-82 coltin sähkö vika....mikä mättää??!!

ralli art

honda accord tourer 2.4 executive 2003.
Liittynyt
8 Syyskuu 2004
Sijainti
jyväskylä
no niin,mistähän aloittais....eli kun ostin coltin siinä oli asennettuna nissanin 50a laturi joka pelasi ihan hyvin,mutta ajattelin että laitan siihen -81 tai -82 gallun laturin,kun se käy sinne suoraan.siis vaihdoin sen ja pääsin eroon hitsatuista ylätuesta ja tee se itse rakennetusta alatuesta :p

no tasan viikko meni loistavasti.....sitte tulin illalla pihaan ja yritin sammuttaa coltia mutta virta avaimesta ei tapahtunut mitään??!!auto vaan käy ja käy??!! ei oo totta!

no sammutin vaihteella ja yritin heti käynnistää mutta solenoidi vaan paukkuu..prkl..latauksen valo paloi tosi himmeästi kun muut merkki valot paloivat kirkkaasti virtojen ollessa päällä?kun ajoin sillä viimeisen kerran niin matkalla huomasin että kaikki valot vilkkuivat juuri että silmällä huomasi,ajattelin"no onpas outoo"

no tänään toinen akku paikoilleen ja käyntiin,mutta eipä sammu taaskaan avaimella.otin virtalukon pohjan liittimen auki ja auto vaan käy??!! no äkkiä soittamaan kaverille että mitääs nyt?ja hän neuvoi että ota heräte/merkkivalon liitin laturista irti ja kokeile että sammuuko?no sit sammui avaimesta....ei tajua ei
mutta missään vaiheessa ei pala latauksen merkkivalo :seina
johtoja on tarkastettu ja sulakkeet kokeiltu eri akuilla ja lataa 13.3v.latauksen merkkivalon sai ainoastaan syttymään kirkkaasti kun maadoitti toisen niistä laturiin tulevista liittimestä..ehkä se oli se mekkivalon liitin? :p

sellasta aattelin että onko takaveto gallun laturissa jännitteen säädin laturin sisällä?se nissanin laturi oli aivan samanlainen kun 280zx datsunissa eli onko tietoo onko siinä säädintä laturissa itsessään?
 
eiköhän se nissanin laturi ole "made by denso"
luulis näkevan siitä laturin jääh.aukoista onko sisällä diodisiltaa ja reguja...
varmaksi en sano...

mutta tuo että ei sammu avaimesta...
saatas olla päävirta rele ennemin ku laturin syy vai onko coltiaisessa semmosta?
 
no niin ku ei tiiä et onko siellä releitä?laturissa luki hitatsi?

joo outo homma tuo sammuminen ja se että latauksen valo ei syty millään?mutta laturin perästä ku otti sen liittimen irti niin jo sammui avaimesta mutta valo ei syty....prässiin koko romu :seina ei oo ensimmäinen sähkö vika.
 
taitaa olla melko "tee-se-itse-auto" koko auto, itsellä ei ikinä sähkö vikaa omassani ollut (siinä ei nyt NIIN paljon sähköjä edes ole että niissä vikaa voisi olla), ja se liitin minkä sieltä irti oot ottanut, niin sen ainoa funktio on se varoitusvalo tietääkseni.. ainakin itse tuli ajeltua kerran useampi tuhat kilsa ilman että se liitin oli paikallaan..

ja en ymmärrä miksi varoitusvalolla olisi jotain tekemistä auton käymisen kanssa.. btw, onko kolme ovinen? kuvia? ;D
 
vuorenvarmasti vika löytyy noista TSI latureista ja muista TSI sähkövirityksistä, useita tuollaisia Coltteja omistaneena voin sanoa että niissä toimivat sähköt aivan tolkuttoman hyvin.

Kokeile: ota laturin piuhat (kaikki) kokonaan irti ja testaile autoa. Jos sammuu normaalisti, niin tuskin vika silloin virtalukossa on? Muista sitten, että se toinen laturin piuha menee suoraan akun plussalle, eli sen kanssa ei kandee paljon heilua konehuoneessa....
 
J. Puhakka sanoi
taitaa olla melko "tee-se-itse-auto" koko auto, itsellä ei ikinä sähkö vikaa omassani ollut (siinä ei nyt NIIN paljon sähköjä edes ole että niissä vikaa voisi olla), ja se liitin minkä sieltä irti oot ottanut, niin sen ainoa funktio on se varoitusvalo tietääkseni.. ainakin itse tuli ajeltua kerran useampi tuhat kilsa ilman että se liitin oli paikallaan..

ja en ymmärrä miksi varoitusvalolla olisi jotain tekemistä auton käymisen kanssa.. btw, onko kolme ovinen? kuvia? ;D
joo siellä on käynyt todellakin tsi mies,on viritelty releitä diodeja..vaikka mitä.sähkö johtoakin löytyy kojelaudan alta ainakin 100m siis jälkiasennettuna :p

mutta kysymys kuuluu:eek:nko kellään havaintoo kuuluuko coltissa olla jännitteen säädin laturissa vai erikseen? koska kojelaudan alta löytyneet viritykset viittaavat johonkin tsi säätimeen??!!ja ennen autossa oli nissanin 50a laturi joka on täsmälleen samanlainen kun280zx datsunissa vm-80,luulisin että siinä ei ole säädintä laturissa??

joo voin laittaa kuvia,sähköpostiinko?se on 1400glx neliovinen...kohtuu siisti..perheauto ;D no vähän on pattisalvaa oikeassa takaovessa ;D
 
tietääkseni jännitteen säädin on laturin sisässä, ja sen vaihtamiseksi pitää jo vähän kolvailla, ei oo ikinä tarvinnut leikkiä niiden kaa niin en sen tarkemmin tied, mut laturin purkaneena niin siellä oli sen näkösiä komponentteja ;D
 
no tuo oli hyvä tietää,koska nissanin laturissa ei ilmeisesti ole säädintä itsessään vaan se on kyhätty colttiin tsi tyyliin releillä ja diodeilla...just oon alkamassa purkamaan kojelautaa ja riisumaan kaikki tsi viritykset pois.jos tulee jotain mieleen kirjoittakaa ihmeessä tähän jatkoksi.

tulen vielä päivän mittaan kirjoittamaan jos tulee uusia löydöksiä.. ;)
 
Niko Päivinen sanoi
vuorenvarmasti vika löytyy noista TSI latureista ja muista TSI sähkövirityksistä, useita tuollaisia Coltteja omistaneena voin sanoa että niissä toimivat sähköt aivan tolkuttoman hyvin.

Kokeile: ota laturin piuhat (kaikki) kokonaan irti ja testaile autoa. Jos sammuu normaalisti, niin tuskin vika silloin virtalukossa on? Muista sitten, että se toinen laturin piuha menee suoraan akun plussalle, eli sen kanssa ei kandee paljon heilua konehuoneessa....
joo siinä on muovi liitin jossa on ilmeisesti laturin heräte ja merkkivalon johto,ja sit se yksi paksu johto menee vissiin akulle?mutta sen muoviliittimen ku ottaa irti niin auto sammuu mutta lauksen valo ei pala kuin korkeintaa ihan himmeästi kun muut valot ovat kirkkaat....
 
no niin koltti purettiin sisältä ja kone huoneesta oikein rankalla kädellä ja poistettiin kaikki ylimääräinen johto hässäkkä.nyt ovat sähköt kunnossa,mutta laturi on rikki :p

eli oisko kellään myydä laturia?ainakin takaveto gallusta käy suoraan ja tietysti lancer F myös käy.12v/40A käy isompikin amppeeri määrä.
 
no niin homma otettu hanskaan!eli autosta siivottu ylimääräiset johdot,releet ja diodit pois ja tarkastettu että sähköt pelaa sekä jännitteen säädin uusittu laturiin.
ja koltti toimii ku unelma ;D

kiitos kaikille mielenkiinnosta ongelmaa kohtaan! ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom