2004 - 2005 L200 tdic 100kw OMISTAJAT HUOMIO!

L200Mitsu

New Member
Liittynyt
24 Lokakuu 2009
Kannattaa ehdottomasti hankkia ahtopainemittari. Autonne saattaa alkaa ajan myötä ahtamaan jopa 3bar ilman että moottorivikavalo syttyy. 98kw mallissa ei vastaavaa vikaa ole havaittu vaan auton oma ECU on saanut tiedon yliahtamisesta ja moottorivikavalo on syttynyt. 2005 vuoden autoja on varustettu maahantuojan toimesta 100kw tehoa tuottavalla tehoboksilla joka muuttaa auton anturien tuottamaa dataa ennen sen päätymistä auton omalla ECUlle. Näin tieto yliahtamisesta ei välttämättä ikinä kulkeudu auton omalle ECUlle eikä moottorivikavalo ala herjaamaan. Stt Emtecin tehobokseilla varustettujen L200 ahtopaine tulisi olla 1,1-1,4 bar välillä. Ahtopaine vakiona ilman tehobokseja on n. 0,9bar. Tämä tieto on saatu suoraan Stt Emteciltä joka valmistaa maahantuojan asentamat tehoboksit. Auton omalta ahtopaineanturilta tuleva tieto siis muuntuu tehoboksissa ja näin kun Mitsubishin valtuuttama korjaamo kytkee auton tietokoneeseensa kaikki näyttää olevan kunnossa vaikka auto ahtaisi vaarallisen paljon. Ihmetellään vain hurjia imuääniä mutta ei ymmärretä mistä ne johtuu. Ahtopainemittari on paras apu vian huomaamiseen ja ainoa minkä avulla saat säädettyä ahdot kohdalleen. Vian voi havaita myös poistamalla moottorin ilmansuodattimen ja samalla siis imuäänenvaimentimen ja painelemalla kaasua. Jos äänet ovat normaalia voimakkaampia (vaatii tietysti kokemusta tai verrokkiauton) kannattaa marssia ahtopainemittaria hankkimaan. Reilusti yliahtava L200 turbo (yli 2bar) suhahtelee voimakkaasti myös silloin kun painat vapaalla kaasun pohjaan ja vapautat kaasun nopeasti. Kuullostaa tavallaan kuin autossa olisi hukkaportti.
Yliahtaminen taas johtuu turbon kalibraation muuttumisesta, ei tehoboksista. Tehoboksi vain tavallaan "piilottaa" vian. Vika tosiaan tulee yleensä kaikkiin L200 2,5tdic mutta tehoboksilla varustettuja merkkikorjaamo ei välttämättä osaa käsitellä oikein. Yleensä yliahtaminen korjaantuu jatkamalla turbon painekellon tankoa. Eli siis se tanko joka tulee turbon etupuolelta turboon. Tankoa jatkamalla paineet laskee. Maksimiahdot saa testattua maksimikiihdytyksella paikalta lähdettäessä ja vaatii ahtopainemittarin joka luettavissa autoa kiihdyttäessä tai mihin jää maksimiahdot muistiin.
Toivottavasti tästä on apua ettei muiden tarvitsisi oppia kantapään kautta. Uusi kunnostettu moottori maksaa nimittäin n. 5800€. Ne rahat voisi käyttää johonkin muuhunkin...
 

we18fi

New Member
Liittynyt
4 Marraskuu 2012
Sijainti
kokkola
Vs: 2004 - 2005 L200 tdic 100kw OMISTAJAT HUOMIO!

varamsti jännä kampe ajella 3bar ahdoilla. ketun häntää pukkaa niin kun vinkkeli scaniasta.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: 2004 - 2005 L200 tdic 100kw OMISTAJAT HUOMIO!

Taitaa riittää ahdin 3bar ahtoihin....
 

kasuli

Member
Liittynyt
4 Syyskuu 2007
Sijainti
Tammela
Vs: 2004 - 2005 L200 tdic 100kw OMISTAJAT HUOMIO!

Nostetaanpa tätä.

Täällä on juuri tälläinen potilas, hirvee suhina ja puhina tyhjäkäynnilläkin jo, mutta onko tietoa että kun lastu on asennettu niin mitä muuta on tehty samalla? Lastunhan saa helposti kiskastua irti ohjainlaitteen välistä mutta nyt auto ei kierrä kuin 3300rpm.. missähän olis vika? Ei näistä kai pumppuja ole mennyt? Tyhjäkäynti ja kaasuun vastaaminen normaalia mutta ei kierrä paikallaan eikö ajossa kuin reilu 3000 ???? Egr tulpattu mutta venttiili paikallaan kun antoin vikakoodia jos asentoanturin johto irti..
 
Ylös Bottom