4G54 moottorin paineistaminen.

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
Terve!

Ajatus olisi turbottaa 4G54 kone eli 2.6 litranen esim. sapporon/ mazda B2600/lambda sigma -90-92 jne... moottori, mutta epäselvää on se että onko starion turbossa käytetyn 4G54 koneen lohkossa eroa vapaasti hengittävään 2.6:seen?.. Kun vaivahan on G6 koneissa ainakin.

Ja onko kukaan aikaisemmin turbottanut tuollaista moottoria?

Kun mulla olisi semmonen kutina, että tuon ajan patarauta moottorit jollaista tämä edustaa niin on yksinkertaisesti tehty niin lujiksi kantta lukkuun ottamatta, että voisi paineistaa ihan kunnolla eikä se raukka välittäisi siitä välttämättä mitään jos ja kun vain ahtoilman lämpötila pyrittäisiin pitämään mahdollisimman viileänä.
yritin hetken koluta foorumin aikaisempia kesksteluja moottori malli nimellä, mutta en löytänyt vastausta äkkiseltään.

Tästä tulee kuulkaas vielä hauska projekti joka tulee esiintymään jo kesän ensimmäisissä rata tapahtumissa ja vieläpä komean mallisen vanhanliiton mitsun keulassa ja lupaan sen, että ihan milletahansa "säxsälle" sillä ei nöyrrytä.
 
Vs: 4G54 moottorin paineistaminen.

http://www.sigma-galant.com/viewtopic.php?f=42&t=3569

http://www.sigma-galant.com/viewtopic.php?f=30&t=2206

http://www.projectzerog.com/

Nuo luettu? Hyvää kamaa, lisäksi tietty jenkkien starquest-foorumi

http://www.starquestclub.com/forum/

ja austarion

http://forums.austarion.com/ kannattaa vilkaista läpi.

Äkistään vilkaistuna linkeissä puhutaan ainoastaan eroista laatikon pulttijaossa automaatin ja manuaalin välillä. Mietitäänpä mitä eroa niissä lohkoissa voisi käytännössä olla. Öljyruiskut ehkä, mutta ne voi halutessaan koneistaa jälkikäteenkin, ainakin 4G6# koneissa voi. Parempi (nitrattu) kampi, kuten E15 turboissa oli "tavallisiin" verrattuna? Tämä on mahdollista, mutta ainahan nitraamattoman kammen voi nitrauttaa jälkikäteen. Silloitetut runkolaakeripukit? Hmmm... epäilen, koska ne tulivat 4G6# koneisiinkin vasta myöhemmin.

Itse näkisin, että isoin ongelma tulee olemaan kansi (ehjän löytäminen ja sen saaminen hyvin virtaavaksi) JA sopivan imusarjan löytäminen (tai tekeminen): kaikki ne yksipisteruiskun/kaasarin imusarjat ovat kyllä varsin vaatimattomia, jos koneesta aikoo oikeasti ottaa tehoja (surkean muotoiset, ei suuttimenpaikkoja/kanava).

Oletko miettinyt 4G64 + 16V kansi tai 4G63-16V-stroker vaihtoehtoja? Osien saatavuus olisi ihan omaa luokkaansa, ja kansiongelma olisi jo valmiiksi ratkaistu. Ja kyllä varsinkin 6-bolt versiolla on varsin hyvä maine kestävänä alakertana, eli siinäkään mielessä ei pitäisi tulla takkiin 4G54 koneelle. Tilavuudessa häviää pari desiä, mutta toisaalta kannen hyvät ominaisuudet kompensoivat menetystä aika mukavasti. Imusarjaa joutuu työstämään näissäkin, mutta niitä on tehty, eikä se vaikuta pahalta hommalta (pelkkä kaasuläpän sijainnin vaihto). 4G6# koneet ovat myös aussien keskuudessa varsin suosittu vaihtoehto, kuten tässä:

http://forums.austarion.com/viewtopic.php?t=13774

Itse asiassa 16V koneisille on kokonainen alue varattuna:

http://forums.austarion.com/viewforum.php?f=13
 
Vs: 4G54 moottorin paineistaminen.

joo tietysti G63 tai G64 olisivat hyviä vaihtoehtoja tähänkin tapaukseen, mutta juuri vaihtelun takia olisi mukava tehdä G54 kone. ja varsinkin selvittää se, että paljonko siitä saa ulos ennenkuin se alkaa repeilemään noin niin ku vaa vakio mootorina. Kun noita G63 16v turboja ja 8v turboja g64 16v turboja ja 8v turboja on jo tullut rakenneltua ja tähän projektiin vaan sopisi niin hyvin tuommoinen malmikasa 54´ :p

ja kun tallissa on valmiina 2 kokonaista ja ehjää moottoria. Eiköhän tästä pian tuu projektipäiväkirjann poikanen. :p
 
Vs: 4G54 moottorin paineistaminen.

JOS niissä lohkoissa joku ero on, niin nesteiden kierrossa voi olla eroja: jotain ylimääräisiä reikiä tai vastaavaa. Ottaako ahdin öljynsä (2.6 Starionissa) kannesta vai lohkosta? Siinä voisi olla yksi ero. Paluu mennee kuitenkin öljypohjaan(?)
 
Takaisin
Ylös Bottom