-06 Lancer STW alkuperäinen akku käytössä vielä. Ok?

masterboy

Member
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Nettiä selailessa törmäsin Yhteishyvä-lehden digiversioon jossa aiheena oli auton akku. Akkua suositellaan vaihtamaan 3v välein. Omassa lancer stw:ssä -06 on edelleen tehdasakku käytössä. Kysymys on, että mites teillä muilla? Onko viisasta ottaa kyseinen suositus vaariin?

E: Ja jos vaihdetaan niin onko akku suosituksia?
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: -06 Lancer STW alkuperäinen akku käytössä vielä. Ok?

no testaappa virranantokyky. Jos se alkaa olemaan startti jo heikkoa niin akku vaihtoon. Onkohan muuten mahdollisesti alkuperäinen akku jopa huollettavaa mallia ?


Huono akku on aikamoinen rasite laturille ja muutenkin ikävää mutta turha se on hyvää vaihtaa pois jos se toimii. 3v on mielestäni liiotteelua jos ei aja ihan lyhyttä matkaa. Itse välillä olen käyttänyt akkulaturia jos auto seisoo pidempään. 3v kuulostaa itseasiassa akkukauppiaiden jutuilta. :)
 

Bazeeba

Member
Liittynyt
1 Syyskuu 2007
Sijainti
Soini
Vs: -06 Lancer STW alkuperäinen akku käytössä vielä. Ok?

Isällä oli tuommonen -05 lanceri, uutena ostettu, eikä siinä ainakaan akku mitenkään temppuillu viel ku viime vuonna vaihto auton pois. Mitä nuita alkuperäsiä akkuja on vaihdellu uusiin ni melkeen siinä 10 vuoden paikkeilla ollu.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: -06 Lancer STW alkuperäinen akku käytössä vielä. Ok?

Kolme vuotta on kyllä melkosta liiottelua. No, takaahan tuo tietysti sen, että akkuongelmia ei todennäköisesti tule. Tuo sun seitsemän vuotta alkaa olemaan jo siinä että vikojakin voi alkaa ilmetä, mutta turhaa sitäkään on alkaa vaihtamaan jos kerran toimii. Itse oon vähän toisesta ääripäästä, en osta akkua ennen kuin se selvästi alkaa oireilemaan vanhuuttaan. Oon kerran elämässäni ostanu uuden akun, ja sekin Celesteen kun vanha oli niin ruman värinen - ja alkoihan se pitää vähän huonosti virtaakin :-*

Lyhyet ajot ja kylmät kelit tappavat akkua. Akkulaturia käytän kyllä näillä pakkasilla melko säännöllisesti, tekee kuitenkin akulle hyvää. Mulla on laturi puolikiinteesti niin, että saan sen samalla käyttöön kun laitan lohkolämppärin päälle. Ei tietysti tässä pakkasessa tuo akku ota virtaa vastaan kovinkaan häävisti mutta ei ole ainakaan haittaa. Muutaman kerran talvessa jätän auton yön yli lämpöseen ja annan akun latautua kunnolla.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: RE: -06 Lancer STW alkuperäinen akku käytössä vielä. Ok?

On huollettava. Mullakkn on 2004 Lancerin OEM akku vielä käytössä, tosin Galantissa.

10 vuotta olisi omakin vaihtoväli suositus, ellei kuole ennen sitä.
 

masterboy

Member
Liittynyt
10 Heinäkuu 2008
Vs: -06 Lancer STW alkuperäinen akku käytössä vielä. Ok?

Okei, mitään oireita ei ole ollut huomattavissa, vielä. Jos nyt ajetaan tämä talvi vielä alkuperäisellä ja syksyllä määräaikaishuollossa laittattaa uuden kehiin.
Kyllähän tuo 3v vaihtoväli kuulostaa aika liioittelulta. Oliskohan jutun kirjoittaja itse vaan yrittänyt säästää väärässä paikassa, todennut ettei hänen ostama (bilteman?)akut kestä kuin alle 4v,,,
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: -06 Lancer STW alkuperäinen akku käytössä vielä. Ok?

Webaston käytöllä taitaa akku kuolla jo mahdollisesti siinä 3 vuoden iässä.

siinä 7-8 vuotta on ollut akkujen kestoikä, muutaman traktorin ja auton akun kokemuksella. Exideitä ollut ja yksi Bosch

En pidä liioitteluna vaihtaa sitä vm.2006 akkua jo varmuuden vuoksikin, jos tilanne on vaikka se, ettei ole tilanteen sattuessa mahdollista pelata kaapeleilla ja vara-akulla.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: -06 Lancer STW alkuperäinen akku käytössä vielä. Ok?

Turha niitä on vaihtaa ennen kuin alkaa oikeasti oireilla. Corollassa on ainakin 10 vuotta vanha akku, takavuosina jäätynytkin kaksi kertaa (hieman epäonnistuneet stereoasennukset tyhjensivät akun ::) ) ja edelleen rokkaa. Sen uuden akun kun vaihtaa tunarikin siinä parkkipaikalla 15 minuuttiin (ainakin Lanceriin, joissain uusissa elektroniikkaa tursuavissa euroromuissa voi olla muutama muuttuja siinäkin hommassa) niin ei mitään syytä laittaa merkkihuollon hommiksi ennen kuin on selkeästi tarvis.
 

lancer-98

New Member
Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Vs: -06 Lancer STW alkuperäinen akku käytössä vielä. Ok?

Meidänkin vm 92 corolla ja vm94 carina pelitti pari vuotta sitte alkuperäisillä akuilla, kaverin 13 vuotias transitti on alkuperäisillä akuilla ;)
 
Ylös Bottom