Hakutulokset

  1. B

    Sähköautojen lataus

    Osa meistä on julkisten latauspisteiden varassa. Tapahtui viime jaksossa: Virta ja Plugit toimivat edelleen ihan hyvin. K-lataus tuli järkiinsä ja peruslataus muuttui kWh-perusteiseksi. Ostareiden ja markettien ilmaisia paikkoja muutetaan maksullisiksi. Usein tulee myös lisää pisteitä...
  2. B

    Sähköautojen lataus

    Onko kukaan onnistunut lataamaan Outlanderia LIDLin hitaalla laturilla? Lidlin latauspisteissä on siis yleensä pikalaturi (CHAdeMO/CCS) ja tavallinen laturi johdolla (ei siis pelkkää pistoketta). Joskus sain siihen letkuun oman kaapelin kiinni väljästi mutta mitään ei tapahtunut. Aika usein on...
  3. B

    Maksullinen lataus

    Viime aikoina on ärsyttänyt se, että kWh-kiinteän latauksen appsit toimivat huonosti. Saattaa olla Androidin ominaisuus, että sovellukseen pitää kirjautua tosi usein uudestaan joka käyttökerralla. Aika kätevää alkaa penkomaan salasanoja kun pitäisi saada heti sähköä autoon. K-latauksessa tuo...
  4. B

    Maksullinen lataus

    Nopealla päässälaskulla karkeilla muuttujilla (6l E95/100km a' 1.5€/l versus 20kWh/100km) laskin kerran, että 45c/kWh on break even. K-lataus hitaalla (AC) oli yhden kerran 37.5c/kWh melkein tyhjään akkuun. Eli vähänkään täydellä akulla K-kaupassa ei ole järkeä AC-ladata. DC-lataus on...
  5. B

    Outlander PHEV ajoakun kunto

    Oman PHEV:ni akku on selvästi muiden vastauksia huonommassa kunnossa (76,1). Sähköllä on tullut paljon ajettua - (40520 + 744 = 41264Ah) mutta kesällä (heinä-elokuussa) Watchdogin lukemissa tapahtui kuuden prosenttiyksikön tiputus kuukaudessa. Katselin kalenterista eikä tuolloin ollut paljon...
  6. B

    Maksullinen lataus

    Samaa settiä täältäkin. Minusta tulee tyytyväinen Fortumin ja K-latauksen asiakas heti seuraavan autoni jälkeen eli 10 vuoden päästä kun täyssähköauto imee 50 kW. Siihen asti jää käyttämättä. Minuuttitaksaa ei saa kustannustehokkaaksi Outlander PHEV:llä mitenkään. Lataus saa olla maksullista...
  7. B

    Outlander phev akun kunto

    Laturin mittarilla meni 10.21 kWh viime viikolla 2015 PHEV:iin yön yli 6 A:lla. Edeltävästi oli motarilla ajettu akku aivan tyhjäksi. Nämä molemmat ylittävät jo laskennallisen reservin (12 kWh x 0.7 = 8.4 kWh) eli mihin mahtaa mennä ylimäärä - lämmöksi? Vai onko akku hädissään purkanut tuosta...
  8. B

    Outlander phev akun kunto

    Lucian päivänä 2018 otettu akku pakasta. Tippuiko noita PHEV:jä kanaaliin silloin jokunen vuosi takaperin? o_O
  9. B

    Outlander phev akun kunto

    Tuo ruotsalaisen kaupan laturi vaikuttaa ihan hyvältä mutta ei ole kokemuksia. Itse tilasin viime vuoden lopussa Tsekistä tämän EVE LINE II-laturin reilulla 400 eurolla johtorikkoutuneen Yazakin tilalle. Vähän pohdin alkuun Itä-Blokista (ok, EU:sta) tilaamista mutta samaa tuotetta myytiin...
  10. B

    Outlander phev akun kunto

    Akkufysiikan takia latausteho laskee muutenkin eksponentiaalisesti loppua kohden. Eli tyhjä akku (tai PHEV:ssä 30%) ottaa sähköä parhaiten ja 99% ladattu sitten erityisen huonosti. Mutta tämä olikin varmaan jo tiedossa. Ei ole tullut kokeiltua tuollaista pakkosyöttöä mutta tuskin se...
  11. B

    Outlander phev akun kunto

    Juu. Sähköautoilun mukavuus korreloi aika hyvin ulkoilman lämpötilan kanssa. Talvea kohti mentäessä akkuhaasteet ja ranget tuskastuttavat. Lohtua tulee siitä, että sähkön riittäessä (ph)ev on talviautona mainio. Kevättä kohden ilme kirkastuu. Ranget paranevat ja aurinko hellii - "tällaista...
  12. B

    Outlander phev akun kunto

    Mikä lämpötila ulkona? Nuo omat lukemat ovat puolilämpimästä tallista.
  13. B

    Outlander phev akun kunto

    Ja range lasketaan aina edeltävän ajotyylin perusteella. Minulla oli viime viikolta yksi päivä matka-ajoa moottoritiellä ja toinen päivä hiljaista taajamaköröttelyä. Seuraavan aamun täydet ranget olivat (muistaakseni about) 31km ja 37km.
  14. B

    Outlander PHEV 2014, muutamia kysymyksiä auton tekniikasta

    Piti hetken pähkäillä tuota..eli Webasto siis huonontaisi EV-rangea? Mutta enemmän tilanteesta kertoisi matkan bensankulutus Webasto/ei Webastoa. Eli lukemat x.xx l/km. Minulla ei ole Webastoa mutta ymmärtäisin tuon logiikan näin: Webasto lämmittää auton ja myös akkuja => akkuja voidaan...
  15. B

    Sähkön kulutus kWh per km

    Olisiko noin 0.20-0.25 kWh per kilometri? Riippuu luonnollisesti lämpötilasta, ajomaastosta ja -olosuhteista mutta noin keskimäärin. Onko joku mitannut oikein hifistelemällä Outlander PHEV:n sähkön kulutusta per km? Tuo vaatisi 100% sähköllä ajon ja tarkan latausmäärän (löytyy ainakin omasta...
  16. B

    Bensan säästö lanka

    Noinhan se nimenomaan taitaa olla, akkujen lämpötila ratkaisee. PHEV-whatsdogilla ja bluetooth-OBD-palikalla voi katsoa kennojen lämpöjä. Viikko sitten pakkasilla (-20C) auto lähti ulkoa täydestä latauksesta 100km matkalle eikä ajoakku tyhjentynyt juuri ollenkaan. EV range näytti "--" ja...
  17. B

    Remote control

    Kv-palstalla oli esitetty tällainen workaround: Kokeilin äsken kertaalleen mutta en saanut toimimaan.
  18. B

    Remote control

    Sama murhe täällä. P20 Pro:n Android päivittyi eikä toimi enää kaukosäädin. En ole ehtinyt perehtyä asiaan, ehkä pitää ottaa joku lasten vanha romupuhelin ja yrittää sillä.
  19. B

    Phevistä mökin virta?

    Arvailuksi menee. Aggregaatti on rakennettu pelkästään sähkön tuottoon. Sen moottorin pitää reagoida sähkön tarpeeseen kierroksia nostamalla ja siinähän tulee varmasti vastaan polttomoottorin epäoptimaalinen teho-kierros-vääntö-alue. PHEV taas voi tehdä vakiokuormalla sähköä akkuun mutta...
  20. B

    Phevistä mökin virta?

    Kiinan V2H-ihmeen hinta olisi 3000 USD. https://inverter.en.alibaba.com/product/60596709049-804276068/V2H_vehicle_to_home_system_with_CHAdeMO_cable.html Siinähän on sitten kumipyörillä kulkeva agregaatti samalla kertaa ;).
Ylös Bottom