3000gt hiilikuitukardaani+perässä alumiinipuslat jyrinää yli 220 kmh vauhdissa

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Moi!

Liekkö ominaisuus kun kaikki perästä laatikolle melkeen yhtä tönkköä vailla mitään joustoja juurikaan , no kun vauhti menee yli 220kmh alkaa perästä kuulua semmosta jyrinää.. Normi kiihdyttelyssä/ajossa ei juuri häiritse...

Josko sitä mailille vois käydä jottain ajamassa...JOS vaan ei silloinkin satele veeeettääääää :-X

Onko muilla samanmoisella yhdistelmällä ajavilla samoja ominaisuuksia/oireita?
 

J. Helle

Member
Liittynyt
14 Tammikuu 2009
Sijainti
Nokia
Vs: 3000gt hiilikuitukardaani+perässä alumiinipuslat jyrinää yli 220 kmh vauhdissa

Sen mitä itse lukenut aiheesta niin tämä jyrinä johtuu voimansiirron väljyyksistä. Sulla on kyllä todella korkeissa nopeuksissa toi kun yleisin mitä oon lukenut se esiintyy n. 100Km/h vauhdissa. Omassa oli siinä satkun vauhdissa aluksi, sitten vaihdoin perään alumiinipuslat, niin jyrinä alkoi @ 120Km/h, ei muuta vaikutusta.
No mulla oli perässä aika lailla väljää. Kun otti kardaanista kiinni ja pyöritteli, niin yli 10mm oli klappia (huoltomanuaalissa sallitaan 5mm), eikä jakolaatikkokaan ollut enää kovin hyvässä hapessa. Nyt auto on ST:llä perän ja jakolaatikon yms. kunnostuksessa. Toki voit koittaa pyöräyttää kardaania perään nähden, mutta saattaa mennä pahemmaksikin.

edit: oon lukenut myös että huonokuntoiset moottorikannakkeet vaikuttaa tähän, varsinkin se takakannake. Toki omassa ei ollut vaikutusta kun vaihdoin rikkinäisen OEM ehjään OEM. Ehkä poly tai kiinteä kannake olis parempi, en tiedä.
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: 3000gt hiilikuitukardaani+perässä alumiinipuslat jyrinää yli 220 kmh vauhdissa

Jaa pittääpä tuo klappi tatkistaa, voihan se toki olla vanne/rengaskin mikä jyrisee,

Mutta tosiaan ei jyrise alle tuon vauhin, heti ku viisari kipuaa yli 200kmh nii jyrinä alkaa.. Pittää tutkia tilannetta :driver
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: 3000gt hiilikuitukardaani+perässä alumiinipuslat jyrinää yli 220 kmh vauhdissa

Asiaa tutkittu vauhdissa 0-195kmh ei jyrise yhttän menee ku juna :peukku

Sitte ku menee yli 200 ainaki 250 asti nii kuuluu takaa semmonen tasanen jyrinä melkeen niinku keskiviivaa pitkin ajais... Ei nyt yhtä iso ääni mutta samanlainen.. Nii voisko se sitte olla ku yhtä jöötiä kardaani ja perämurikka niillä alumiinipuslilla kiinni takarungossa, nii sieltä vaan kuuluu ääntä koria pitkin ja täts it ?

Jos se kardaani ois epätasapainossa nii kai se jyristäs alhasemmillakin nopeuksilla
 

pt.

Member
Liittynyt
14 Syyskuu 2013
Vs: 3000gt hiilikuitukardaani+perässä alumiinipuslat jyrinää yli 220 kmh vauhdissa

mitsumikko sanoi
Sitte ku menee yli 200 ainaki 250 asti nii kuuluu takaa semmonen tasanen jyrinä melkeen niinku keskiviivaa pitkin ajais...

Jos se kardaani ois epätasapainossa nii kai se jyristäs alhasemmillakin nopeuksilla

Sitähän kun ei tiedä missä tulee tärinä, mutta tuohan on helppo todeta, koska jos on dynaaminen niin pitäisi tulla kerrannaisena.

Eli vauhdin tuplaaminen ja jos täristää, niin alkaa kardaani olla tasapainotusta vaille. Pakko ei ole kokeilla, jos ei uskalla :driver


Itse asiassa Sprinterissä samaa vaivaa, mutta tulee hyvin tarkalleen 55km/h nopeudessa ja pari kilometriä alle tai päälle, niin häviää. Tuossa vaan nopeudenrajoitin kiusaa kokeilua kovemmassa vauhdissa..
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: 3000gt hiilikuitukardaani+perässä alumiinipuslat jyrinää yli 220 kmh vauhdissa

Niin no tuskin tuo 400kmh kulukee 300kmh mennee Ihan kyselemättä kyllä ;D

Pittää koittaa../käyttää kardaania jossain pajalla tasapainotuksessa... Jos joku tietää jonku hyvän pajan tuohon hommaan ni yv:tä :peukku
 

pt.

Member
Liittynyt
14 Syyskuu 2013
Vs: 3000gt hiilikuitukardaani+perässä alumiinipuslat jyrinää yli 220 kmh vauhdissa

mitsumikko sanoi
Niin no tuskin tuo 400kmh kulukee 300kmh mennee Ihan kyselemättä kyllä ;D

Pittää koittaa../käyttää kardaania jossain pajalla tasapainotuksessa... Jos joku tietää jonku hyvän pajan tuohon hommaan ni yv:tä :peukku

;D

Ko-Met Helsingissä taitaa ainut (?) olla ja jos posti hommiksi menee, niin samahan se lienee mihin kulkee rajojen sisällä.
 

Akio

impact green
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lohja
Vs: 3000gt hiilikuitukardaani+perässä alumiinipuslat jyrinää yli 220 kmh vauhdissa

Kometia voin itse suositella
 

Sau

GTO TT -96
Liittynyt
29 Elokuu 2013
Vs: 3000gt hiilikuitukardaani+perässä alumiinipuslat jyrinää yli 220 kmh vauhdissa

Komet oy, joka tasapainottaa kardaanit ja vanteet, löytyy espoosta ja voin suositella sitä :peukku
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: 3000gt hiilikuitukardaani+perässä alumiinipuslat jyrinää yli 220 kmh vauhdissa

Tammerdiesel...
 
Ylös Bottom