2014 PHEViin webasto?

Waxcastle

New Member
Liittynyt
21 Marraskuu 2018
Oliko jollain käytössä webasto? 2014 phev ja itse punnitsen kovasti laittaako vai ei. Lähinnä mietin, kiertääkö akustolla sama jäähdytys/lämmitysvesi kuin polttomoottorissa? Jos, niin eikö silloin saavuteta muutakin hyötyä kuin vain lämpöä kapiiniin?
 
Akustoille ei tuon vuotisessa ole mitään erillistä lämmitystä. Jäähdydyksestä esim. pikalatauksen aikana huolehtii puhallin. Akustojen lämmitys tuli 2019 vuosimallin kahteen parhaaseen varustetasoon.

Wabaston hyöty jää moottorin ja matkustamon lämmitykseen ja sen myötä nopeammin sähköajoon siirtymiseen.

Itse olen ollut tyytyväinen tuohon auton omaan sähkölämmitykseen.
 
Mielestäni on järkevintä tuottaa lämpö Webastolla joka tekee sen tehokkaimmin ja käyttää akustoa liikuttamiseen.
1543319142443.png
 
Jos Webastoa käyttää lämmitykseen, se syö sitä 12V akkua. Latautuuhan se akku sittenkin, vaikka matkan sattuu pääsemään sähköllä? Sitä miettinyt tuossa että laittaako MY16 Ruotsin tuontiin lohkon+sisäpistorasian. Vai Webaston/Eberin.
 
Viimeksi muokattu
Just sain tarjouksen paikalliselta asennusliikkeeltä Webasto kaukosäätimellä.. 3000€. Taidan tyytyä lohkolämmittimeen ja sisäpistokkeeseen :(
MY16
 
Minäkin miettinyt että laitanko lohkolämmittimen vaiko webaston. Tällä hetkellä -14 mallissani ei ole mitään ulkoista lämmitintä.

Kertokaapa viisaat miksi minun kannattaa tai ei kannata asennuttaa Webastoa.
 
Itselle varoitettiin Mitsubishin suunnalta webastoon liittyen sen verran että se vakio-akku voi ryytyä jos tarpeeksi ajo ei tule. (vs. lämmitys on pitempi kuin ajoaika), olen miettinyt letkulämmitintä ja kohkolämmitintä mutta näihin ei oo mittään ohjeita oikeastaan koska ainoat suositukset tähän on säteilylämmitin (defa ja calix)
 
Ei se 12V akku kyllä mihinkään hyydy, sehän latautuu ajoakusta kerran vuorokaudessa joka tapauksessa? Ja jos autoa pitää piuhassa niin myös 12V akku latautuu.

Ja jos se nyt kuitenkin hyytyy niin sehän ei ole ollenkaan niin kamalaa kuin perus polttomoottoriautossa. PHEVissä polttomoottori käynnistetään ajoakulla, tuo 12V akku on lähinnä valoja ja stereoita yms varten.. Eli liikkeelle pääsee vaikka webasto olisi kuluttanut 12V akun tyhjäksi.

Suosittelisin ehkä kuitenkin että kokeilee vaikka alkutalven ilman lämppäreitä, auton omaa esilämmitystä käyttäen. Jos ajomatkat on lyhyitä niin aika ison osan talvea selviää 100% sähkökäytöllä, silloin on aika turhaa homma polttomoottorin esilämmitys. Vielä jos liikkeellelähtö onnistuu sähköllä niin johan se polttomoottori siinä ajoviimassa jäähtyy ekan 30-40km aikana mitä sähköllä pääsee? Ja toisaalta tuommoinen vähätehoinen 2.0l vaparilahna bensakone ei kylmäkäynnistyksestä hermostu ihan samalla lailla kuin turbodiisselit. En usko että siitä auton elinaikana mitään ongelmia tulee näillä käyttötunneilla kun enimmäkseen mennään sähköllä..
 
Ei kyllä pääse liikkeelle, jos 12V akku on tyhjä. Ohjausjärjestelmät saavat virtansa siitä.
 
Ei se 12V akku kyllä mihinkään hyydy, sehän latautuu ajoakusta kerran vuorokaudessa joka tapauksessa? Ja jos autoa pitää piuhassa niin myös 12V akku latautuu.

Ja jos se nyt kuitenkin hyytyy niin sehän ei ole ollenkaan niin kamalaa kuin perus polttomoottoriautossa. PHEVissä polttomoottori käynnistetään ajoakulla, tuo 12V akku on lähinnä valoja ja stereoita yms varten.. Eli liikkeelle pääsee vaikka webasto olisi kuluttanut 12V akun tyhjäksi.

Suosittelisin ehkä kuitenkin että kokeilee vaikka alkutalven ilman lämppäreitä, auton omaa esilämmitystä käyttäen. Jos ajomatkat on lyhyitä niin aika ison osan talvea selviää 100% sähkökäytöllä, silloin on aika turhaa homma polttomoottorin esilämmitys. Vielä jos liikkeellelähtö onnistuu sähköllä niin johan se polttomoottori siinä ajoviimassa jäähtyy ekan 30-40km aikana mitä sähköllä pääsee? Ja toisaalta tuommoinen vähätehoinen 2.0l vaparilahna bensakone ei kylmäkäynnistyksestä hermostu ihan samalla lailla kuin turbodiisselit. En usko että siitä auton elinaikana mitään ongelmia tulee näillä käyttötunneilla kun enimmäkseen mennään sähköllä..


Tässä kyseisessä yksilössä kun ei ole auton omaa esilämmitystä. Ilmeisesti harvemmin näissä Hollannin tuontiautoissa.
 
Mikä tuon varsinainen hyöty on verrattuna lohkolämmittimeen+sisätilan lämmittimeen?
Olisko järkevämpi pheviin asennuttaa tuommoinen perinteisen webaston sijasta?
Siis kun autossa ei ole omaa esilämmitystä.
 
Mikä tuon varsinainen hyöty on verrattuna lohkolämmittimeen+sisätilan lämmittimeen?
Olisko järkevämpi pheviin asennuttaa tuommoinen perinteisen webaston sijasta?
Siis kun autossa ei ole omaa esilämmitystä.
Kiinnostaisi tietää mihinkä lämmittimeen päädyit? Itsellä sama pohdinta käynnissä.
 
Takaisin
Ylös Bottom