Vs: 3.2 Pajero AT -01 tyhjäkäynti, alhaiset kierrokset ja hihnan vinkuminen
Kiitti vinkeistä tosiaan Mizushima, uudempi katselmus auton konepellin alle paljasti todennäköisimmän syyn hihnan vinkumiselle. Toinen laturin yms. moniurahihnoista ulvoo yksinäisyyttään kun kaveri siitä vierestä on mennyt moniurahihnojen taivaaseen. Ei näkynyt jälkeäkään siitä mihin on mennyt. Myöskin ilmastoinnin hihna näyttää huonokuntoiselta, sekin pitää vaihtaa. Mutta toisin sanoen, hihnan ulvominen tod.näk. selkis tuolla. Voiko toisen hihnan puuttuminen aiheuttaa sen että pysähdyksissä ja kone käynnissä auto hytkyy selkeästi?
Toisekseen se ei taida selittää sitä miksei vaihteisto tunnu toimivan kunnolla. Eli maantievauhtiin kun kiihdyttää normaalisti pintakaasulla, ei kolmonen tahdo vaihtaa neloselle (kierrokset nousee ainakin 3000rpm eikä vaihda) ja samaten nelonen ei tahdo vaihtaa vitoselle. Hyvin kevyellä pintakaasulla kiihdyttäessä ainakin pari kertaa vaihtoi asiallisesti, mutta ei normaalin kiihdytyksen kaasutuksella. Alaspäin vaihtaa asiallisesti. Tämä tuskin liittyy moniurahihnan puuttumiseen?
Niin ja toi tyhjäkäynti. Kun pysähtyy, niin kierrokset rykii muutaman kerran kuin koittaisi sammua mutta jokainen rykäisy on edellistä helpompi. Jokainen pysähdys siis aiheuttaa noin 4-6 rykäisyä, jonka jälkeen käynti tasaantuu asialliseksi tyhjäkäynniksi. Saman voi pikatestauksen perusteella aiheuttaa kun vaihteiston vaihtaa D:stä P:hen ja takas. Liikkeellelähdössä kans kierrokset muistaakseni laahas heti alussa ennen kuin alkoi nousta paremmin. Tuo aiemman viestin moottorin tehottomuus saattoi olla tästä johtuvaa kuvittelua, vaatii lisätestaamista myöhemmin.
Voisin testata hihnanvaihdon jälkeen vaihteiden toimivuuden ja jos sama jatkuu niin testata jos automaattivaihteiston öljyjen vaihto auttaisi asiaa. Mut vinkit ja ideat kelpais toden teolla!