GRANDIS KÄYNNISTYSONGELMA

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Vuosimallin 2005 grandis 2,4l bensa käynnistysongelma. Mikä mättää käynnistyksessä, kylmänä aamulla lähtee melkein laakista, mutta sen jälkeen saa startata jonkun aikaa ennekuin pärähtää käyntiin. Yleensä myös raa'an bensan haju on voimakas alkuun.Aikaisemmin nyki kiihdytettäessä ja sytytti vikavaloja, kunnes "oikea" ilmamassamittari tuli vaihdettua.(ostin verkosta olevinaan malliin sopivan, eikä sen jälkeen vikaa osattu etsiä siitä)
Noh vikavalot poistui ja auto kulki normaalisti, sekä bensankulutus putosi.
Edelleen ei kuitenkaan tuo käynnistysonglema poistunut, vaikka startti kyllä pyörittää mielestäni ihan hyvin ?
ylemmät Lambdat on vaihdettu, sekä kampiakselin asentotunnistin, sekä tulpat. Myös akku on uusi.
Auto kyllä nykii joskus kiihdytettäessä, myös suuremmissa nopeuksissa "jumittaa".
 

Jape79

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2017
Selvisikö vika? Mun 2.4 Outlanderissa tuli viikko sitten keltainen vikavalo kojetauluun ja sen jälkeen auto ei ole kunnolla käynnistynyt. Vikakoodit luettiin ja vasen ylempi lambda meni vaihtoon. Sen jälkeen savusi käynnistäessä melko reilusti ja kävi erittäin oudosti. Resetoin ecun (ainakin yritin) ja käynti on normalisoitunut, mutta lähtee vain ja ainoastaan toisella pitkällä starttauksella käyntiin, jolloin myös toimii. Bensaa tuli suuttimille ihan normaalisti jne. Tuo vikavalo viittasi käyttiksen mukaan bensapumppuun ja vikakoodi oli p0173. Kaikki nämä ovat poistuneet, ainoastaan käynnistyminen tökkii. Tulpat ok ja 98 tankissa.
Vikoja ennen oli varsin vajaa tankki ja ostin yhdeltä hiljaiselta huoltikselta 12l 98e bensaa ja tästä 30km alkoivat ongelmat. Sitä en tiedä oliko vetistä bensaa tms, mutta nyt on tankki täytetty eri firman takuulla tuoreella aineella.
 

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
En vielä kerennyt sitä anturia hommata ja vaihtaa. Tänään juuri sain yhden samansuuntaisen neuvon eräältä autonkorjaajalta. Eli moottorin lämpötila-anturi toimii väärin ja ottaa ryyppyä vaikkei pitäis, siksi raaka bensa haisee eikä käynnisty kun saa liikaa heti. Eiku anturin kimppuun :)
 

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Anturi on nyt vaihdettu ja ihan alkuperäisversioon. Vielä en mitään varsinaista eroa kyllä huomannut. Pitäis varmaan se ecu kunnolla nollata jos kone ei vielä tunnista uutta. Oliko näin että se nollaus onnistuu myös irroittamalla akun miinusnavan joksikin aikaa ?.
 

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Nyt on myös lambdat alle katalysaattorin jälkeen vaihdettu, mutta käynnistykseen se ei tuntunut vaikuttavan mitenkään parantavasti.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Anturi on nyt vaihdettu ja ihan alkuperäisversioon. Vielä en mitään varsinaista eroa kyllä huomannut. Pitäis varmaan se ecu kunnolla nollata jos kone ei vielä tunnista uutta. Oliko näin että se nollaus onnistuu myös irroittamalla akun miinusnavan joksikin aikaa ?.
Akun kengät yhteen n.30min nii se nollaa kaikki konkat sun muut, tarkastaa myös maa pisteet, vsrsinki tuo maapiuha mikä tulee korilta vaihdelaatikolle/koneeseen
 

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Nythän toi mun Grandis ei lähde ollenkaan käyntiin enää, mikä neuvoksi ?
Hinautin juuri korjaamolle eivätkä osanneet tehdä mitään kun ei oo merkkiliike.
Ei kuulemma vikakoodeja löytynyt. Ainoa mitä osasi kysyä että onkohan kampiakselin asentotunnistinta vaihdettu..
No siinä olisi jakohihnan vaihto edessä muutenkin jos sen joku osais tehdä ja muistaakseni tunnistin on siellä jakohihnan takana jossain.
Tuntuu ettei vaan millään korjaamolla ole siihen sopivia työkaluja.
Käytin jo käyntiongelman vuoksi Mitsun merkkiliikkeessä mutta silloinkin löysivät vain muuta vaihdettavaa, eivätkä olleet paneutuneet itse asiaan.
HELP ME :)
 

Uke

New Member
Liittynyt
21 Syyskuu 2019
Tuli mieleen että löytäisköhän se mitsun oma M.U.T. testeri paremmin vikakoodeja kun noi autocomit yms. Mitä korjaamot kai monesti käyttävät.
Ne kai ei aina joka paikkaan näe.
-jukka
 

Uke

New Member
Liittynyt
21 Syyskuu 2019
Tuo jakohihnan vaihto ei muuten ollu paha rasti, itte tein pari kk sitte. Jos vain löytyy tilat ja mielenkiintoa, mä selvisin ilman erikoistyökaluja.
Kattoa vaan että tulee tasapainoakselitki oikeaan asentoon.
Se asentoanturi on tosiaan siinä muovin alla, muistaakseni pystyy vaihtaa ilman hihnan irrotusta.
 

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Hinautin auton ensin yhteen korjaamoon jonka pisti määrittää vika, ei onnistunut. Sitten oli pakko hinauttaa MERKKI-korjaamoon. "auto pitäis saada käyntiin ja samalla vaihtakaa jakohihna ja kampiakselintunnistin kun on muutenkin ajankohtaista" Soittivat että hihna ja tunnistin on vaihdettu, mutta ei saatu autoa käyntiin....Miksi ihmeessä vaihdattaisin enää kalliisti osia jos auto ei edes ensinnäkään käynnisty. ?? ...et sellaista..

Noh, nyt tuli vianmäärityskin Mitsun liikkeestä, on kuulemma moottorinohjausyksikkö, mihin vika viittais vaik ei näytä mitään vikakoodeja.
Hinta on kuulemma jotain paritonnia ja toi jakohihnan ja kampiakselin tunnistimen vaihto maksoi jo yli 800..

Mitä ootte mieltä, voiko oikeesti olla toi vika vai eivätkö vaan jaksaneet enempää katsoa ?
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Akun kengät akusta irti. Sitten kenkien väliin jotain metallista joka johtaa sähköä; vaikka meisseli. Jos johdoissa on varaa niin ne voi laittaa toisiinsa kiinni suoraan.
 

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Ok, kiitos tiedosta :) Yritin tänään silleen että otin akun navat irti, annoin olla jotain 30min, sitten laitoin takaisin kiinni. Tämän jälkeen laitoin virta-avaimen "on"-asentoon ja annoin olla silleen 4min ja sitten "off" n.10sek ja käynnistys. En tiedä nollasiko mutta ei käyntiin kuitenkaan lähtenyt.
 

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Hyvä kysymys, en tiedä. Tulpat on kyllä vaihdettu jo pariinkin otteeseen asian tiimoilta. Miten sen kipinäntulon voisi testata ?
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Hyvä kysymys, en tiedä. Tulpat on kyllä vaihdettu jo pariinkin otteeseen asian tiimoilta. Miten sen kipinäntulon voisi testata ?
Otat tulpat irti ja pistät me irrallaan tulpanjohtoihin kiinni, pistät johonkin maadoittavaan kohtaan esim. Kantta vasten ja starttaat nii sillon näkyy kipinä tulpissa Jos näkyy
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Selvisikö vika? Mun 2.4 Outlanderissa tuli viikko sitten keltainen vikavalo kojetauluun ja sen jälkeen auto ei ole kunnolla käynnistynyt. Vikakoodit luettiin ja vasen ylempi lambda meni vaihtoon. Sen jälkeen savusi käynnistäessä melko reilusti ja kävi erittäin oudosti. Resetoin ecun (ainakin yritin) ja käynti on normalisoitunut, mutta lähtee vain ja ainoastaan toisella pitkällä starttauksella käyntiin, jolloin myös toimii. Bensaa tuli suuttimille ihan normaalisti jne. Tuo vikavalo viittasi käyttiksen mukaan bensapumppuun ja vikakoodi oli p0173. Kaikki nämä ovat poistuneet, ainoastaan käynnistyminen tökkii. Tulpat ok ja 98 tankissa.
Vikoja ennen oli varsin vajaa tankki ja ostin yhdeltä hiljaiselta huoltikselta 12l 98e bensaa ja tästä 30km alkoivat ongelmat. Sitä en tiedä oliko vetistä bensaa tms, mutta nyt on tankki täytetty eri firman takuulla tuoreella aineella.
Sen verta tähän että bebsapumpulle tuo Koodi ei ole, tuo on imuvuoto/ilmamassamittarin/pa-paineen/ruiskutuksen vikakoodi, joossain tapauksessa o2-sensori, saattaa syttyä Jos bensapumppu hörppäsee ilmaa välistä tyhjällä tankilla esim. Jos bebsapumpulle mitään tekemistä ois... onko grandiksesta AP lukenu vikakoodeja vielä?
Lukasin nyt vasta tuon merkkiliike kirjoituksen niin ei ois ensimmäin moottorin ohjainlaite mikä näistä mennyt, yhteen grandikseen antoi samoja koodeja mut vaihtoi virtalukon ja koodas uuet avaimet nii starttas, ei tullu nii kalliiks se reissu asiakkaalle, mutta Jos jompikumpi, ohjainlaite/virtalukko niin kipinää ei tule
 

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Sen verta tähän että bebsapumpulle tuo Koodi ei ole, tuo on imuvuoto/ilmamassamittarin/pa-paineen/ruiskutuksen vikakoodi, joossain tapauksessa o2-sensori, saattaa syttyä Jos bensapumppu hörppäsee ilmaa välistä tyhjällä tankilla esim. Jos bebsapumpulle mitään tekemistä ois... onko grandiksesta AP lukenu vikakoodeja vielä?
Lukasin nyt vasta tuon merkkiliike kirjoituksen niin ei ois ensimmäin moottorin ohjainlaite mikä näistä mennyt, yhteen grandikseen antoi samoja koodeja mut vaihtoi virtalukon ja koodas uuet avaimet nii starttas, ei tullu nii kalliiks se reissu asiakkaalle, mutta Jos jompikumpi, ohjainlaite/virtalukko niin kipinää ei tule

Nii toi Grandiksen ohjainlaite on testattavana, että toimiiko. Jos siitä pystyy tietoja lukemaan ni on toimiva, näin ymmärsin.
 

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Juu, siis irtonainen ohjainlaite meni testattavaksi. Siinä on kuulemma monta eri "protokollaa" mitä kautta se pitää katsoa ja sitä ne nyt selvittää mikä se niistä on. Itse en ees tiiä mitä noi termit tarkoittaa ja pitää vaan luottaa et niillä on homma hanskassa :)
 

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Nyt vasta huomasin ettei tulpille tuu ollenkaan kipinää, voiko olla syynä toi moottorinohjauslaite sit kuitenkaan..?
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Nyt vasta huomasin ettei tulpille tuu ollenkaan kipinää, voiko olla syynä toi moottorinohjauslaite sit kuitenkaan..?

Vois olla myös ajonesto. En muista kumminpäin se mitsulla on tehty. Tarkista avaimesta löytyykö sieltä sirua.

Ja tuohon akun kenkien irroitushommaan, parempi ottaa kengät irti ja kääntää esim valot päälle jolloin hituvirrat ja konkat tyhjenee, paljon helpompaa kuin askarrella jotain napojen väliin.
 

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Jaa jaa, tota mietin tos iteksenikin mut en ollut varma miten se ajonesto toimii, eli poikkaseeko se kokonaan kipinän tulon.
Käynnistettäessä pyörittää kyllä mutta eihän se voikaan käyntiin lähteä ilman kipinää. Ostin juuri uudet paristot avaimiin, kun ei aina toimi toi kaukosäätöinen keskuslukitus. Täytyypä heittää kiinni ja kattoo samalla onko joku siru siellä
 

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Tossa kuvat avaimesta, mikähän noista on se siru ? siis jos siinä on sellainen
 

Liitetiedostot

  • virta avain mitsu.jpg
    virta avain mitsu.jpg
    335.4 KB · Lukukerrat 134
  • virta avain.jpg
    virta avain.jpg
    103.4 KB · Lukukerrat 125

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
niin mutta eikö sulla ole se moottorinohjainlaite siellä testattavana? jos sielät ecu uupuu niin ei siinä autossa varmaan paljon tapahdu, vai jäikö multa nyt jotain välistä? ja grandiksen avaimessa kuuluis olla siru mikä kytkee ajoneston pois kun avain pistetään virtalukkoon, jos avaimesta uupuu siru niin auto ei ymmärrä mikä avain siellä on, tässä kohtaa kannattaa kääntyä merkkiliikkeeseen, jos ajonesto taasen on päällä nii vaatii ohjainlaitteen, virtalukon ja avaimet plus koodaus hyvällä säkällä tässä tapauksessa näyttäs että siulle pitäs koodaa uuet avaimet
 

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Joo se ohjainlaite oli erikseen testattavana, mut ei ne kuulemma pystyneet sitä lukemaan vaikka olivat ihan osaavia siinä firmassa, ei siis merkkiliike. Oli kuulemma joku "protokolla" jota ne eivät sitten saaneet luettua ja jäi siten arvoitukseksi se että onko ohjain toimiva vai ei. Mun avaimissa ei ilmeisesti ole sirua ollenkaan näin ymmärsin jonkun kommentista kun ei näyttänyt samanlaiselta kuin hänellä. Joku musta siru pitäisi olla. Laitan nää kuvat uudestaan avaimestani liitteeksi, kun en noista ymmärrä.
 

Liitetiedostot

  • virta avain mitsu.jpg
    virta avain mitsu.jpg
    335.4 KB · Lukukerrat 98
  • virta avain.jpg
    virta avain.jpg
    103.4 KB · Lukukerrat 112

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Toi kun ei tuu mulla kipinää tulpille on kyl aika selkee merkki et joku mättää, en tiedä poikkaiseeko ajonesto sen vai onko se just siitä ohjainlaitteesta.(MN171269)
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Tosin auto on toiminut aiemminkin samalla avaimella joten vähän epäilyttää. Mutta tosiaan yleensä kaukkariavaimessa on sellainen musta pieni täytepala joka antaa ajonestolle signaalin.

Liikkuko kierroslukumittari kun starttaa autoa? Sen pitäisi vähän nousta kun starttaa.
 

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Joo se ohjainlaite oli erikseen testattavana, mut ei ne kuulemma pystyneet sitä lukemaan vaikka olivat ihan osaavia siinä firmassa, ei siis merkkiliike. Oli kuulemma joku "protokolla" jota ne eivät sitten saaneet luettua ja jäi siten arvoitukseksi se että onko ohjain toimiva vai ei. Mun avaimissa ei ilmeisesti ole sirua ollenkaan näin ymmärsin jonkun kommentista kun ei näyttänyt samanlaiselta kuin hänellä. Joku musta siru pitäisi olla. Laitan nää kuvat uudestaan avaimestani liitteeksi, kun en noista ymmärrä.
Joo katsoin youtubesta videon patterinvaihdosta ja kyllä siellä se siru on, semmonen musta joka lähtee irti vetämällä.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Tsekattu on ,eikä kierrokset nouse mihkään, mistäs se kertoo ?

Tuon perusteella veikkaus olisi virranjakaja (jos on) tai vahvistinyksikkö (PTU, liittyy puolien ohjaukseen), tämä siksi koska asentotunnistinhan oli jo vaihdettu ja auto ilmeisesti myös toimi sillä?

Jos pystyt niin ota kuva moottoritilasta, en tunne automallia niin hyvin että ulkoa tietäisin mutta kuva auttaisi vähän eteenpäin.
 
  • Like
Reaktiot ST

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Tuota vahvistin yksikköä, onko sama kuin sytytysmoduli ? yritin eilen etsiä mutten löytänyt paikkaa. Se tuli mieleen kun ei kipinää iske ollenkaan. Kampiakselin tunnistin on siis vaihdettu ja toimii kuulemma mut käyntiinhän tää ei lähde eli toi sähköpuoli vois olla hyvinkin ainoo syypää, ei siis välttämätt just toi moottorinohjausyksikkö ollenkaan. Täytyy vielä tsekkaa missä toi virranjakaja sijaitsee. Sulakkeita olen katsonut myös mutta en välttämättä riittävän tarkasti, enkä ole ees varma onko noille PTU:lle ja jakajalle omiansa ?
 

Liitetiedostot

  • mitsu 1.jpg
    mitsu 1.jpg
    209.3 KB · Lukukerrat 129
  • mitsu 2.jpg
    mitsu 2.jpg
    239 KB · Lukukerrat 129
  • mitsu 3.jpg
    mitsu 3.jpg
    246.9 KB · Lukukerrat 110
  • mitsu 4.jpg
    mitsu 4.jpg
    236.5 KB · Lukukerrat 113
  • mitsu 5.jpg
    mitsu 5.jpg
    231.7 KB · Lukukerrat 88
  • mitsu 6.jpg
    mitsu 6.jpg
    250.4 KB · Lukukerrat 204
  • mitsu 7.jpg
    mitsu 7.jpg
    202.6 KB · Lukukerrat 173

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Kiitokset kuvista, elikkäs tuossa mallissahan ei mielestäni erillistä PTU yksikköä olekkaan.

Eli siinä tapauksessa nokka akselin asentotunnistin kannattaa vielä tarkistaa. Kuva liitteenä.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_2019-12-07-16-42-21.png
    Screenshot_2019-12-07-16-42-21.png
    299.7 KB · Lukukerrat 86

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Nyt huomasin kun tarkistin sulakkeita että 10A sulake joka on sytytyspuolille on palanut. Vaihdoin uuteen mut ei vielä pärähtänyt käyntiin. Voisin kuvitella että on isokin vaikutus kun jo on todettu että ei tule tulpille kipinää. Täytyypä vielä muutkin sulakkeet tarkistaa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Se sulake on palanut varmaan jostain syystä. Tutkihan ettei siellä ole oikosulkua.
 

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Sitä mietin itsekin vaikken osaa kyl erikseen mitenkään mitata missä se oikosulku voisi olla. Kaikki muut sulakkeet näytti toimivan, katsoin sähkökynällä mut voin hyvin kuvitella että tuo puolan sulakkeen palaminen pysäytti auton käymisen. Kaikki muut sähkölaitteet näyttäisi toimivan ihan webastoa myöten.
 

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Mut nyt taitaa olla pakko nostaa kädet pystyyn ja pistän auton semmoisenaan myyntiin. Harmittaa vaan kun siihen on jo uusiin osiin sijoitettu niin paljon :(
Pakko päästä liikkeelle, ei voi seisottaa enää toimimatonta autoo pihassa. :)
 

Jape79

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2017
Täytyy myöntää että harmittaa helvetisti sun puolesta. Mullahan hajosi 2.4 Outlanderista virtalukon->virtalukon pohjan välinen johtosarja. Se n. 15cm pitkä nippu. Vikaa ei löytynyt kuin ihan puhtaasti vahingossa, kun tilasin Ebaysta uuden(käytetyn) tunnisterenkaan johtoineen ja asensin sen paikoilleen. No, ei käynnistynyt edelleenkään, mutta jätin uuden johtosarjan paikoilleen ja asensin vanhan tunnisterenkaan niin kaikki toimivatkin. Tätä vikaa ei löytynyt missään huollossa ja oli siis puhdas onnenkantamoinen. Melkein kaikki tunnisterenkaat myytiin ilman johtosarjaa, mutta tässä se sattui olemaan mukana, joten tuuria siinäkin....johtosarjassa ei päällepäin mitään vikaa. Nyt auto on toiminut toista vuotta ilman ongelmia. Kop kop.
 

Timen Mitsu

Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2019
Onnee vaan kun selvisi vika (y) Just tuollaiset sinänsä pikkuviat on inhottavia kun ei pysty tavan ihminen mitenkään määrittämään sitä.
Tuppaa ammattilaisillekin olemaan liian vaikeita noi, tai sitten eivät vaan paneudu asiaan riittävästi :cool:
 
Ylös Bottom