4G63DOCH jakopään/venttiilien kilkatus (oli TP hihna poikki)

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
:seina

kun dynamicin käynnistin sateisena lauantai päivänä niin alkoi kaamea kilkatus/naputus tai jotain.
äkkiä koneet seis :nykii

öljyt-ok...
hankaako jokin jonnekin-ei...
jakopään suojmuovi pois-MITÄ ihmettä

jakohihna kulunut sisäreunasta huomattavan paljon - http://autodb.fi/uploads/upload/jakohihna.jpg

otin sytytystulpat pois ja varovasti pyörittelin-
EI mitään poikkeavia ääniä

Sitten startilla varovasti-
kuuluu vaimea kilkakus

ELI EPÄILYS, että jako hypännyt!?! :-\

reilu puoltoista vuotta sitten dyny oli korjaamolla jakopää rempassa.
Ajettu 48tkm

silloin vaihdettiin kuitin mukaan
-hammashihna
-hammashihna
-kiristäjärulla
-kiristäjärulla
-ohjainrulla
-vesipumppu
-stefat
-muut tarvikkeet

korjaaja kertoi että kiristäjä oli OK silloin.Eitarvinnut vaihtaa.

JOS KERRAN HIHNA ON TUOLLAISESSA KUNNOSSA NIIN JOKIN MOKA KORJAAMOLLA KÄYNYT.
Jokin pultti jäänyt löysään tms.

TYÖLLÄ KUITENKIN OLTAVA JOKIN TAKUU.
saas nähdä mitä tässä korjaamossa...

Kuulemma menee suurella todennäköisyydellä venttiilit kieroon??
Olihan tuota sitten vielä kokeiltava käyntiin. Sama naputus..
 

calle

Galant 2.5 V6 -97, ex Galant 2,0 -91, EVO III
Liittynyt
17 Toukokuu 2006
Sijainti
Tammisaari
Vs: 4G63DOCH jakopään/venttiilien kilkatus

ahis sanoi
korjaaja kertoi että kiristäjä oli OK silloin.Eitarvinnut vaihtaa.

JOS KERRAN HIHNA ON TUOLLAISESSA KUNNOSSA NIIN JOKIN MOKA KORJAAMOLLA KÄYNYT.
Jokin pultti jäänyt löysään tms.

TYÖLLÄ KUITENKIN OLTAVA JOKIN TAKUU.

Oliskohan tossa jokin moka käynyt??? Vaikka korjaaja väittää et kiristin on kunnossa olisi kannattanut vaihtaa. Saattaapi olla et juuri toi kiristäjä on syönyt ton hihnan tollaiseen kuntoon. Pultti jos on löysä niin epäilen kyllä et olisi jo aikoja sitten antanut jotain ääntä.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: 4G63DOCH jakopään/venttiilien kilkatus

Tarkista öljypohjan pultit. Kampiakselin hihnapyörän kohdalla kuuluu olla lyhyt pultti, muuten voi ottaa hihnan sisäosaan kiinni ja tehdä tuollaista jälkeä.

Muuten on vaikea diagnosoida ääntä kuulematta.
 

progress

New Member
Liittynyt
14 Tammikuu 2008
Vs: 4G63DOCH jakopään/venttiilien kilkatus

mutta oli miten oli,älä missään nimessä käytä/aja autolla ennenkuin hihna on vaihdettu.tulee äkkiä kalliiksi.
omituista toimintaa korjaamolta jos kaikkia osia ei ole vaihdettu,aivan liian riskisäästö kun noinkin kriittinen kohde kuin jakopää kyseessä.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: 4G63DOCH jakopään/venttiilien kilkatus

Tän verran pitää kommentoida aikanaan näitten asioitten kans tapelleena:

Mikäli se hydr panos on ollut huono niin se on sitten ollut löysällä hihna jolloin pitäis kuulua sen koneen käynnistä. Kävikö hiljasesti ? Samalla tavalla koko kierrosalueella? Onko sulla tietoa koska se helvetin panos sitten on vaihdettu? Edeltävässä jakopäärempassa?

Katoitko että saako konetta pyörittelemällä nokkapyörien merkit kohdilleen?


Tuo on tuo dohcin jakopää kyllä semmonen paholaisen keksintö että tarttis mitsulla teettää tai itte tehdä, niin vois aina itteeään syyttää. No jos se on 48tkm ajettu niin kohtahan se ois menny uusiks kun 50tkm kai se järevä väli on näis....

Taitaa olla sen verran kauan aikaa rempasta että takuut on mitä on??? Kuluttajasuojalakia tutkimaan..
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: 4G63DOCH jakopään/venttiilien kilkatus

Eikö tästä DOHC-jakopäästä nimenomaan ollut aiempia kokemuksia eräällä jäsenellä, jakopää rempattu korjaamolla (ei merkki), mutta kiristäjän asennus mokattu jotenkin, hihna löysällä ja jako sekaisin..? Haulla löytynee juttu jostakin. Vika tosin ilmeni silloin melko nopeasti, ei noin pitkän ajan kuluttua.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: 4G63DOCH jakopään/venttiilien kilkatus

Jos autolla on ajettu 48tkm korjauksen jälkeen niin tuskin on korjaaja mitään ryssinyt. Ainoa ryssiminen on varmaan se että sitä kiristintä ei ole vaihdettu. Eikö se pitäis vaihtaa joka toisessa jakohihnanvaihdossa.
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: 4G63DOCH jakopään/venttiilien kilkatus

en tiedä pitäskö vaan joka toisessa mutta ite vaihtaisin aina kun remminkin
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: 4G63DOCH jakopään/venttiilien kilkatus

Minun mielestäni/tietääkseni se kiristinpatruuna ei ole mikään kertakäyttötuote vaan menettelee hyvinkin 2-3 vaihtoväliä,lähes
kaikki nuo jakopään leviämiset ovat varmasti erilaisia asennusvirheitä,se on olevinaan niin hemmetin vaikea se systeemi... ::)
Välttämättä juuri tässä tapauksessa ei ole asennusvirhettä,siihen ei näillä tiedoilla voi ottaa kantaa... Suurin ongelma juuri sen
kiristimen kanssa lienee ettei kiireiset asentajat malta painaa sitä kokoon tarpeeksi hitaasti ja siitä se voi ottaa itseensä... :( :)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: 4G63DOCH jakopään/venttiilien kilkatus

samitsu sanoi
Suurin ongelma juuri sen
kiristimen kanssa lienee ettei kiireiset asentajat malta painaa sitä kokoon tarpeeksi hitaasti ja siitä se voi ottaa itseensä... :( :)

Tai kuvittelevat että se patruuna on joku ihmevehje, että sen vapauttamalla remmi kestää kireällä ikuisuuden. Ja eivät tee sillä kiristinrullalla esikiristystä ollenkaan. :) Sen patruunan säätövara on kuitenkin aika rajallinen, ja jos se heti ekan 1000km jälkeen on ääriasennossaan, niin voi olettaa ongelmia tulevaisuudessa.
 

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
Vs: 4G63DOCH jakopään/venttiilien kilkatus

tasapainoakselin hihna oli mennyt poikki.
Voisiko se syödä nopeasti jakohihnaan nuin pahan jäljen.
Kuitenkin toimi normaalisti siihen kauniiseen päivään asti.
HUOMAAKO jos tasapainomötikkä ei ole mukana.sen ainakin huomaa jos ei ole kohdillaan.

Voishan olla, että tuona lauantai päivänä remmin kappale meni johkin väliin ja aiheutti sen äänen.

Jakomerkit oli kohdillaan.Luojankiitos
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: 4G63DOCH jakopään/venttiilien kilkatus

Sanoisin kyllä että voi syödä vaikka kuin nopeasti. Tuokinhan taitaa olla yksi "tyyppivika" noissa DOHC -koneissa. Kun jätetään se tp-remmi vaihtamatta, vaikka jakoremmi vaihdetaankin. Se katketessaan sitten vie jakoremmin mukanaan. (En puhu tästä kyseisestä tapauksesta nyt)

GLSi:ssä kun tehtiin ihan normi 100tkm jakoremppaa niin sieltä kopanpohjalta löytyi katkennut tp hihna. :) Se ei onneksi ollu halunnu mennä mihinkään väliin. En ollut tietoinen että se remmi oli poikki. ts. en huomannut. :)

Onneksi oli jako kohdallaan. :driver
 

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
Vs: 4G63DOCH jakopään/venttiilien kilkatus (oli TP hihna poikki)

nyt on ajeltu jo hetki rempan jälkeen.
Tuntuu käyvän nätimmin kun on tasapaino akseli mukana peleissä :eek:

korjaamo hyvitti 150eeroo loppusummasta vaikka oli jo ajeltu 48tkm ja 1 1/2 vuot.

Mielestäni aika hyvää palvelua siis

samalla taas kaikki hihnat, rullat ja vesipumppu uusiksi.
Ja jakopään suojamuovi.

EHKÄ päässyt jokin kikkare / pas kaa huonon suojamuovin välistä mikä sitten ehkä aiheutti TP hihnan katkeamisen.

hytraalikiristintä ei uusittu... Korjamolla vannoivat "käsi raamatulla", että tietävät milloin se pitää uusia ja MITEN VANHA KUULUU ASENTAA.
Hieman tuli nolo olo kun aloin neuvoa fiksuna miten remppa kuuluisi tehdä... ::)

:driver
 
Ylös Bottom