2.4 GDI päästöt pielessä

PajeSport

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2008
Morot

voisi väittää että jotain vialla kun arvot seuraavat:

jouto yli2000

CO 0.01 0.78
HC 80 171
Lambda 1.05
CO2 7.40 13.60
O2 10,60 1,63

Kuten arvata saattaa ei mennyt läpi päästöistä eli mistä lähden etsimään vikaa?
 

kotka82

Jos taivaassa ei ole mitsuja, en ole menossa.
Liittynyt
19 Marraskuu 2003
Sijainti
Jyväskylä
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Ja oliko muita oireita..?
Käyttäytyykö auto ajossa normaalisti?
Kuulostaako kone normaalilta joka tilanteessa?
Minkä ikäinen? Onko vikakoodit luettu? Niistä yleensä selviää paljon tietoa... Kuten Lambdan arvot yms...

Ja ihan lapun perusteella arvioisin, että putki vuotaa ainakin jostain. O2 arvo viittaisi siihen, sitten taas HC arvo viittaa että bensiininä löytyy...

Sitten tuli mieleen, onko katti vaihettu milloin? Toisaalta tukossa oleva katti vois aiheuttaa kaiken tuon...
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Save sanoi
Ja oliko muita oireita..?
Käyttäytyykö auto ajossa normaalisti?
Kuulostaako kone normaalilta joka tilanteessa?
Minkä ikäinen? Onko vikakoodit luettu? Niistä yleensä selviää paljon tietoa... Kuten Lambdan arvot yms...

Ja ihan lapun perusteella arvioisin, että putki vuotaa ainakin jostain. O2 arvo viittaisi siihen, sitten taas HC arvo viittaa että bensiininä löytyy...

Sitten tuli mieleen, onko katti vaihettu milloin? Toisaalta tukossa oleva katti vois aiheuttaa kaiken tuon...

Toi O2 arvo viittaa joo myös siihen ihan normaaliin ilmiöön laihaseoskoneessa. Gdi:Ssä saa olla tk:lla happiarvo 10. Mutta sen pitäis paikallaan kaasutellessa mennä closed looppin ->lambda 1 ja happiarvoa ei tule juuri. Tossa joko putki vuotaa tai sit se rupee vetää laihaseosta päälle. Tarttis loggerilla kattoo mitä auton 2lambda sanoo :)
 
M

mikada

Guest
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Onko tukittu EGR? Jos tukittu, niin voi vuotaa sulkulaipasta. Käytä tulpat irti ja katso minkä väriset ovat. Tulpan kärjet pitäisi olla melko valkoiset. Milloin yleensäkin tulpat ja ilmanputsari vaihdettu? Missä kunnossa tulpanjohdot? Eli ihan perusjuttuja alkaa käymään järjestelmällisesti läpi.
 

PajeSport

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2008
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Eli autohan on -99 vuoden galuuna automaatti lootalla, ajettu 267tkm.
Vähän kylmenpänä kun laittaa käyntiin niin jonku 10-20s rykii ennenkuin tyhjäkäynti muuttuu tasaiseksi, vaikka sekin välillä vähän vaeltaa.

Ajossa ei tunnu mitään ihmeellisyyksia paitsi ihan silloin tällöin pieni nykäys.
Egr:stä ei tietoa kun auto ollut vasta marraskuusta.
Laturin vaihdon yhteydessa otettiin irti imusarjan päässä oleva muovinen kammio ja siellä sitä p*skaa riittää.

Ilmanputsari näytti aikas puhtaalta mutta tulpista ei tietoa, täytyypi tänään vilkaista.
Vikakoodia en ole luetuttanut.
muistaako kukaan noita lambdan tai labdojen arvoja mitä pitäisi olla jos volttimittarilla kurkkii?

Katin tukkoisuudesta ei tietoa mutta suurin osa on kaupunkiajoa ja yleensä 4vaihtella ku tykkää sitä tarjota.

Muoks. otin tulpat esiin ja ne näytti olevan ne jotka käy 2litrasiin ja 2.5 v6 eli NGK BKR6E-11.
Eli tilaamaan uusia tulppia ja kokeilemaan niillä :peukku
Eikös ne nämä ole NGK IZFR5B
 

kotka82

Jos taivaassa ei ole mitsuja, en ole menossa.
Liittynyt
19 Marraskuu 2003
Sijainti
Jyväskylä
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

PajeSport sanoi
Eli autohan on -99 vuoden galuuna automaatti lootalla, ajettu 267tkm.
Vähän kylmenpänä kun laittaa käyntiin niin jonku 10-20s rykii ennenkuin tyhjäkäynti muuttuu tasaiseksi, vaikka sekin välillä vähän vaeltaa.

Ajossa ei tunnu mitään ihmeellisyyksia paitsi ihan silloin tällöin pieni nykäys.
Egr:stä ei tietoa kun auto ollut vasta marraskuusta.
Laturin vaihdon yhteydessa otettiin irti imusarjan päässä oleva muovinen kammio ja siellä sitä p*skaa riittää.

Ilmanputsari näytti aikas puhtaalta mutta tulpista ei tietoa, täytyypi tänään vilkaista.
Vikakoodia en ole luetuttanut.
muistaako kukaan noita lambdan tai labdojen arvoja mitä pitäisi olla jos volttimittarilla kurkkii?

Katin tukkoisuudesta ei tietoa mutta suurin osa on kaupunkiajoa ja yleensä 4vaihtella ku tykkää sitä tarjota.

Muoks. otin tulpat esiin ja ne näytti olevan ne jotka käy 2litrasiin ja 2.5 v6 eli NGK BKR6E-11.
Eli tilaamaan uusia tulppia ja kokeilemaan niillä :peukku
Eikös ne nämä ole NGK IZFR5B

Tulpat ovat juurikin nuo. Kammion jos kerta ollut kovinkin likainen, niin en usko että egr on tukittu
 

pygmi

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2011
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Terve

Mulla ois vähän samanlaatuinen ongelma. Kävin tänään katsastamassa 2.4GDI galantin, ja päästöt oli pielessä.
Toi joutokäynnin HC arvo oli liian korkea.

jouto yli 2000rpm
CO 0,35 0,18
HC 124 73
CO2 14,10 14,90
O2 1,25 0,57

Nyt pitäisi keksiä mikä aiheuttaa tuon liian ison HC arvon. Kyseessä siis vuoden 2.4gdi automaatti vuodelta 1999. ajettu 153tkm.
 

Stigu

New Member
Liittynyt
25 Toukokuu 2010
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä


Onneks sentään kohtalotovereita riitää ;)
Mulla tuli 2,4 gdi Galluun just hylkyleima, päästöthän ne meni yli.
Muuten rajoissa mutta kierroksilla HC 131.
Katalysaattori uusittu vuosi sitten (pajalla saatu päästöt silloin rajoihin (kun tarpeeksi odotteli)).
Nyt pitää etsiä joku huoltamo jolla riittää kärsivällisyyttä lämmittää kattia ja sillä saada ehkä päästöt rajoihin.
Onko jotain ideoita jostain pajasta missä päästöjä voisi mittailla pk-seudulla?

Niin mulla tosiaan EGR laipattu ja ilmansuodatin uusittu vuosi sitten, tulpat ihan uudet. Ei vaan päästöjä saa tappelematta kuriin,
tähän pitää vaan GDI:n omistajana näköjään tottua :seina
 
M

mikada

Guest
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Stigu sanoi
tähän pitää vaan GDI:n omistajana näköjään tottua :seina
Ei tarvi tottua kunhan laittaa koneen kuntoon. Minäkin kun laippasin EGR:än ja ensimmäisellä kerralla laippauksesta kun ei tullu pitävä, niin olihan ne päästöt pielessä. Sen jälkeen kun tein laippauksen tiivistysliiman kera tiiviiksi, niin alko päästöt mennä helposti spekseihin ;) Sen jälkeen GDI:n päästötesti on ollu semmoinen helppo läpihuutojuttu vain. :) Niin ja lisäksi kaikille päästöongelmista kärsijöille, niin tsekatkaa niiden lyhyvien tulpanjohtojen kunto. Parhaimmilla olen kuullu täällä, että tulpanhatusta on puuttunu jousi yms. ongelmia, kun niitä johtoja on aikojen saatossa revitty välillä oikein ja välillä väärin irti. Ja onpahan niissä hatuissa ollut hiushalkeamiakin.
 

PajeSport

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2008
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Dodii nyt on uudet tulpat koneessa ja auto katsastettu :peukku

Ei kyllä heti vaikuttanut päästöihin niiden vaihto mutta kun tarpeeksi huollossa huudatti niin johan rupesi tippumaan.
Jotenki yhtäkkiä tyhjäkäynti muuttui ja päästöt putosi kun lehmänhäntä ja sama kierroksilla.
Olisikohan ollut EGR kokoajan auki vai mistähän moinen?

Tuli kyllä käytyä muutaman kerran karstan poltto reissulla :driver
Jos on ongelmia niin käskee niitä kierrättämään reilusti konetta niin voi auttaa.
 

pygmi

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2011
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä


Sain kanssa eilen mitsun katsastettua. Ilmanputsarin vaihto ja STP complete fuelsystem cleanerit tankkiin. Hc arvo oli nyt joutokäynnillä 68 muistaakseni. Ilmanputsari oli helvetin paskainen vaikka se oli merkattu vaihdetuksi, kun joulukuussa auto oli jakohihnan vaihdossa ja samalla tehtiin 30tkm huolto. No eipä tosiaan ollu vaihdettu.
 

Stigu

New Member
Liittynyt
25 Toukokuu 2010
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Taitaa mulla olla sama STP pullonosto edessä...

Kävin huollossa mittaamassa päästöt niin nyt oli kierroksilla HC ok, 59 mutta joutokäynnillä 150-250? Aiemminhan katsastuksessa joutokäynnillä oli 68 ja tämän tapahtuman jälkeen on vain ilmanputsari uusittu? Huoltomiehen kanssa käytettiin moottoria ainakin se 10 minuuttia (plus lämmittelyt aamulla huoltoon:)), mutta pitääkö malttaa odottaa vielä pidempään? Vähän semmoinen tuntuma on että jos antais pörrätä 20 min niin voisi käydä kuten PajeSportilla, yhtäkkiä tipahtaa lukemat,,,tai sitten tää on vain toiveajattelua.
Onko tietoa missäpäin pk-seutua huoltamolla malttavat huudattaa konetta pitkään ja hartaasti että saadaan arvot ehkä mullekin kohdalleen?
 

Jerze94

Member
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2012
Sijainti
Joensuu
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Itsellä tuli katsastuksessa ongelmia päästöjen kanssa.

Eli -00 2,4gdi galant

Uusittua

*Katalysaattori
*Ilmansuodatin
*tulpat

Eiole vikakoodeja.
Auto kulkee hyvin ilman oireita.
 

Liitetiedostot

  • IMG-20170921-WA0006.jpg
    IMG-20170921-WA0006.jpg
    209.1 KB · Lukukerrat 292
  • IMG-20170921-WA0005.jpg
    IMG-20170921-WA0005.jpg
    197.8 KB · Lukukerrat 286

Peksih

Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2015
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Rikkaalla vaikuttaisi käyvän jostakin syystä melko reippaasti.

Onhan syttypuolat tarkistettu ja kunnossa?
 

Jerze94

Member
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2012
Sijainti
Joensuu
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

En ole puolia tutkinut, pitää pajalla huomenna katsoa.
Kaveri veikkas etummaista lambdaa että se vetelis viimesiään ja rikastuttaa seosta. Välillä tuntuu mystisiltä nuo päästöviat ::)... :seina
 

Peksih

Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2015
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Puoliin tulee näissä aika monessa vanhemmiten hiushalkeamia jotka sitten pistävät tuota kipinää sekaisin läpilyönnin takia. Pahimmat löytyy varmaan auton käydessä puolia tarkkaillessa tyhjäkäynnillä sekä hieman kuormitettuna. Mikäli yhtään kipinää tulee puolien sisällä tai ulkopuolelta näkyvästi niin sitten tulee läpi, pimeä tai hämärä ympäristö siis eduksi tarkkaillessa. ;D Samalla kannattaa tarkistaa puolissa olevat lyhyet natsat johon "tulpanjohdot" tulevat kiinni.

Ja jos viitseliäisyyttä löytyy niin samalla voi käyttää tulpat järjestyksessä irti ja katsoa väriä. Kertoo myös paljon seoksesta.

Oliko tästä muuten EGR tulpattu?

Lambda kyllä optimialueella ainakin lapun mukaan kierroksilla. :eek: Myös O2-lukema on vielä GDI:lle sallituissa rajoissa (sallittu muistaakseni 10%) joskin korkeahko.
 

Jerze94

Member
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2012
Sijainti
Joensuu
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Egr on tulpattu. Puolia katselin tuossa niin ovat ainakin alkuperäiset mut ei ainakaan ulkoisesti näkynyt halkeamia ja ne hattujen sisässä olevat nastatkin näytti olevan ok.
 

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

onks imusarja kuinka tukossa? // kannen kanavat sen egrn takia ne on menneet melkein umpee.
 

Peksih

Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2015
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Pientä osviittaa tukkeutumisen laajuudesta (jos paikkoja ei ole putsattu tulppauksen jälkeen) saat kaverin kanssa kun otat ilmansuodattimelta kaasuläppään tulevan putken irti ja toinen laittaa virrat päälle ja pois vuorotellen (ei siis käyntiin asti) toisen katsellessa läpän sisäpuolelle imusarjan perälle asti taskulampun kanssa. ;)

Oliko paljon ajettu? Ja millä kilsoilla EGR vedetty tukkoon?
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Peksih sanoi
Pientä osviittaa tukkeutumisen laajuudesta (jos paikkoja ei ole putsattu tulppauksen jälkeen) saat kaverin kanssa kun otat ilmansuodattimelta kaasuläppään tulevan putken irti ja toinen laittaa virrat päälle ja pois vuorotellen (ei siis käyntiin asti) toisen katsellessa läpän sisäpuolelle imusarjan perälle asti taskulampun kanssa. ;)

Oliko paljon ajettu? Ja millä kilsoilla EGR vedetty tukkoon?

Onnistuu tuo yhdeltäkin ihmiseltä,

https://www.youtube.com/watch?v=OIbaoxp-qRs

Itsellä ainakin kesti tuossa sen noin 5s sen jälkeen kun virrat on sammuttanut, niin sen jälkeen vasta se käy kokonaan auki.
 

Jerze94

Member
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2012
Sijainti
Joensuu
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Eioo mitään tietoa et millon ois egr tulpattu. Autolla ajettu 296tkm... pitää ensiviikolla kurkistaa.
 
M

mikada

Guest
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Jerze94 sanoi
Tulpat oli kyllä tummat... rikkaalla pyörii kun haisee. ;D
Minulla oli nuo tulpat GDI Galantissa myös mustana egr tulppauksen jälkeen ja syynä oli ilmavuoto sulkulaipan välistä. Eli lambda sanoi että käy laihalla ja käski lyödä lisää soppaa ja sitten todellisuudessa oltiinkin melko rikkaalla ja HC arvot korkealla.
 

Jerze94

Member
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2012
Sijainti
Joensuu
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Tuli avattua tuo egr oli pultit pikkusen löyhän tuntuiset... aukes kevyellä voimalla, nyt on tiivistetty kunnolla. Sitten tuli kurkistettua imusarjaan, mutta ei tuo karstaiselta näyttänyt. Seuraavaksi päästömittarille tuumailemaan arvoja... jos ei arvot muutu parempaan suuntaan niin täytyy ruveta kahtoo lambdoja...
 
M

mikada

Guest
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Jerze94 sanoi
Tuli avattua tuo egr oli pultit pikkusen löyhän tuntuiset... aukes kevyellä voimalla, nyt on tiivistetty kunnolla.
Minä en saanu sitä kunnolla tiiviiksi ennenkuin käytin tiivisteliimaa, joka kestää - 40 pakkasesta +300 kuumuuteen.
 

Jerze94

Member
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2012
Sijainti
Joensuu
Vs: 2.4 GDI päästöt pielessä

Jes!! Nyt meni pãāstöt heittämällänläpi :driver :driver :peukku se egr oli syyllinen ;D
 
Ylös Bottom