-04 Lancerin mittarivalojen polttimot

ville t.

Galant 2.4 GDI Sport, Lancer 2.0 STW Sport
Liittynyt
21 Heinäkuu 2004
Sijainti
JKL
Onkos kukaan joutunut tuollaiseen -03-07 lanceriin vaihtamaan mittariston polttimoita. Tuossa sportissa punaiset valot eli toteutettu noilla punaisilla "kortsuilla". niitähän ei ainakaan motonetistä enää saa. en tiedä saako muualta. polttimotkin on sen mallisia muovikantaisia että ei motonetistä saa. pitääkö mitsuliikkeestä mennä hakemaan sit? Polttimon saisi kyllä vaihdettua itse muovikantaan kun on samalla tavalla toteutettu kuin esim penkinlämmittimen nupeissa (lampussa kaksi pitkää johdinta jotka pujotellaan kantaan)

mut mikähän noiden polttimoiden teho on? ja mistä niitä saa? kortsut palaneet kiinni lamppuun eli mitään merkintöjä ei saa selville ja ne kortsut ei ehjänä lähde irti.

Onko perusmallissa ervärinen mittariston valo. tuo punainen ei kovin selkeä omaan silmään ole tosin voi olla ainoa mikä näkyy edes jotenkin valkoisista mittaripohjista. mutta kirkkaimmillaankin aika himmeä valaistus.
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

Ainakin keväällä motonetin verkkokaupassa oli noita "pitkä viiksisiä" polttimoita.
Paria eri halkaisijaa ja tehoa taisi olla.
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

joo niin oli mut ei ainakaan tuota kokoa. noi on 7 mm paksuja polttimoita.
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

Elektroniikkaliikkeet palvelee pitkäkinttusten polttimoiden kanssa. Bonuksena sieltä saa 14v polttimoita, jotka kestää pidempään kun normit, jos ei ole rheostaattia millä köyhäillä kirkkauden kans. Suattaapi saada myös huput.

Vaihdat kaikki kerralla niin wateilla ei ole niin merkitystä, isommat voi laittaa vaikka jos löytyy se rheostaatti. Muistelisin että vaihdoin johonkin galanttiin vastaavassa projektissa vihreiden huppujen tilalle siniset, ja kylläpä näytti mittaristo kirkkaammalta (valkoista valoa) kuin vihreät.
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

joo samaa mietin et niitä polttimoita voi kyllä saada mut muistaakseni huppuja ei. no kirkas (keltainen) valokin menis varmaan ja onhan tossa himmennin niille mittarivaloille. mut huppuja jos joku tietää et jostain saa niin vois ilmoitella
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

tuollakin taitaa noi huput olla liian isoja kun on 10 mm pienin ja mulla polttimo 7 mm. No ainakin tiedän google-haun tuloksena nyt tuon mun palaneen polttimon osanumeron (MR975280, 14v/3W) niin voi käydä kysymässä ihan liikkeestä paljon maksaa. ne tulee huppujen kanssa. Pienempi polttimo mikä tulee kaikkien merkkivalojen taakse on 14v/1,12W ja kirkas (MR444536)
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

Miulla on kyllä edellee aika vahva fiilis että sain niitä huppuja ihan sieltä paikallisesta elektroniikkaliikkeestä.
Kannattanee käydä kysymässä jos joku komponentteja myyvä pulju on lähistöllä.
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

Slider sanoi
Miulla on kyllä edellee aika vahva fiilis että sain niitä huppuja ihan sieltä paikallisesta elektroniikkaliikkeestä.
Kannattanee käydä kysymässä jos joku komponentteja myyvä pulju on lähistöllä.

voihan se olla mut muistaakseni viimeks kun galanttiin niitä kyselin niin ei ollut. ehkä kyselin väärästä liikkeestä sit
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

joo ei ollut sähköliikkeessä mitään lähellekkään sopivaa polttimoo tai niitä huppuja. Mitsulta tilaamalla 3.70 kpl nuo punaisella hupulla. löytyy kuulemma myös sinistä ja keltaista huppua. Olisko sit perusmalliin ne keltaiset ja siniset evoon tai toisinpäin

osaako joku sanoa mikä väri olis paras valkoisen mittaripohjan kanssa. tuo punainen ainakin mulle on epäselvä pimeässä. hämäränäkö ei vissiin ihan ennalleen plautunut silmäleikkauksen jälkeen. kaikilla likinäköisillähän on myös huono hämäränäkö yleensä. lasik-leikkaus vähän parantaa asiaa mut eika epäselvä toi valo on mulle, tai sitten vaan noi punaiset huput himmentää polttimoita liikaa. kirkas tai vihreä vois toimii paremmin. pitäskin kokeilla kokonaan ilman huppuja et miten näkyy.
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

Laita kunnon tehokkaat ledit sinne niin ei tarvii tihrustaa.
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

Kuten sanoin aikaisemmin, siniset huput tuottaa hyvinkin valkoista valoa, ja ovat varmasti kirkkaimmat.
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

joo pitää varmaan tilata vielä ne polttimot sinisillä hupuilla. 7 mm:n huppuja ei ole missään olemassa suoraan. eli pakko tilata noi alkuperäiset polttimot.

Ledit ihan jees muuten mut 3 polttimoa koko mittaristossa ja ledin valo sen verran onnettoman pistemäinen ettei niillä näe sitä vähäänkään. kokeilin lämmönsäätimissä niitä ja oli melko surkea lopputulos.
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

Ledejä minäkin olen miettinyt noin miljoonaan ja yhteen otteeseen. (viimeeksi tohon pajeroon kun siinä ei ole rheostaattia)

Ja juurikin tuosta samasta syystä ne on jäänyt hankkimatta, kun epäilyttää että se valo ei sovellu mittaristokäyttöön. Oon ehkä nähny kuviakin jostain tunauksista kun mittaristossa/säätimissä loistaa sellanen kirkas piste. :D todella epätoivottava lopputulos.
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

Riippuu varmaan autosta ja mittaristosta. Mulla on sellaset missä on useita ledejä sivuille ja yksi eteenpäin, eikä tuo nyt kovin pistemäinen ole. Hiomalla tai lakkaamalla ja hiomalla tuotakin voisi vielä varmaan suunnata pehmeämmin joka suuntaan.
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

Mahtaako olla samoja polttimoita, kuin oli mullakin dynamicin mittaristossa, koko jotain T5 ja T10 välistä. Halkaisijaa en muista

Samanlaisia en mistään löytänyt, mutta kantaan sai pysymään myös pienemmän T5 kantaisen, niitä laitoin.
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

toi on siis juurikin joku välimalli koon perusteella 5 ja 9 mm on normaalit vissiin kun niille löytyy noita huppuja. toi lancerin lamppu on 7 mm paksu. teho 3 w ja vieläpä sellainen polttimo missä ne "viikset" perässä eli johtimet pelkästään. siihen ei pysty tunkemaan noita lasikantaisia polttimoita tilalle.
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

tilasin siis kaikki uudet mittarivalojen polttimot (3 pkl) punaisilla hupuilla ja seuraavana päivänä vielä Evoon kuuluvat valkoisilla hupuilla mitsuliikkeestä. tänään ne viimein sit tuli ja vaihtelin sinne uudet. Evon valkoiset meni ensin kokeiluun ja on eroa kyllä. itse polttimo on teholtaan pienempi (3v punainen, 1,8 valkoinen). Jotenkin kuitenkin kirkkaampi ja vähän punaistakin jäi kun ne mittariston muovit vähän vissiin punaiseen vivahtavat. paremmin sain selvää ja jopa mittariston LANCER-teksti hehkuu paremmin kuin punaisilla polttimoilla

samalla sain trippimittarin taakse uuden polttimon niin senkin näkee pimeässä.

sit tyhmä kysymys mut kuuluuko virtalukon ympärillä palaa joku valo? siinä kuitenkin kirkas muovirinkula mut mitään polttimoa en nähnyt. jotain kuparilankaa siellä muovin alla on kieputettuna mut ei valoa kyl pala (enää?)
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

se kuparilanka on antennirengas ajonestolle.ei kannata tärvellä. jos siinä valo kuuluu olla niin kyllä siellä joku normi hehkupoltin kannalla pitäisi oleman.
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

joo no lamppua ei näy mitä katselin virtalukon ympäristöä. sikäli hauska et se kuparilanka on pitänyt laittaa läpinäkyvän muovin taakse "esille" ja se rinkula on just sen näköinen että siinä kuuluisi olla valo, mut ei kai sitte
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

Kyllä ainakin Evossa se rinkula virtalukon ympärillä on jotenkin valaistu ja jää yleensä palamaan hetkeksi kun auton sammuttaa ja ottaa avaimet pois virtalukosta.
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

aijaa no joo sit pitäs vaan keksii missä se lamppu sijaitsee vai onko sit Evon lisäherkku tollanen. pimeässä vaan eilen huomasin et on se hankala löytää jos ei sisävalo sit ole päällä kun autoon istuu

kun ne muovit purkaa niin se koko muovirinkula menee selllasen mustan boksin sisään ja sitä pidin loogisimpana lampun paikkana mutta se boxi taitaa liittyä ajonestoon joten sen sisään en viitsi mennä sörkkimään jos ei ole hyviä ohjeita ettei riko mitään

mitä tuossa nyt vähän tutkin niin vissiin evossa vaan tuollainen hienous :)

https://partsouq.com/en/catalog/mitsubishi/part?catalog=EU&model=CT9A&code=B606K007A&category=42&classification=SJGFZL6&group=710

tuon linkin takana evon virtalukko

https://partsouq.com/en/catalog/mitsubishi/part?catalog=EU&model=CS9W&code=B606K007A&category=42&classification=LNHML6&group=710

ja tämän takana normifarkun (cs9W) puuttuu osa numerolta 47987 (bulb)

eli selvis tuokin.
 
Vs: -04 Lancerin mittarivalojen polttimot

Mä itse asiassa just tilailin tuolta partsouq:lta ihan muita varaosia, lähinnä pultteja, klipsejä ja muita OEM pientarvikkeita.
Osat pystyi helposti itse valitsemaan kätevästä katalogista osanumeroilla ja toimitus tuli Fedexillä alle viikossa. Kuriiri just tiputti osat duuniin kun en ollut kotona keskellä päivää :) Vaikutti ihan toimivalta ja ainakin nopeammalta/edullisemmalta kuin Delta-Auton varaosapalvelu, johon pitää ne osanumeort olla mukana, että saa kerralla oikein.
 
Takaisin
Ylös Bottom