2-tahdin toinen tuleminen

Vs: 2-tahdin toinen tuleminen

On muuten tehokkaimat koneet litratehoon nähden, kun ei käytetä perinteistä systeemiä.
 
Vs: 2-tahdin toinen tuleminen

Ei tainnut ainakaan Orbitalin yritys kantaa reilut kymmenen vuotta sitten. Jotain Ford Fiestoja oli varustettu ko moottorilla mutta ne eivät päässeet ikinä kauppoihin asti. Suoraruiskutteinen kaksitahtinen tuokin oli jos en ihan väärin muista.
 
Vs: 2-tahdin toinen tuleminen

Vaatisi ahtimen ja kompuran, jos käyttää pelkkää bensaa, koneen voitelu olisi öljypumpulla nelitahtisen mukainen, jolloi kampiakselin, ja kiertokankien laakerit voisivat olla liukulaakereita . Konetta voisi varmaan verrata 2-T dieseleihin, joissa kyseinen systeemi on käytössä. Koneen hyötysuhde on kai aikalla parempi nelitahtiseen verrattuna. Kompura on käytössä käynnistysvaiheessa ja pienillä kierroksilla, jos ahtimen teho ei riitä pienille kierroksille. Nelitahtisen valta-asema on niin vankka, ettei kaksitahtisella ole mitään mahdollisuuksia tulla uudelleen ajankohtaiseksi luulisin.
 
Vs: 2-tahdin toinen tuleminen

Itse olen 2-t fanboy kyllä aikapitkälti. Jossain pyörissäkin joku 500cm2 2-tahti pannu on aika namikone, ja isommat taitaavat olla toimintavarmempiakin kun nelarit? Isommalla tarkoitan siis sellaisia järkeviä patoja eikä mitään 25hp 50cc kisamyllyjä. Täältä foorumilta löytyy yksi mies joka ihan oikeasti taitaa jotain ymmärtääkkin 2-tahtisten ja niiden virityksenkin päälle.

2-tahtimoottorihan on aikalailla samanlainen kun wankel, joka kierroksella yksi työtahti, toisin kun nelarissa. :) Ihmeellisen vähän ovat ottaneet tehoja tuosta 1,5L myllystä. :I päästöt ja kulutus vai mikä lie syynä. :)
 
Vs: 2-tahdin toinen tuleminen

Tulihan noitten 2T:n kanssa pelailtua pojan ajaessa FK:ta 80-90 luvulla.
Raketistakin piti hakea alkujaan 5-6 hp:n moottorista noin 12hp tehot, männänrenkaiden lepatus asetti rajoituksen kierroksille, A-luokan koneista otetaan noin 300-350 hp litratehot.
 
Vs: 2-tahdin toinen tuleminen

Jep, se on kiitettävä saavutus mielestäni vapaastihengittävälle mäntämoottorille. :) Vertailukohtana esimerkiksi Jenkkien 5,7L V8:t mistä työntötangot ja muut innovatiiviset keksinnöt saa huonoimmillaan reilun parinsadan heposen lukemia. ;D Aika törkeä vertaus kieltämättä.
 
Vs: 2-tahdin toinen tuleminen

Ne 0,1 litran A:n koneet kiertää vähintään 20000kierrosta, kanpikoneisto ei kestä kun kovin pitkään, joten pitää määräajoin vaihtaa alakerta uusiksi. Käytettiin Raketissa 10% seossuhdetta vaikka hävittiin vähän tehoissa, jolloin ei ollut koneen kanssa häikkää, pienellä seossuhteella kone olisi leikannut kiinni voitelun puutteen takia, kun nosti jalan kaasulta, ja koneessa yli 10000 kierrosta. Kannattaisi varmaan nelitahtipuolella kiinnittää huomio pakopuolen mitoitukseen voisi helposti löytää paljonkin lisäpotkua koneeseen.
 
Vs: 2-tahdin toinen tuleminen

Rakettikinhan kiertää vapaana sen 15-16 tuhatta. Putken ja vaimentimen mitoituksella pystyy koneen luonnetta muuttamaan melko paljon. Samoin tulpalla. Ja taitava säätäjä pitää ne koneen tehot suunnilleen samana koko erän ajan. Tarvittaessa pystyy ottamaan ne viimeset voiman rippeet sieltä koneesta esim. ohituksen ajaksi.
 
Vs: 2-tahdin toinen tuleminen

Onko ollut luokituksen mukainen kone, vähän epäilen, jos akk on muuttanut Raketin luokituksia 1996 jälkeen, ja männän luokitukset ovat muuttuneet voisi olla mahdollista. Yamaha kyllä kiersi 15-17000 kierrosta, siinäkin männänrenkaat kuullemma alkoi jepattamaan 17000 kierroksen paikkeilla. Pojalle haettiin ratakohtaiset säädöt n. 15700 kierroksen tiennoille Yamahassa, jolloin kone kesti ajaa koko kesän ilman vaurioita. Raketissa se 12500 kierrosta oli se raja jonka jälkeen rupesi mäntiä menemään. Muistui mieleen, kun oltiin Tampereella Teikossa Kisassa eikä saatu kampiakselin laakerivian takia välityksiä kohdalleen, yötämyöten piti kasata kahdesta koneesta kisakone pojalle, välitykset olivat ihan päin seiniä, kulkihan se vehje, poika lähti 5 sijalta, lähtösuoran lopussa oli 30m etumatka muihin. Iloa kesti 1,5 kierrosta, etumatkaa oli 200m, kone rupesi hyytymään, kone kiersi n. 13500 kierrost, jolloin männänrenkaat lepattivat reilusti, niin että männän kyljet olivat ihan mustina, ja mäntä sökö voitelun puutteesta, oli 2mm paksut renkaat materiaali oli valurautaa.
 
Vs: 2-tahdin toinen tuleminen

Tarkoitinkin että vapaana se kiertää sen 15-16000 tuhatta. ja on ollut luokitusten mukainen kone. se oli aikalailla maksimi 13 tuhatta ajossa..
 
Vs: 2-tahdin toinen tuleminen

Onko raketin männänrenkaisiin tullut muutoksia, esimerkiksi ohuemmat renkaat, jolloin männät kestää korkeampia kierroksia eikä renkaat lepata. Lahdessa vähän valittivat, kun rakensin pakoputken, joka väänsi ja kiersi, mun pakoputken kanssa porukka alkoi Lahdessa käyttämään 81 takaratasta kyllähän sillä kierroksia koneeseen sai, mutta männät ei kestänyt. Poika ajoi kuivalla Lahdessa 73 takarattaalla, meni aina heittämällä suoran lopussa muitten ohi, viimeisessä raket-kisassa oli hyvä verrata, kun pojalta meni jarrut ja joutui heittämään vehkeen poikittain mutkissa, jolloin kilpakumppani sai 4-5 metrin eron, mutta poika meni aina ennen suoran loppua vauhdilla ohi, onnistuihan se 5 kierrosta, ennenkuin yksi mutka meni pitkäksi.
Kilpailun jälkeen pojan kilpakumppanin isä tuli sanomaan koneen laittomuudesta, kilpakumppanilla oli suomen nopeimpia Raketteja Porin kisassa pari päivää ennen Lahden kisaa.
Saahan isolla välityksellä ajovirheitä anteeksi, mutta huippukierroksilla ei enään tehoa löydy kunnolla, pienemmällä välityksellä ja oikeilla ajolinjoilla, rungon säädöillä sitä mennään kovaa.
Oletko muuten ollut Lahdessa ajamassa koskaan?
 
Vs: 2-tahdin toinen tuleminen

En ole ite käyny lahessa kertaakaan. enemmän nuita pohjosen ja keskisuomen kisoja kiertäny. no porissa kerran kävin. ja siitä on aikaa kun ite ajoin. kohta kymmenen vuotta. Niinhän se tahtoo olla. Ne sitten jotka on laittanu oikeesti rahaa siihen autoon niin tulee sitten kateelliseksi kun joku ns. harrastaja ajaa nopeempaa.
 
Vs: 2-tahdin toinen tuleminen

Näinhän se on aina, Porvoon kaveriltakin koneen rakentaja haki aina kisan jälkeen koneen ja purki ja laittoi uutta osaa tilalle. Meillä oli Raketissa ensin Lahtelaisen entisen huippukuskin FN:n runko=A:n runko, kyllä porukkaa hymyilytti, Pipon kevät sadekelikisassa, poika nousi sijalta 30 kuudenneksi, ajoi muuten nopeampia kierrosaikoja kun kärkiporukka, jossa oli myös Räikkösen Kimi. Toiseksi rungoksi saatiin Liimataisen Sarin vanha runko, joka saatiin lopuksi toimimaan tosi hyvin, eri radoilla vain takapään leveyttä +- 6cm. Samalla rengaskerralla pystyi ajamaan koko kesän, ehkä vielä seuraavan, mutta ikä tuli täyteen. Yamahalla vain harrastettiin, tai voittihan poika Kaakkois-Suomen piirin mestaruuden reilulla erolla seuraavaan. Yaman runkoa ei saatu yhtä hyväksi kun Raketin, mutta koko kesä ajettiin samoilla renkailla, eivät edes paljoa kuluneet, pito oli hyvä. Oikarisen Ossi sen meille myi kun ei saanut toimimaan. Pojan vehkeet muuten tuli Ouluun, tulivat hakemaan Porin kisareissun yhteydessä. Oli vissiin sana kiertänyt että pojalla oli Raketissa hyvä sylinteri, koska piti heti mitata aukkojen paikat, ja aukot, kyllähän se sylinteri kiersi, ja väänsi hyvin, lisäksi saivat sen mun tekemän hyvän pakoputken, sekä tosi hyvän puolan, jossa sytkä säätyi niinkuin pitikin, pystyi ajamaan melkein perusennakolla.
Tässähän tätä vanhan muistelua on tullut kerrottua, kiitoksia hyvistä jutuista.
Paljonhan sitä 10 vuoden aikana tapahtui, ollessani mukana FK-toiminnassa.
 
Vs: 2-tahdin toinen tuleminen

galant93.. sanoi
oliko mikä sylinteri raketin koneessa?

Muistaakseni D-sylinteri, kuitenkin sellainen joka kiersi, ja väänsi. Olihan meillä H-sylinterikin, mutta ei edes kokeiltu, annettiin yhdelle alottelijalle vanhan rungon mukana, Hesalaiset tulivat seuraavalla viikolla ostamaan sitä, vähän katsoivat pitkään, kun sanoin minne oli mennyt.. Voi olla että muistan väärin noi sylinterien tyypit, mutta onhan siitä jo aika pitkä aika . D-sylinterillä sytkä oli vähän vakiota aikaisemmalla, ja pakoputki mitoitettu sille, H-sylinterille olisi pitänyt hakea eri arvot. Vieläkin harmittaa, kun en tiennyt minkälainen sinijohtiminen puola oli, kun olisin saanut melkein ilmaiseksi, kaverille kun vihjaisin mistä löytyy, niin lähti välittömästi hakemaan sen. AKK kielsi sen käytön myöhemmin, koska se oli paljon tehokkaampi, ja ennakon säätö kohdillaan.
 
Vs: 2-tahdin toinen tuleminen

En minäkään enää niin tarkalleen muista.Muistaakseni ne d oli yleensä hyviä pyttyjä. kaikissahan oli eroja. kokonaisuushan se ratkasee..
 
Takaisin
Ylös Bottom