Öljyjen sopivuus evo 7

-mulizor-

Member
Liittynyt
16 Marraskuu 2016
Olisi tarkotus ennen ajokauden aloitusta vaihdella öljyjä evo 7. netistä löytyi lista http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Oljysuositukset#Evolution_IV-IX
Onko kukaan käyttänyt noita redlinen öljyjä? Mitä öljyjä olette itse käyttänyt?
Mistä saa noita diaqueen öljyjä suoraan deltalta? Kiitos
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

Yks varteenotettava vaihtoehto on moottoriin "markettiöljyistä" ihan Teboil Diamond vaikka 5w-40:senä. API SN löytyy, täyttää siis kirkkaasti ton SG:n jos toi meidän wiki pitää paikkansa.

Omat kokemukset on Redlineistä että en tiiä oliko rahan arvosta, verrattuna vaikka tohon teboilin kamaan. Jos ei ahista laittaa kohtuu hyvällä litrahinnalla varustettua öljyä niin ei se huonoa ole voimansiirrossa kesällä. Talvella kylmänä huonompaa kun vaikka tuo Teboil.
 

-mulizor-

Member
Liittynyt
16 Marraskuu 2016
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

Moottori öljyks laitoin ihan tot Helix Ultra 5W-40. Olisi jäänyt ylimääräiseksi 3l tota Redlinen MT-90 nii mietin uskaltaako sen laittaa tuonne vaihteistoon, mut jos toi redline pelaa niin pitäisin kaikissa saman merkkisen öljyn.
 

Midnight Walker

Evo IX -07
Liittynyt
20 Elokuu 2004
Sijainti
Kotka
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

Ysissä käytän tuota Red Line 5W-40 Extreme-Street Performance moottoriöljynä. Ei ole minun aikana muuta ollut joten ei sinänsä vertailukohtaa, mutta ei valitettavaakaan.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

Riippuu käytöstä ja viritysasteesta. Hyvälaatuiset normiöljyt riittävät mielestäni aika pitkälle, mutta rankassa ratakäytössä antaa mielenrauhaa käyttää kunnollista esteripohjaista kilpaöljyä. Viskositeetti 5W-40 kummassakin tapauksessa ellei ole jotain hyvin perusteltua syytä poiketa siitä. Ja ei, syyksi ei riitä että 10W-60 olisi muka jotenkin parempaa, mitä se ei oikeasti useimmiten ole ;D

Redline ei toimi hyvin Evon vaihteistossa. Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 on oman kokemuksen perusteella paras synkronoinnin toimivuuden kannalta ja toimii myös kylmällä kelillä. Eikä se kai muutenkaan huonoa ollut kun kesti vuosia rääkkiä radalla 500+ hv tehotasolla.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

ast sanoi
Riippuu käytöstä ja viritysasteesta. Hyvälaatuiset normiöljyt riittävät mielestäni aika pitkälle, mutta rankassa ratakäytössä antaa mielenrauhaa käyttää kunnollista esteripohjaista kilpaöljyä. Viskositeetti 5W-40 kummassakin tapauksessa ellei ole jotain hyvin perusteltua syytä poiketa siitä. Ja ei, syyksi ei riitä että 10W-60 olisi muka jotenkin parempaa, mitä se ei oikeasti useimmiten ole ;D
Totta mutta useimmiten kalliimmat isojen valmistajien 10W-60 öljyt on pykälää parempaa gradea. Toinen mutta on siinä että onko kone tehtaanjäljiltä vai jonkun muun. Tehtaan välyksillä pärjää todella hyvin nuilla ohuemmilla öljyillä.

ast sanoi
Redline ei toimi hyvin Evon vaihteistossa. Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 on oman kokemuksen perusteella paras synkronoinnin toimivuuden kannalta ja toimii myös kylmällä kelillä. Eikä se kai muutenkaan huonoa ollut kun kesti vuosia rääkkiä radalla 500+ hv tehotasolla.
;) En tiedä mitä öljyä entisen autosi nykyinen omistaja käyttää voimansiirrossa mutta eipä tuo ole tainnut ainakaan vielä särkyä vaikka autoa paiskotaan radalla rajusti.
 

aNttiM88

Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2011
Sijainti
Kajaani
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

Re85:lla ajaessa ja kesällä varsinkin niin olen itse yllättynyt ja todennut hyvinkin toimivaksi Teboil Diamond Extreme 10w60 öljyn moottorissa. :) Talveksi suosittelen vähän ohuempaa öljyä. Riippuu tietysti mihin ajoon.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

Itsellä castrollia voimansiirrossa joka paikassa (RS perä - EI ayc). Moottorissa on parhaiten ympärivuotisessa käytössä toiminut castrol edge sport (nykyisin taitaa olla titanium fst) 0w-40. Viritysasteen noustessa Castrol titanium fst 10w-60 ja autolla ajetaan rataa ja vain kesällä.

Redlineä oli joskus koko voimansiirto täynnä. Laatikossa ei toiminut pakkasilla lainkaan (vaikea saada -20c pakkia päälle kylmänä) ja kauhean tahmeat. Castrollilla meni aina päälle ja toimi. Redlinen jäykemmät litkut kulmavaihteessa ja perässä taas teki lukoista ärhäkkäämmät.. ehkä liiankin. Etenkin talvella.

Nyt tosin itellä uus moottoriöljy mietinnässä. Pitäis keksii jotain. Toi 10w-60 on vaan niin saakelin paksua että saa olla ulkona 15c lämmintä ku käynnistelee. No eikai ihan niin mut 10c ainakin. :I

Joskus 2010 oli Shellin formulaa ja nostimet rallatti koko ajan. Ei sit toiminu lainkaan.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

Joo, muutkin tuntuu olevan samoilla linjoilla mun kokemusten kanssa tosta redlinestä laatikossa. Sen vielä sanon että se toimii kyllä hienosti lämmettyään talvellakin, mutta se vaatii just jotain jäärataa tai muuta vastaavaa. Normiajossa sen hyödyt talvella jää aika ohueks..

Kunnolla lämpimänä se tuntus toimivan hintsusti paremmin kun "normaalit" lodjuöljyt. Castrollista ei kyllä ole tosin omakohtaisia kokemuksia lodjussa.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

Niin ja AYC -öljynä käytin Valvolinen tuotetta. Se toimi todella hienosti. En just muista mikä se oli kun ei melkee kolmee vuotee ollu AYCtä enää.
 

Smakko

Member
Liittynyt
17 Elokuu 2013
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

Slider sanoi
Joo, muutkin tuntuu olevan samoilla linjoilla mun kokemusten kanssa tosta redlinestä laatikossa. Sen vielä sanon että se toimii kyllä hienosti lämmettyään talvellakin, mutta se vaatii just jotain jäärataa tai muuta vastaavaa. Normiajossa sen hyödyt talvella jää aika ohueks..

Kunnolla lämpimänä se tuntus toimivan hintsusti paremmin kun "normaalit" lodjuöljyt. Castrollista ei kyllä ole tosin omakohtaisia kokemuksia lodjussa.
Komppaan tätä, redlinet oli kylmänä todella tahmeat, mutta käyttölämpötilassa toimi mielestäni paremmin kuin nykyinen castrolin syntrans. Nykyään hinta ajaa kuitenkin käyttämään castrolia.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

Vielä vanhemmasta Evosta samoja kokemuksia. Redlinen laatikkoöljyillä ei mene vaihteet päälle kylmänä ja ykkösellä saakin jurnuttaa ekat 100 metriä. Mitsun Diaqueen oli synkronoinnin kannalta paras mutta aika hintava. Enimmäkseen samaa Castrolia käyttänyt kuin muutkin, tuntuu toimivan melkein yhtä hyvin kuin Diaqueen.

Muualla voimansiirrossa Redlinen kyseiseen paikkaan soveltuvia tuotteita.

Moottoriöljynä ollut ainakin Castrolin Magnatec, Teboil Diamond ja Valvoline. Kaikki näistä 5W-40 viskositeetillä. Kahdella ensimmäisellä ei juurikaan eroa, Valvolinellä oli tasurit vähän hiljaisemmat.
Tuo Teboil ei ole ainakaan talveksi huono vaihtoehto, voitti muistaakseni aikanaan TM:n testin.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

Unohtakaa jo toi 10-60 höpötys....

5-40 riittää vaikka ydinpolttoaineella virittelisitte autojanne...
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

-JP- sanoi
Unohtakaa jo toi 10-60 höpötys....

5-40 riittää vaikka ydinpolttoaineella virittelisitte autojanne...

Minäkin olen aina ihmetellyt intoa tunkea mahdollisimman jäykkiä öljyjä.
 

SappGsrTbo

Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

kaivan ehkä verta nenästäni ;) mutta mitäs huonoja puolia sen 60 öljyn kanssa voisi olla, muuta kun kankeampaa kylmänä.
olen kesäautossa käyttänyt sitä kun edellinenkin omistaja käytti.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

-JP- sanoi
Unohtakaa jo toi 10-60 höpötys....

5-40 riittää vaikka ydinpolttoaineella virittelisitte autojanne...

Itse juuri poistun siitä. Eipä juurin mitään hyötyä ollut. 5-40 siirrytään, mutta mihin.. kas siinä pulma.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

No kokeile tota Teboilin Diamondia niinku muutki täysjärkiset? :p
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

SappGsrTbo sanoi
kaivan ehkä verta nenästäni ;) mutta mitäs huonoja puolia sen 60 öljyn kanssa voisi olla, muuta kun kankeampaa kylmänä.
olen kesäautossa käyttänyt sitä kun edellinenkin omistaja käytti.

Niin siis nimenomaa kun se on myös kankeampaa lämpimänä.. jos 60 öljyistä puhutaan. Minä en oikeesti osaa sanoa mitään hyötyjä paksujen öljyjen käytöstä, joku öljynpaineen nousu ehkä vois olla, mutta liekkö sekään on semmonen asia mitä öljyn viskositeetillä muutellaan.. ??
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

Höpö höpö...

50tkm menty valvoline 10w60 vr1 kessää talavia -30 pakkasillakin, toimii ainaki minulla. 50e/5l

Ja saahan kärkkäiseltä 5w40 13,90e /5l jos tuntuu kalliilta.. tiiä sitte nuista Evon konnesta kuinka on herkkiä ölijylle notta kurkistaako heti veivi lohkosta jos väärää....
 

SappGsrTbo

Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

Slider sanoi
Niin siis nimenomaa kun se on myös kankeampaa lämpimänä.. jos 60 öljyistä puhutaan. Minä en oikeesti osaa sanoa mitään hyötyjä paksujen öljyjen käytöstä, joku öljynpaineen nousu ehkä vois olla, mutta liekkö sekään on semmonen asia mitä öljyn viskositeetillä muutellaan.. ??

Thx, hyvä vastaus.
Kokeilin itseasiassa tässä välillä yhtä 50 öljyä ja mielestäni moottorini kolisi sillä enemmän kuin 60 öljyllä. Kovemmasta kolinasta mainitsi toinen henkilö tietämättä tästä öljystä. Tällä kolinalla tuskin on väliä muuten..eikä se ole oleellinen tässä keskustelussa. Kuitenkin kovin vaikea on sanoa omalla perstuntumalla mikä olisi parempi, Slider kuitenkin perustelee hyvin.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

Cube voikin nyt kertoa miksi viskositeetti vaihtuu.... :) Äärimmäisen hyvä syy mikäli muistan oikein...

Itse käytän Titan race pro S 5-40. En hinnan vuoksi vaan tuon viskositeetin takia.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

SappGsrTbo sanoi
kaivan ehkä verta nenästäni ;) mutta mitäs huonoja puolia sen 60 öljyn kanssa voisi olla, muuta kun kankeampaa kylmänä.
olen kesäautossa käyttänyt sitä kun edellinenkin omistaja käytti.

Riippuu varman moottorista mutta koska jäykempää niin öljy jäähtyy myös hitaammin. Eli öljyt käy korkeammilla lämpötiloilla. Öljyn paineet luultavasti pumpun kunnosta kiinni, mulla 6-7bar kun kone kuuma ja jalkalattiassa.

Ja muista että tämä keskustelu on Evo/4G63 alueella.... 110-120C on vielä ihan peruslämpöä (ei toki kadulla, siellä 80-90)

Onko tarkempaa tietoa tuon "Teboil"-tuotteen lämmönkestosta ?

En ole Defin mittarilla yli 110C päässyt kun 5-40 on koneessa sisällä olleet, (anturi suodatinjalassa)

Keväisin ja syksyisin maantiellä +10-15C ulkolämmöissä 100 Kmh saattaa mittari näyttää vain 50C , vedenlämmöt samaan aikaan alle normaalin (ei mittaria, viisari laskee mittaristossa. Vedenjäähdystä parannettu, Öljynjäähdytys vakio)
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Öljyjen sopivuus evo 7

-JP- sanoi
Cube voikin nyt kertoa miksi viskositeetti vaihtuu.... :) Äärimmäisen hyvä syy mikäli muistan oikein...

Itse käytän Titan race pro S 5-40. En hinnan vuoksi vaan tuon viskositeetin takia.

Viskositeetti vaihtuu korkeiden öljynpaineiden takia ja myös sen, että 10w-60 öljyt käyvät kuumempana (ainakin omassa kilpurissani) kuin 0w-40. Molemmilla öljyillä täydessä laulussa paineet siellä 6-8bar tienoolla (uusi öljypumppu), mutta sitten ne lämmöt. Tyhjäkäynnillä 10w-60 on lähemmäs 3bar (vaikka ölpät 100c) ja 0w-40 siellä 1,5bar tienoolla. Kuumana kesäpäivänä (+20c) 0w-40 castrollin edge sportti oli pahimmillaan 120c viiden kierroksen jälkeen. Viileämpänä +15c kelissä 10w-60 pyörivät siellä 130-140c tienoolla mikä minusta on jo aika korkea lämpötila. Samalla mittarilla mitattu ja samana vuonna. 1kk väliä ajokerroilla. Mulla tosiaan 25 rivinen mocalin öljynjäähdytin autossa ja mittarin virkaa pitää Greddyn mittari ja se mittaa suodattimen jalasta.

Myös kylmänä paineet koko ajan tapissa (8bar) ja kone kävi nihkeästi. Etenkin jos ulkolämpötila alle +15c. Voin vain kuvitella miten kovassa rasituksessa öljypumppu on. Edellisillä 0w40 ei ollut tätä ongelmaa. Molemmat siis Castrollin edge sporttia - nykyään tunnetaan nimiellä Castrol titan fst.

Seuraavaksi Titan Race pro s oon aatellut käyttää ja katsoo miten käy.

Kuten JP mainitsi niin korkea paine aiheuttaa lämpöongelmaa - sillä öljy kulkee liian kovalla vauhdilla järjestelmässä ja ei kerkeä luovuttamaan itsestään lämpöä pois. Samoin käy jos esim poistaa kilpurista termostaatin kokonaan ja ei peitä termostaatin reikää. Vesi kiertää liian nopeasti järjestelmässä ja ei ehdi jäähdyttämään moottoria. Siitä ei seuraa keittäminen välttämättä - mutta moottori itsessään voi käydä liian kuumana ja kansipahvi pettää.
 
Ylös Bottom