3000gt:n twinturbon koneen viritys

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
samat MSD:n suuttimet ne sitten taitaa olla mitä mulla on ::)

mutta vaihdetaan hieman aihetta välillä...

eli mites nuo koneen vakio nokka-akselit mihin asti ne riittää ::) ja "sekoaako" nuo hydraulinostimet missä kierroksis, eli onko tarvetta sellaisille "jäykille" nostajille, jos aikoo nostaa koneen max. kierroksia ??? (n. 8000-8500 rpm max. kierrokset)
 
A

and1_

Guest
Höylä sanoi
samat MSD:n suuttimet ne sitten taitaa olla mitä mulla on ::)

mutta vaihdetaan hieman aihetta välillä...

eli mites nuo koneen vakio nokka-akselit mihin asti ne riittää ::) ja "sekoaako" nuo hydraulinostimet missä kierroksis, eli onko tarvetta sellaisille "jäykille" nostajille, jos aikoo nostaa koneen max. kierroksia ??? (n. 8000-8500 rpm max. kierrokset)

Kyllä noilla vakio nokilla on jenkit kuulemma sellasta 700-800hp ainaki penkittäny. :)
 

e15mitsubishi

Active Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Sijainti
Hyrylä
and1_ sanoi
Höylä sanoi
samat MSD:n suuttimet ne sitten taitaa olla mitä mulla on  ::)

mutta vaihdetaan hieman aihetta välillä...

eli mites nuo koneen vakio nokka-akselit mihin asti ne riittää  ::) ja "sekoaako" nuo hydraulinostimet missä kierroksis, eli onko tarvetta sellaisille "jäykille" nostajille, jos aikoo nostaa koneen max. kierroksia  ??? (n. 8000-8500 rpm max. kierrokset)

Kyllä noilla vakio nokilla on jenkit kuulemma sellasta 700-800hp ainaki penkittäny. :)

Kyllä. Eikä tarvii pyörittää edes noin korkeelle.
Aikas isot ahtimet tulee jos teho tulee noin ylös? Mut jos näin on, niin pitää vaihtaa kovat nostimet mutta myös koville nostimille tarkoitetut nokat. Vakkarinokilla JOS ks. motti pyöris noin ylös niin olis tehokäyrä ollu laskussa 2000 rpm:ää aikaisemmin.
-A
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
ahtimeksi tulee vain 1 kpl holset hx 40 superia, mutta olis tarkoitus siis saada hieman lisää kierroksia koneeseen, että jäis vaihtamis tarve hieman pienemmäksi radalla ::)

laatikko on audi 100 5 vaihteinen ja tiheimmällä välityksellä mitä niitä saa, teoreettiset huiput n. 220 km/h 245/45x17 renkailla ja n. 6000 rpm... (edit: korjattu tietoja, kun muistin tuon kierrosluvun väärin)

en siis ole huipputehon takia kierroksia nostamassa, vaan lähinnä ajettavuuden (voi tietysti olla, että pärjää ihan vakio "punaviivallakin" ::) riippuu ihan siitä koska tuo turbo herää...)

entäs sitten se asia, että voiko näitä vakio nokkien ajoituksia muutella paremmaksi säädettävillä nokkapyörillä ::) ainakin fiat tc koneista sai pelkän pakonokan uudelleen ajoittamalla mukavasti lisää kierroksia ja tehoja irti... (alaväännön kustannuksella tietysti)

eli ne kovat nostimet ei sovi vakio nokille :( entäs saako noista vakio nokista hiottua niille koville nostajille sopivat? vaikka tuo nokka asia taitaa selvitä vasta sitten, kun on saanut auton kasaan ja koeajettua :driver saattaa hyvinkin olla että pärjää tuolla normaalilla moottorin käyttöalueella... (selvis nyt ainakin se, ettei mee niitä kovia nostajia turhaan tilaamaan)

eli kyllä tuos kierrokset tuntuis riittävän, 7000 rpm tuon huiput olis 257 km/h, kun hieman tarkistin taas tietojani :-[
 

e15mitsubishi

Active Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Sijainti
Hyrylä
Ookkei..nyt alkaa kuullostaa älyllisiltä yhtälöiltä.
Vakionokkien ajoittamisesta ei ole ton mosan kohdalta omakohtaista kokemusta mut vastaavasti 4G63 dohc mosan nokkien osalta on.
Siinä se on käytännössä tarpeetonta:tehossa ei tule juuri muutosta mut väännössä hiukan ja vähän eri kierrosrekisteriin. Kondstruktio on kutenkin sama kuin 3-kilosten mosissa joten...tarpeetonta.
Jeps, eli nokat on aina eri hydraulinen vs. mekaaninen. Ero tule jo pelkästään perusympyrän koossa ja lähinnä tärkein: täysin erimuotoisissa nokan "rampeissa".
Periaatteessa noin olis helpompi toteuttaa, et muuttaa hytikan mekaaniseksi mut toistepäin mahdotonta. En lähtis kyllä sitä tekemään koska materiaali ei varmaan riittäisi jos lähettäis tekee hytikasta mekaanista ja keinuvivun asento menis "hulluksi"/riittäisikö mekaanisen säätövarakaan? Noh sit taas kasvattamalla materiaalia ja sit koneistamalla oikeaksi......EI, kyl oikeesti jos lähtee mekaanisen nokkien tielle niin ostaa sit valmiit heti suosiolla ja niihin sopivat nostajat. Et tämmöstä.
-A
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
tuli leikittyä jollakin ohjelmalla jonka löysin netistä ::) aika hyvin tuo holset hx40 super näyttäis ainakin teorias sopivan tuon mitsun koneen kans yhteen... (turbokartta jota käytän kuvassa on oikeastaan täysin identtinen tuon holsetin kanssa, holset on vain pienemmille tuotoille päin vielä laajempi, mitä tuo garrett gt42 ja kartasta sitten katsotaan sitä punaisella merkittyä viivastoa...)

teoriaa...
tuo punainen nelio tuon turbokartan sisällä näyttää sen pisteen missä mentäis noilla koneen arvoilla (huipputehon kierroksilla kulutettu ilmamäärä, suhteutettuna ahtopaineeseen) heitin tuonne koneen tiedoiksi sitten aika härskit arvot (ahtopaine 2.6 bar, max. tehon kierrokset 7000 rpm, vesiruisku syöttää vettä 900 cc/min yms.), joten niihin ei kannata kiinnittää hirveästi huomiota ;) varmistin vain, että ei ainakaan jäis enää pelivaraa spekuloinnille turbon riittävyydestä...

sitten tuo vasemmanpuoleinen kartta näyttää tilanteen, kun käytetään vielä niitä vaparin 10:1 puristeisia mäntiä ja n. 0.75 bar ahtopaineita... (pitäis koneen kestää ainakin teoriassa :p) tuntuis se superi toimivan siinäkin tilanteessa... tehoja olis tuon ohjelman mukaan n.330-350 heppaa, riippuen tietysti vähän mitä asetuksia siihen syöttää...

nyt kun tuota oikein innostui tutkimaan, niin huomas, että vaikka minkä tahansa ahtopaineen laittaa 0.5 bar ja 3.7 bar. väliltä, aina ollaan kartan "keskiviivan" tuntumassa, eli holset hx 40 super ja garrett gt42 ovat molemmat erittäin sopivia turboja tuohon koneeseen... 2-2.5 bar on ehkä se kaikista paras ahtopaine (mun tarvitsemien max. tehojen kannalta), silloin ollaan turbon hyötysuhteen puolesta vielä melkein maksimissa... ::)

kyllähän tämän melkein arvaskin, aamulla sitten muistin että onhan tuosta gt42 turbosta olemas jo valmis tutkimus 6g72 dohc koneeseen :p onneksi tulos on yhtenevä mun "tutkimuksiin"...

gt42 map
 

samikoo

New Member
Liittynyt
14 Heinäkuu 2006
Sijainti
Knummi
Totaa,valota nyt vähän viel tyhmää... mikä tosta potkurista tekee superin? On vähän tyhmää hehkuttaa että superilla saa niiiin paljon enemmän tehoa kuin "tavallisella" hx:llä??? Elikös se nyt kuitenkin riipu siitä että millä siipi/pesä variaatiolla se on kasattu...?
Eli AIVAN perus hx-sarjan ahdin on aivan yhtä hyvä, ellei parempi kuin super,kunhan se on oikein kasattu.
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
samikoo sanoi
Totaa,valota nyt vähän viel tyhmää... mikä tosta potkurista tekee superin? On vähän tyhmää hehkuttaa että superilla saa niiiin paljon enemmän tehoa kuin "tavallisella" hx:llä??? Elikös se nyt kuitenkin riipu siitä että millä siipi/pesä variaatiolla se on kasattu...?
Eli AIVAN perus hx-sarjan ahdin on aivan yhtä hyvä, ellei parempi kuin super,kunhan se on oikein kasattu.

tuossa kuvassa voit itse verrata normaalin hx40:n, hx40 superin ja hx52 pro:n karttoja keskenään ;)

se normaali hx 40 tuos vertailus on käsittääkseni paras mitä siitä saa rakennettua normaali osilla/variaatioilla (high flow hx40...)

superi ei sakkaa niin helposti, kuin norm. hx40, se pystyy antamaan saman 80 lbs:n tuoton vielä 3.5 bar ahtopainella, kun se 80 lbs on normaalille hx40:lle max. tuotto n. 1.4 bar ahdoilla ;) (superin max. tuotto n. 90 lbs/2.4 bar ahtopaine).

suurin ero alkaa ahtimien välillä näkyä tuos 1.4 bar ahtopaineen jälkeen, normaali hx 40:n tuotto "romahtaa" ja superin kasvaa vielä tuonne 2.4 bar. asti, eikä se sen jälkeenkään laske romahtaen, kuten normaali hx 40, vaan pysyy aina tuonne 3.5 bar. ahtopaineelle asti suurempana, mitä normaalin max. tuotto...

ja tuon potkurin nimi kai on ihan holsetin oma keksintö, se on siis holsetin ihan itse rakentama kisaturbo...

ja nuo superin siivet ei sitten sovi normaali hx40 pesiin, eli et voi itse tuollaista rakentaa ;D (tai ainakaan se ei kannata, koska superi on vain n. 150 € kalliimpi, kuin normaali hx 40 uutena...)

kartat...
 
A

and1_

Guest
Joo no meni toi kampura juttu munilleen... Tietääkö kukaan saako niitä ees kohtuu hinnalla suomesta hommattua? Vitsi ku piti jo viedä lohkoki koneistamolle, ois tullu vaihtokone jo halvemmaks pikkuhiljaa... ::)
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
Harri K sanoi
Mistä superia saa ostettua ?
Muutama tuttu kiinnostui...

http://www.professionalmotor.fi/ tuolta varmaan kannattaa ensimmäisenä kysellä, se Virtalan Risto ainakin osaa antaa niistä aika hyvin tietoja ja osaa sanoa onko se sopiva/oikea turbo omaan projektiin...

itse ostin oman superini kylläkin paikallisesta turbohuollosta (M.Puusaari), mutta samoja supereita ne on joka liikkeessä...
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
Harri K sanoi
Ihan sil kysyin ku kukaa ei tuntenu HX40 SUPER mallia......

kyllä se on vieläkin hieman outo ahdin joillekkin muka turboja myiville liikkeille ??? se on tainnut olla sellainen "tiskinalus turbo" vielä hetki sitten, mutta nyt niitä on alkanut saamaan ihan normaalisti...
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
samikoo sanoi
Harri K sanoi
Ihan sil kysyin ku kukaa ei tuntenu HX40 SUPER mallia......

Proturbolta saa tuota "super"potkuria mutta se on kuitenkin DIESEL moottorin ahdin...

eiköhän ne kaikki ISOT turbot ole diesel moottoreiden turboja... vai pelkäätkö että se ei toimis bensakonees :p ja sehän on vain positiivinen asia, että se on suunniteltu diesel koneeseen alunperin, on sitten ainakin kestävä, kun on mitoitettu kestämään kovia ahtopaineita ja suuria lämpökuormia jatkuvassa rasituksessa...
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Sitä minäkin mietin kun google kertoi HXSuper40:sen olevan mm. Dodge Diesel truckien suosima ahdin....
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
mä oon jo ostanut ne suuttimet, kuten tuos mun viestis lukee... eikä ne MSD:n suuttimet mitään purkkaa ja liimaa tarvinneet, O renkaat vain piti vain piti vaihtaa oikean kokoisiin ja suuttimen päästä piti pikkuisen hioa pois sellaista tötteröä ::) (alle minuutin homma/suutin) etuvastukset nuo kaipaa vielä, että pääsee kokeilemaan niillä käyntiin (6.8 ohm. ja 25 W tehonkestoiset etuvastukset on jo tilaukses)

saatko sä muuten tilattua tälläistä "viripakettia", tuollaiset osat olis jossain vaiheessa tarkoitus hankkia (tai ainakin ne takomännät ja tiiviste satsi sais olla mukana, miksei tietysti tuo jakoremmikin ::)) tuosta sais sen käsityksen, että niitä takomäntiä sais vakio porauksellakin, mutta onko se järkevää ::) eikös takomännät tarvitse yleensä suuremman välyksen (sais sen tietysti hoonilla tehtyä oikeaksi, eikä maksais läheskään sitä, mitä porautus...)
 
A

and1_

Guest
Paljonkoha noilla vakio kangilla viittii ottaa tehoa? Mietin vaan jos lähtee turboja vaihtaa niin kandeeko niissä sitte nihkeillä, eli ottais saman tien sellaset millä sais jonku 600-700hp ainaki turbojen puolesta siis... :) Männät vois vaihtaa nyt kun kone on auki jos rupee tehoja ottaan.
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
nyt on saatu turbokin kiinni koneeseen :peukku kuva 1, kuva 2, aika nätisti sen siihen sai soviteltua ::) eilen 3 tuntia ja tänään 4 tuntia asennusta... josta n. 2 tuntia tarvikkeiden etsimistä pajasta ja tarvikeliikkeessä letkua teettämässä...
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
onko teillä mitään tietoa sellaisesta asiasta, että kun laitoin tuon turbon paluuöljyn menemään toisen kannen huohottimesta, että mahtaako siitä koitua ongelmia ::) kaatoa kyllä on turbolta huohottimelle asti, mutta kuinka sitten koneen sisällä, ehtiikö se öljy varmasti valua riittävän nopeasti, ettei jää kanteen pyörimään (en ole tutkinut konetta tarkemmin, että jääkö sinne öljyt makaamaan kanteen...)
 

e15mitsubishi

Active Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Sijainti
Hyrylä
Öljypohjaan se paluuletku kannattaisi aina laittaa. On sitten se palaava öljy heti lähempänä sitä öljypumppuakin. Myös se on yleisin syy miksi ne on pohjaan, et saadaan paluuletkun pää alemmaksi kuin ahtimen runko. Ei rupee ahdin ns. "tulvii".
Sinulla ei näytä tossa kondstruktiossa olevan sitä ongelmaa ::).
Hämmästynyt kyllä olen missä autossa on noin loistavasti tota asennustilaa konehuoneessa...? ???
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
kyllä mä sen sinne öljypohjaan siirrän tuon paluuletkun jossain vaiheessa, mutta koekäyttöä varten ajattelin hieman nopeuttaa asennusta ;)

ja auto johon tuo kone tulee on edelleen se fiat 600... (konehuone on keskellä autoa :p)
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
ei onnistunut se mun hätäratkaisu turbon paluuöljyille (toiseen venttiili koppaan), alkaa pölläyttelemään, eli öljypohja auki ja paluu sinne..., komeat äänet oli muuten turbolla...
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Oletko laskenut tehopainosuhdetta tuolle laitteelle?

Tuli vaan mieleen kun on katsonut Youtubesta kuinka Smart Fortwo pyörii Suzuki GSXR:n 170 hevosvoimaisella koneella että saattaa olla fiiatissa melko lähelle riittävästi tehoa... ;D
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
ast sanoi
Oletko laskenut tehopainosuhdetta tuolle laitteelle?

Tuli vaan mieleen kun on katsonut Youtubesta kuinka Smart Fortwo pyörii Suzuki GSXR:n 170 hevosvoimaisella koneella että saattaa olla fiiatissa melko lähelle riittävästi tehoa... ;D

jos oletetaan, että saan tuosta koneesta nyt aluksi sellaisen 350-370 hp pihalle ja auton paino ilman konetta ja laatikkoa on n. 250-300 kg :p siihen tuo koneen paino (olisko vähän alle 200 kg) + audin laatikko n. 75 kg...=575 kg/370 hp= 1.55kg/hp ja sitten jos saan tuosta joskus sen n. 700 hp pihalle, olis 0.82 kg/hp :p
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Parisataa konia potkii tähän malliin kevyessä kopissa: http://www.youtube.com/watch?v=MtDTG18MxIs

Voi olla jonkun verran hankaluuksia hyödyntää 700 hv ellei sitten pitoa ala päälle kahdensadan nopeuksissa löytyä? ::)
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
tänään kävin töiden jälkeen tekemäs sen turbon paluuöljyputken öljypohjaan ja nyt lakkasi käryyttämästä... tuos on pieni videon pätkä, turbon paine puoli ei siis ole vielä kytkettynä, mutta hyvin se tuntuu silti vingahtelevan välillä :p
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
sain tänään ahtoputket ja vesiruiskun "rungon" (eli 3" putkea n. 45 cm pätkä) valmiiksi ja asensin lambdan (innovative LC-1) ja imuilman lämpötila anturin... sain jopa sen lambdan näyttämään joitakin lukuja 8) (kalibroinnista en oo 100% varma), mutta ehtiihän sen tarkastaa myöhemminkin, tuli lopuksi hieman kiire kokeilla toimiiko ja siksi jäi siis tuo kalibrointi hieman epävarmaksi...

ahtopaine alueellakin tuli käytyä, vaikka kone on ilman kuormaa... ruhtinaalliset 0.46 bar. se näytti ahtavan (eli map oli 146), kun hieman polkaisi :p

tyhjäkäynnillä näytti seos olevan n. 13.5 ja siitä sitten rikastui kierrosten noustessa... pahimmillaan näytti n. 10 (säädetty siis "korvakuulolta" varmasti rikkaalle... ja tietysti kiihdytysrikastuksetkin sitä vääristävät) hieman otin VE kartasta lukuja kokeeksi pienemmäksi ja tuntui ainakin AFR suurenevan ja moottorin käynti paranevan, ei se vieläkään yli 14 mennyt missään vaiheessa.

seuraava vaihe olis saada naitettua tuo moottori audin vaihteiston kanssa... eli moottorin "viritys" jää nyt hetkeksi hieman vähemmälle huomiolle... opettelen tietysti vieläkin tuota megasquirtin (tai oikeastaan siis moottorin) säätämistä samalla, kun sitä vaihteistoa asentelen...
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
taas on pientä videon pätkää otettu säätöjen ja asennuksien välissä...

tuossa kun leikin rajoittimen kanssa ("lähtörajoitin" asetettu 4000 rpm), alkoi ahdot lähestyä huolestuttavasti 1 bar. "kipurajaa", joten pitää kai ne hukkaportitkin tuohon asentaa kiinni...



rajoittimen testausta
muuten vain kaasutellaan
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
mikähän tulppa olis hyvä tuohon 6g72 koneeseen, kun se on turbotettu, vakionahan siinä on ne NGK:n 5 lämpöarvoiset...

denson tulpista oon kaavaillut 22 tai 24 lämpöarvoista (vastaa suunnillee 7 ja 8 NGK:n valikoimis) olisko muilla jotain sanottavaa asiaan?
 

Elina75

Member
Liittynyt
7 Maaliskuu 2006
Höylä sanoi
mikähän tulppa olis hyvä tuohon 6g72 koneeseen, kun se on turbotettu, vakionahan siinä on ne NGK:n 5 lämpöarvoiset...

denson tulpista oon kaavaillut 22 tai 24 lämpöarvoista (vastaa suunnillee 7 ja 8 NGK:n valikoimis) olisko muilla jotain sanottavaa asiaan?

Itse käytän Denson IK24 Iridium tulppia (mikä 2 pykälää vakiota kylmempi), isoilla turboilla IK27:kin menee vielä hyvin.

NGK:n luvuilla vakio on 6 ja kevyesti modattuun suositellaan 7 arvoista.

Hyvä sytytyksenvahvistin on myös paikallaan jos yli barin ahtopaineita otat, ei tarvitse kauhean pienenä pitää kärkiväliä.
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
toimiskohan denson K24r-u 11 tulppa (tai muuten sama, mutta 27 lämpöarvo) ::) kun ei viitsis ihan 100 € tulppiin pistää...

mulla on ollut kokeeksi 3 kpl K16r-u 11 tulppia, kun muutama alkuperäinen kastui pilalle megasquirtin käynnistys säätöjä hakiessa :p ja ne ainakin on pelannut ihan hyvin, mutta onko noissa se kipinäteho heikompi ahtopaineilla...
 

Elina75

Member
Liittynyt
7 Maaliskuu 2006
Höylä sanoi
toimiskohan denson K24r-u 11 tulppa (tai muuten sama, mutta 27 lämpöarvo)  ::) kun ei viitsis ihan 100 € tulppiin pistää...

mulla on ollut kokeeksi 3 kpl K16r-u 11 tulppia, kun muutama alkuperäinen kastui pilalle megasquirtin käynnistys säätöjä hakiessa  :p ja ne ainakin on pelannut ihan hyvin, mutta onko noissa se kipinäteho heikompi ahtopaineilla...

Kyllähän ne noillakin varmaan toimivat, kesto ei yhtä hyvä kuin I-tulpilla ja kipinän intensiteetti ei ihan samaa luokkaa. 16 lämpöarvoiset alkaa kyllä olla turhan lämpimät, muuta kuin kevyeen testaamiseen.
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
olen vain valitettavasti tehnyt jo kauan aikaa sitten sellaisen periaatepäätöksen, etten NGK:n tulppia hanki... siis mihinkään koneeseen.
 

Elina75

Member
Liittynyt
7 Maaliskuu 2006
Höylä sanoi
olen vain valitettavasti tehnyt jo kauan aikaa sitten sellaisen periaatepäätöksen, etten NGK:n tulppia hanki... siis mihinkään koneeseen.

Ai jaa, miksi :nykii

Itsellä vain hyviä kokemuksia niin NGK:sta kuin ND:sta, niin siviilipuolella kuin varsinkin kilpavehkeissä. Aina välillä pitänyt testata jotain Boscheja ja vastaavia paskoja joilla ei saa kuin päivän pilalle :)
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
mulla on yleensä käynyt ngk:n kanssa noin, mitä sulle bosch:n tulppien kanssa :seina varsinkin 2-t vehkeitten kans noilla ngk:n tulpilla menee hermot...
 

samikoo

New Member
Liittynyt
14 Heinäkuu 2006
Sijainti
Knummi
Paljonkos suomalaiset 3000gt/gto:n omistajat on saaneet autoistaan tehoa/vääntöä?Aikuisten oikeesti ei kyläkaakkeja tai mustatuntuu jne....
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
jep, olis ihan kivä tietää muut on saaneet koneesta irti (vaikka tuskin kukaan muu on vapari koneesta turboa tehnyt suomessa) , jenkeissä ne on käyttäneet noissa 10:1 puristeisis vaparikoneeseen perustuvis turbo koneis yleisesti n. 12-14 PSI:n ahtopaineita ::) ja saaneet ihan kivasti tehoja niistä...

oli joku hurja kokeillut 19 PSI paineitakin, mutta sitten oli männät antautuneet :p
 

samikoo

New Member
Liittynyt
14 Heinäkuu 2006
Sijainti
Knummi
Noh,hiljasta on...enyway olen omaa mitsua pikkuhiljaa laitellut,lähtökohtana oli vakioauto 286hv/410nm/0,55bar(mittattu), sitten isompaa cooleria,downpipe....jne.. nyt 335hv/474nm/0,68bar.
Viellä kun aikaa olisi niin koitan viellä +1bar paineilla pari vetoa.
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
laita nyt suosiolla se 1 bar. niitä ahtoja, luulis sen nyt sen kestävän, jos ne kerta jenkeissä käyttää noissa 10:1 puristeisissakin sen 12-14 PSI ahtopaineita... mutta 19 PSI on sitten jo liikaa vakio 10:1 männille ;) ja eikö tuos twinturbos kuulu vakionakin olla se n. kilo.
 

Elina75

Member
Liittynyt
7 Maaliskuu 2006
Höylä sanoi
laita nyt suosiolla se 1 bar. niitä ahtoja, luulis sen nyt sen kestävän, jos ne kerta jenkeissä käyttää noissa 10:1 puristeisissakin sen 12-14 PSI ahtopaineita... mutta 19 PSI on sitten jo liikaa vakio 10:1 männille  ;) ja eikö tuos twinturbos kuulu vakionakin olla se n. kilo.

Vakiona 91-93 malleissa on 9 psi ahtopaineet (eurooppa versioissa 8 psi mutta hieman isommilla 13G vs 9b ahtimilla), 94 lähtien 12 psi, mistä se parinkymmenen hepon ero vakiotehoissa.

Noin barin (14.7 psi) ahtoihin asti voi vakio bensansyötöllä tehoja nostaa olettaen että kone kunnossa, ei painevuotoja ja säädöt kohdallaan. Sen jälkeen tarvii jo enemmän supporting modeja, bensansyöttöä, seossäätöä, kunnon välijäähdytintä, pakopuolen avarrusta jne. Ja kaiken a ja o tietenkin kunnollinen dataloggaus että tietää mitä koneessa tapahtuu (a/f ja ipw/idc, sytytys, nakutus, jne), ennenkuin sanoo poks.
 

samikoo

New Member
Liittynyt
14 Heinäkuu 2006
Sijainti
Knummi
samikoo sanoi
Noh,hiljasta on...enyway olen omaa mitsua pikkuhiljaa laitellut,lähtökohtana oli vakioauto 286hv/410nm/0,55bar(mittattu), sitten isompaa cooleria,downpipe....jne.. nyt 335hv/474nm/0,68bar.
Viellä kun aikaa olisi niin koitan viellä +1bar paineilla pari vetoa.

Nonii, 1,1Bar vakio 9B:t,vakio suuttimet jne jne...
391Hv/ 520Nm....Ei nakuta/mene laihalle....
 
A

and1_

Guest
Vs: Re: 3000gt:n twinturbon koneen viritys

samikoo sanoi
Nonii, 1,1Bar vakio 9B:t,vakio suuttimet jne jne...
391Hv/ 520Nm....Ei nakuta/mene laihalle....

Ihan kivat tehot jos on kerta melkeen vakio. Mitäs kaikkee tohon sit on tehty ahtojen noston lisäks? :)
 

Elina75

Member
Liittynyt
7 Maaliskuu 2006
Vs: Re: 3000gt:n twinturbon koneen viritys

and1_ sanoi
Ihan kivat tehot jos on kerta melkeen vakio. Mitäs kaikkee tohon sit on tehty ahtojen noston lisäks? :)

Ihan hyvät tehot on noille 9b turboille. Kiva olisi tietää miten ahtopaineet pysyi kierrosten noustessa, tuskin enää tuota 1.1 baria punarajalla sentään? Taitaa jossain 12 psi paikkeilla olla maksimit mitä virtaavat/ahtavat nuo turbot kun kierrokset nousee.

Dynoslippiä?
 
A

and1_

Guest
Vs: 3000gt:n twinturbon koneen viritys

Ei kellään sattuis olla tähän tuplaturboon käytettynä hyvää kampuraa? Uuski kiinnostaa jos hinta kohillaan. Ilmotelkaa nopeesti jos joltain löytyis. 8)
 

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
Vs: 3000gt:n twinturbon koneen viritys

and1_ sanoi
Ei kellään sattuis olla tähän tuplaturboon käytettynä hyvää kampuraa? Uuski kiinnostaa jos hinta kohillaan. Ilmotelkaa nopeesti jos joltain löytyis. 8)

entä löytyiskö sulta epäkuranttia kampiakselia vaikka lainaksi, kun tarttis sellaista vauhtipyörän ja kytkimen tasapainoitusta varten...
 

Rokki

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2005
Vs: 3000gt:n twinturbon koneen viritys

Minkäslaisia moottorinohjausta porukka on käyttänyt noissa 3000gt vr4:ssa?

Itse olen miettinyt tota vems:in laittamista tonne, mitenköhän onnistuis? Osaako joku sanoo kuinka kova homma tommosen laittaminen sinne olis?
Tossa vems:issä olis hyvinä puolina sen hinta ja moni puolisuus, jos vaan oppis käyttään sitä.
 
A

and1_

Guest
Vs: 3000gt:n twinturbon koneen viritys

Onko täältä foorumilta kukaan ajellut, tai onko tietoa viittiikö tollasella stealthin vakio moottorin ohjauksella ajaa kun laittaa putkiston turboilta saakka, vv suodattimen, ja isompi cooleri+ahtoputket? Ahdot olis tarkotus kanssa nostaa siihen 1bar mikä on vielä järkevää vakio turboilla. Itse luulisin et pelailis ihan ok, mitä mieltä muut on? Tai onko jollain ihan omakohtasta kokemusta tai faktaa ???
 

Mitsu

Teen minkä ihminen ja kiinteistönhoitaja voi.
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: 3000gt:n twinturbon koneen viritys

noilla modeilla vielä oma moottorinohjaus riittää, mutta se riittä vaan juuri siihen...
 

Rokki

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2005
Vs: 3000gt:n twinturbon koneen viritys

and1_ sanoi
Onko täältä foorumilta kukaan ajellut, tai onko tietoa viittiikö tollasella stealthin vakio moottorin ohjauksella ajaa kun laittaa putkiston turboilta saakka, vv suodattimen, ja isompi cooleri+ahtoputket? Ahdot olis tarkotus kanssa nostaa siihen 1bar mikä on vielä järkevää vakio turboilla. Itse luulisin et pelailis ihan ok, mitä mieltä muut on? Tai onko jollain ihan omakohtasta kokemusta tai faktaa ???
Itellä tällä hetkellä tällaset modit:
-suora putki turboilta taakse
-vv suodatin
-putki keulalta ilmanputsarille tuomaan viileetä ilmaa
-ahdot karvan päälle 1bar
-bensapumpun rewire ja bp säädin
-kevyempi vauhtipyörä

Näillä ainakin pelaa mainiosti, paitsi seokset tuppaa meneen aika rikkaalle.
Ja siis moottorinohjaus toistaiseksi täysin vakio.
 
Ylös Bottom