12V kompressorin asennus autoon

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Niko Päivinen sanoi
PS. mietin itsekin tuon isomman "kiinteää" asennusta (parilla lisäsäiliöllä), josta voisi tarvittaessa ottaa ilmaa lukoille, iskareille, mille ikinä.
Sitä varten tarvitaan pari komponenttia: 12V painekytkin (löytyy e-baysta, esim. Viair), ja 45A rele.

Se rele on vielä hakusessa.... tilataanko kimppaan painekytkin ja rele, Nostis? Rele pitää ensin löytää (lue: saa etsiä..)

Painekytkimeksi käy myös valovirtakompuran kytkin, esim. biltema myy sellaista hintaan 22,90 ja on säädettävää mallia. 45A rele on ehkä helpointa toteuttaa pienellä solenoidilla, esim. motonetin venepuolelta tällaisia sopivia löytyy järkihintaan, tai sitten 2x 30A valorele rinnakkain kytkettynä. Mutta jos jostain löytyy edullisempia niin totta kai kimppatilaus.

TUOSSA myös yksi vaihtoehto, joka olisi pienempikokoinen kuin valovirtavehje.
 
Releitä näköjään löytyy, kun etsii 50A, ei 45A.

Esim:

http://www.ebay.com/itm/NEW-50A-Relay-Power-Motor-Control-12V-24V-120V-240V-/230551821137?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35adf59b51

tai

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/5-PACK-12V-DC-50A-40A-Car-Auto-Relay-SPDT-Bosch-Style-/110484989274?pt=Car_Audio_Video&hash=item19b96b255a
 
tai sitten 2x 30A valorele rinnakkain kytkettynä.

Onnistuukohan se oikeassa elämässä noin? Meinaan jos releiden välillä on pientäkin kytkeytymisviivettä, niin se ensin kytkeytyvä voi saada aika kyytiä... noi releet (about 10e) on kuitenkin yleensä aina kasattu siellä vietnamilaisessa kellarissa, tasalaatuisuus voi riippua kulloinkin käytettävissä olevan päivänvalon määrästä....

Siksi haluaisin pärjätä mieluummin yhdellä releellä tai solenoidilla. Hifi-miehet voisi jakaa kokemuksiaan näistä high amp kytkennöistä...
 
Suurtehoreleitähän löytyy nyt joka nurkalta.

Ota vaikka siitä pajestas hehkujen rele,virrankesto ~100A.
 
Mjooh, noita hehkureleitähän löytyy vaikka mitä. Ihme juttu muuten: se 45A rele on jotenkin välimalli, niitä ei hirveästi löydy. Mutta mennäänpä yli siitä, reilustikin, niin jo löytyy. Eikä ole kalliita edes.

Esim.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Nagares-RL-180-12-High-Current-Normally-Open-Relay-100A-/110751644183?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item19c94ffa17
 
Esim Hellan suurtehorele taitaa olla parinkympin hujakoilla,löytyy alan liikkeistä.
 
Paljonkohan se Hellan rele kestää?

Mietin noita hehkun yms. tehoreleitä, vaatiikohan niiden kela kuinkakin paljon virtaa? Koska hehkun relettä/solenoidiahan normaalisti ohjaa jo yksi rele (ajastin). Toisaalta, kompuran painekytkin kestää itsessään 20A, eli tilanne pitäisi ainoastaan huomioida johtojen mitoituksessa...
 
Tuossa on kans ihan hyvä tehorele,jos pelkkää kytkentä relettä hakee http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-1963
Itsellä tuo hehkutuksessa eikä lämpeä minuutin hehkutuksessa ja virran tarve on alkuvaiheessa sellaiset ~100A Ja se on sama lukeeko siinä hella,boks vaiko joku harakirielektrik,melkovarmasti samat pienet kiinalaidet kädet niitä tekee,lemalla vaan nostetaan hinta tuplaksi. Ja saa nähdä omalta osalta onko tuo 24L säiliö tyhjän iso tuolle kompuralle,näkee sitten kauanko se huutaa että sinne saa sen 8bar. Ja nikolle maksan nuo kompurat heti kunhan saan rahaa,eli loppuviikosta.
 
6kg jauhesammutin on tilavuudeltaan reilu 20L, ja kompura työntää 160l/min. Verrokkina harakiri valovirtakone, 24 litraa ja ~200l/min. Ei pitäis kovin kauan turista täyteen :) tänään saan varmaankin omaan tehtyä ensimmäisen koeponnistuksen, pitänee ottaa aikaa kauanko täyttyy...

p.s. säiliön ja kompuran väliin on sitten syytä laittaa 1-tieventtiili, tykkää kuulemma pumppu huonoa jos siellä on jatkuvaan korkea vastapaine kompuran venttiileillä.
 
nostokurki sanoi
6kg jauhesammutin on tilavuudeltaan reilu 20L, ja kompura työntää 160l/min. Verrokkina harakiri valovirtakone, 24 litraa ja ~200l/min. Ei pitäis kovin kauan turista täyteen :) tänään saan varmaankin omaan tehtyä ensimmäisen koeponnistuksen, pitänee ottaa aikaa kauanko täyttyy...

p.s. säiliön ja kompuran väliin on sitten syytä laittaa 1-tieventtiili, tykkää kuulemma pumppu huonoa jos siellä on jatkuvaan korkea vastapaine kompuran venttiileillä.
Erona että itselle tuli se pienempi malli. Joo tuo venttiili on tulossa,samoin myös lisätäyttö venttiili,eli pystyy tarvittaessa rengaspaine mittarilla pukkaamaan säiliön täyteen niin ei aina tarvitse kompuralla täyttää,tosin tuo 24L riitä mihinkään.
 
No niin, ekat testitulokset HD-mallille: säiliö 7 litraa (6kg jauhesammutin, aikaisemmassa tilavuudessa oli laskuvirhe...), akkuna 17.2Ah lyijyhyytelöakku. Lähtöjännite 13.2V. 0-8bar 1min 20s, toisella täytöllä huomasin että yksi liitos vuotaa painesäiliössä. Kahden täytön jälkeen akun napajännite 12.9V.

Huomenna otan töistä mukaan pitävämmät holkit ja pihtivirtamittarin, niin saa lisää faktoja... Mutta ei tuo ihan mahdottomia virtoja vie, muuten tuollainen ~5v vanha käytöstä poistettu hyytelöakku olisi jo polvillaan.

Laite ei lämmennyt käytössä tuntuvasti, ainoastaan letkussa ja pikaliittimessä oli tuntuvaa lämpöä.

Mukana tulleen renkaantäyttölaitteen lukema piti tarkasti kutiaan (digimittarilla varmistin), ja kompura sylkee ilmaa nopeammin mitä täyttölaitteen tyhjennyspainike kykenee poistamaan, myös 8bar paineella.

Vaikuttaa todella lupaavalta!
 
Ja lisää testituloksia. Vuotamattomalla painesäiliöllä sai muutaman sekunnin täyttöajasta pois, eli 0-8bar vie noin 10s/L. Aika hätäinen se kyllä on :)

TUOSSA olisi video koetäytöstä, tällä kertaa oli "kaikki" tarvittavat mittarit kiinni. Kyllä toi näköjään sen virran vie mikä on luvattu, piikkiluku oli aika tarkalleen 42A. Uskoisin että tuo Nuhapumpun ehdottama tehorele riittää hyppien keikkuen, varsinkin jos lisäksi laittaa vielä 50A sulakkeen. Ei tuo ota käynnistyessäkään sen enempää virtaa mitä pyöriessään.


Pitäisikö tästä kompurakeskustelusta tehdä oma ketju, vai jatketaanko tähän? Hyviä vinkkejä suunnitteluun täältä on jo tullut roppakaupalla :)
 
Vs: 12V kompressorin asennus autoon

Jaettu.

Okei, eli sen 45A releen voi melkeinpä unohtaa, etsii suoraan 50-100A releen, hinnoissa ei juuri ole eroa.

Esim. vesitiivis 60A : http://cgi.ebay.com/ebaymotors/60A-40A12V-SPDT-HEAVY-DUTY-RELAY-ELECTRONICS-FRIENDLY-/330620469175?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4cfa83ffb7

Onkos sitä suuntaventtiiliä (tankin ja kompuran väliin) kukaan löytänyt?
 
Vs: 12V kompressorin asennus autoon

itsellä on tavallinen renkaantäyttöventtiili välissä, noissa sammuttimissa kun on sellaiset ihan vakiona.
 
Vs: 12V kompressorin asennus autoon

Rupesihan niitä venttiileitä löytymään, kun keksi oikeat hakusanat: check valve tai non-return valve ovat parempia hakuja kuin one way valve.
 
Vs: 12V kompressorin asennus autoon

Tuosta tehosta: jos se tosiaan haukkaa sen yli 40A, niin kyllä silloin ilmaa on syytä liikkuakin...
 
Vs: 12V kompressorin asennus autoon

Käviskö takaiskuksi metallirunkoinen PCV-venttiili, muovinenkin saattais kestää?. Ne on ainakin herkkiä ja poikkipinta-alaltaan sen verran isoja, ettei osaltaan heikentäisi kompressoinnin hyötysuhdetta. Renkaantäyttöventtiili saattaapi olla hiukan ahdas, ainakin jos painetta lähdetään nostamaan matalalta, en tiedä?
 
Vs: 12V kompressorin asennus autoon

Joo se renkaantäyttöventtiilin pieni koko minuakin vähän häiritsee, se on kuitenkin aika paha "kuristin" linjassa. Erilaisia "inline" venttiileitä kyllä löytyy pilvin pimein (nyt kun keksin oikeat hakusanat), ajattelin kokeilla jotain sellaista.

Esim->

http://www.ebay.com/itm/FIRSTINFO-5-pcs-3-8-Air-Pneumatic-In-line-Check-Valve-/280562957774?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item4152dafdce
 
Vs: 12V kompressorin asennus autoon

tuosta lataamastani videosta näkyy miten paljon se renkaantäyttöventtiili ahdistaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom