Auto on siis Lancer 2009 ja diesel moottorilla. Ajettu 230 000 ja huollot tehty ajallaan. Tällaisia vikoja on nyt ilmennyt
Kone ei kierrä käytännössä yli 3000rpm ellei pidä kaasua pohjassa ja väkisin kierrokset silloin nousee rajoittimellekin saakka. Käyntiin lähtee normaalisti. Alkoi alkutalvesta, teki tätä ajoittain mutta tammikuussa vika jäi lopullisesti päälle. Huollossa arvelivat turbon olevan tiensä päässä 2000e maksaisi uuden vaihto. Ajattelin itse selvittää vikaa, siinä onnistumatta. Tässä kaikki mitä olen autoon viimeaikoina tehnyt ja kokeillut
-MAP-anturi vaihdettu ei vaikutusta
-MAF-anturi silmämääräisesti ehjä
-Imusarjaan saakka kaikki letkut ehjät silmämääräisesti, muutama irrotettu ja hieman öljyiset sisältä
-Ahtimen siipien säätötanko liikkuu ainakin käsin kokeilemalla. Painekello samalla todettu toimivaksi letkuun puhaltamalla ja ainakin ilmaa piti sisällä
-Välijäähy kunnossa
-Polttoainesuodatin vaihdettu
Öljyä kuluttaa hieman mutta vielä valmistajan ilmoittamissa määrissä. Turbo on alkuperäinen. Autossa on EGR systeemi käytössä.
Kuvassa näkyy huollon antamat vikakoodit mitä oli autosta saaneet. Moottorin vikavalo palaa, muita vikavaloja ei. Vikakoodit viittaavat selkeästi turbo ongelmiin mutta olisi kiva tietää voisiko vika olla kuitenkin jossain muualla kuin itse turbossa. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia tai vinkkejä mistä lähteä selvittämään. Auton arvo lienee noin 3000€ joten tuo turbon vaihto on jo poissuljettu.
Kone ei kierrä käytännössä yli 3000rpm ellei pidä kaasua pohjassa ja väkisin kierrokset silloin nousee rajoittimellekin saakka. Käyntiin lähtee normaalisti. Alkoi alkutalvesta, teki tätä ajoittain mutta tammikuussa vika jäi lopullisesti päälle. Huollossa arvelivat turbon olevan tiensä päässä 2000e maksaisi uuden vaihto. Ajattelin itse selvittää vikaa, siinä onnistumatta. Tässä kaikki mitä olen autoon viimeaikoina tehnyt ja kokeillut
-MAP-anturi vaihdettu ei vaikutusta
-MAF-anturi silmämääräisesti ehjä
-Imusarjaan saakka kaikki letkut ehjät silmämääräisesti, muutama irrotettu ja hieman öljyiset sisältä
-Ahtimen siipien säätötanko liikkuu ainakin käsin kokeilemalla. Painekello samalla todettu toimivaksi letkuun puhaltamalla ja ainakin ilmaa piti sisällä
-Välijäähy kunnossa
-Polttoainesuodatin vaihdettu
Öljyä kuluttaa hieman mutta vielä valmistajan ilmoittamissa määrissä. Turbo on alkuperäinen. Autossa on EGR systeemi käytössä.
Kuvassa näkyy huollon antamat vikakoodit mitä oli autosta saaneet. Moottorin vikavalo palaa, muita vikavaloja ei. Vikakoodit viittaavat selkeästi turbo ongelmiin mutta olisi kiva tietää voisiko vika olla kuitenkin jossain muualla kuin itse turbossa. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia tai vinkkejä mistä lähteä selvittämään. Auton arvo lienee noin 3000€ joten tuo turbon vaihto on jo poissuljettu.