Outlanderin pyöränlaakerit

mjniemi

New Member
Liittynyt
23 Marraskuu 2016
2014-mallisen Outlanderin takapyörien laakerit porsivat 75000 ajokilometrin kohdalla. Eipä ole 45-vuotisen autoilu-uran aikana moista tullut vastaan! Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Vien kohta pajalle, takuuseen kuulemma menevät, ja hyvä niin.
 

polar112

New Member
Liittynyt
10 Elokuu 2017
Vs: Outlanderin pyöränlaakerit

mulla sama vika mutta mittarissa 119000 ja ei kuulemma mene takuuseen. Korjausarvio osan kanssa 550 e, eli tarvikeosa pitäisi löytää euroopasta. ideoita?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Outlanderin pyöränlaakerit

Ei sitä tarvii euroopasta asti lähteä ettimään kun niitä saa ihan kotimaisista varaosaliikkeistäkin.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Outlanderin pyöränlaakerit

Ainakin 2012 mallin 2.2 HDI koneisella koodi pyörännavalle on 3785A019 ja näkyy netistä löytyvän 50e hintaan koko napaa....

Kannattaa lähettää esim minulle auton rekisterinnumero niin tarkistan koodin!
 

mjniemi

New Member
Liittynyt
23 Marraskuu 2016
Vs: Outlanderin pyöränlaakerit

Minulla meni koko homma takuuseen, kuten kuuluukin. <aloittaja>
 

PeteKoo

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
2013 vuoden 2,2 DiD ja toinen takapyöränlaakeri meni takuuaikana ja takuukilometrien puitteissa kohdassa 118tkm. Eikä mennyt takuuseen...! Deltan mukaan "ihan normaalia kulumista". Höpö höpö tietysti tuon normaalin kulumisen osalta. Ja sitten se toinen meni nyt kohdassa 188tkm. Ei sekään mulle mene läpi normaalina kulumisena, sillä mulla on ollut 13 muuta autoa, ajan yli 60 000 km vuodessa ja joka autolla on menty yli 300 tkm ennen vaihtoa. Outlander on AINUT, jossa oon joutunut pyöränlaakereita vaihtamaan. Sen verran ketuttaa toi eka takuun kieltäminen, että Delta menetti asiakkaan lopullisesti - eikä mulle kyllä Mitsuakaan enää jatkossa tule...
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
tullu pari my14 outlanderia töissä vastaan missä myös hyvin pienillä kilsoilla oli jo pyöränlaakerit menny, ja toisekseen, ei varsinaisesti tähän liittyen mutta oottekos huomanneet että my14 pehveissä -> jarrrulevyjen "ulompi" puoli on ohkasempi ja melkein jo valmiiksi alamitassa, johtuu tietysti että sähkömoottori hoittaa suurimman osan jarrutuksesta, mutta tullut siis pari pehviä huoltoon ja sanonut että laakeri ääntää taas vaikka juuri vaihdettu, kyseessä kummiskin ollut loppuun kuluneet jarrut eikä laakerit
 

jannek@iki.fi

New Member
Liittynyt
4 Toukokuu 2017
Huollossa sanoivat samaa omasta Outlander Phev 2015:sta, oikean puolen laakeri ääntää. Purin sen nyt ja kyllä se laakeri tuntuu minusta kyllä siistiltä, mutta jarrut kyllä ainakin laahavat - olisikohan voinut tosiaan niistä johtua se ääni? Laakerit nyt joka tapauksessa vaihtuu, mutta marmoritiskin hinta 326 eur tuntuu kyllä ihan kohtuuttomalta. Tilasin autodoc.fi:sta Optimumin laakerin ja muuten se kyllä näyttää hyvältä, mutta ne kiinnityspultit ovat liian pitkät. Onko noissa nyt kuinka isoja eroja, eli onko se koko laakeri/napa nyt väärä vai pelkästään pultit? Se on kyllä muuten täysin saman kokoinen, näköinen ja siinä on se sama liitäntä ABS:llekin (HAL-anturin piha varmaan kierrosnopeutta varten).

Laakereiden kestosta voi olla montaa mieltä, mutta esim. yksi isompi valmistaja sanoo että normaalikestoikä ei ole kuin 140 - 180 tkm. Edelliseen autoon, Volkswagen Touran 1.9TDI - siihen piti muistaakseni juuri tuossa 160-180 tkm välillä takarenkaan laakeri vaihtaa, vaihdoin molemmat kyllä samalta istumalta silloin. Helpommin menee kun tekee saman homman kahteen kertaan, harrastelijalta menee aika siihen muistutteluun aikaa puolet ajasta. Sen toisen saa vaihdettua puolet nopeammin, kun muistaa/tietää mitä kannattai missäkin järjestyksessä tehdä.
 
Viimeksi muokattu

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Taitaa olla lähes kaikkien nyky autojen ongelma. Stefat on niin onnettomat ettei suojaa kuin on ajateltu.
ei ole otettu huomioon vaikeita ajo-olosuhteita + valmistus osien laatu huonontuu mitä uudempaa autoa tulee, hassua vaikka katumaasturi, tavallaan luulisi että nämäkin olisi suunniteltu tiesuolaa yms. paremmin kestämään, muttei ne hirveesti vlamistusmaata pidemälle mieti, taikka että mitä sielä jää pyörimään 4 vuoden ajon jälkeen
 

jannek@iki.fi

New Member
Liittynyt
4 Toukokuu 2017
Planned obsolesence. Ne on tahallaan tehty noin, toi varaosamyynti ja huoltotoiminta kun tuntuu tuovan autoliikkelle paremmin sen rahan kuin se uuden myynti. Kyllä nykytekniikalla (robotiikka jne.) saataisiin tehtyä samaan hintaan parempaakin.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Planned obsolesence. Ne on tahallaan tehty noin, toi varaosamyynti ja huoltotoiminta kun tuntuu tuovan autoliikkelle paremmin sen rahan kuin se uuden myynti. Kyllä nykytekniikalla (robotiikka jne.) saataisiin tehtyä samaan hintaan parempaakin.
itse asiassa ei, niin monet palaverit töissä pidetty ja automyynti aina monta monta miljoonaa enemmän tehny tulosta ku korjaamo, ja parempaa saatais tehtyy mut auton valmistukseen koitetaan päästä niin pienelllä budjetilla ku mahdollista
 

jannek@iki.fi

New Member
Liittynyt
4 Toukokuu 2017
Helpommin menee kun tekee saman homman kahteen kertaan, harrastelijalta menee aika siihen muistutteluun aikaa puolet ajasta. Sen toisen saa vaihdettua puolet nopeammin, kun muistaa/tietää mitä kannattai missäkin järjestyksessä tehdä.

No ei toteutunut tämä nyt. Se oli itse asiassa se vasemman puolen laakeri, joka oli ihan soikkeli. Oli vain piru ruostunut niin pahasti kiinni, ettei tahtonut lähteä irti. Huoltomanuaalissakin liukuvasara on yksi työkalu tuohon, mutta... Eipä sillä kestä kovin paukuttaa, meni nyt se vetarin ulommainen nivel rikki. Inasen harmittaa. Autoa ei mahda saada nyt edes liikkelle, kun ei siihen saa rengasta kiinni ja huoltomanuaali taas sanoo, että ilman sitä vetoniveltä sen laakerin/navan päälle ei auton painoa saa laskea. Kikka kolmosia?

Nimimerkillä oppirahoja kerrakseen.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Mullakin 90tkm ajetussa 2014 pehvassa toinen takapyörän laakeri meni vaihtoon, oli ihan loso väljä että pyörä heilui kolkotikolkoti.. :) En itse jaksanut ihmetellä vaan Mega-Auto vaihtoi vuosihuollon yhteydessä. Kallis remppa oli kyllä, kuten huoltokin.. :confused:
 

Hsse1

New Member
Liittynyt
23 Heinäkuu 2020
Mullakin 90tkm ajetussa 2014 pehvassa toinen takapyörän laakeri meni vaihtoon, oli ihan loso väljä että pyörä heilui kolkotikolkoti.. :) En itse jaksanut ihmetellä vaan Mega-Auto vaihtoi vuosihuollon yhteydessä. Kallis remppa oli kyllä, kuten huoltokin.. :confused:
Moro, mulla 2015 PHEV ja ajettu sen 102000km. Paljonko sulla oli kilometrejä tuossa kohtaa?
On joo uudet jarrulevyt ja palat jousineen eteen ja taakse Autodocista tilannu ( enkä halvimpia) Mitään ihmeitä ei vielä mutta jos ennakoisi niin laakerit sit siinä samalla. ??
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Hieman tuo laakeriasia mietityttää, tiedän yhden tapauksen jossa 80tkm ja rapiat ajettu Outlader kaipasi uusia laakereita taakse, taitaa olla -14 malli.
Mikä yhdistävä tekijä nuiden kulumiseen löytyis, pestäänkö esim paine/liuotin pesuissa, onko ajo lyhyttä tms..
Samaisessa oli menny tuo mivec säätömoottori takuun umpeuduttua(1500€), tuo tais olla tälle vuodelle myös..
 

Hsse1

New Member
Liittynyt
23 Heinäkuu 2020
Mul ei vetokoukkua ole, mikä saatta vaikuttaa laakerien kulumiseen. 2.0 bensa 89KW ja PHEV. Kun on keski-eurooppalainen malli niin oletan että ovat tiivisteitä myöten kunnossa -tosiaan mikä laakerien kulumiseen on oleelllista on liuottimet vanteiden pesu painepesurilla yhteydessä, jolloin VAHVA myrkky tunketuu. Ei ongelmia itsellä. En käytä tosiaankaan mitään esisuihku liuotinaineita kun vanteet siistin pelkällä painepesurilla.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
An oo ikinä kyllä kuullut et laakerit menne lipton aineesta, vannehappo erikseen, eikä liukkaria tai muutakaan kuulu uittaa, sen verran että se vas tunkeutuu pinta paskan läpi, ja sen jälkeen huuhtelu, loppuu työ sienen kanssa, itellä koulutus automeikkaukseen ja mekaanikoks ja en oo ikinä kuullut et liukkaria vahingoittaa pyöränlaakereita, tai mitään muutakaan osaa, vannehappo ja moottori pesuaine Jos likoo liian kauan niin syö alumiinia, mutta Jos puutarha letkulla pesee niin se ei välttämättä kaikkea puhdista, ja Jos käy harja pesuissa nii se nyt on vaan omaa tyhmyyttä, salaam rahaan saa monessa paikkaa iha käsipesunkin niin ei tartte sit vaihella pyöränlaakereita vapaa-ajalla
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Semmonen kommentti vaan esim. noihin takapyörän laakereihin (napaan), että niiden hintahaarukka varaosana on n. 50€ - 300€. Noh, monikohan ostaa tuon halvimman ja sitten kun se hajoaa ennen aikojaan, niin tuomitaan koko auto täysin p*****si:rolleyes:. Alkuperäisenä niiden toki tulisi kestää kauemmin kuin tuon 100tkm.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Tuolla yleisesti käytetyllä liuotinpesuaineella on sellainen ikävä ominaisuus että se kovettaa stefat mikäli sitä ei huolellisesti huuhdella lämpimällä vedellä kumipinnalta ja jää vaikuttamaan sinne esim kausisäilytyksen ajaksi tai vaikka auto vietäisiin kuivamaan talliin pesun jäljiltä.
Pienkoneissa menny nuita kampiakselin stefoja kun on jätetty säilytykseen pesun jäljiltä...
Tämä toki vaan mutua nuihin laakereihin liittyen ja olis kiva jos sais vedettyä jonkinlaisen syys-seuraussuhteen nuiden ennenaikaiseen kulumiseen ..
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Jos vanne on paikallaan ja keskireikä tukossa niin kuin yleensä on niin pidän kyllä aika mahdottomana saada menemään mitään laakerille vaikka kuinka suihkisi. Itse uskon huonon laadun olevan syynä ja voin olla väärässä.
 
Viimeksi muokattu

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Minulla oli oletuksena että kosteus/ maantiesuola tms pääsisi akselin puolelta, lämpölaajenemiset akselilla oletettavasti eri luokkaa kuin laakeripesällä, siellä jarrujen lämmöt vaikuttaa materiaaleihin, heikkokuntoinen stefa sitten kruunaa koko komeuden, mutta nämä vaan joutilaan ajatelmia asian tiimoilta..
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Hups , ajatusmoka tuon rakenteesta siellähän on rasva suojana vetonivelen puolella eli hylätään ajatus tuosta:rolleyes:
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Nyt on vm. 2014 Outlanderissa 123000 km mittarissa ja toinen takapyörän laakeri alkoi ääntämään.
 

Nuts

Member
Liittynyt
14 Heinäkuu 2015
Njaa, minulla 2014 tupaöljy Outlanderissa 235 tuh mittarissa, vaihdettu molemmat etulaakerit n. 220 tuhannessa huutamisen takia ja vasen takanapa n 225 tuhannessa kolkattamisen takia. Ei kyllä loppunut tuo kolkatus navan vaihdon myötä. Varmaan sitten joku muu laakeri mennyt tai vetonivel, ääni kyllä mielestäni tulee nimen omaan sieltä vasemmalta. Homma selviää kun porsii lopullisesti, vika ollut päällä jo 1,5 vuotta.

On muuten ensimmäinen Japanilainen auto minkä omistan ja taitaa myös olla viimeinen. Ollut kaiken näköisiä vikoja ihan uudesta asti, vakavimpana ehkäpä tuo automaattivaihtoisto joka ravistaa taajama-alueella koska on liian isolla vaihteella liian hitaassa nopeudessa. Tätäkin koitettin korjata ohjelmapäivityksellä, vika pysyi mutta kulutus kasvoi litralla taajama-ajossa....saatanan tunarit.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Minulla oli Citikka BX aikanaan ja 70 tkm kohdalla meni takalaakeri. Pidin sitä huonouden ennätyksenä mutta nyt Mitsu on samassa kastissa näköjään.
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Varmaankin ollu silloin alkuperäisellä paikalla, nyt niillä on koko läheinen rakennus jossa katsastus toisessa päässä. Tais olla volkkarin liike aikoinaan. Ja tuo "autohuolto" on entisen osla-auton tiloissa.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
tarkistin niin tää onki korttelin toisella puolella, samanlainen rakennus, siinä missä danin huolto on päätyrakennuksessa ja volkkari korjaamo toisessa päädyssä
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Nyt on vm. 2014 Outlanderissa 123000 km mittarissa ja toinen takapyörän laakeri alkoi ääntämään.
Kumpikin takalaakeri vaihdettiin viimeksi, nyt on 146000 km mittarissa ja oikea laakeri sökö söö, 23000 km se siis kesti. En tiedä kenen laakerit viimeksi laittoivat. Vielä pitää 500 km ajaa ennen remonttia.
 

mc662

Member
Liittynyt
28 Marraskuu 2017
Kumpikin takalaakeri vaihdettiin viimeksi, nyt on 146000 km mittarissa ja oikea laakeri sökö söö, 23000 km se siis kesti. En tiedä kenen laakerit viimeksi laittoivat. Vielä pitää 500 km ajaa ennen remonttia.
Laakereista ja pallonivelistä yleisesti. Aika hintsusti niihin on tehtaan toimesta vaseliinia laitettu ja eikä aina edes kunnon laatusta, siksi ne ei kestä katsos kun niitä pitää saada myytyä.
Itse oon aina lakrut ja pallinivelet vatukoinu kunnolla (laakerivaseliinilla) ennen asentamista ja eivät oo kuivuuteen hajonneet ennen aikojaan.

Korjaamon kaiffarille terveisiä ett käyttää sitä kunnon laakerivaseliinia eikä vaan lyö niitä paketista paikoilleen.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Laakereista ja pallonivelistä yleisesti. Aika hintsusti niihin on tehtaan toimesta vaseliinia laitettu ja eikä aina edes kunnon laatusta, siksi ne ei kestä katsos kun niitä pitää saada myytyä.
Itse oon aina lakrut ja pallinivelet vatukoinu kunnolla (laakerivaseliinilla) ennen asentamista ja eivät oo kuivuuteen hajonneet ennen aikojaan.

Korjaamon kaiffarille terveisiä ett käyttää sitä kunnon laakerivaseliinia eikä vaan lyö niitä paketista paikoilleen.
juurikin näin, itellä sama, joskus jos joku iha hoppuhomma on etg tarttee viiä leimalle niin sitten saatan jättää väliin
 

ilmamassa

New Member
Liittynyt
2 Tammikuu 2021
Tuttavani pitää autokorjaamoa. Aivan normaalia. Rasvaa laitetaan nykyään niin vähän pyörän laakereihin, etteivät ne kestä niin kuin ennen. Niiden on tarkoituskin rikkoutua siinä 100tkm kahta puolta.

Edit. Jaa niin se piti sanomani vielä, että kun omaani vaihdettiin laakerit taakse, niin vilkaisin mikä niiden valmistaja on kun olivat sopivasti siinä korjaamon pöydällä odottamassa asentamista. SKF.
 
Viimeksi muokattu

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
tullu pari my14 outlanderia töissä vastaan missä myös hyvin pienillä kilsoilla oli jo pyöränlaakerit menny, ja toisekseen, ei varsinaisesti tähän liittyen mutta oottekos huomanneet että my14 pehveissä -> jarrrulevyjen "ulompi" puoli on ohkasempi ja melkein jo valmiiksi alamitassa, johtuu tietysti että sähkömoottori hoittaa suurimman osan jarrutuksesta, mutta tullut siis pari pehviä huoltoon ja sanonut että laakeri ääntää taas vaikka juuri vaihdettu, kyseessä kummiskin ollut loppuun kuluneet jarrut eikä laakerit
Lainataas tätä. Mulla on vähän sama, että kuulostaisi vialliselta laakerilta, mutta tarkennatko miten tuo jarruista tuleva ääni voisi kuulostaa laakerilta?

Sitten kysympä lämpimikseni. Onko PHEVin etupyörän laakerin vaihto minkälaiset työkalut vaativa operaatio?
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Lainataas tätä. Mulla on vähän sama, että kuulostaisi vialliselta laakerilta, mutta tarkennatko miten tuo jarruista tuleva ääni voisi kuulostaa laakerilta?

Sitten kysympä lämpimikseni. Onko PHEVin etupyörän laakerin vaihto minkälaiset työkalut vaativa operaatio?
Pakko sanoo et nyt en 4 vuoden jälkeen iha tarkkaan muista
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
560€ molempien napojen vaihto, sisältää navat 115€ kappale.
Nyt olen ajanut tuon napojen vaihdon jälkeen 48000 km ja tänään oli viides navan vaihto. Siis viisi napaa alle 50000 kilometrillä!!!! Aika kuraa on laatu noissa halvoissa joita korjaamot asentaa. Nyt maksoin vähän välirahaa takuukorjaukseen niin tuli SKF:n napa, jospa sillä pääsis yli 10 tuhatta. Odotettavissa vielä kerran tuon toisen joulukuussa vaihdetun takuukorjaus.
 
Ylös Bottom