" ulkopuolelta sitten kiinnostavat Mersun GLE ja BMW X5 uudet lataushybridit, niissä toimintamatka sähköllä hyvä, mutta hinnaksi muodostuu helposti yli 100 000 Eur (josta katoaa uuden Mitsun hinta parissa kolmessa vuodessa).

Aavistuksen Mitsusta vetää pois se, että ei ole maahantuojaa jonka kanssa suoraan keskustella. Bergé ei herätä luottamusta.
 

Obould

Member
Liittynyt
24 Helmikuu 2020
Hyvä kuitenkin tietää, että edullisempi tapa korjata vika löytyi.

Itselläni vähän mietintä että mitä seuraavaksi, Mitsusta ei oikein tiedä myydäänkö Euroopassa jatkossa ollenkaan (allianssin päätöksistä johtuen). Kialta ja Hyundailta tulee loppuvuodesta tai ensi vuoden alkupuolella ilmeisesti Santa Fé ja Sorento latausversioina. Oikeastaan noista kolmesta ratkaisee saatavuus ja sähköinen toimintamatka. "Itäautojen" ulkopuolelta sitten kiinnostavat Mersun GLE ja BMW X5 uudet lataushybridit, niissä toimintamatka sähköllä hyvä, mutta hinnaksi muodostuu helposti yli 100 000 Eur (josta katoaa uuden Mitsun hinta parissa kolmessa vuodessa).

Aavistuksen Mitsusta vetää pois se, että ei ole maahantuojaa jonka kanssa suoraan keskustella. Bergé ei herätä luottamusta.
OFF TOPIC:
Jos ei tarvitse olla niin iso, mutta kuitenkin suhteellisen tilava, niin opelilta/peugeotiltahan on tullut/tulossa nelivedollinen plug-in hybridi. Pikalatausta ei tosin tainnut olla, mutta aikalailla ärhäkämpi peli mitsuun verrattuna.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
OFF TOPIC:
Jos ei tarvitse olla niin iso, mutta kuitenkin suhteellisen tilava, niin opelilta/peugeotiltahan on tullut/tulossa nelivedollinen plug-in hybridi. Pikalatausta ei tosin tainnut olla, mutta aikalailla ärhäkämpi peli mitsuun verrattuna.
Mun mielikuva näistä PSA vehkeistä oli et se oli kuin ois lukenu Outlander PHEV mainosta vuodelta 2012 mutta siten että autossa ei ole pikalaturia eikä nelivetoa. Onkohan nyt kyse samoista autoista?
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/308f2cd0-efb7-485a-a96c-cb163302fd43 eli Opel Grandland X PHEV, C5 Aircross...
Noi pienet turbokoneet tykkää varmasti kun niitä rääkätään kylmänä Suomen talvessa.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Kyllä noissa PSA:n vehkeissä ilmeisesti on neliveto, mutta onko toteutettu "Volvomaisesti" niin, että pelkällä sähköllä voi ajaa vain takavetoisena? Muuten noi ei ole listalla, johtuen pienestä kontista (pitää mahtua iso koirahäkki) ja alhaisesta vetopainosta (1200 Kg max ei riitä).

Pikalatausta ei PSA:n autoissa ole, mutta muistaakseni sähköä saa hitaalla latauksella 7,2 kilowatin teholla vs. Mitsun 3,4 kilowattia. Pikalatausta ei taida lataushybrideissä olla Mitsun lisäksi kuin joissakin Mersun malleissa.

Mitsuhan on teknisesti hienosti ratkaissut tuon nelivedon kahdella sähkömoottorilla. Voimalinja on yksi edistyksellisimmistä, vaikka autolla on jo ikää mallina.
 
Viimeksi muokattu

Obould

Member
Liittynyt
24 Helmikuu 2020
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut...ilti-se-on-valmistajansa-historian-tehokkain/

Tuollaista meinasin. Grandland X vaikutti hivenen erilaiselta. Tässä kaksi sähkömoottoria eli edessä ja takana. Pikalataus "korvattu" juuri tuolla 7,4kW:lla. Onhan tuossa verrattuna mitsuun aikalailla modernimpi sisustus, ärhäkämpi liikkumaan ja jos jo edelliseen pösöön vertaan, niin paremmat penkin säädöt ja median käyttöliittymät.

Josko tuosta joskus tulisi 5008, niin saisi isompana..
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Rav4:ssa luvattu max. sähköinen matka 65 km, onhan se aika paljon enemmän kuin Mitsussa. Jotenkin vaan kun on seurannut niin välillä tulee kuva että matkat ei ole Mitsun matkoja pidempiä, vaikka lupaus on paljon enemmästä.

Tosiaan se on yksi seuraavan kulkineen kriteeri että sähköllä pääsisi tuonne vähintään 70 km pintaan. Enempi toki parempi. Tesla model Y tietty olisi yksi, mutta asuntovaunun veto (täyssähköisellä) ja koirille sopimaton kontti laskevat kiinnostusta.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Seuraavan korimallin Outlanderilla pitäisi päästä ihan oikeastikin tuo 70km.
 

Juzz1

Member
Liittynyt
1 Maaliskuu 2020
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut...ilti-se-on-valmistajansa-historian-tehokkain/

Tuollaista meinasin. Grandland X vaikutti hivenen erilaiselta. Tässä kaksi sähkömoottoria eli edessä ja takana. Pikalataus "korvattu" juuri tuolla 7,4kW:lla. Onhan tuossa verrattuna mitsuun aikalailla modernimpi sisustus, ärhäkämpi liikkumaan ja jos jo edelliseen pösöön vertaan, niin paremmat penkin säädöt ja median käyttöliittymät.

Josko tuosta joskus tulisi 5008, niin saisi isompana..

On nämä tosiaan maku-asioita, mutta melkonen koiran oksennus tuo sisusta :poop:
Jos tulevan outlanderin sähkömatka on n.70km ja hinta pyörii siinä 50k€ niin itselle olisi ainakin ykkös vaihtoehto. Tai Mersun GLC..
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tosiaan jos tuo aavisteltu 70 km toteutuu seuraavalla Outlander PHEV:llä, niin olisi vahvoilla. Ei tarvitsisi laittaa ylimääräislä kymppejä X5:een tai GLE:n. GLC ja X3 = liian pieni sähköllä ajon matka.

Juuri nyt tuon Mitsun tilanne vähän asettaa mietintää. Allianssi (Renault - Nissan -Mitsubishi) on suunnitellut että Rellu olisi Euroopassa se jatkava brändi. Toki, jossain kirjoitettiin, että mallikohtaisia poikkeuksia tulisi myös. Outlander PHEV:n myynti on kuitenkin ollut nimenomaan Euroopassa hyvällä tasolla.

(Tämän lataushybridi -spekuloinnin voisi ehkä irrottaa omaksi ketjukseen)
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Sama vaikka jatketaan Rellun merkin alla sillä Mitsun laatu onkin alkanut olla sitä kuuluisaa nakkikoppitasoa.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Jos allianssi vetää Mitsun ja Nissanin pois Euroopan markkinoilta, niin eiköhän seuraavan sukupolven Outlander PHEV tule meillä myyntiin Renault Outlander PHEVinä ;)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Hyvä että löytyi ratkaisu. Kirpaisee toki, mutta tuo 4k on jo sellainen summa mikä voi mennä tuon ikäiseen polttomoottoriautoonkin jos jotain isoa hajoaa.

Jos ihan uutta meinaat hommata tilalle niin miettisin kyllä vakavasti tarvitsetko enää sitä polttomoottoria ollenkaan. Itse en ole tarvinut ja tuli sentään käytyä vuoden aikana kolme kertaa siellä Lapissakin mihin Esson baarin mukaan ei sähköautolla pääse.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Naapurin 2014 TDI Audista meni sylinterit solmuun 120tkm ajettuna, ei menny takuuseen iän takia, korjauskustannus oli jotain 6000e paikkeilla. Että kirpaisee se muitakin kuin hybridejä.
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Tuleva akku oli eilen Turussa. Pääsevät ensi viikolla vaihtamaan. Akun kapasiteetti ei ole tiedossa, mutta puretulla autolla oli 75tkm lasissa, omassa vajaa 100tkm.

Olen pois työelämästä ja ajoa tulee enään alle 15 tkm/v, joten hybridikokeilu päättyi tähän. Tarvitsen pienen 4-veto auton, mielellään automaattiv. Olen katsellut vähän käytettyä Hyundai Konaa. Se on kokoisekseen suuriruokainen, mutta näillä ajoilla en maailmaa pelasta ilmaston lämpenemiseltä vaikka ajaisin sähköllä ja mikä parasta Hyundailla on 7v takuu (ilman kilometrirajaa).

Nuo polttomoottoreiden vauriot ovat vielä jotenkin ymmärrettäviä. Niiden syntyä voi usein omilla toimillaan ehkäistä, mutta akun vikaantumiseen ei voi vaikuttaa. Sen varauskapasiteetti pienenee ajan mittaan, mutta se on normaalia. Kapasiteetin säilymiseen voi myös jonkin verran vaikuttaa omalla toiminnallaan, mutta kennon vikaantumista et voi estää mitenkään. Vaikka kapasiteetti pienenee auto on edelleen käyttökelpoinen, mutta kun kenno menee oikariin niin ajo loppuu siihen.

Se ihmetyttää miten Hyundai voi luvata hybridien akuille 8v / 200tkm ja puhtaille sähköautoille 8v / 160tkm täystakuun? Onko Mitsulla ja muilla (Kia poislukien) huonommat akut käytössään?
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Jos et tarvitse paljon tilaa ja auton olemus ei ole valtavan tärkeää, suosittelen tätä:

https://www.suzuki.fi/mallisto/jimny/

Tämä lähinnä siksi, että tuo mökkiympäristösi vaikuttaa haastavalta ja tuossa on reilusti maavaraa. Esim. Konassa maavaraa on vähemmän kuin Mitsussa.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Se ihmetyttää miten Hyundai voi luvata hybridien akuille 8v / 200tkm ja puhtaille sähköautoille 8v / 160tkm täystakuun? Onko Mitsulla ja muilla (Kia poislukien) huonommat akut käytössään?

Mitsu onkin kimpassa Nissan/ Renault kanssa = tappiotrio --> ei ole varaa käyttää kunnon osia. Siitä erot takuuseen (kin).
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Takuu on usein hinnoittelu- ja myyntitekninen asia. Hyundai ja Kia ovat saaneet kasvatettua markkinaosuuttaan mm. pitkillä takuulla.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Takuukysymykset merkistä riippumatta on usein tapauskohtaisia, se takuun pituus ei yksin ole ratkaiseva tekijä.
Kyllä ne löytää sen syyn mikä mitätöi milloin minkäkin, itselle ei nuita ole autojen kohdalla tullut vastaan toistaiseksi muuten kuin elektroniikka puolella..
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Jos et tarvitse paljon tilaa ja auton olemus ei ole valtavan tärkeää, suosittelen tätä:

https://www.suzuki.fi/mallisto/jimny/

Tämä lähinnä siksi, että tuo mökkiympäristösi vaikuttaa haastavalta ja tuossa on reilusti maavaraa. Esim. Konassa maavaraa on vähemmän kuin Mitsussa.

Olen kyllä harkinnut myös Suzukeja -lähinnä Vitaraa. Jimny on näillä nurkilla suosittu auto etenkin hirviporukoissa, mutta se voi olla vaimolle liian kova pala nieltäväksi.
Painavin epäkohta Suzukeissa on vain 3v takuuaika.
Yleensäkin ajattelin ostaa 1-2 v vanhan käytetyn auton. Silloin auton arvon putoamisen kannalta kalleimmat vuodet ovat takana ja autot ovat valmiiksi varusteltuja (vetokoukku, talvirenkaat). Lisäksi ne saa heti kaupasta mukaansa. Tietysti toisessa kupissa on se mitä Outlanderista saa vaihdossa.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Jos katsot käytettyjä Hyundaita ja takuu mielessä, niin älä erehdy ostamaan muusta kuin Hyundai-liikkeestä tai alkuperäiseltä henkilöomistajalta. Eikä olisi haittaa muutenkaan selvittää keiden omistuksessa auto on historiansa aikana käynyt.

Hyundain takuussa on nimittäin pykälä, jonka mukaan se raukeaa jos auto käy muun autokauppiaan kuin valtuutetun Hyundai-liikkeen omistuksessa. Tätä ei kauhean moni käytetyjen myyjä tiedä tai halua tietää, ja käytettyjä Hyundaita markkinoidaan pitkällä takuulla vähän joka toisella Kamuxilla ja vastaavalla.

4. Tekijät, jotka päättävät takuun ennen määräaikaa tai ajokilometrimäärää
...
4.2 Kun omistus- ja/tai hallintaoikeus siirtyy elinkeinonharjoittajalle, joka pää- ja sivutoimisesti harjoittaa autokauppaa, mutta ei ole Hyundai Motor Finland Oy:n vähimmäisvaatimukset täyttävä Hyundai-liike.
...

https://www.hyundai.fi/takuu/7vuotta/

Mitä tulee autojen tekniikan vertailuun ja takuuaikojen vertailuun, niin takuuaika on ennemminkin markkinointiosaston kuin teknisen väen juttuja. Ja Mitsunkin akkuja on hajonnut ymmärtääkseni sen verran vähän että ei valmistaja nurin olisi mennyt jos olisikin myöntänyt täyden akkutakuun (eikä vain kapasiteettitakuuta) 8 vuodeksi ja 160 tkm:ksi.
 
Viimeksi muokattu

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Jos katsot käytettyjä Hyundaita ja takuu mielessä, niin älä erehdy ostamaan muusta kuin Hyundai-liikkeestä tai alkuperäiseltä henkilöomistajalta. Eikä olisi haittaa muutenkaan selvittää keiden omistuksessa auto on historiansa aikana käynyt.

Hyundain takuussa on nimittäin pykälä, jonka mukaan se raukeaa jos auto käy muun autokauppiaan kuin valtuutetun Hyundai-liikkeen omistuksessa. Tätä ei kauhean moni käytetyjen myyjä tiedä tai halua tietää, ja käytettyjä Hyundaita markkinoidaan pitkällä takuulla vähän joka toisella Kamuxilla ja vastaavalla.



https://www.hyundai.fi/takuu/7vuotta/

Mitä tulee autojen tekniikan vertailuun ja takuuaikojen vertailuun, niin takuuaika on ennemminkin markkinointiosaston kuin teknisen väen juttuja. Ja Mitsunkin akkuja on hajonnut ymmärtääkseni sen verran vähän että ei valmistaja nurin olisi mennyt jos olisikin myöntänyt täyden akkutakuun (eikä vain kapasiteettitakuuta) 8 vuodeksi ja 160 tkm:ksi.


Tärkeä huomio, kiitos vihjeestä!

Minua ei yhtään lohduta, että Mitsu olisi voinut myöntää täyden akkutakuun!
Kyllä se, joka takuun myöntää on vahvoilla verrattuna niihin, jotka olisivat voineet myöntää.
On ihan omaa tyhmyyttä, että ajaa autolla, jonka takuu ei ole voimassa tai sitten se on tietoinen valinta ajaa sillä riskillä ettei vika osu omalle kohdalle. Tämä on eräänlaista lottoa, jossa ei voi voittaa vaan ainoastaan hävitä - ja arvonta on meneillään koko ajan.
Jos tuo ajoakun vikaantumattomuus olisi riittävän varmaa, olisivat vakuutusyhtiöt jo kehittäneet akkuvakuutuksen.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
^
Pöh! Hyundailla on koko Euroopan laajuinen 5 vuoden tehdastakuu, jonka ehdot on yhteneväiset muiden merkkien kanssa. Suomen Hyundai
Jos katsot käytettyjä Hyundaita ja takuu mielessä, niin älä erehdy ostamaan muusta kuin Hyundai-liikkeestä tai alkuperäiseltä henkilöomistajalta. Eikä olisi haittaa muutenkaan selvittää keiden omistuksessa auto on historiansa aikana käynyt.

Hyundain takuussa on nimittäin pykälä, jonka mukaan se raukeaa jos auto käy muun autokauppiaan kuin valtuutetun Hyundai-liikkeen omistuksessa. Tätä ei kauhean moni käytetyjen myyjä tiedä tai halua tietää, ja käytettyjä Hyundaita markkinoidaan pitkällä takuulla vähän joka toisella Kamuxilla ja vastaavalla.



https://www.hyundai.fi/takuu/7vuotta/

Mitä tulee autojen tekniikan vertailuun ja takuuaikojen vertailuun, niin takuuaika on ennemminkin markkinointiosaston kuin teknisen väen juttuja. Ja Mitsunkin akkuja on hajonnut ymmärtääkseni sen verran vähän että ei valmistaja nurin olisi mennyt jos olisikin myöntänyt täyden akkutakuun (eikä vain kapasiteettitakuuta) 8 vuodeksi ja 160 tkm:ksi.

Hyundailla on koko Euroopan laajuinen 5 vuoden tehdastakuu ihan vastaavilla takuuehdoilla kuin muillakin merkeillä. Jos ne täyttää, niin ihan sama mistä auto on ostettu.

Suomen maahantuoja sen sijaan antaa laajennetun kahden vuoden takuu nimisen lisäturvan ja luonnollisesti voi määrittää sille sellaiset ehdot kun haluaa. Eli tehdastakuu 5v + maahantuojan "lisätakuu" 2v = 7v

Hyundain 5 vuoden tehdastakuuseen ostopaikka ei vaikuta. Asia on valmisteet maahantuojalta kirjallisesti.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
On ihan omaa tyhmyyttä, että ajaa autolla, jonka takuu ei ole voimassa

Tämä ketju alkaa olla aika off topic, mutta tyhmästi on tullut ajeltua 35 vuotta ilman takuuta. Muutama voimalinja takuu on ollut ja 1 Finntakuu josta meni kyllä kaksoismassavauhtipyörä maksuun.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Kyllä siellä viiden vuoden takuun ehdoissakin mainitaan sama pykälä takuun raukeamisesta jos auto käy muun autoliikkeen kuin Hyundain valtuuttaman liikkeen omistuksessa.

https://www.hyundai.fi/takuu/5vuotta/

En tunne Hyundain Euroopan laajuisen takuun ehtoja, mutta outoa olisi jos Hyundai pitäisi Suomessa kotisivuillaan esillä ehtoja, jotka eivät pitäisikään paikkaansa.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Nostan käteni virheen merkiksi, olin väärässä.

Piti oikein lukea itsekin tarkemmin, miten tuo Hyundain tehdastakuu menee. Olit oikeassa tuon jälleenmyynnin kanssa.


"An end-customer refers to an individual, company or any other entity purchasing (i) a new Hyundai vehicle from an authorised Hyundai dealer not for the purpose of reselling or, (ii) a Hyundai vehicle that has been originally purchased from an authorised Hyundai dealer by an individual, company or any other entity not for the purpose of reselling."

Oma tarina menee niin, että myin joku aika sitten Ruotsista käytettynä ostamani Hyundain eteenpäin ja myynnin yhteydessä varmistettiin takuun voimassaolo maahantuojalta. Takuu oli voimassa myös seuraavalle, mutta se johtuikin sitten siitä, kun olin ostanut auton Ruotsista merkkiliikkeestä ja myin sen eteenpäin yksityishenkilönä.

Eli käytetty Hyundai pitää ostaa merkkiliikkeestä tai sen katkeamattomalla ketjulla merkkiliikkeestä ostaneelta yksityiseltä myyjältä, jos haluaa tehdastakuun olevan voimassa.

Vaihtoautoliikkeiden jälleenmyyntitarkoituksella myydyissä tehdastakuu on päättynyt.
 
Viimeksi muokattu

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Se ei ole ihan näin yksinkertaista. En ole Hyundain käytäntöihin perehtynyt tarkemmin, mutta ainakin Kiassa aikanaan takuu pysyi voimassa, mutta se täytyi erikseen "vahvistaa" maahantuojalta. Tästä oli huoltokirjassa ihan nimenomainen merkintä. Käytännön tasolla joka tapauksessa takuut pysyvät voimassa. Olisihan se maahantuojankin kannalta aika hölmöä viritellä tällaisia ansoja, tuskin olisi omiaan edistämään merkin myyntiä.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Kun tuo Vitara oli mainittu, niin kannattaa huomioida olemattomat vetomassat jos kärryä haluaa joskus vetää. 400 kg jarrutonta ja 1200 kg jarrullista. Siinä ei juuri mitään kuskata laillisesti jarruttomalla O1 luokan kevytperävaunulla.

Kuvaa hyvin sitä miten eri kokoluokan auto on kyseesså Outlanderiin verrattuna.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Nuo polttomoottoreiden vauriot ovat vielä jotenkin ymmärrettäviä. Niiden syntyä voi usein omilla toimillaan ehkäistä, mutta akun vikaantumiseen ei voi vaikuttaa. Sen varauskapasiteetti pienenee ajan mittaan, mutta se on normaalia. Kapasiteetin säilymiseen voi myös jonkin verran vaikuttaa omalla toiminnallaan, mutta kennon vikaantumista et voi estää mitenkään. Vaikka kapasiteetti pienenee auto on edelleen käyttökelpoinen, mutta kun kenno menee oikariin niin ajo loppuu siihen.

Minä en kyllä usko että näistä kennoja hajoaa muuten kuin ulkoisista syistä johtuen. Se mökkitie..

Ihan vastaava olisi vaikka polttomoottoriauton öljypohjan lommotus ja siitä johtuva konerikko, jota ei tietenkään takuu korvaa myöskään. Helposti neljän tonnin vaurion tekee silläkin..
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
No nyt kun akut kerran vaihdetaan niin olisi aika järkevää katsoa sen viallisen akun kunto ja jos ei paketissa näy mitään ulkoisia jälkiä niin sitten pyytää jos saisi yksittäisestä patterista/kennosta vielä kuvan. Jos ei näy mitään ulkoista vauriota niin sitten voisi koittaa hieman taistella asiasta. Tärkeää vain olisi dokumentoida hommat kunnolla
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Minä en kyllä usko että näistä kennoja hajoaa muuten kuin ulkoisista syistä johtuen. Se mökkitie..

Samaa mieltä tuosta alusta lähtien.

Ymmärrän kyllä tuon tunteen kun auto pettää pahan kerran, pahasta mielestä koitetaan päästä eroon vaihtamalla toiseen. Pois silmista, pois mielestä. Vaikka tuon tapahtuman toistuminen olisi jo lottovoittoon verrattavissa oleva.

No nyt kun akut kerran vaihdetaan niin olisi aika järkevää katsoa sen viallisen akun kunto

Edelliseen viitaten asianomaisella ei varmaan ole suurta mielenkiintoa selvittää enään asiaa koska hän on jo päättänyt hävittää auton (ei koskaan enään phev) koska se näin kalliiksi tuli. Lisäksi saattaisi selvitä että vika on itse aiheutettu...
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Jospa olisikin mennyt öljypohja, olisi vaurio näkyvä ja kasko korvaisi. Nyt akuston pohjassa (joka on muovia tai muuta joustavaa komposiittia) on lieviä jälkiä, mutta ei reikää tms. joka viittaisi iskusta kennoihin asti. Pohjalevyn ja kennojen välissä on kuulemma n. 3 cm vapaata tilaa. Vahinkotarkastajille nämä ovat uusia asioita ja he turvautuvat huoltoliikkeiden lausuntoihin. Lopputulos on, ettei vahinkotarkastajan mukaan mekaaninen isku ole aiheuttanut vauriota. Piste.

Olen jo alustavasti puhunut Pistokehybridin kanssa, että he ilmoittavat minulle ja tarvittaessa raportoivat vakuutusyhtiölle, jos kennosta löytyy mekaanisen vaurion merkkejä. He ovat aiemminkin antaneet viallisista akustoista vastaavia lausuntoja. En vaan tiedä milloin he avaavat ja jatkokäyttävät akun.

Litium -akkujen vikaantumistavoista mekaaninen isku on vain yksi noin kymmenestä mahdollisesta. Muita ovat mm. virheet valmistusprosessissa, epäpuhtaudet materiaaleissa, ylilataus (lataus ylijännitteellä), ylipurkaminen jne.), eli kaikki sellaisia joihin itse ei voi vaikuttaa.

En totaalisesti poissulje PHEV -autoja jatkossakaan. Mutta varsinaisen takuun ulkopuolella olevaa PHEV-autoa en huoli. Olin lähes 4 vuotta erittäin tyytyväinen Mitsu PHEV -kuski ja suunnittelin jo nuorempaan vaihtoa. En itsekään uskonut akuston äkkinäiseen vikaantumiseen. Putosin kuitenkin kerrasta maankamaralle ja vähän sen allekin.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Olen jo alustavasti puhunut Pistokehybridin kanssa, että he ilmoittavat minulle ja tarvittaessa raportoivat vakuutusyhtiölle, jos kennosta löytyy mekaanisen vaurion merkkejä. He ovat aiemminkin antaneet viallisista akustoista vastaavia lausuntoja. En vaan tiedä milloin he avaavat ja jatkokäyttävät akun.

Litium -akkujen vikaantumistavoista mekaaninen isku on vain yksi noin kymmenestä mahdollisesta. Muita ovat mm. virheet valmistusprosessissa, epäpuhtaudet materiaaleissa, ylilataus (lataus ylijännitteellä), ylipurkaminen jne.), eli kaikki sellaisia joihin itse ei voi vaikuttaa.

Saivatko jo Pistohybridissä akuston vaihdettua ja lähtikö auto pelaamaan normaalisti?

Epäpuhtaudet materiaaleissa (metallihiukkaset akkukemikaalien seassa) olivat syy silloin aikanaan siihen, että Mitsulla viivästyi auton markkinoille tulo. Sama ongelma oli Boing Dreamlinerissa, en muista enää kumman akuissa ongelma havaittiin ensin. Jollei väärin muista, tämä aiheuttivat tulipaloja.

Noilta muilta (ylilataus ja ylipurkaminen) auton ja latauselektroniikan pitäisi kyllä suojella. Mutta pikalatureiden kanssa on ollut ongelmia (niiden alkuaikoina), että ovat tuhonneet sähköautojen akustoja. Muutamaan vuoteen en ole tapauksista kuullut.
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Pistokehybridi ilmoitti eilen illalla, että olivat vaihtaneet akun ja kaikki pelaa.
Olivat myös sitä mieltä, ettei pohjaan kohdistunut isku ole vioittanut akkumoduulia. Vaihdon yhteydessä havaitsivat, että ilmastoinnin/lämmittimen kylmäneste oli vähissä (hoitaa myös akuston lämmittämisen/jäähdyttämisen). Arvelivat, että tämä saattaisi olla osasyynä vikaantumiseen. Tarkistakaa autoistanne kylmänesteet! Tämän vähyydestä ei tule varoirusviestiä (ainakaan ko. vuosimallissa).
Aikoivat lisäksi tutkia lähiaikoina vikaantumisen syytä, koska asia kiinnosti kovasti.

Tänään Pistokehybridiltä tuli ilmoitus:
"Saimme selville myös vanhan akun vian. Akunhallintapiirin balanseri akun sisällä on vioittunut ja sen vuoksi akkukenno on vioittunut myös. Eli jos pelkkä yksittäinen akkukenno olisi pelkästään vaihdettu se ei olisi korjannut vikaa vaan vika uusiutuisi pian."
Lähetin heti kysymyksen, että mikähän sen balanserin on vioittanut. Palaan asiaan kun kuulen asiasta lisää.

Ei nämä akkuviat aina olekaan niin suoraviivaisia kuin luulisi. Akuston ympärillä on kaikenlaista valvontaelektronikkaa, antureita ja toimilaitetta, jotka myös voivat vikaantua.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Juuri näin, jos näitä murheita tänne kirjoitellaan niin myös ongelman ratkaisut esille...
 

Freju

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2020
Pistokehybridin vastaus:
"Piirilevyjen komponenttiviat johtuvat usein siitä että jonkun komponentin laatu on ollut huono."

Onneksi en mennyt halvimman kautta ja vaihdattanut pelkkää akkumoduulia.
Nyt tämä show maksoi minulle paljon työtä ja mielipahaa sekä rahaa n. 5000,- + 2,5 kk ilman autoa.

Mikä on tämän tarinan opetus?

Huono "onni" voi osua omallekin kohdalle ja kyllä takuulla on merkitystä. Hyundain ja Kian pitkällä akkutakuulla tämäkin olisi hoitunut kivutta. Ei olisi tarvinnut takkuilla ja touhuta ympäriinsä. Lisäksi koko akku olisi todennäköisesti uusittu.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Kannattas varmaan riitauttaa tuo juttu.
Kuluttaja-asiamiehen kautta jos merkkiliikkeen asiantuntijat ei osaa näyttää selvää ongelma-aluetta...
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Ai siis käyttääkö ilmastoinnin kylmäaineita muka akuston jäähdytykseen? Luulisi ilmastoinnin huollon tällöin olevan myös huolto-ohjelmassa, jos näin on.

Mitä Frejun tapaukseen tulee, niin kyllä veikkaisin tuosta hyvän riidan aikaiseksi saavan. Akkutakuu korvaisi rikki menneet osat, akkuvaraustakuu taas sitä, että SOH pysyy yli 70% 160tkm saakka. Mutta nyt onkin sitten tulkintakysymys edessä. Ja mitä lukee takuuehdoissa.
 
Viimeksi muokattu

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Ai siis käyttääkö ilmastoinnin kylmäaineita muka akuston jäähdytykseen? Luulisi ilmastoinnin huollon tällöin olevan myös huolto-ohjelmassa, jos näin on.
Kyllä menee kylmäputket akulle, välissä 4-tie venttiili eli kiertää siellä tarvittaessa. Akkukotelossa kenno ja puhallin. Ei kyllä lämmitä akkua tuolla vaikka sähkökompura lämpöpumppuna olisikin varsin hyödyllinen säästämään sähköä.

Luulisi että Suomen sääoloissa mitään ongelmaa vaikka ei jäähdyttäisikään akkua.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tuo akun jäähdytys on pikalatauksen vuoksi. Siinä akku voi lämmetä runsaasti ja puhaltimen kuulee toisinaan operaation aikana.

Vuoden 2019 ja uudemmissa on akun lämmitys, mutta vain parhaissa varusteversioissa. Liekö sitten tehty vastuksella.
 
Ylös Bottom