Ämpylöinnin(tm) multihuipennus, Vaikuttaako mittarivirhe huoltoväleihin :)

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Oli tuossa eräs päivä irkissä ämpylöintiä(tm) aiheen tiimoilta.

Ja tulipa sitten mieleen että jos noin perusrenkailla oleva E33 galant, valehtelee sen 8km/h ajettassa mittarin mukaan 100km/h. Jolloin mittarivirhe on 8%.
Käsittääkseni kilometrit pyörii taulussa samalla välityksellä jotenka voitaisiin laskea että esim. 300tkm ajettu Galant (koko ikänsä vakiopyörillä) on todellisuudessa ajettu 276tkm :)

Tätenpä tämä vaikuttaisi myös huoltoväleihin jos haluttaisiin olla tarkka, tai ottaa extended mileage, esim. jakohihna vaihtuis ~109tkm välein 100tkm sijaan ;D
Miten lie? Valehteleeko ne nuin paljon, tai voiko asioita nuin ajatella?, Vai onko nuo alkuperäiset luvut nimenomaan laskettu ajatellen mittarivirhettä?, jolloin tuo extra tuossa olisi "varalla" 8)

Mitä olet mieltä?
 
Vs: Ämpylöinnin(tm) multihuipennus, Vaikuttaako mittarivirhe huoltoväleihin :)

No joo.
Mutta vaikka km/h olis ihan oikein,pitäisköhän se matkamittari silti kutiaan,vai olisko kilometri esim.vain 965m.Paskaako sellasella on käytännössä väliä.
 
Vs: Ämpylöinnin(tm) multihuipennus, Vaikuttaako mittarivirhe huoltoväleihin :)

harriveikko sanoi
No joo.
Mutta vaikka km/h olis ihan oikein,pitäisköhän se matkamittari silti kutiaan,vai olisko kilometri esim.vain 965m.Paskaako sellasella on käytännössä väliä.

Kyllä siellä sitä matkamittarvirhettäkin on suurinpiirtein tota luokkaa. Muistaakseni aikanaan kun tuo auto oli tekniikan maailman testissä niin moitittiiin että tulee matkamittariinkin yllättävän kova virhe.
 
Vs: Ämpylöinnin(tm) multihuipennus, Vaikuttaako mittarivirhe huoltoväleihin :)

Eikös tähän samaan asiaan perustu se Saksassa ainakin aikaisemmin laillinen matkamittarilukeman korjaus. Eli ruuvataan matkamittarista välillä kilometrivirheen perusteella ylimääräiset pois (ja samalla ehkä vähän enemmänkin).

Itse aiheeseen: jos mietitään esim. juuri sen jakohihnan kannalta tuota matkamittarin lukemaa, niin "virhe" hultovälissä ei välttämättä ole yhtä suuri kuin mittarivirhe. Jos ajatellaan tapausta jossa suurin osa kilometreistä ajetaan suurimmalla vaihteella (matka-ajoa), niin hihna on pyörinyt läshes yhtä monta kierrosta samoilla mittarikilometreillä riippumatta mittarivirheestä. Toki voidaan myös ajatella että moottorin tekemä työ on suurempi kun todelliset kilometrit ovat suuremmat ja sitä kautta huoltoväli tulisi todellisen matkan mukaan... Mutta eiköhän tämän tyylinen pilkunnussiminen ole joka tapauksessa turhaa, koska auton käytölläkin pitäisi olla suurempi vaikutus huoltoväleihin kuin mittarivirheellä.
 
Vs: Ämpylöinnin(tm) multihuipennus, Vaikuttaako mittarivirhe huoltoväleihin :)

Mutta jos ma parryytan karrya tossa pihalla paikallaan 24/7, kayden korkeintaan tankkaamass valilla, niin kai ne huollot silti hoidetaan vasta kun kilometrin niin osoittaa? ;D
 
Vs: Ämpylöinnin(tm) multihuipennus, Vaikuttaako mittarivirhe huoltoväleihin :)

No pidä edes pirusti kierroksia ja huollata vasta kun mittarissa on riittäväst kilsoja.Toivottavasti ei ole huoltsikalle pitkä matka.
 
Vs: Ämpylöinnin(tm) multihuipennus, Vaikuttaako mittarivirhe huoltoväleihin :)

Paras tapa päättää tietyissä asioissa huoltovälit voisi ehkä olla käyntitunnit, ja kyllähän nykyään nykyautot tietääkin itse huoltovälinsä :)
 
Vs: Ämpylöinnin(tm) multihuipennus, Vaikuttaako mittarivirhe huoltoväleihin :)

Ei kai pojjaat ole ollu tylsää siellä IRC:ssä?? ;D
 
Vs: Ämpylöinnin(tm) multihuipennus, Vaikuttaako mittarivirhe huoltoväleihin :)

MVa~1 sanoi
Ei kai pojjaat ole ollu tylsää siellä IRC:ssä?? ;D

Ei suinkaan, ei suinkaan! ;D Tämä on vakava asia! :pesis
 
Vs: Ämpylöinnin(tm) multihuipennus, Vaikuttaako mittarivirhe huoltoväleihin :)

Vastaavasta asiasta oli juuri eilen työtoverin kanssa puhetta,ja asiahan meni väittelyksi..

Työtoveri vanhempi "saab-harrastaja" (alle -90 syöpiä siis),ja hän oli aikanaan testannut tuota,katsonut kartasta hieman pidemmmän matkan->ajanut sen,ja todennut että vaikka nopeusmittari valehtelee (navilla testattu),niin kilometrit mittarissa kuitenkin täsmäsivät.
Olisiko sitten "välitetty" mittari.?


Itsekkin kerran testasin E33:lla&14'' rinkuloilla,jolloin heitto oli ~7km/h navin/tienvarsinäyttöjen mukaan.
Ajelin siinä sitten ~400km lenkin,ja matkamittariin tuli se lukema mitä ajonopeudesta oli laskettavissa.

Navin mukaan oltiin siis menty vähemmän,samoin kuin kartan.

Ja "suoravälitteiseltähän" tuo E33:n mittaristo näyttääkin,samoin kuin muidenkin mitsujen mitä tähän mennessä purkanut..

Eli todellisuudessa Nikonkaan rataraaserissa ei ole puoli miljoonaa edes rikki!!
 
Vs: Ämpylöinnin(tm) multihuipennus, Vaikuttaako mittarivirhe huoltoväleihin :)

Ja sitten muistetaan, että matkamittarille on kiinteä välitys, nopeusmittarille ei. Olen istunu yhdessä Opel Kadett C 1,2:ssa vajaa puoli tuntia, nopeusmittari miltei kokoajan yli 250km/h näyttäen (270km/h yli ei neula sopinu kääntyyn), mutta matkamittariin ei silti tullut kuin 20-30km

Kyllähän matkamittaritkin vähän saattaa heittää. Mutta tuskin niihin on suunniteltu samallalailla virhettä kuin matkamittariin. Toki näihin vaikuttaa niin monet asiat. Kuten renkaan TODELLINEN koko, ei se kylkeen merkitty, Rengaspaineet, vetävien renkaiden epätasainen kuluminen, mittarin vaijerin kunto yms.

Jostaki hommata auto, jossa varmasti samankokoiset renkaat kuin suunnittelupöydällä ja tarkistaa sitten ;D

Pajerossa ei mulla ainakaan nopeusmittari ja matkamittari kulje samaan tahtiin. Nopeusmittarin virhe 0 ja matkamittarissa 2-3%
 
Vs: Ämpylöinnin(tm) multihuipennus, Vaikuttaako mittarivirhe huoltoväleihin :)

Onko kukaan miettinyt montako kierrosta esim. jakohihna kiertää 100000km matkalla enemmän pääasiassa kaupungissa autoilevaa verraten matkarakastaja huikkasen maantie autoiluun jolla moottorin käyttökierros alue on todennäköisesti alhaisempi? ;D
 
Vs: Ämpylöinnin(tm) multihuipennus, Vaikuttaako mittarivirhe huoltoväleihin :)

Eli todellisuudessa Nikonkaan rataraaserissa ei ole puoli miljoonaa edes rikki!!

Hah, 10%:n heitollakin laskettuna menee (todellisuudessakin) rikki parissa kuukaudessa (nyt 543 tkm). ;D

Mutta asiaan.

Mittarivirhettä huomattavasti enemmän asiaan (kaikkeen kulumiseen) vaikuttaa auton käyttö/käyttäjät:

-paljonko kylmäkäynnistyksiä (hihnat, öljyt, laakerit)
-maantieajon/kaupunkiajon suhde (kuten jo mainittiinkin)
-huollot (esim. onko öljynvaihtoväliä ajettu "pitkäksi", onko ajeltu vanhoilla suodattimilla yms)
-käyttäjä: mittariin tulleista kilsoista riippumatta esim. budget racerin moottori kerkiää pyörähtämään yksillä ratapäivillä aikas monta kertaa enemmän kuin normaalissa maantieajossa, konehan ei tiedä edettyä matkaa, vaan kierrosmäärän + rasituksen.
Vaikka moottori pyörisi saman määrän kierroksia, niin edelleen käyttö vaikuttaa kulumiseen: maantieajo tyhjänä versus maantieajo täyskuormalla, vielä joku kärry perässä -> kilometrejä tulee saman verran, mutta jopa käyttöohjekirjassakin on eroteltu "heavy use" ja/tai vaikeat käyttöolosuhteet (pöly, kuumuus).

Eli vaikuttaako mittarivirhe huoltoväleihin? Teoriassa kyllä, käytännössä ei: autonvalmistaja joutuu ottamaan paljon merkittävämpiä tekijöitä huomioon, mittarivirheen osuudella ei ole käytännössä mitään merkitystä kokonaisuuteen.
 
Vs: Ämpylöinnin(tm) multihuipennus, Vaikuttaako mittarivirhe huoltoväleihin :)

MVa~1 sanoi
eikös 100 kilo kilometriä ole jo 100Megametriä, eli 100Mm? ;D

Sellainen offtopic että oon jo jonkin aikaa katsellut näitä erilaisia sekaannuksia sivuilla kun kaikkiin mahdollisiin lukuihin ja numeroihin sotketaan nykyisin k-sitä ja k-tätä yms. niin onko kukaan muu sitä mieltä että alkaa mennä välillä jo hankalaksi lukeminen,kun joutuu välillä oikein miettimään että mikähän luku tuosta pitäis oikein syntyä-vai oonko ainoa vanha jäärä kenelle ei vain aukene ihan luonnostaan tuollaiset k- ja m- yms. lukemat...!? :( :) Jossain auton hinnoissa on vielä melko helppo arvatakin luku kun tietää mitä ne maksavat,mutta jos mennään vähänkään harvinaisempiin asioihin ja niihin sotketaan tuo ilmiö,niin ei edes kiinnosta ajatella koko asiaa eikä lukea/kommentoida koko juttua...!? :( Minulla ei ainakaan oo aikaa ja kiinnostusta miettiä moisia eli henkilökohtaisesti vain esitän toiveen että rajoittaisitte tuota-vaikka varmaan saankin siitä leiman että oon vanha käpy... :)
 
Vs: Ämpylöinnin(tm) multihuipennus, Vaikuttaako mittarivirhe huoltoväleihin :)

Ok. Korjattu on epäselvyyksien välttämiseksi. Mun oli vaan ihan pakko antaa muitakin näkökulmia tuohon mittarivirhe aiheeseen ja Samitsulle eiköhän me kuitenkin olla kummatkin jo käpyjä :)
 
Vs: Ämpylöinnin(tm) multihuipennus, Vaikuttaako mittarivirhe huoltoväleihin :)

Ollaan kai ja vaik taidat olla hieman minua vanhempi,niin paremmin kumminkin taidat hallita kilot ja megat virheestä huolimatta,enkä juuri sinua nyt tarkoittanutkaan... :) :)
 
Vs: Ämpylöinnin(tm) multihuipennus, Vaikuttaako mittarivirhe huoltoväleihin :)

samitsu sanoi
Ollaan kai ja vaik taidat olla hieman minua vanhempi,niin paremmin kumminkin taidat hallita kilot ja megat virheestä huolimatta,enkä juuri sinua nyt tarkoittanutkaan... :) :)
;D ;D ;D ;D :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom