tuli leikittyä jollakin ohjelmalla jonka löysin netistä :
aika hyvin tuo holset hx40 super näyttäis ainakin teorias sopivan tuon mitsun koneen kans yhteen... (turbokartta jota käytän kuvassa on oikeastaan täysin identtinen tuon holsetin kanssa, holset on vain pienemmille tuotoille päin vielä laajempi, mitä tuo garrett gt42 ja kartasta sitten katsotaan sitä punaisella merkittyä viivastoa...)
teoriaa...
tuo punainen nelio tuon turbokartan sisällä näyttää sen pisteen missä mentäis noilla koneen arvoilla (huipputehon kierroksilla kulutettu ilmamäärä, suhteutettuna ahtopaineeseen) heitin tuonne koneen tiedoiksi sitten aika härskit arvot (ahtopaine 2.6 bar, max. tehon kierrokset 7000 rpm, vesiruisku syöttää vettä 900 cc/min yms.), joten niihin ei kannata kiinnittää hirveästi huomiota
varmistin vain, että ei ainakaan jäis enää pelivaraa spekuloinnille turbon riittävyydestä...
sitten tuo vasemmanpuoleinen kartta näyttää tilanteen, kun käytetään vielä niitä vaparin 10:1 puristeisia mäntiä ja n. 0.75 bar ahtopaineita... (pitäis koneen kestää ainakin teoriassa
) tuntuis se superi toimivan siinäkin tilanteessa... tehoja olis tuon ohjelman mukaan n.330-350 heppaa, riippuen tietysti vähän mitä asetuksia siihen syöttää...
nyt kun tuota oikein innostui tutkimaan, niin huomas, että vaikka minkä tahansa ahtopaineen laittaa 0.5 bar ja 3.7 bar. väliltä, aina ollaan kartan "keskiviivan" tuntumassa, eli holset hx 40 super ja garrett gt42 ovat molemmat erittäin sopivia turboja tuohon koneeseen... 2-2.5 bar on ehkä se kaikista paras ahtopaine (mun tarvitsemien max. tehojen kannalta), silloin ollaan turbon hyötysuhteen puolesta vielä melkein maksimissa... :
kyllähän tämän melkein arvaskin, aamulla sitten muistin että onhan tuosta gt42 turbosta olemas jo valmis tutkimus 6g72 dohc koneeseen
onneksi tulos on yhtenevä mun "tutkimuksiin"...
gt42 map