1990 Lancer 1.5GLXI Käy huonosti

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Kysymys koskee uusinta tulokasta eli -90 lanceria.

Auto on seissyt viimeiset 5 vuotta lämpimässä tallissa, viimeksi pomppasi katsastuksesta korkeiden happiarvojen takia. Nyt käynnistäessä kävi kolmella, todennäköisesti joku suutin jumi alkuun. Tankki oli melkein tyhjä, kaadoin ~5 litraa tuoretta bensaa tankkiin ja rupesi käynnistymään herkemmin.

Nyt se käy kaikilla neljällä, mutta jotain mystistä tuossa vielä on... Öljykorkin kun ottaa pois, niin auto rupeaa käymään selvästi huonommin. Venttiilikopassa on melkoinen alipaine. Voisikohan tuo viitata jonkinasteiseen imuvuotoon? Lämmetessään rupeaa pukkaamaan kierroksilla sinertävää savua, tyhjäkäynnillä ei mitään. Tämä voi johtua myös vanhoista bensoista tai kovettuneista venavarren kumeista.

Ilmanputsarin poisottamisella ei ollut vaikutusta, ensimmäisenä tuli mieleen että se olisi tukossa. Auto pyörii muuten kyllä hyvin, tai niin hyvin kuin 5 vuotta vanhoilla bensoilla nyt voi pyöriä.


Kertokaapas viisaat, mistä tuota vianhakua olisi helpoin lähteä purkamaan?
 
Vs: 1990 Lancer 1.5GLXI Käy huonosti

Tuo sinertävä savu voi johtua jumissa olevista männänrenkaistakin. Mulla on tuommonen 140 sarjalainen projekti Volvo ja siinä savutti myös sinistä savua lämmetessä ja oli ollu vuosia pois rekisteristä. Rappasin sen kotona ajokuntoon ja ajoin tarrakilvillä 180km mökille, jossa projekti jatkuu hitsaushommilla :) . Sen matkan aikana savutus loppui.
 
Vs: 1990 Lancer 1.5GLXI Käy huonosti

Löpöhuuhtelun laitoin ensimmäisenä vaikuttamaan. Pitää tänään mittailla puristuspaineet ja ohivuodot sylintereistä. Paljonkohan tuollaisessa on tehtaan raja-arvot puristukselle?
 
Vs: 1990 Lancer 1.5GLXI Käy huonosti

Itse itselleni vastaten, 188psi oli joka pytyssä eli hiton hyvät arvot. Melkein 13bar siis.

Käynnistyi ihan mukisematta ja pyörii nätisti myös kylmänä. Lämpimänä kierroksilla antaa sinistä pakokaasun sekaan, ja haisee vanhalle bensalle.

Starttipilotilla yritin etsiä imuvuotoja, mutta ei löytynyt. Tuossahan muuten venttiilikopasta menee kaksi letkua imusarjaan, toinen imuletkuun ja toinen suoraan ykköspytyn imukanavaan, eli ei mikään ihme että siellä on hurja alipaine ja käynti muuttuu kun öljykorkin ottaa pois. Voi siis olla ihan normaali ilmiö tuo.


Sitten jatkokysymys, milläs tuosta olisi helpoin ja viisain tyhjätä tankista kaikki vanhat liemet pois?
 
Vs: 1990 Lancer 1.5GLXI Käy huonosti

Paluuletku irti ja pumppu pyörimään. Tankissa voi olla myös tyhjennysroppu.
 
Vs: 1990 Lancer 1.5GLXI Käy huonosti

paluuletku irti ja letkunpää tonkkaan,auto käyntiin ja ainakin niin kauan käyttää et bensavalo syttyy.ehkä 5min vielä sen jälkeenkin.sillon vanha litku on lähestulkoon tonkassa.ihan sammumiseen asti ei ehkä kannata odottaa ettei ime ihan kaikkia paskoja tankinpohjalta turhaan imusihteihin. .toinen tietty ottaa se pohjaroppu tankista takakulmasta irti,mutta sillä saattaa saada paljon enenpi sotkua aikaan kun tolla paluuletkun irrottamisella.

ja mieluusti jopa ennen tätä bensajumppaa,niin kattoo ecun,ja huollattaa/huoltaa sen laatikon.... ellei ole tehty jo :nykii

säästyy monelta vaivalta oikeesti,jos ecu on kunnossa varmasti. sillä muuten tuo on melko pomminvarma kulkija,ja 8v versiona myös hyvin taloudellinen omaan kokemukseen perustuen.
 
Vs: 1990 Lancer 1.5GLXI Käy huonosti

Ecu tuohon on jo vaihdettu, etsinnässä on vielä josko löytyisi vanhakin ecu jonka voisi pistää huoltoon. Pitänee tyhjennellä omalla pumpullaan bensavaloon asti, ja loput pohjapropusta niin saa edes osan tankkiin kertyneestä moskasta pois. Pitää vaan auto ajella tasaiselle, että saa tarkemmin tyhjennettyä.

Onkos tuohon bensapumpun ohjaamiseen jotain helpompaa konstia kuin auton pyörittäminen? Jonkinlainen hotwire-homma?

Niin ja tuohan on tosiaan 12v koneella.
 
Vs: 1990 Lancer 1.5GLXI Käy huonosti

Mr mmc sanoi
Tuli pellissä pitäs olla se yksinäinen liitin mihin syöttämällä virtaa saa pumpun.

Okei, minkälainen liitin? Yksi- vai useampinapainen? Johtojen värit, ja mihin syötetään mitäkin jännitettä?
 
Vs: 1990 Lancer 1.5GLXI Käy huonosti

Meillä vastaava pukkas sinistä savua, kun kävi esim tyhjäkäynnillä ja sitten antoi kierroksia. Oli 3 pako-ohjuria pudonnu about sentin verran, ei paljoa ohjurinkumit siinä sitten enää pitäneet. Se kannattaa tarkistaa, pakosarja pois niin näkee onko ohjurit pudonneet alespäin. Joku Endoskooppi toki auttaa vähän tässä :)

Jäätävän hyvä peli, 457tkm mittarissa, nyt tankin paluuputki tankin yläpuolelta ruostunut, että tihkuttaa bensaa ja on tankki puolessavälissä tulossa pois, enää putket kiinni :)
400tkm nuo ohjurit laitettiin kuntoon. Nyt kyllä pölläyttelee taas, liekö tarvike ohjurinkumit sitte vai liimatut std kokoset ohjurit sitte lähteneet taas karkuun... Vai joko alkaa olee vähä harva :)
 
Vs: 1990 Lancer 1.5GLXI Käy huonosti

Tänään tyhjentelin tankin, tilalle 20 litraa tuoretta bensaa ja suuttimien puhdistusaine. Ei vaikutusta.

Huuhtelulöpöt pois koneesta, uusi suodatin ja tuoreet öljyt, ei vaikutusta.

Uudet sytkäosat, ei vaikutusta.

Sitten vaihdoin pakosarjan, vaikka entinen ei kuulostanutkaan vuotavan, mutta kun tallissa odotteli varmasti ehjä sarja:

small



Ja kappas, savutus loppui. Olikin yllättävän pahasti halki tuo vanha, melkein ympäri asti. Oli joskus koitettu paikata jollain kitillä, mikä mureni ihan käsiin.

Vielä tuo pöläyttää sinistä kun polkaisee, varsinkin pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen, mutta se johtunee kuivuneista ohjurinkumeista. Kierroksilla ei enää savuta kovinkaan huomattavasti.


Jännä oli huomata, miten paljon pakokaasun haju muuttui tuon pakosarjan vaihdolla. Aikaisemmin se haisi ihan vanhalle bensalle, sellaiselle kitkerälle tärpätille, ja nyt ihan normaali kaasulle. Ei enää kirvele silmiä.

Jännityksellä odotan, minkälaista tulosta pakokaasutesti antaa :) jos sieltä pamahtaa hyväksyttyä, niin tuonhan uskaltaisi tarjota leimalle.
 
Vs: 1990 Lancer 1.5GLXI Käy huonosti

Jaaha. Kävin polkaisemassa päästöt. O2 arvo oli 5.50... Tutkittiin sitten pakoputki läpikotaisin ja tiivisteltiin ainoa vuoto, eli pakosarjan liitos uusiksi, koitettiin paineilmalla eikä vuoda enää mistään. Uusi päästötesti ja o2 5.40, kierroksilla yli 7...

Pyörii ja vetää justiinsa niin nätisti kuin nuo yleensäkin, välillä tupsahtaa pakoputkessa (jonkinasteinen syttymiskatkos) ja tasakaasulla pientä nykimistä. Vedossa pätkäisee hyvin harvoin, eikä muutenkaan käyttäydy niin että kävisi erityisen laihalla, nuo melkeinpä menisi pitkän ajamattomuuden piikkiin omasta mielestäni.


Lisää vinkkejä?
 
Vs: 1990 Lancer 1.5GLXI Käy huonosti

nostokurki sanoi
Jaaha. Kävin polkaisemassa päästöt. O2 arvo oli 5.50... Tutkittiin sitten pakoputki läpikotaisin ja tiivisteltiin ainoa vuoto, eli pakosarjan liitos uusiksi, koitettiin paineilmalla eikä vuoda enää mistään. Uusi päästötesti ja o2 5.40, kierroksilla yli 7...
Tutkippas seuraavaks imusarja ja ne alipaineletkut uusiks.

nostokurki sanoi
Pyörii ja vetää justiinsa niin nätisti kuin nuo yleensäkin, välillä tupsahtaa pakoputkessa (jonkinasteinen syttymiskatkos) ja tasakaasulla pientä nykimistä. Vedossa pätkäisee hyvin harvoin, eikä muutenkaan käyttäydy niin että kävisi erityisen laihalla, nuo melkeinpä menisi pitkän ajamattomuuden piikkiin omasta mielestäni.
Sytytysjärjestelmässä voipi olla kans jotain häikkää. Ton ikäsessähän voi olla missä tahansa liitoksessa hapettumaa.
 
Vs: 1990 Lancer 1.5GLXI Käy huonosti

Kaasuläppäkotelon käytin irti, puhdistelin karstasta, tarkistin tyhjäkäynninsäätimen toiminnan ja kasasin uusilla tiivisteillä. Imusarjan alipaineletkut kävin läpi, kaikki 3kpl ovat ehjiä. Imusarjan tiivisteen ajattelin vielä vaihtaa uuteen, vaikka siellä ei vikaa tuntunut olevankaan.

Pakopuolella kuuluisi vielä olevan pieni vuoto pakosarjan tiivisteestä, kuului nyt kun kone oli kylmä ja kierrokset matalalla. Pitää vaihtaa sinnekin uusi tiiviste.

Sitten nappasin vielä ECUn irti, joku sinne olikin jo konkat vaihdellut. Käytin silti konkkien jalkoja irti ja mittasin että antavat järjellisiä lukemia, kaikki OK. Myös päätekivet näyttivät kaikki ehjiä lukemia. Kävin kaikki vähänkin kylmän näköiset juotokset läpi. Ecuhan tuossa ei ollut alkuperäinen, vaan edellinen omistaja oli sen vaihtanut. En tosin tiedä, onko se vaihdettu ennen leimalla käyntiä vai sen jälkeen.

Lambdakin tuohon oli vaihdettu jossain vaiheessa, koitin myös toisella tallissa olleella anturilla, mutta ei äkkiseltään ollut mitään vaikutusta. En tosin ole mittaillut minkälaista jännitettä lambda antaa ulos.
 
Vs: 1990 Lancer 1.5GLXI Käy huonosti

Mittasin lambdan, antaa ihan asialliset arvot ulos. Vaihdoin pakosarjan tiivisteen. Käytin suuttimet irti ja puhdistin sekä testasin, kaikissa tasainen suihku. Testasin jarrutehostimen, ettei vuoda.

Lähtee kylmänä hyvin käyntiin, sitten alkaa kierrokset vähän hiipua, lämpenee, kierrokset nousee normaaliin, alkaa satunnaiset syttykatkot.

Kyllä nyt rupeaa vaikuttamaan siltä, että tuolla on vaan niin paljon ohivuotoa ettei se toimi oikein. Pitänee kurkata vielä endoskoopilla sylintereihin ja tyrkätä niihin yksitellen paineilmaa, niin näkee että vuotaako joku enemmän kuin toinen ja mihin suuntaan.
 
Vs: 1990 Lancer 1.5GLXI Käy huonosti

nostokurki sanoi
Niin ja tuohan on tosiaan 12v koneella.

eikä muuten ole,vaan 8 venakko. 12v konees on jakaja nokan jatkona.kattelin noita sun myynti-ilmon kuvia.
 
Vs: 1990 Lancer 1.5GLXI Käy huonosti

mikko412 sanoi
eikä muuten ole,vaan 8 venakko. 12v konees on jakaja nokan jatkona.kattelin noita sun myynti-ilmon kuvia.

Joo, huomasin itsekin sen tuon viestin kirjoituksen jälkeen kun joku epäili niitä pienempiä venttiileitä syylliseksi eikä niitä löytynytkään
 
Vs: 1990 Lancer 1.5GLXI Käy huonosti

Ostin kerran auton joka oli hylätty katsastuksessa liiallisen hapen takia. Tutkin auton putkistoa, mutta mitään vuotoa en kyllä mistään keksinyt. Vein sen sitten korjaamolle, missä happi olikin yllätten päästömittauksessa lähes nollassa. En keksinyt mitään muutakaan kuin, että siellä katsastusasemalla inssi ei ole osannut tunkea anturia putkeen kunnolla.
 
Takaisin
Ylös Bottom