4G52 kaasutin asiaa

Shit-O-Matic

New Member
Liittynyt
23 Marraskuu 2011
Sijainti
Janakkala
Tervehdys. Nimimerkki Windriderin poistuttua elävien kirjoista hänen '79 Mitsu Galant Sigma 2000 automatic siirtyi velipojan (minun) omistukseeni.
Itselläni ei juurikaan ole tietoa vanhoista japanilaisista, varsinkaan näin harvalukuisista yksilöistä. Mitsu on nyt talviseisonnassa, mutta sen kaasuttimelle oli käynyt hieman ikävästi. Kaasutin oli irroitettu puhdistusta varten, mutta oli tipahtanut ylähyllyltä sementtilattialle ja osa letkulähdöistä, sekä jalasta murtui korjauskelvottomaksi. Kaasutin on mikuni solex ja motti on käsittääkseni 4G52. Kiinostaisikin tietää mistähän voisi metsästää korvaavaa yksilöä tai kokonaan uutta kaasutinta (Weber?) tähän. Vanhan korjaaminen näyttää hieman epätodennäköiseltä vaihtoehdolta. Oman haasteen asiaan tietysti luo automaattivaihteiston kickdownvivusto.

PS: Mitsu tullaan myymään sillä itselläni ei ole juuri mielenkiintoa tätä kohtaan. Jos jotakuta klubilaista kiinostaa lunastaa auto itselleen ensi keväänä minuun voi ottaa yhteyttä sähköpostilla gra.55@hotmail.com tai puhelimitse 0400 560174. Auto kaupataan kulkevana ja katsastettuna tavalla tai toisella.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: 4G52 kaasutin asiaa

Otan osaa :/ velipoikasi teki uskomattoman hienoa työtä auton kanssa.

Korvauskaasutin voi olla konstikas löydettävä, mutta alkuperäisiä lienee jonkin verran liikkeellä. Onnistuisitko saamaan kaasuttimesta kuvaa foorumille?
 

Shit-O-Matic

New Member
Liittynyt
23 Marraskuu 2011
Sijainti
Janakkala
Vs: 4G52 kaasutin asiaa

Täytyy laittaa pari kuvaa siitä. Missäköhän muissa mitsun malleissa tätä kyseistä konetta/kaasutinta voisi tavata? Isoissa Datsuneissa oli mm. aina hyvin paljon jaettuja komponentteja.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: 4G52 kaasutin asiaa

Ainakin sapporo, pajero, L200 tulisi näin äkkiseltään mieleen.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: 4G52 kaasutin asiaa

Korvaus-Webrua suosittelisin itsekin, mutta se tomaatin vivusto vaatii pientä askartelua -tosin niin vaatii vivusto muutenkin.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: 4G52 kaasutin asiaa

Niko Päivinen sanoi
Korvaus-Webrua suosittelisin itsekin, mutta se tomaatin vivusto vaatii pientä askartelua -tosin niin vaatii vivusto muutenkin.

muistelen että joku etsi pitkään sopivaa korvauskaasutinta, mutta välilaipan löytyminen oli lähestulkoon mahdotonta?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: 4G52 kaasutin asiaa

Yleismallisia laippoja kyllä löytyy (mm. ebay), mutta niiden ongelmana on imusarjassa oleva vesikanava -sovitelaipat eivät peitä niitä tyydyttävästi.

Toinen käytännön ongelma on laipan ja Webrun yhdistetty korkeus: vakioputsaria joutuisi sovittelemaan ja veistelemään.
 

Shit-O-Matic

New Member
Liittynyt
23 Marraskuu 2011
Sijainti
Janakkala
Vs: 4G52 kaasutin asiaa

Tässä pari tosi hyvälaatuista kuvaa kaasuttimesta ;D Kaasarissa ei lue muuta kuin tuo Mikuni Solex Japan ja kuvassa näkyy nuo murtuneet letkulähdöt kiihdytyspumpussa ja tuossa kaasuttimen välilevyssä jossa on ilmeisesti se vesikierto. Ebayssa näitä näyttäisi olevan, mutta ovat tarkoitettu Dodge ja Plymouth versioihin ja niissä on noita sähköhärpäkkeitä. Saisikohan sellaisen toimimaan tässä...
 

Liitetiedostot

  • SPM_A0744.jpg
    SPM_A0744.jpg
    31 KB · Lukukerrat 854
  • SPM_A0743.jpg
    SPM_A0743.jpg
    32.4 KB · Lukukerrat 1,021
  • SPM_A0745.jpg
    SPM_A0745.jpg
    34.5 KB · Lukukerrat 878

Gallu

Galantista tullee hauska anagrammi...
Liittynyt
20 Marraskuu 2005
Sijainti
Lieto
Vs: 4G52 kaasutin asiaa

Shit-O-Matic sanoi
Tässä pari tosi hyvälaatuista kuvaa kaasuttimesta ;D Kaasarissa ei lue muuta kuin tuo Mikuni Solex Japan ja kuvassa näkyy nuo murtuneet letkulähdöt kiihdytyspumpussa ja tuossa kaasuttimen välilevyssä jossa on ilmeisesti se vesikierto. Ebayssa näitä näyttäisi olevan, mutta ovat tarkoitettu Dodge ja Plymouth versioihin ja niissä on noita sähköhärpäkkeitä. Saisikohan sellaisen toimimaan tässä...
Tuohon toimivuuteen voi vastata tyhjentävästi vasta kun tietäisi mitä ne "sähköhärpäkkeet" tekee. Jos kyse olisi vaikkapa sähkötoimisesta ryypystä ja/tai jälkikäynnin estosolenoidista niin sellaiset kytkee helposti toimintaan tai poistaa. Jälkimmäinen varuste havaittu käytössäkin joskus hyödylliseksi. Jos taas jotain sähköisiä seoksensäätöjä niin ne menee vaikeaksi. Sitten vielä mahdollisuus yhdistellä "sähkökaasarista" ja tavallisesta 1 toimiva jos tarpeelliset osat olisi vaihtokelpoisia. Vaan ei taida osien vaihtokelpoisuuskaan selvitä muutenkuin hankkimalla sellainen kaasari. :-\
 

Shit-O-Matic

New Member
Liittynyt
23 Marraskuu 2011
Sijainti
Janakkala
Vs: 4G52 kaasutin asiaa

Juu niinhän se vähä tahtoo olla. Onneksi sain kumminkin sen vanhan kaasuttimen kasaan kemiallisella metallilla ja ei ainakaan vielä ole vuotanut tippaakaan.
Mistähän löytyis korjaussarja tähän kaasariin. Jonkin toisen kaasarin sarjasta sain jo seosruuvin, o-renkaita, laipan tiivisteen ja kiihdytyspumpun tiivisteen, mutta ryypyn kalvo ja toisiokurkun alipainekellon kalvo taitavat olla kohta lopussa.
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: 4G52 kaasutin asiaa

Minulla taitaa muutamia sarjoja olla mutta melkeinpä tarvisin oikeanlaisen korjaussarjan osanumeron tai sitten kuvia palikoista... :)
 

Shit-O-Matic

New Member
Liittynyt
23 Marraskuu 2011
Sijainti
Janakkala
Vs: 4G52 kaasutin asiaa

Täytyy katsoa asiaa taas keväällä uudestaan. Mitsu on nyt laitettu talvisäilöön. Juttua vaikeuttaa tosiaan melkein eniten se etten tiedä mikä malli tämä kaasutin on, edes kaasutinexpertti ei osannut auttaa.
 
Ylös Bottom