4g63 lohkojen/alakertojen eroja

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
jostain luinkin näistä eroista mutta en nyt löytänyt tähän hätään juttua joten pistetään uusiksi...

eli eroja noissa 4g63 lohkoissa ja runkopukeissa.

mitenkäs tuo nyt tarkalle ottaen menee?

e3x sarjan galanteissa ainakin gti ja normi 8 tappinen eroaa siten että 8 tappisessa erilliset runko pukit
gti mallissa 2kpl yhtenäisiä ja yksi erillinen.

onkos nyt sitten vr4 galantin lohkossa vielä erilainen?
tuo minkä mä tuhosin oli samalla tavoin kuin gtin lohkossa eli 2kpl yhtenäisiä ja yksi erillinen.

EDIT: sori J, muokkasin otsikkoa kun menin jo itse vastailemaan otsikon ohi :)
 
Vs: 4g63 lohkojen/alakertojen eroja

-88-91 vuosimallien 6-bolt 4G6# koneista olen havainnoinut seuraavaa (jonka Arska jo tiesi kertoa etukäteen):

-kaikissa 2.0 lohkoissa ON öljyruiskut, myös glsi/sohc lohkoissa
-kaikissa 2.0 lohkoissa nitrattu kampiakseli, myös glsi/sohc lohkoissa
-kaikissa 2.0 lohkoissa on samat kiertokanget CAPSinkin mukaan
-öljypumput näyttävät ainakin päälle päin täsmälleen samoilta SOHC ja DOHC koneissa, 14mm rattaat kummassakin
-öljynsuodattimen jalka on sama SOHC ja DOHC koneissa, SOHC malleista on ainostaan tulpattu öljynjäähdyttimen lähdöt, jotka toki saa otettua käyttöön tulpat avaamalla.

SOHC-lohkoissa on yksittäiset (voisi ehkä sanoa vanhanmalliset, koska rakenne on näissä sama kuin takavetoisissa Galluissa) runkolaakeripukit. Toinen suurempi eroavaisuus (SOHC vs. DOHC) on koneen päätylevyssä, niissä on eroa SOHC ja DOHC mallien välillä. Päätylevyt näyttävät hyvin samanlaisilta, mutta niissä on pieniä eroja, joiden vuoksi DOHC kansi vaatii vähintään tuon DOHC:n päätylevyn lohkoon. Samaten vesipumput ovat erilaisia SOHC ja DOHC koneissa.

DOHC-lohkoissa (ainakin 4G63 DOHC ja 4G67 DOHC) on pareittain silloitetut runkolaakeripukit, jotka varmasti jäykistävät lohkon rakennetta, toisaalta kyllähän nuo yksittäisilläkin pukeilla varustetut lohkot näyttävät jotain kestävän. 4G64 6-bolt lohkoa ei tietääkseni edes ole olemassa parittaisilla laakeripukeilla.

En näe mitään syytä miksi VR-4 lohko olisi mitenkään ratkaisevasti erilainen kuin "normaali" DOHC GTI Gallun lohko: samat kanget, nitrattu akseli, samat laakeripukit, öljysuihkut. Männissä on luonnollisesti eroja eri mallien (SOHC, DOHC, DOHC turbo) välillä, jo pelkästään eri puristussuhteistakin johtuen.

Huom. tämä koskee siis -88->91 6-bolt alakertoja, vanhemmissa E1# ja takaveto Galluissa on erilaisia lohkoja, öljypumppuja, jäähdytinlähtöjä, akseleita ja kankia, samoin tietenkin uudemmissa 7-bolt koneissa.
 
Vs: 4g63 lohkojen/alakertojen eroja

Hihnoissa ja sitä myöten hihnapyörissä on sitten eroja DOHC ja SOHC mallien välillä, eli tarkkana hihnapyörien kanssa:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=29569.0


Myös öljypumpun hihnapyörien numerot ovat eri DOHC ja SOHC koneissa, samoin kuin kampiakselin alahihnapyörä.
 
Vs: 4g63 lohkojen/alakertojen eroja

Mites muuten takavetoisten 4g63 lohkoissa on koneen kannattimien paikat? Just tein etuvetoisen doch lohkoon uudet kannattimet (kone tulee siis takavetoon) mutta hiukan alkoi epäilyttämään kestääkö ne pakosarjan puolella olevat kierteelliset "tapit" lohkossa vai pitäiskö tehdä vielä lisätuki kannatinraudasta siihen vauhtipyörän puoleiseen päähän lohkoa jossa alunperin oli kannatinrauta kiinni?

Ameriikan foorumilla joku oli kyllä hieman vastaavalla tyylillä tehnyt tuohon etuvetoisen lohkoon kannattimet dodge darttiin.http://projectzerog.com/forum/viewtopic.php?t=1394

Lohko näytti vaan kovin ohuelta niiden tappien kohdilta kun sitä tutkin tarkemmin öljypohjaa tehdessä..
Kai se silti kestää. ???
 
Vs: 4g63 lohkojen/alakertojen eroja

Tehtaan manuaalissa on kuvia kahdenlaisista lohkoista, mutta monet havainnot kertovat, että (ainakin joissain) etuvetolohkoissa on sekä etuvetoisen, että takavetoisen korvakkeen paikat. Takavetoisen korvakkeen paikat ovat muistaakseni siinä lohkon keskivaiheilla, molemmin puolin.
 
Vs: 4g63 lohkojen/alakertojen eroja

Niitä lohkon keskivaiheilla olevia paikkoja hyödynsin,niissä kylläkin oli alkujaan pako-ja imusarjojen tukiraudat kiinni jos vain suinkin oikein muistan. Mutta se imusarjan puoli lohkossa vaikutti paljon tuhdimmalta tuon kiinnityksen osalta. Lohko on siis noilta kiinnityspaikoiltaan ihan samanlainen kuin noissa laittamani linkin kuvissa näkyvä lohko. Voi olla tosin että ihan turhaan pähkin tuota asiaa..
 
Vs: 4g63 lohkojen/alakertojen eroja

Ne voivat hyvinkin olla samat kiinnikepaikat, jotka on sitten otettu etuvetoisissa toiseen käyttöön. Kyllä niistä jo moottori roikkuu, en usko että tarvitset mitään lisäkiinnikkeitä.
 
Takaisin
Ylös Bottom