6-Bolt kannen erot ja vaikutus puristus suhteeseen?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Enpä oo aiemmin tätä ajatellut, mutta lueskelin tuossa taas internetistä niin kun mullahan on tuo 4G63T jossa on tuo 7.8 suhde, olen aina luullut että tämä on pelkästään mäntien vaikutusta, mutta nyt löysin uutta tietoa?

Eli vapari onkin myös erikokoiset palotilat vrt turbomallit? Vesikanavissa ei liene eroa, 47cc vs 43cc.. Osaakos joku pikaisesti kertoa miten paljon tuo 4cc näkyy puristuksessa?.. entä jos on paksumpi kannentiiviste? (MLS? lienee paksumpi ku komposiitti, en löytänyt äkkiseltään komposiitin paksuutta) Tokihan se ei varmaan haittaa vaikka puristus nousiskin tuosta 7.8:sta mutta miten lie keston kanssa?

Lyhyesti: Uskaltaako tehdä suoraa headswappia vaparin ja turbon välillä ilman että joku räjähtää.
 
Vs: 6-Bolt kannen erot ja vaikutus puristus suhteeseen?

Europe: DOHC - NO turbo options from Mitsubishi
4g61 1.6L with "16" Head casting featuring 43 cc combustion chamber 10:1 CR small ports No "18" head option ever installed by the factory, or turbo option either
4g67 1.8L with "18" Head casting featuring 43 cc combustion chamber 10.5:1 CR big ports
4g63 2.0L with "20" Head casting featuring 47 cc combustion chamber 10.5:1 CR big ports
4g64 2.4L with "18"("20"?) Head casting featuring 43 cc combustion chamber big ports

North America: DOHC
4g61 1.6L with "16" Head casting 43 cc combustion chamber small ports
4g61 1.6L T with "16" Head casting 43 cc combustion chamber 8.0:1 CR small ports
4g67 1.8L with "18" Head casting featuring 43 cc combustion chamber big ports
4g63 2.0L with "20" Head casting featuring 47 cc combustion chamber big ports
4g63 2.0L T with "20" Head casting featuring 47 cc combustion chamber big ports 1st Gen
4g63 2.0L T with "20" Head casting featuring 47 cc combustion chamber medium ports? 2nd Gen
4g64 2.4L with "18"("20"?) Head casting featuring 43 cc combustion chamber big ports

Australia + New Zealand: DOHC
4g61 1.6L with "16" Head casting featuring 43 cc combustions chamber small ports (some heads came with large intakes/small exhaust ports)
4g61 1.6L with "18" Head casting featuring 43 cc combustions chamber big ports (2 users report the #4 printed beside the 18 reference)
4g61 1.6L T with "16" Head casting featuring 43 cc combustion chamber 8.0:1 CR small ports
4g67 1.8L with "18" Head casting featuring 43 cc combustion chamber big ports
4g63 2.0L with "20" Head casting featuring 47 cc combustion chamber? small ports (<- Niko edit: "small ports" -sounds like BS to me)
4g63 2.0L T with "20" Head casting featuring 47 cc combustion chamber big ports 1st Gen
4g63 2.0L T with "20" Head casting featuring 47 cc combustion chamber medium ports? 2nd Gen
4g64 2.4L with 43 cc combustion chamber big ports

JDM Japan + Caribbean: DOHC
4g63 2.0L with "18" Head casting featuring 43 cc combustion chamber big ports
4g63 2.0L with "20" Head casting featuring 47 cc combustion chamber big ports
4g61 1.6L with "16" Head casting featuring 43 cc combustion chamber small ports
4g61 1.6L T with "16" Head casting featuring 43 cc combustion chamber small ports
4g61 1.6L T with "18" Head casting featuring 43 cc combustion chamber big ports

Yhtään 2.0T kantta (6-bolt) livenä näkemättä tai mittaamatta, kaikki lukemani sanoo, että kaikissa 6-bolt 16V DOHC 2.0 kansissa on samat palotilat (47cc). Ainoat 6-bolt kannet, joissa (tietääkseni) on tuo 43cc palotila, ovat 4G67 ja 4G61 kannet (joissa taas keskinäisenä erona kanavien koko). Ja lyhyesti: sellaisen 4G67 kannen voi ihan huoletta heittää 47cc palotilaisen tilalle (mistäs se turbo muuten ottaa öljynsä, lohkosta jostain?) puristuksien puolesta. Varsinkin 7.8 puristeiseen tärpättikoneeseen.

EDIT: äkkiä laskettuna 43cc palotilallisen 4g67 kannen vaihto, ilman muita muutoksia, toisi teikäläiselle 7.8 -> 8.2 puristukset. Naurettavan matalat vieläkin. Toki moottorinohjaus rajoittaa.
 
Vs: 6-Bolt kannen erot ja vaikutus puristus suhteeseen?

J. Puhakka sanoi
Enpä oo aiemmin tätä ajatellut, mutta lueskelin tuossa taas internetistä niin kun mullahan on tuo 4G63T jossa on tuo 7.8 suhde, olen aina luullut että tämä on pelkästään mäntien vaikutusta, mutta nyt löysin uutta tietoa?

Eli vapari onkin myös erikokoiset palotilat vrt turbomallit? Vesikanavissa ei liene eroa, 47cc vs 43cc.. Osaakos joku pikaisesti kertoa miten paljon tuo 4cc näkyy puristuksessa?.. entä jos on paksumpi kannentiiviste? (MLS? lienee paksumpi ku komposiitti, en löytänyt äkkiseltään komposiitin paksuutta) Tokihan se ei varmaan haittaa vaikka puristus nousiskin tuosta 7.8:sta mutta miten lie keston kanssa?

Lyhyesti: Uskaltaako tehdä suoraa headswappia vaparin ja turbon välillä ilman että joku räjähtää.

mä oon miksaillu kaikki sekaisin: 63 kone 61 kannella, 61 kone 63 kannella, 64 kone 61 kannella ja 64 kone 63 kannella.

turha sitä on murehtia vaikka puristus vähä nousisikin, tulee herkkyyttä moottoriin.
 
Takaisin
Ylös Bottom