1G Eclipse tyyppivikoja

Slawi

New Member
Liittynyt
7 Maaliskuu 2015
Moikka,
olen juuri 18 vuotta täyttänyt ja B-kortin lunastanut pojankloppi, ja tietenkin se ensimmäinen auto on hakusessa. :driver
Haluan jotain hieman erikoisempaa, ja tuli bongattua (ainakin netti-ilmoituksen perusteella) siistikuntoinen 1G Ellu. Ajattelin tässä lähipäivinä käydä potkimassa renkaita, joten tarvitsisin pientä vinkkiä, mitkä osa-alueet kannattaa ottaa erityistarkkailuun. Eli suomeksi, millaiset viat ja puutteet näissä vanhemmissa Mitsuissa ovat niitä yleisimpiä.

Kiitos mahdollisista vastauksista etukäteen! :)
 
Vs: 1G Eclipse tyyppivikoja

1G:hän on periaatteessa aika pitkälle sama kuin Galant, joten aika pitkälle samat viatkin.
Tuon ikäisessä ruoste luonnollisesti, naputtavat tasurit, asentajalta tarkkuutta vaativa jakopää, synkro-ronkeli laatikko (jos vähänkin enemmän ajettu), ECU-CPS-PTU-viat, läpilyövät tulpanjohdot, nelivedoissa öljyä vuotava kardaanin yoke, tyhjäkäyntimoottoriviat. 7-bolt koneissa crankwalk, joka ei kuitenkaan vaivaa 6-bolt koneita. Jarrujen liukutapit vaativat huoltoa ja ryytyvät auton seisoessa. Korissa ainakin takertelevat sähköikkunat tulee mieleen.

Jenkeissähän noita on myyty DSM-kombinaatin alla, joten DSM-FAQ:t kannattaa lueskella, mikäli lontoo sujuu.
 
Vs: 1G Eclipse tyyppivikoja

...ja niiden luukkuvalojen toiminta kannattaa myös katsoa tarkkaan että nousevat samalle tasolle ja riittävän ylös. :) Tyhjäkäyntimoottorin toiminta on testattu helposti sillä että painaisee ilmastoinnin päälle: tyhjäkäynnin pitäisi muistaakseni ihan hetkellisesti (sekunti-kaksi) kyykätä mutta nousta sitten hieman ylemmäksi (vakio 750rpm -> jonnekin 850-900). Jos kierrokset tippuvat alle 700 eivätkä nouse ylös tasaiseen lukemaan niin tk-motti on rikki. Jos nappia painaessa mitään ei tapahdu niin sitten ilmastointi ei toimi. ;D

Koeajolla anna autolle riittävästi kenkää (toki sitten vasta kun lämmöt nousseet normaaliin). Sen koneen pitäisi vetää todella nätisti ylös asti eikä nykiä missään kohdin.
 
Vs: 1G Eclipse tyyppivikoja

Kiitos vastauksista, arvokasta tietoa! Mitenkäs tälläisen auton ylläpitokustannukset eroavat ns. perusrassista? On kuitenkin vähän erikoinen/harvinaisempi malli kyseessä. Bensaa näyttää vievän ihan sen verran mitä voi olettaa 90-luvun 2 litraselta bensakoneelta, vakuutuksetkin laskurin mukaan ihan siedettävät. Lähinnä tuo varaosien saatavuus ja hinta mietityttävät. Olen kyllä tottunut tilailemaan osia ulkomailta, kevariin tuli tilattua kaikki mahdollinen Briteistä tai Saksasta.
 
Vs: 1G Eclipse tyyppivikoja

Kone on kaikilta normaaleilta huolto-osiltaan sama kuin 88-92-vuosimallien GTI Galantissa, joten Suomesta saa vielä aika paljon kaikenlaista perusosaa ilman mitään ongelmia. Ja siinä vaiheessa kun ei kotimaasta enää tärppää niin sakemannit (www.fuerst-autoteile.de) ja jenkit (ebay.com, www.rockauto.com) auttavat kohtuuhinnoin. Ainoastaan ihan joka suodatinta ei kannata tilata erikseen vaan kerätä ostokset isommassa läjässä niin säästää postikuluissa. Ei ole mielestäni mikään kallis ylläpidettävä, vakuutuksetkin ovat kohtuuhintaiset. Samoin ajoneuvovero on ihan siedettävä.

Minulla olisi yksi tuollainen tulossa kesällä myyntiin ja aikas hyvässä kunnossa oleva yksilökin vielä, mutta siihen tosiaan menee vielä 2-3kk ennen kuin kaupoille pääsisi kun pitää jakopääremppa tehdä ja katsastaakin vielä. Toisin sanoen ei kannata tuupata käsiään p**kaan yksilöön jossei hyvää löydy justiinsa nyt. :) Mutta ei ne hyvät niin kiven alla taida olla kuitenkaan että sitä tarvitsisi odotella...kai? ???
 
Vs: 1G Eclipse tyyppivikoja

Laitappa lisätietoa vaikka yksityisviestin kautta :p
 
Vs: 1G Eclipse tyyppivikoja

Öljyn kulutus mainittava myös merkittävänä tyyppivikana.

Jollain tapaa väärin koottu jakopää myös erittäin tyypillistä, siinä on monta kohtaa minkä voi erikseen 4g63:hon perehtymätön sössiä, tasapainoakseleiden jako ja jakohihnan esikiristys näin tiivistettynä. Jollain tietyllä kierrosluvulla esiintyvä tärinä kertoo jaon heitosta.
Juuri tehtyä jakopääremonttia en paljoa arvostaisi, ellei tekijä ole sitten uskottavasti osaava :)

Vaihteisto ei kovin liukasliikkeinen ole uutenakaan ollut ja tämän tyyppisessä autossa varmaan ajotapa on syönyt kakkosen synkron vielä huonommaksi
 
Vs: 1G Eclipse tyyppivikoja

Siinähän ne kaikki on jo mainittukin. Mitä nyt itse tuollaisen sen päälle seitsemän vuotta ja 160t kilometriä omistaneena muistelen niin noista jo luetelluista tuli laitettua: tasurit, ecun-huolto, tulpanjohdot, jarrujen herskistelyt. Jakopään ehdin laittattamaan kaksi kertaa ja tuhlaantuhan siihen ensimmäisellä laittajalla aika paljon aikaa kun ei ollutkaan niin helppo pala sille ilmeisesti :) Valojen korkeuden säätömoottorit hajosivat jossain välissä ja perus kuluvaa osaa eli laturia, starttia ja taisi siitä sisäilman puhaltimen moottorikin mennä.

Ostin auton noin 170t ajettuna ja siinä vaiheessa oli jo kakkosen synkro aika kulunut. Omalla ajotyylillä tai käytöllä en sitä siitä kuitenkaan huonommaksi enään saanut. Osia löysi kohtuu vaivalla ja halpa pelihän se oli mun mielestä pitää. Öljyähän se kone söi jonkin verran joten sitä piti tarkkailla.

Siinä vaiheessa kun tuosta hankkiuduin eroon niin vetarit alko olemaan jo kohtuu loppu ja ruostettakin jonkin verran näkyvillä. Vois sanoa että hyvin palveli auto kuitenkin ja näkyyhän se vieläkin olevan liikenteessä tai ainakin nettiautossa taas myynnissä. Tosin vuosiluku väärin ilmoituksessa ja enpä tiedä kuinka hyvässä kunnossa muutenkaan. Ainakin on useampi satanen hintaa kuin mitä itse pois myin :)
 
Vs: 1G Eclipse tyyppivikoja

no en tyyppi vioista ny tiiä mut tellä kohta puolisen vuotta ollut -92 eclipse, jenkkituonti skasan ja ruotsin kautta suomeen, löytyy DSM merkintä, kolmosen synkro ainakin itellä oiikkuilee välillä, ruostetta on kaarissa mutta muuten ruosteeton, voi tietty johtuu ku tullu alunperin paikasta jossei käytetä suolaa, ja tuo jakopää eli tarkkana sen kaa, itellä vissii väärän kokonen kiristin rulla tai si liian iso kiristys kun kuulostaa remmiahdatulta, liikkeessä vaihdettu pari tonttua sit niin en usko et liian kireelle ainakaa vedetty, huonot tiivisteet ikkunoissa ja sähkö osat vaatii paljon virtaa et jos huono akku niin esim lasit nousee aika hitaasti ja muutenkin välillä tahtovat tökkiä, ja rtämisevät muovi osat, taka luukun ku aukasee ja vettä satanu nii valuvat tavara tilaan, tähän haluisin joltakin viisaalta ratkaisun, sähköpeilit ei oo toiminu mulla alkuunkaan mutta eipä niitä paljoa säädellä tartte jos ite vaa ajelee, töötti kans ei toimi muutakun rattia pari astetta käännettynä johonkin suuntaan mut johtuu vissii jousesta, muuten puutteita ja vikoja ei oo ilmenny, erittäin mukava ajaa eikä jää jalkoihin ja ei syö löpöökään paljon, katsastin juuri 7.4 huomautuksitta ilman et olin mitään muuta tehny ku rekisteri kilven valot vaihtanu. pienet öljyvuodot ja syönnit kuuluu vanhaan autoon :)
 
Vs: 1G Eclipse tyyppivikoja

Voitte tervehtiä uutta klubilaista :driver

Kävin jo tuossa pääsiäisenä hakemassa omani pois ja nyt pari viikkoa omistettuani ja noin 2tkm ajeltuani olen todella tyytyväinen hankintaan! Kaikinpuolin melko siistissä kunnossa ja kaikki sähkölaitteetkin toimii :peukku Ja totta tosiaan vaihteiston toiminta on melko tahmeaa ja 2. ja 3. vaihteen synkrot ovat sen verran kuluneet että rusahtelee välillä.

Tuossa vielä kuvaa autosta. Ei kalpene kaverin öky-nismon vierellä :-* Oli melko kalliit kuvat, poliisi tuli rustaamaan molemmille 50e rikesakot. TLL 8 § 1: "Ajoneuvon kuljettaminen ajoradan ulkopuolella ilman pakottavaa erityistä syytä." Silkkaa kettuilua virkavallalta, sakottivat vaan liian hienoista autoista :mad:

E: Yllätyin suuresti, miten pienellä kulutuksella tämä laite liikkuu: sekalaisessa ajossa sain kulutuettua gasolinaa vain himpun yli 7 litraa satasella, sisältäen tietysti paljon teräviä kiihytyksiä ja nollasta sataan vetoja ;D
 

Liitetiedostot

  • atykuilkujyhtgf.png
    atykuilkujyhtgf.png
    262.2 KB · Lukukerrat 220
Takaisin
Ylös Bottom