-89, 1.8 Galant GLX ei käynnisty tankin tyhjenemisen jälkeen

J

Jone

Guest
#1
Auto sammui kesken ajon ja tuumasin, että polttoainehan siitä loppui ja kipitin hakemaan lisää menovettä. Tankkasin auton ja starttailin aikani, tuloksetta. Irroittelin ilmansuodattimen kannen ja annoin hyvän snapsin bensaa suoraan kaasarille jolloin startatessa kävi käynnissä, mutta sammui lähes heti, ilmeisesti bensan loppuesa kaasarista.

Etsin moottoritilasta polttoainesuodattimen ja polttoainetta näyttäisi tulevan ainakin suodattimelle asti. Irroitin siitä lähtevän letkun ja puhaltelin siihen toivoessani jossain olevan roskan irtoavan, tuloksetta. Neljättä tuntia tienposkessa rassaaminen alkoi sitten riittämään ja Amerikan iso turbodieseli tuli hinaamaan Missu-parkani paremmalle paikalle lepäilemään...

Huomenna tutkin kaasutinta tarkemmin ja mahdollisesti irroitan sen puhdistusta varten. Tämä hieman jännittää kun aiemmin on tullut tutkiskeltua ja puhdisteltua vain mopojen kaasuttimia. Lähinnä se jännittää, että löytävätkö johdot ja letkut takaisin oikeille paikoilleen tai onko mahdollista, että parin ruuvin irroituksen jälkeen koko kaasutin räjähtää tuhanteen osaan jotka sitten muodostavat palapelin jota en kykene ratkaisemaan.

Voiko tankin tyhjeneminen rikkoa jotain vai onko kolmenkymmenen vuoden roskat vain lähteneet liikkumaan tankin pohjalta..? Osaisiko joku kertoa mistä kannattaisi lähteä tutkimaan tai puhdistamaan?
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Lappi
#2
Vs: -89, 1.8 Galant GLX ei käynnisty tankin tyhjenemisen jälkeen

Käytitkö konetta itse bensaa syöttämällä kauankin?

Tässähän on kai nokka-akseli lutkuttamassa kannessa olevaa mekaanista imupumppua, mikä kuivaksi päästyään nostaa ainetta vähän nihkeästi alkuun ja vaatiikin hetken aikaa koneen käyttöä bensaa käsin kaasariin ruikkimalla.

Jos sitä tuli harrasteltua vain joitakin hörähdyksiä, koita pitää konetta käynnissä käsin ryypyttämällä, ehkä se siitä alkaa taas käymään itselläänkin.
 
J

Jone

Guest
#3
Vs: -89, 1.8 Galant GLX ei käynnisty tankin tyhjenemisen jälkeen

Noin puolikkaan desilitran kerrallaan annoin kaasarille polttoainetta jonka jälkeen menin starttaamaan, eli en ryypyttänyt jatkuvasti pitäen moottoria käynnissä.

Täytyypä kokeilla huomenna asennuskaverin kanssa tuota käynnissä pitämistä kaasaria suoraan ruokkimalla. Kiitos vinkistä!
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Tykkäykset
2
Sijainti
Lappeenranta
#4
Vs: -89, 1.8 Galant GLX ei käynnisty tankin tyhjenemisen jälkeen

Dynamicissa on toki ruiskutusjärjestelmä eikä mitään antiikkista kaasaria, mutta siitä kun loppui kerran bensa niin aika nihkeää oli saada takaisin käyntiin. 15 litraa bensaa tankkiin, parikymmentä uudelleenstarttausta, muutama kilometri kaverin hinaamana asemalle, sitten tankki aivan täyteen ja muutama starttausyritys niin sitten viimein jäi käyntiin ja alkoi ilmat poistua järjestelmästä.

Kokeilisin tankin täyttöä piripintaan (lisääntynyt hydrostaattinen paine auttaa liikuttamaan bensaa tankista koneelle) ja tuota kaasarin ruokkimista käsin.
 
J

Jone

Guest
#5
Vs: -89, 1.8 Galant GLX ei käynnisty tankin tyhjenemisen jälkeen

Mitsu lähti käyntiin! Vika oli ilmeisesti vain kaasarin neulassa tai kohossa joka oli juminut. Pari pientä napautusta lenkkiavaimella kaasarin kylkeen auttoi ja auto käynnistyy. :peukku
 
Ylös Bottom