3000GT ahdot

zac

3000GT VR4
Liittynyt
11 Joulukuu 2006
Sijainti
Kemi
No niin nyt kun kesä on tässä alkanut ja kiihdyttämässäkin olisi tarkoitus käydä niin tuli tässä mieleen et mimmosia ahtoja tuo 3000gt kestää? 1.1 toimi hyvin mut muistelisin et joku jossain joskus huudellut 1.5 ahdoista et pitäis kestää tiedä sit onko noin..
auton tekniikka:
- 2x MHI TD04-13G-6cm2 turbot
- Green Ilmanputsari
- MSD sytysjohdot
- NGK Iridium tulpat
- SPEC stage 3 kytkin
- 3.5" putkisto Simonsin vaimentimilla
- 3,5" Downpipe
- HKS SSQV
- Datalogger
- Blitz SBC-icolor ahtopaineen säädin+dynometri

niin ja auto on -93
 
Vs: 3000GT ahdot

TURVALLISTA MATKAA ! Autossa pitäisi olla muutakin, kuin jumalattomasti ahtopainetta. Kaikkihan pitäis pitää ja kestää. Mutta se aika kuin kauon se pysyy nipussa on eriasia. Tuossa on konkreettinen tulos asiasta. Katso kuva.
 
Vs: 3000GT ahdot

muistelisin että vakio pa-pumpulla ja suuttimilla 1.1 - 1.2 aika maksimit...

600cc suuttimet + isomat välärit + hilow pa-pumppu+ sääd ecu niin 1.5 - 1.7bar aika lähellä...
 
Vs: 3000GT ahdot

taitaa se 1.1-1.2 bar olla vakio männille se max.ahtopaine oli sitten kyse 10:1 puristeisesta vapari koneesta tehdystä tai tehtaan jäljiltä olevasta tuplaturbo koneesta 8) molemmista männistä alkaa tuon jälkeen murtua männänrenkaiden väli...

1.5 bar on kuitenkin jo liikaa vakio männille (jos meinaa ajaa pitempään, kuin 500 km...), takomännät sitten kestää kestää yli 2 bar...

mulla olis tarkoitus repiä 1 bar ahdoilla yli 500 heppaa konetehoa alunperin vapari koneesta ;) (10:1 puristeisilla vakio männillä, 760 cc/min suuttimilla, isolla välijäähyllä, vesiruiskulla, holsetin hx40 superilla, megasquirtilla ja muilla kikoilla...)
 
Vs: 3000GT ahdot

Dataloggerin suosittelisin hankkimaan, mitään täydellistä hihavakiota kun ahtojen nostamiseen ole.

Vakiobensoilla alat jo nyt olla siinä pisteessä että a) fuel cut iskee ja b) nakutus alkaa jo olla sillä tasolla että koneremontti on lähempänä kuin luuletkaan.

Bensapumppu ja 450/550/560 suuttimet ja jotain kompensoimaan nuo suuremmat suuttimet niin pääset vähän ylemmäs... sen jälkeen onkin jo aika päivittää turbot ;)
 
Vs: 3000GT ahdot

nakasaki

voisitko muuten hieman antaa taustatietoa tuolle kuvalle ??? puristukset, polttoaine, ahtopaine, suuttimet, moottorin ohjaus jne...
 
Vs: 3000GT ahdot

mitkäs muuten tuon walbron 255 tekniset arvot ovat, onko sillä mitään jakoa esim. vanhalle bossilaiselle pa-pumpulle ::)

edit: selvis jo hieman...

jos pumpun perässä ei ole merkintää hp, niin ei se ole turbokoneeseen kovin hyvä vaihtoehto ole ::) (tai jos ajelee alle 1 bar. ahdoilla, niin sitten vielä menee, mutta suuremmilla paineilla tuotto romahtaa liikaa...)

pumppujen erot

onko esim. powerdosella myynnissä oleva pumppu tuo "hp" malli, jos on, niin sitten sekin alkaa kiinnostamaan...

vaikka ulkomailta tietysti saa melkein 2 yhden hinnalla :eek:

edit2: tämän "GSS341" koodin perusteella powerdosella myytävänä oleva pumppu olis juuri tuo hp malli, eli olis hyvä myös kovempiinkin virityksiin... taidan tilata pari kappaletta + polttoaineen paineensäätimen ::) tietysti sillä edellytyksellä, että tuon pumpun voi kytkeä myös letkujen väliin... (pieni modaus ei haittaa, eli tarvitse olla "bolt-on" malli, kunhan se vain on edes jotenkin mahdollista...)
 
Vs: 3000GT ahdot

GSS341 pumpun virtaustesti löytyy graafina osoitteesta http://www.stealth316.com/images/flowtest-walbro.gif, "hienon" ulkopuolisen linkkauksen estävä koodi tekee kuitenkin hommasta hieman työläämmän, eli paina selaimessa refresh kun ensimmäisellä kerralla näet virhesivun.

Powerdosen myymä pumppu on turbokäyttöön tarkoitettu high pressure versio.

Tarinaa ahtojen nostosta

"Knock appeared at 1.05 bars / 15.2 psi

I always listen to any knock sound but haven't heard anything during the test period. Even on the dyno I was not able to hear anything. We then used the old poor mans technique and put a garden hose close to the knock sensor under the intake manifold. The other end was put into a sealed headphone with a hole for the hose. With this the dyno guy was able to hear the "high speed knock" appearing around 5600rpm. We held the car under fully load at 5600 and I increased the boost Ratio of the Blitz until knock was heard. Finally this lead us to the knock starting at 1.05bars ! Now my face turned white and I remembered how many times I ran boost up to 1.25bars / 18psi (gulp).

Finally I set the boost limit to 1.05bars with a short overboost to 1.1bars what sounded healthy. Also I was happy to see 397hp (DIN) at this level. This lead me to the conclusion that the car is running pretty well and is very healthy .... I was wrong !"
 
Vs: 3000GT ahdot

Ongelma detonaation kuuntelussa on nykyisin siinä että moottorinohjaus "kuulee" nakutuksen aikaisemmin kuin korva ja säätää sytytystä ja ruiskua yrittäen kompensoida tilannetta. Siten voi olla että korva ei kuule mitään, mutta ollaan jo aivan säätövaran rajoilla ja esimerkiksi normaalia huonompi bensa ja kuumempi sää saakin koneen nakutttamaan eikä moottorinohjaus voi enää tehdä mitään.

Pitäisi päästä moottorinohjauksen dataan käsiksi että tietäisi milloin kone oikeasti nakuttaa ja milloin ei.
 
Vs: 3000GT ahdot

Pitää nyt vähän selventää omaa viestiä ennenkuin joku muu siitä huomauttaa.

Ko. autossa on listan mukaan datalogger, mutta käsittääkseni kyseessä ei ole diagnostiikkaporttia lukeva loggeri, eli käytössä ei ole kaikkia arvoja.

Diagnostiikkaportin kautta saa knock countin, mutta usein tuon arvon seuraaminen on vaikeaa sillä knockkia voi esiintyä vaikka loggeri ei sitä välttämättä palautakaan. Tämä taas johtuu siitä että palautettu arvo on (melkein) reaaliaikainen eli mitään muistia siellä ei ole. Sytytysennakkoa jos loggaa knockin kanssa niin arvoja on huomattavasti helpompi seurata.

Lisää bensaa niin ahtoja voi turvallisemmin nostaa :peukku
 
Vs: 3000GT ahdot

Eilen tuli laitettua ahtopainemittari kiinni -92 stealthiin johon tehty free boost modi, eli se muovikuristin otettu mäelle. Ahdot tasaantuvat 0.6bariin ja käyvät kääntymässä hetkellisesti 0.8 asti. Onko normaalia? Johtuuko tuo 0.8 käynti hukkaportin ohjauksen viiveestä, vai onko tuossa joku "overboost" toiminto?
 
Vs: 3000GT ahdot

cruiser sanoi
Eilen tuli laitettua ahtopainemittari kiinni -92 stealthiin johon tehty free boost modi, eli se muovikuristin otettu mäelle. Ahdot tasaantuvat 0.6bariin ja käyvät kääntymässä hetkellisesti 0.8 asti. Onko normaalia? Johtuuko tuo 0.8 käynti hukkaportin ohjauksen viiveestä, vai onko tuossa joku "overboost" toiminto?

kyllä kaikki kunnossa, piikit käypi 0.8 tietämissä ja sitten puuttuu säätö peliin viiveellä.
 
Vs: 3000GT ahdot

Ok. Jos tuosta ahtopainetta aikoo nostaa esim. bleedaamalla, niin eikös tuon viiveen myötä nouse hetkellisesti ahdot aika korkealle, jos esim 0.8 nostaisi "perusahtopaineen"? Eli saman viiveen mukaan käydään tuolloin 1.0 barissa, joka ilmeisesti siinä rajoilla vakiokilkkeillä...
 
Vs: 3000GT ahdot

cruiser sanoi
Ok. Jos tuosta ahtopainetta aikoo nostaa esim. bleedaamalla, niin eikös tuon viiveen myötä nouse hetkellisesti ahdot aika korkealle, jos esim 0.8 nostaisi "perusahtopaineen"? Eli saman viiveen mukaan käydään tuolloin 1.0 barissa, joka ilmeisesti siinä rajoilla vakiokilkkeillä...

bleedi saattaa aiheuttaa yli 1.2bar piikit ja fuelcut tappaa menon helposti...
suosittelisin eletronista säädintä että saa alkuperäisen elektorinisen ohjauksen kokonaan purkaa pois
ja saa pysymään alle fuelcut rajan eli johonkin 1.bar luokkaan.
 
Vs: 3000GT ahdot

Minkälaisia säätimiä porukka tapaa käyttää? Tuntuu vähän olevan kalliita nuo, avc-r:kin oli 400e huituvilla. Onko tuohon jotain semiedullista ratkaisua väliltä ruuvi 20e --- 450e elektroninen?
 
Vs: 3000GT ahdot

cruiser sanoi
Minkälaisia säätimiä porukka tapaa käyttää? Tuntuu vähän olevan kalliita nuo, avc-r:kin oli 400e huituvilla. Onko tuohon jotain semiedullista ratkaisua väliltä ruuvi 20e --- 450e elektroninen?

Jos halvalla haluat säätimen joka pitää säädetyn paineen niin osta tällainen Kipsiltä ->http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=23623.0
Elektroninenhan tämä ei toki ole, mutta minusta satasten säästö verrattuna siitä että käy konepellin alla säätämässä isommaksi tarvittaessa kyllä haukkuu hinnan.

Järjelläkin ajateltuna kiinteä säädin on parempi koska sitten ei tule valoissa tms sitä kiusausta säätää "vielä vähän isommiksi" ja sen kautta rikkoa konettaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom