3000GT Moottorin poisto

kjell

New Member
Liittynyt
28 Syyskuu 2006
Sijainti
Dragsfjärd
Olen päättänyt ottaa moottorin sekä vaihdelaatikon pois, koska autossa on aika monta vikaa.
1. Se vuotaa kampiakselin molemissa päässä.
2. Outoa ääntä nokkahihnan alueelta, kun starttaa moottorin kylmänä. Ääni häipyy kokoonaan, kun se lämpenee (vesipumppu???).
3. Ahtopainekin vain 0.45bar (turbot???).
4. Vetoakselin ulompi suojakumi rikki.
5. Hammastangossa vähän väljyyttä + molemmat suojakumit rikki. Eiköhän tämä riitää. Olen nyt pari iltaa vähän ruuvannut, mutta letkuja on tossa moottoritilassa ihan tarpeeksi. Mikä on moottorin/ vaihdelaatikon poistossa se vaikein kohta??
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

Käyppä kuule kattomassa WWW.STEALTH316.COM
ja sieltä GARAGE niin löytyy ihan kaikki ku jaksaa kaivella.
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

kjell sanoi
Olen päättänyt ottaa moottorin sekä vaihdelaatikon pois, koska autossa on aika monta vikaa.
1. Se vuotaa kampiakselin molemissa päässä.
2. Outoa ääntä nokkahihnan alueelta, kun starttaa moottorin kylmänä. Ääni häipyy kokoonaan, kun se lämpenee (vesipumppu???).
3. Ahtopainekin vain 0.45bar (turbot???).
4. Vetoakselin ulompi suojakumi rikki.
5. Hammastangossa vähän väljyyttä + molemmat suojakumit rikki. Eiköhän tämä riitää. Olen nyt pari iltaa vähän ruuvannut, mutta letkuja on tossa moottoritilassa ihan tarpeeksi. Mikä on moottorin/ vaihdelaatikon poistossa se vaikein kohta??

Koneen poistaminen ei loppujen lopuksi ole kovinkaan hankala operaatio, jos kaikki vakioalipaineletkut, solenoidit ymt. niin niitä saa tietysti irroitella jonkin aikaa. Mitään yksittäistä hankalaa kohtaa ei oikeastaan tule mieleen. Paljon hommaa mutta aika suoraviivaista.

Ennen purkamista kannattaa kuitenkin koittaa selvittää noita ongelmakohtia, mistä esim. alhaiset ahtopaineet johtuvat. Onko painetestattu? Ellei, niin aika varmaan että vuotaa jostain. Hukkaportit? Turbot itsessään tuskin niin huonossa kunnossa että eivät paineita enempää nostaisi.

Tuo outo ääni, minkätyyppinen ääni? Olisiko vain ne surullisenkuuluisat venttiilinnostimet joiden ansiosta hieno sportti kuullostaa raihnaiselta traktorilta...
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

Jo ei mun mielestä venilistä tule kyllä ne välillä nakuttakin mutta tämä on enemmän tommoista surina ihan kuin jossain hihnan kohdassa olisi jotain kun se toistu aina kun se pyöri ympäri (krrrrroooiinnkkk krrrrooiinnkkk).Syksyllä testain ilmapaineella ja löysin pari vuotoja mutta ei se paljon vaikkuttanut ahtoon.Se vielä että en tiedä kuin kauan paine pitää pysyä ylhällä kun sitä painestetaan?? Onko hukkaporti=Wastegate? Onko joku ylimääräinen hammastanko jos se on huono?eikös sekin on helpompi vaihtaa kun moottori on poissa?
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

Niin ja vielä, eihän se ole hihna itse joka huutaa jos kulunut hieman liukkaaksi? Omassa autossa oli viime talvena sitä vikaa että kylmällä ilmalla vinkui aika ikävästi startatessa ja hetki sen jälkeen, kunnes hihna lämpeni sen verran että alkoi tulla paremmin pitoa. Pikkuisen hihnaspraytä korjasi ongelman.

EDIT: hops nyt sotken formulahuumassa hieman asioita, tuossa oli tietysti kyse apulaitehihnoista, eikä hammastetusta nokkahihnasta.
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

kjell sanoi
Jo ei mun mielestä venilistä tule kyllä ne välillä nakuttakin mutta tämä on enemmän tommoista surina ihan kuin jossain hihnan kohdassa olisi jotain kun se toistu aina kun se pyöri ympäri (krrrrroooiinnkkk krrrrooiinnkkk).Syksyllä testain ilmapaineella ja löysin pari vuotoja mutta ei se paljon vaikkuttanut ahtoon.Se vielä että en tiedä kuin kauan paine pitää pysyä ylhällä kun sitä painestetaan?? Onko hukkaporti=Wastegate? Onko joku ylimääräinen hammastanko jos se on huono?eikös sekin on helpompi vaihtaa kun moottori on poissa?

Mihinkähän bittitaivaaseen hukkui aamulla kirjoittamani vastaus tähän...

Hukkaportti = wastegate

Anyway, miten ja mistä olet nuo ahtopaineet mitannut? Autosihan taisi olla Euro 92 tai 93, joten kovin kaukana nuo 0,45 barin ahtopaineet ei vakiosta sinänsä ole (lähteestä riippuen vakio pitäisi olla 0,5x bar), varsinkin ellei "free-boost-modia" ole tehty, eli poistettu sitä kuristusprikkaa boost-solenoidista.

Millaisilla paineilla testasit järjestelmän, ja oliko blow-off-valven paluupuoli katkaistu niin että ei paineistanut molempia puolia? Itse testaan yleensä 2-3 barin paineilla jolloin paljastuu paremmin potentiaalisetkin vuotokohdat ja huonossa kunnossa olevat tiivisteet ymt. Vakio bov saattaa kyllä noilla paineilla jo alkaa antamaan periksi.

Testatessa paineet pitäisi pysyä sisällä hyvän aikaa, jos tippuvat nopeasti niin jostainhan silloin vuotaa, ja äänen perusteella ja tarvittaessa saippuveden kanssa vuotokohtia etsimään. Pienet vuodot ei tosiaan itse ahtopaineisiin paljoa vielä vaikuta, mutta toisaalta seoksetkaan ei ole kohdallaan jos MAF käytössä ja ilmaa karkaa järjestelmästä.
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

Moi kyllä se oli niin että mulla oli blowoff valven kiinni elikkä jos mä ymmärän se oikein niin paine meni imu sekä boost puolella ja se kuristin mulla on poissa ja vielä se tuli testattu että boostsolenoidin molemmat letkut oli kiinni toisiaan eikä ollenkaan kytketty solenoidiin.Eikö se sillon olisi pitäännyt antaa paljon boostia kun wastegatit ei pitäisi aukea ollenkaan.
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

kjell sanoi
Moi kyllä se oli niin että mulla oli blowoff valven kiinni elikkä jos mä ymmärän se oikein niin paine meni imu sekä boost puolella ja se kuristin mulla on poissa ja vielä se tuli testattu että boostsolenoidin molemmat letkut oli kiinni toisiaan eikä ollenkaan kytketty solenoidiin.Eikö se sillon olisi pitäännyt antaa paljon boostia kun wastegatit ei pitäisi aukea ollenkaan.

Olisi hyvä testata blowoff valven paluupuoli irti imuputkistosta, koska jos bow vuotaa jo pienilläkin paineilla niin tuolla järjestelyllähän se ei tule ilmi. Voisi hyvinkin selittää että ahdot ei nouse jos bow vuotaa. D-kokoinen paristo on juuri sopivan kokoinen tukkimaan se paluureikä imuputkessa :)
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

Hei miten pääsen ottamaan pois laturin alempi pultti? tai saako laturi olla paikollaan moottorin poistaessa?
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

kjell sanoi
Moi kyllä se oli niin että mulla oli blowoff valven kiinni elikkä jos mä ymmärän se oikein niin paine meni imu sekä boost puolella ja se kuristin mulla on poissa ja vielä se tuli testattu että boostsolenoidin molemmat letkut oli kiinni toisiaan eikä ollenkaan kytketty solenoidiin.Eikö se sillon olisi pitäännyt antaa paljon boostia kun wastegatit ei pitäisi aukea ollenkaan.

Jos solenoideja ei ole kytketty hukkaportteihin lainkaan ja ajat pelkillä wastegate paineilla, niin silloin 0,45 bar on suunnillaan juuri oikein. Vakio wastegate paineet on 7 psi luokkaa, eli juuri tuon 0,45 tienoilla. Eli oliskohan sieltä boost solenoidi rikki, tai enemmin melkein veikkaisin että solenoidi kytketty väärin, eikä sen vuoksi oikeasti säädä/nosta ahtoja lainkaan??
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

kjell sanoi
Hei miten pääsen ottamaan pois laturin alempi pultti? tai saako laturi olla paikollaan moottorin poistaessa?

Laturi voi olla koneessa kiinni konetta poistettaessa, mutta kokonaisuudessan on kyllä helpompi irrottaa laturi ensiksi. Se alempi pultti on hankalassa paikkaa, mutta kyllä sekin sieltä lähtee. Ilmastoinnin tuulettimen poistolla saa sinne lisätilaa ellei muuten meinaa onnistua.
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

Huomenna ehkä moottorin saadan pois.Mitä muuta kannataisi tarkista samatien kun moottori/laatikko on poissa? Pystykö wastegatit testamaan painella vai tätyykö ne vaan silmämääräiseti katsoa että ei ole halkemia? Ja sitten miten turbojen kuntoo voi tsekkaata, (ahtopaine VAIN 0.45bar)
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

kjell sanoi
Huomenna ehkä moottorin saadan pois.Mitä muuta kannataisi tarkista samatien kun moottori/laatikko on poissa? Pystykö wastegatit testamaan painella vai tätyykö ne vaan silmämääräiseti katsoa että ei ole halkemia? Ja sitten miten turbojen kuntoo voi tsekkaata, (ahtopaine VAIN 0.45bar)

Tuossa vielä se kuva solenoideista, tarkista että boost solenoidista letkut oikein kytketty, eli E:stä lähtee punaisella merkitty letku H-liittimeen josta edelleen letkut hukkaporteille ja Y-pipen, ja alempi liitin F on kytketty taaemman turbon intake putkeen. Vai menikö ne nyt siinä 92-mallissa juuri toisinpäin... :) Nuo nimittäin vaihdelleet vuodesta toiseen, ja manuaalit on tietysti tällä hetkellä tallilla. Joka tapauksessa veikkaan että ahtopaineongelma johtuu väärin kytketystä, tai viallisesta boost solenoidista. Jos koneesta oli tarkoitus ottaa vakiota enemmän tehoa niin tuohan menee sitten joka tapauksessa vaihtoon. Mieluummin joku hyvä elektroninen ohjain/solenoidi kuin halpa mbc. Niillä on hajotettu monta hyvää autoa :)

http://mitsu3000gt.qnet.fi/solenoidit.jpg

EDIT: ja tietenkin meni juuri väärinpäin, eli ylemmästä liittimestä tulee mennä letku taaemman turbon intake pipeen, ja alemmasta, missä kuvassa näkyy myös se 91-92/93 mallien rajoitinprikka jonka poistamalla saa 2-3 psi:tä lisäpotkua ("free boost mod"), letku siihen H-haaroittimeen josta edelleen hukkaporteille.
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

No nyt moottori poissa ja laattikko irti nyt vaan täytyy selvittä mistä öljy tulee mottorista vai laatikkosta mutta niin kun ELINA75 sanoi että kyllä kannattaa vaihta molemmat nyt kun se on irti.
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

kjell sanoi
No nyt moottori poissa ja laattikko irti nyt vaan täytyy selvittä mistä öljy tulee mottorista vai laatikkosta mutta niin kun ELINA75 sanoi että kyllä kannattaa vaihta molemmat nyt kun se on irti.

Synkroista jo oli puhetta ja vielä kannattaa lisäksi tarkistaa, kun laatikot irti, jakolaatikkoon menevän "output shaftin" poorien kunto, ja vastaavasti jakolaatikossa olevan vastakappaleen "spoolin" poorien kunto. Tahtovat olla vanhemmissa aika kuluneet (terävät), ja alkavat helposti antamaan periksi. Tilalle saa tietysti vakioteräksisiä, mutta nyt muutamakin huomattavasti vahvemmasta ja myös kovemmasta teräksestä tehty vaihtoehto löytyy.
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

Elina75 sanoi
Synkroista jo oli puhetta ja vielä kannattaa lisäksi tarkistaa, kun laatikot irti, jakolaatikkoon menevän "output shaftin" poorien kunto, ja vastaavasti jakolaatikossa olevan vastakappaleen "spoolin" poorien kunto. Tahtovat olla vanhemmissa aika kuluneet (terävät), ja alkavat helposti antamaan periksi. Tilalle saa tietysti vakioteräksisiä, mutta nyt muutamakin huomattavasti vahvemmasta ja myös kovemmasta teräksestä tehty vaihtoehto löytyy.

ja akselien tekijöitäkin löytyy Suomesta...tehdään vaikka niin kestävä kuin kiihdytysautoissa ;)
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

Harri K sanoi
ja akselien tekijöitäkin löytyy Suomesta...tehdään vaikka niin kestävä kuin kiihdytysautoissa ;)

Joo varmastikin löytyy. Helposti vain yksittäiskappaleille kertyy kovasti hintaa, mitä itse joskus kyselin paikallisilta pajoilta. Laadun suhteen kannattaa myös olla tarkkana, mitat tietysti pitää olla toleranssissa mutta itse materiaalit, miten vahvaa terästä, ja mihin kovuuteen karkaistaan paljolti määräävät lopputuloksen. Noita valmiita palikoita löytyy nyt niin akselin kuin spoolinkin suhteen sekä 300M että Quadco XR teräksestä tehtynä.
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

Mulla on akseli ja holkki irtaallaan mallikappaleeksi, oli kulunut todella huonolle hapelle, molempi puoli. Ja jakolaatikolle MENEVÄN AKSELIN STEFA VAATII AKSELIN IRROITUKSEN. Kun koitin omaan autoon stefaa paikolleen akselin ollessa kiinni, niin paskaksi meni, aka stefa. Mulla öljyä oli tullut vauhtipyörän alta stefasta ja jakolaatikon stefasta.
Ei tuu enää :peukku
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

Elina75 sanoi
Joo varmastikin löytyy. Helposti vain yksittäiskappaleille kertyy kovasti hintaa, mitä itse joskus kyselin paikallisilta pajoilta. Laadun suhteen kannattaa myös olla tarkkana, mitat tietysti pitää olla toleranssissa mutta itse materiaalit, miten vahvaa terästä, ja mihin kovuuteen karkaistaan paljolti määräävät lopputuloksen. Noita valmiita palikoita löytyy nyt niin akselin kuin spoolinkin suhteen sekä 300M että Quadco XR teräksestä tehtynä.

Metallisorvaamo Karpiola sekä takuulla on materiaali kunnossa sekä karkaisut (www.sten.fi) + jälkihionta tottakai lisäksi.
Hinta.. no...alta pari satkua oli muutama vuosi sitten. Mulle tehtiin 26-boorisesta 25-boorinen ja oli aivan tarkka mitoiltaan.
Multa löytyy toi 26-boorinenki varastosta, jos joku tarvii. Sen avulla voi teettää uusiakin ja teetättää vain erilaiset boorit tc:n puoleiseen päähän.
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

Se näyttäisi niin että ehkä stefat ovat kunnossa mutta vaihdan ne kumminkin.Minkälainen tiviste pitää olla öljypohjan ja lohkon välissä olla?? mä tykkän että siellä se vuotaa nyt siellä on jonkulainen tivistemassa.
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

kjell sanoi
Hei minkälaista tivistemassa olette käyttäneet mitsun oma vai joku muu minkä toimii?

Ihan jotai normaalia mitä löyty rallipajalta...ei venakoppa ainakaa ole vuotanu yhtää. Uusi kumitiiviste, mutta kulmiin ja nokkien kohdalle PITÄÄ sielläkin laittaa aavistus massaa (niinku jokaisessa koneessa oli mikä tahansa)
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

No nyt löytyi vihdoinkin ehkä miksi ei saa ahtopainetta.Turbot näyttävät olevan loppu.Ainakin on hurjaasti väljyttä.Tuurbiini saa helposti ottamaan kiinni seinämiin mä en tiedä saako se olla niin epäilen.Kuvat kertovat ehkä enemmän.Nyt vaan uusia turboja etsimään!!
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

kjell sanoi
No nyt löytyi vihdoinkin ehkä miksi ei saa ahtopainetta.Turbot näyttävät olevan loppu.Ainakin on hurjaasti väljyttä.Tuurbiini saa helposti ottamaan kiinni seinämiin mä en tiedä saako se olla niin epäilen.Kuvat kertovat ehkä enemmän.Nyt vaan uusia turboja etsimään!!

ihan selvästi vaihto kamaa :-\ ei muutaku kunnonpäivitys samaan pakettiin... laitat 15 tai 16set ahtimet ;D

ps. jos meinaat pistää vaihtoon niin ostetaan osastolla o tarvettä yhelle 9b ahtimelle :p
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

jos edukkaasti myyt niin minäkin voisin ostaa rikkinäisen turbon rassailtavaksi... ::)
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

kjell sanoi
No nyt löytyi vihdoinkin ehkä miksi ei saa ahtopainetta.Turbot näyttävät olevan loppu.Ainakin on hurjaasti väljyttä.Tuurbiini saa helposti ottamaan kiinni seinämiin mä en tiedä saako se olla niin epäilen.Kuvat kertovat ehkä enemmän.Nyt vaan uusia turboja etsimään!!

Jotain ylimääräistä näyttää turbiiniin eksyneen... Ihan hyvä idea vaihtaa tai huollattaa nuo turbot. USA mallien 9b turbot tietty niin pienet että jos enempi tehoja sieltä haluaa niin isompiin joka tapauksessa tulee tarve. Itse pidän jotain 15G turboja parhaana kompromissinä lisätehojen ja minimaalisen lagin kannalta. Tai suunnilleen vastaavat 13T turbot. Euromallien 13G jäävät hieman jälkeen ahtopaineissa mutta lagi tietysti pienempi. Ja joka tapauksessa nekin selkeästi noita 9b tuulimyllyjä isommat.

Saksasta tarttui viime viikolla mukaan Smartin Roadster mikä 0.7l koneineen hyvä pari tuolle nyt hetkeksi talliin menevälle 3l twinturbolle :) En ole vielä ehtinyt tutkimaan kuinka suuri (tai siis pieni!) turbo siinä on, mutta konekin on kuin jokin lennokkimoottori :)

Noista ahdoista, silti epäilen että solenoidin kytkennät myös olleet pielessä, kun juuri siihen 0.45 bar ahtoihin jämähtää. Vähän kärsineetkin turbot sinne kyllä pumppaisi isommat paineet, vaikka sitten punarajalle asti eivät pysyisikään.
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

Noitahan turboja voi korjata ja teettää hybridiksi. Ei ne tarvi kokonaan vaihtaa. Jos ei ole käyttöä johonkin toiseen projektiin, noilla vanhoilla, niin huoltoon vaan ja paanalle.
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

No nyt on turbot irti,ne wastegatit näyttävät olevan kunnossa vai?? minä en ainakaan löytännyt mitään isoja halkemia. Elikkä onko nyt vaan niin että mun pieni ahtopaine johtuu vaan siitä että turbiineissa on liian paljon väljyttä ja ottavat kiinni seiniin ja mun mielestä siinä on paljon tai mikä on toleranssi??
 
Vs: 3000GT Moottorin poisto

No niin nyt on kaikki takasin laitettu ja uudet turbot myös.Mutta ei se 0.4 bar ahtopaine johtunnut turboista kun se oli ihan samaa vaikka laitoin sihen 13g turbot.Vika oli sittenkin solenoidissa kuin laitoin sihen nyt EBC niin kaikki pelaa ja painetta saadan se oli vaan vähän omituista että miksi en saanut ennen vaikka mulla oli solenoidi ylikytketty eli molemmat putket solenoidista kiinni toisiaan sitä vaan en ymmärrä mutta kyllä sinä nyt on huima ero kun ennen oli 0.4 ja nyt ehkä 0.85. KIITOS avuista !!!
 
Takaisin
Ylös Bottom