2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

esko j

New Member
Liittynyt
24 Helmikuu 2011
Sijainti
Kiiminki
Pajero starttauttaa 3-4 sekunttia lämpimänäkin, käynnistyy sittten kuin moottori, vaihteisto ja pakoputki olisi irrallaa.. Sitten käy hirveän sievästi, kulkee hyvin, joskus kun painaa reilusti pienessä vauhdissa kaasun pohjaan, niin syttyy moottorin vian merkkilamppu palamaan, sammuu kun löysää kaasun. Lähtee käyntiin -25 pakkasestakin ilman lämmitystä eka kerralla käyntiin. Jokin aika sitten vielä käynnisty hyvin lyhyellä starttauksella. Palstalla on ollut juttua EGR ja turbon letkujen/putken klemmarin löyhästä kiristyksestä. Kerran käytin huollosssa moottorin merkkilampun vilkkumista silloin tällöin, vika oli ollut joku turbon liitoksen löyhyydessä....

Osaako joku kertoa turbopuolen letkujen/putkien kiristyksestä, mistä/miltäpuolen löytyy ja miten on korjannut edellämaittu vikaa. Käynnitysvaiheessa tuntuu että kone kaatuu ja moottorin merkkilamppuu syttyy, kun kiihdyttää reilusti. Auto on 2002 Pajero 3.2 DID.
Olisko jossain letkuissa tukosta. Ajoin eilen monta kilometriä 3500-4000 kierroksilla, joten karstat pitäisi olla maantiellä.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Edestä katsoen mootorin oikeallapuolen etukulmassa siinä puoliksi näkyvissä on pieni alipaineletku joka saattaa poksahtaa irti kuormituksessa etenkin pakkasella. Itsella ko. mallissa oli siinä ongelmaa niinkauan että kiinnitin sen letkun nippusiteellä.
 

OPR

New Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2012
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Mulla kärrissä samat oireet ku sulla. Poistin EGR:n ja ei ei vaikutusta. Tarkastin polttoaine letkut tankilta ja täyttön ja huohottimen ruostumiset jne.. Tankki ei sihahda avattaessa joten en usko ilmauksenkaan olevan ongelma - täytyy kyllä varmistaa vielä korkki raollaan ajelemalla ja starttailemalla..
Vuotoja ei ole löytynyt noista alipaineletkuistakaan.
Hehkutus aika kylmänä suht pitkä.. Kuumana ei hehkuta juuri lainkaan.. Mittasin hehkut ja kakkosessa ainoo poikkeama.. Jos muut himpan yli 1 ohmin oli kakkonen himpan alle 2 ohmia. Mitä pitäs olla? Mittasin virralla joka siis tuon reilun 10 A.
Katsastuksessa tässä ryntäytyksessä arvo 0.18 eli savuta lainkaan..
Seuraavaksi testautan ruiskusuuttimet - tosin epäilen sitäkin, koska testataan kylmänä ja tämähän toimii ok kylmänä.
Ruiskupumppu tuntuu olleen monella huolena..

Olisko jollakin mielessä vielä yksinkertaisia tarkastuksia kohteisiin joiden ominaisuudet muuttuvät lämpimänä..lämpiäminen ei muuten kestä kauaa.. joten viittaisiko suuttimien alkavaan vuotoon?
 

esko j

New Member
Liittynyt
24 Helmikuu 2011
Sijainti
Kiiminki
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Pari vuotta sitten kun kiihdytin risteyksestä reippaasti, pajerosta hävesi tehot, moottorin häiriön merkkilamppu syttyi palamaan, löysäsin kaasua, merkkivalo sammui, pajerolla pystyi ajamaa normaali nopeuksia. Reippaista kiihdytyksistä se ei tykännyt tämän jälkeen. Vein merkkihuoltoon, jossa oli joku turbon/ turboon liittyvä puki kiristetty. harmittaa kun en hoksannut pyytämään näyttämään minkä he olivat kiristäneet.
Jos nyt joku turbopuoleen tutustunut/korjannut hoksaisi mistä putkestä voisi olla kysymys.

Kylmänä kun lähtee liikkeelle ja painaa kaasua menee melkokauan ennen kuin kierrokset nausee, lämminkone ottaa kierroksia nepeammin.
 

ea

Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2013
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Meidän Pajero starttauttaa piiitkään kylmänä ja kuumana.
Jos sammuttaa ja käynnistää heti uudelleen on starttaus
pitkä silloinkin. Voisiko vika olla hehkuissa?
Kun käynnistyy käy mielestäni hienosti ilman isompia
kolinoita ja tärinöitä kylmänäkin.
 

OPR

New Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2012
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Tuntuu olevan tuttu vika. Onko kenelläkään 3.2 DiD konetta joka lähtee käyntiin kuumana ja kylmänä ilman piiiitkää starttia?
Tietäisi onko tämä valmistajan suunnittelema ominaisuus vai vika..
 

ktalvio

New Member
Liittynyt
22 Joulukuu 2012
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Mulla on pari noita 3,2 konetta Pajerojen nokalla eikä ole ollut mitään mainittuja ongelmia.
Käynnistyy sekä kylmänä että kuumana heti.
 
Liittynyt
6 Heinäkuu 2008
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Mikä on pitkä starttiaika?

Ihan normaalistarteilla lähtee käyntiin aina.

Edit: Lisätty sana "aika" startti-sanan perään selventämään itsestäänselvyyksiä ;D
 

ea

Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2013
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Arska-tehtaalta sanoi
Mikä on pitkä startti?

Ihan normaalistarteilla lähtee käyntiin aina.

Vanhassa verkussa oli aika pitkä startti. Mielestäni nykyisessä valtrassa on lyhyempi.
Tosin en löytänyt ennen Arskan viestiä keskustelusta pitkää starttia :(

Tuosta aiheeseen liittyvästä pitkästä starttauksesta: Kellotan starttauksen pituuden.
Hieman on vaihtelua, mutta lyhyimmilläänkin mielestäni käynnistyminen kestää pitkään.
 

WebKim

New Member
Liittynyt
11 Lokakuu 2007
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

kyllä tuo oma lähtee heti avainta starttiasennossa käyttämällä. Ei tarvii startilla hangata edes pakkasesta. Hehkujen toiminnat ja polttoainejärjestelmän tiiveyden ehkä ensimmäisenä tarkistasin jos pitkään starttauttaa.
 

ea

Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2013
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Voisiko vika olla akuissa? Eli ei pyörittäisikään riittävästi startatessa.
Toisaalta Webasto toimii kuitenkin ok ja eikös se lopeta toimintansa
aika helposti akkujen jännitteen laskiessa?
Ei taida olla syy akkujen jännitteessä.
 

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Startin hiilet? Silloinhan oireet ovat vähän niin kuin jos akussa ei olis tarpeeksi virtaa...
 

ea

Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2013
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Mittailin navoilta jännitteitä, siis akun...
12.7 V auto sammuksissa
10.7 V startatessa, ehti hyvin mittaamaan, kun starttaus kestäääää n. 4 s.
12.4 V starttauksen jälkeen auton käydessä, en mitannut kovin pitkästi.
Hetken auton kätyä nousee latausjännite hiljalleen akun navoissa yli 14 V (14.2-14.4V)

Kokeilen latausta ja katson mitä vaikuttaa...

Akkujen lataus hieman lyhensi starttiaikaa, korvakuulolta, mutta vain ekalla
starttauksella. Akut ilmeisesti ok ja "vielä" kunnossa.
 

ktalvio

New Member
Liittynyt
22 Joulukuu 2012
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Minkäs kokoset akut sulla on ja onko siä alkuperäset akun johdot?

Itselläni vaikutti aikanaan 96 2,8D pajerossa, kun laiton startin jalan pultin kantaan toisen runkomaadotuksen. Sähkö kulkee varmasti ja pyärittää si heti paljon paremmin starttia.
Noissa kannattaa kyä kattoo se runkomaadotus ja akun navat ja tiätty akun - johdon kiinnitys runkoon. Aika paljon menee tehoa hukkaan huonoissa kontakteissa.
Jos niitä hapettumia on navois nin kuumaa vettä kaataa päälle ja hapettumat katoo saman tien.
Tiätty jos viä malttaa laittaa si vaseliinit päälle nin ei heti tu uudestaan.
 

ea

Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2013
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

MBAT 100 Ah akut. Ikää en tiedä, takuuta pitäisi nettisivujen mukaan olla 36 kk.

Auto ollut mulla vasta alle 2tkm ja tulossa pitkähkö reissu, joten eiköhän tuo vika
pahene jos akuissa on vikaa. Mittausten mukaan akut ok. Tietysti jos toinen akku
on sökö voisi kai sekin tehdä tuon startin pyörityksen hitaaksi.

Keväällä täytyy tarkistella nuo kytkennät, kun ilmat lämpenee.

Pölläytys käynnistyksen jälkeen on kohtalaisen näyttävä. En tiedä hymyiliskö
vai pitäisikö sittenkin luovuttaa... ja tirauttaa kyyneleet.
 

Niksu

New Member
Liittynyt
8 Elokuu 2012
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

kirjoitan nyt omia kokemuksia .. eli lisätään vettä myllyyn.. ;D
Jos kilsoja alkaa olemaan yli 200tkm ja metallisia polttoaineen täyttö ja korvausilmaputkia ei ole vaihdettu sinne takapyörän kaareen, niin voisin veikata että noin vuoden sisällä syöttöpumpun saat käyttää irti ja remontissa.
meidän emännän autossa oli hankittaessa samoja oireita, eli startti oli aina noin 3sek pidempi kuin normaali kuntoisessa moottoreissa yleensä, sekä kylmänä että kuumana.
Kylmänä moottori tuntui pirteämmältä, mutta lämmettyään veto hieman laiskistui, ja mikä oleellisinta tyhjäkäynti on näissä pumppuoireellisissa hieman alakantissa, etenkin kesälämpimällä välillä saattoi auto sammahtaa, kun esim pihassa vaihtoi D:ltä R:rälle tai toisinpäin..
tällä autolla oireet pahenivat vasta noin vuoden kuluttua (20tkm) jolloin ajaminen kävi mahdottomaksi sammuilun vuoksi.

toisessa v.2003 3.2 did pajessa ongelmat ilmaaantuivat ja pahenivat todella nopeasti, noin parissa kuukaudessa ( 2tkm) ja tässä yksilössä olikin tankissa ja suodattimessa runsaasti hiekkaa, vettä ja ruostetta.
mutta se vaikutus mikä pumppuremontilla tulee moottorin luonteeseen on mahtava!! sitä vetoa ja kiihtyvyyttä vaan riittää ja riittää .. ja se starttaus muuttuu normaaliksi ( n.2sek ).

mutta kuten alussa kirjoitin.. nämä on vain minun omia kokemuksia ja tutustumista Zexelin pumppuihin..

ps. siitä ehjästä pumpusta (3.2 ja 2.5l Zexel) saa sitten todella hyvin lisättyä vetoa ja pirteyttä nuhaiseenkin L-200 tai Pajeen..
 
Liittynyt
6 Heinäkuu 2008
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Niksu sanoi
ps. siitä ehjästä pumpusta (3.2 ja 2.5l Zexel) saa sitten todella hyvin lisättyä vetoa ja pirteyttä nuhaiseenkin L-200 tai Pajeen..

Kaapataan topikki ja kysytään, miten?
 

Niksu

New Member
Liittynyt
8 Elokuu 2012
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

sorry vähän OT, mutta perusideana noissa Zexeleissä, muutetaan eculle menevää tietoa. pumpun osalta syötönmäärästa ( control sleeve position sensor ) ja 2.5td:ssä ahtopaineiden osalta ( boost pressure) muuttuvasiipisessä turbossa.
3.2 did onkin kiinteäsiipisellä turbolla ja paineiden nosto on tehtävä myös mekaanisesti...
omassa l-200 2.5 td:ssä on ohjelmassa sellainen ominaisuus, että kiihdytettäessä paineet nousee aluksi oin 1.5 bar ja riippuen sitten polkimen asennosta rajoittuu paineet välille 0.8-1.2 bar.. manuaalivaihteisesta ei itellä ole kokemusta noiden paineiden osalta.
 

ea

Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2013
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Tuossa koittanut seurailla käynnistystä eri tilanteissa ja
tuntuu että kylmänä lähtee nopeammin käynttiin.
Webasto lämmityksen jälkeen vaatii "pisimmän" pyörityksen
ennen käynnistymistä, ehkä...
Voiko hehkutus toimia siten virheellisesti, että moottorin
ollessa lämmin, tai ainakin nesteiden ollessa lämpimät,
hehkutus ei olisikaan riittävä?
 

OPR

New Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2012
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Arska kyseli määritystä pitkälle startille.. Mun mielestä pitkä tarkoittaa 3 - 5 sec starttia.
Kylmänä lähtee käyntiin heti.
Lämmitys pidentää starttiaikaa.. Onko kukaan ohittanut hehkun ohjauksen ja kokeillut manuaalista hehkutusta kun kone kuumana..? Jos on niin lyhenikä starttiaika?
 

ea

Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2013
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

OPR sanoi
Arska kyseli määritystä pitkälle startille.. Mun mielestä pitkä tarkoittaa 3 - 5 sec starttia.
Kylmänä lähtee käyntiin heti.
Lämmitys pidentää starttiaikaa..

Juurikin näin...
 

mölli

New Member
Liittynyt
30 Marraskuu 2010
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

esko j

kun saat auton käyntiin niin vastaako heti kaasuun,mulla starttautaa myös pitkään ja ei vastaa heti kaasuun,alakieroksilla meinaa tukehtua.Pumppu käynnyt kaksi kertaa tanskassa,ensimmäisellä kerralla pumpun korjauksen jälkeen auto toimi kun pitiki mutta pumppu hikoili polttoainetta ei muutako taas irti ja tanskaan takuuseen.nyt ko tuli tanskasta pumppu ei muutako paikoilleen jaa taas sama vika eli starttauttaa ja tukehtuu alakierroksilla. toivottavasti kolmas kerta toden sanoo ja saatais pumppu kuntoon.
vähän alkaa jo vatuttaa ku auto seisoo taas kuukauden ootellen pumppua
 

OPR

New Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2012
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Mölli.. Onko sulla laittaa sen Tanskan pajan nimea ja osoitetta? Käytän pumpun penkissä seuraavalla saksan reissulla.
 

ea

Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2013
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Eli tuo pitkään starttaus, varsinkin lämpöisenä, johtunee tuosta pumpun paskottumisesta.
Lika päässee tankista pumpulle. Tästä lähdetään...

Mikä on seuraava oire pumpun vaurioituessa lisää?
Voiko meno loppua kesken ajon vai jääkö joku kerta vain käynnistymättä?

Jos vien tuon auton huoltoliikkeeseen, miten saavat pumpun vian selville?
Mitä saisi kustantaa tuo pumppuvian diagnosointi, onko kokemusta?

Kiittäen...
 

mölli

New Member
Liittynyt
30 Marraskuu 2010
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Tänään tuli tuomio sitten ,pumppu irti ja taas tanskaan (vikakoodi:pumpun ajoitus ..... )onneksi menee taas takuuseen eihän se ole vasta kuin kolmas kerta.
Toivottavasti sanonta kolmas kerta toden sanoo
 

mölli

New Member
Liittynyt
30 Marraskuu 2010
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

opr

Olen reissu hommissa joten saat ens tiistaina tanskan tiedot kun pääsen kotiin
 

esko j

New Member
Liittynyt
24 Helmikuu 2011
Sijainti
Kiiminki
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Mölli! Kylmänä lähtee hyvin käyntiin, mutta ei ota kierroksia. Ei niinkuin saa polttoainetta, eilenkin sytytti moottorinhäiriömerkkilampun palamaan hetkeksi. Lähtee liikkeelle, mutta kun painaa kaasupoljinta, niin mitään ei tahahdu aikoihin. Lämpimänä ottaa paremmin kierroksia, mutta starttaus on aikaa vievä, verrattuna meidän diesel Volvoon. Pariviikkoa sitten oli deltan huollossa, käyttivät jonkun anturin irti ja puhdistivat sen. Pojan kanssa on tarkoitus uusia polttoainesuodatin ja puhdistimeen tulevat letkut kiristää oikeilla kiristimillä. Ongelmat alkoivat muistelmien mukaan siitä kun polttoainesuodatin jouduttiin käyttämään irti lokilämmittimen asennuksen takia.

Tämäpä onkin visainen ongelma, mutta eiköhän se porukalla selviä.
 

ea

Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2013
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

ea sanoi
Eli tuo pitkään starttaus, varsinkin lämpöisenä, johtunee tuosta pumpun paskottumisesta.
Lika päässee tankista pumpulle. Tästä lähdetään...

Mikä on seuraava oire pumpun vaurioituessa lisää?
Voiko meno loppua kesken ajon vai jääkö joku kerta vain käynnistymättä?

Jos vien tuon auton huoltoliikkeeseen, miten saavat pumpun vian selville?
Mitä saisi kustantaa tuo pumppuvian diagnosointi, onko kokemusta?

Kiittäen...

Ei taida olla kokemusta päästää asiaa loppuun asti :)

Nyt kun muutamana aamuna startannut pikku pakkasessa ilman esilämmitystä
lahtee käyntiin hienosti ja tyhjäkäyntikierrokset hetken korkealla, kuten kylmänä
mielestäni pitäisikin tehdä.
 

ea

Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2013
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Tänään aamulla ei startannut. Webastokaan ei lähtenyt käyntiin.
Vesi oli jäätynyt webaston pakoputkeen ja jään poistettuani
webasto lähti käyntiin, mutta pajero ei. No ehtihän ainakin
jäät alustasta sulaa päivän aikana.

Hetki sitten sain pojan kolistelemaan starttia. Nyt hörähti
käyntiin, kunhan samalla kolisteli solenoidia.

Yksi vika on siis ainakin tuo startti. Mitä saisi startin vaihto
maksaa? Ulkona en rupea sitä näillä keleillä itse vaihtamaan.
 

ktalvio

New Member
Liittynyt
22 Joulukuu 2012
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Pajasta riippuen taitaa tunnin tai puolentoista lasku tulla.
Omin avuin pihalla ja ilman nosturia ja kunnon välineitä ei taida tuo aikahaarukka riittää ja vääntäessä saattaa nousta otsaan jonkinmoinen sarvi. Siinä kulki aiemmassa kiva johtosarja ahtaassa välissä viäressä ihan kolhimista varten ja lisätöitä sai helposti järjestettyä. ;D

Hintahaarukkaa on kovasti eri pajojen tuntihinnoittelussakin.
Arvaisin vahvalla mutulla 70-150€ vaihtotyölle.
Itse aiempaan Pajeroon sain edullisimmin startin JA-yhtiöiltä ja heillä ainakin on ollut varsin laajasti hyllytavarana noita startteja ja latureita.
 

ea

Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2013
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Startin hinnoissa aika haarukka :) Alle 200 - yli 700 euroa.
Itse tilasin lähelle hieman yli 200 eurolla ja vaihto pitäisi
saada aikaiseksi lähipajalla huomenna aamulla.
 

ea

Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2013
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Yksinpuhelua...

Startti vaihdettu ja "laakista" käymään, lämpöisenäkin. Siis tuo auto.
 

ktalvio

New Member
Liittynyt
22 Joulukuu 2012
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Mitäs kustansi vaihtotyö noin palttiarallaa, meinaan oliko mutuhaarukka edes lähimain?
 

ea

Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2013
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Vaihtostartti 200,- oli muuten alkuperäinen paikassaan ja ihan loppu...
Vaihotyö 75,-
Startti ja työ eri paikassa.

Ei paha :) mielestäni
 

OPR

New Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2012
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Selvisi viimein tuo pitkän startin probleema.
Syy oli Ecun kupeeseen kolvattu RallyArtin viriboxi.
Kytkin laatikon irti ja kas .. Alko käynnistymään kuten pitääkin.
Huvittavaa on että kuluissa ei ole mitaan eroja.

Jos joku haluaa edullisen poksin niin ilmoitelkoot mulle..

Nyt vielä tuo hiukan matala tyhjäkäynti kun D tai R päällä ja kone ajettu kuumaksi.
Pitänee avata/etsiä uusi keskustelu tälle selvittelylle ;)
 
Liittynyt
6 Heinäkuu 2008
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Arska-tehtaalta sanoi
Mikä on pitkä starttiaika?

Ihan normaalistarteilla lähtee käyntiin aina.

Edit: Lisätty sana "aika" startti-sanan perään selventämään itsestäänselvyyksiä ;D

No nii, nyt tiedän mitä pitkä startti tarkottaa :seina

Tankkausputket on vaihdettu ennen kuin ne on täysin levinneet mutta ei näköjään auttanu, starttiaika piteni jossain vaiheessa talvella ja nyt uuden akun vaihtamisen jälkeen käyntiinlähtö muuttui vielä surkeemmaksi :nykii Kumma että kylmänä käynnistyminen on suht ok?

Kiva kun on seuraavalle kahentonnin menoerälle jo selkee kohde :eek:

Kokeilen vielä pari juttua ennenkuin hylkään auton latoon odottamaan inspiraatiota...
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Pyöriikö kone kuitenkin startilla terhakkaasti, vai onko jotenkin laiskan oloinen? Tuli vaan mieleen kun akku vaihdettu.

Omassa V60 DID:ssä viallinen startti oireili juuri noin. Käynnistyi huonosti > pitkä startti > vaihdoin akun > vaihdoin startin > OK
 
Liittynyt
6 Heinäkuu 2008
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Akku piti vaihtaa koska se sökähti eilen. Nyt uudella akulla starttausnopeus on mielestäni normaali, käynnistyminen ei kuitenkaan tapahdu terävästi kerralla vaan kones ikäänkuin lupailee pari-kolme tahtia ennenkuin tärähtää tulille. Mustaa pölähtää putkesta käynnistyshetkellä, mitä en ole aiemmin rekisteröinyt.
 

pekkap

Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Lueskelin aikonaan paljonkin näistä. Melkeenpä kaikki tiet johti roomaan eli pumppuun. Se ei paljon tarvihte sitä mömmöä tankissa että lahoaa. Tai sitten lahoaa jostain muusta mystisestä syystä. Sielunelämä on vähän auki vielä. Siinä kun on täyttöputki ym töhötysputket-tankki-putket-letkut-suodatin-pumppu-suuttimet loppujen lopuksi vaan. Jos se ei saa ilmaa jostain enempi tai vähempi niin pumppuhan se sillon on yleensä pykinyt. Ja metallihilu tankissa näkyy olevan vakio. Itse värkkäsin tankkiin magneetteja tätä varten. Lähelle tarkistusluukkua. Ilmaa se piru voi saaha mistä vaan tuolta väliltä. Mutta yleensä jos lämpimänä starttuuttaa pitkään tms ongelmia lämpimänä niin se on se perhanan tanskakeikka pumpulle. Tori.fi tosin joku suomalainenkin on jo nuita alkanut värkkäämään ja myymään. Hintana näemmä jossain 1500e paikkeilla.

Lycka till. Tuo on varmasti paskamaisin pumppu mitä pajeroissa/L200 on. En tiä miten tuonki sais pysymään ehjänä, kait se vaan lähtöjään jokaisen gen3 ostajan pitäisi tarkistaa että diesel menee puhtaana pumpulle asti.. Harmi että noin hienon pirssin kohdalla näitä vaan on niin perhanan paljon.

PS higginsin purkaamo irlannin ebayssa toisinaan myy summassa alle tonnin näitä pumppuja - ei kannata kokeilla..
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Omalla kohdalla olen tuon polttoainepuolen hoidon ratkaissut siten että käytän tankissa pari kertaa vuodessa polttoaineen jäänestoa (vie veden mennessään sieltä) ja loraus 2-t öljyä kerran vuodessa (2-4 dl) ja tankki on yleensä ollut suhteellisen täynnä mikäli vaan mahdollista.
Pesen myös auton alustaa säännöllisesti ettei sinne jäisi sitä savimujua lahottamaan putkien lähtöjä...
 
Liittynyt
6 Heinäkuu 2008
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Minäkin olen noita uskomushoitoja kokeillut mutta eipä noista ole apua ollut. 2T öljyä joka tankilliseen, huollot tehty ajallaan, jäänestoa ei ole koskaan laitettu eikä laiteta.

Pakko kai vaan todeta että 274tkm on liikaa pumpulle. Pumpun jälkeen kun vielä abs sökähtää, niin kaikki kalliit tyyppiviat on kertaalleen korjattu ;) Ajellaan niin kauan kuin kulkee, paskaako sitä enää säästelemään.
 

pekkap

Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

En tiä sitte oisko apua uuen pumpun jälkeen jotenki lisätä filtteröintiä.. Joku iso, mutta tiuha ku piru lisäks tuonne. Itte uhosin että laittas tuohon vaan jäi sitte tekemäti.. Mutta polttoainelinjat on kaik uusattu, uskoa vielä riittää siihenki.

ps- abs todnäk pimeenä tääläki, edeltäjä vetässy sulakkeen tms vaan ettei koko sydeemi oo mukana.. Parin vuoden sisään syyniin.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Vs: 2002 3.2 DI-D Pajero starttauttaa pitkään

Jääneston tai tässä tapauksessa Diesel 100 lisääminen tankkiin vie sen kondessiveden mennessään, tuohan sitoo veden itseensä ja muuttaa koostumustaan silloin, myös tankin pitäminen mahdollisimman täynnä vähentää kondessia, tuo vesihän siinä on suurin syyllinen niin syöpymiseen kun ruosteeseen, veden tai sen ruosteliejun kiertäminen korkeapainepumpun kautta ei ole kovinkaan suotavaa, sehän saa aikaan ihan maalaisjärjelläkin ajatellen kulumista mekaanisissa osissa.
On muistettava että paluukierrossa oleva diesel on paineessa lämminnyt ja palaa tankkiin jossa on varsinkin lyhesä ajossa kylmää dieseliä, pohjalla vedensekaista joka sekottuu ajon aikana ja leviää sitten järjestelmään.
Tuorevoiteluöljyä ei ole suotavaa kovin paljon käyttää ,ainakin tuo hiukkasuodatin järjestelmä saattaa ottaa itseensä, lisäksi 2- öljyn palolämpötila on erilainen eli karstoittuminen on hyvin mahdollista.
 
Ylös Bottom