Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihnan kiristin (KIIRE!)
Vaikea kirjoittaa kuulopuhetta, joten:
"Täytyypä nyt ihan remontin tekijän itse ottaa osaa keskusteluun, niin auton omistajan ei tarvitse toimia välikätenä.
Elikkäs, totta on, että teimme siinä virheen, että luulimme kiristäjän olevan jumissa, koska emme tienneet sen olevan niin helvetin jäykkä. Laitoimme kiristimen siis paikalleen työntötanko jo valmiiksi ulos työntyneenä, joten kiristin ei siinä tapauksessa toimi enää kiristimenä, vaan tukipisteenä. Tämän jälkeen suoritimme hihnan kiristyksen käytännössä samalla tavalla, kuin ”tavallisessa” jakopäässä, eli hihna kiristettiin tuolla epäkeskopyörällä samalla kun tuo kalikka, jota tuo automaattikiristin painaa, nojasi kiristimeen. Tällöinhän jakopää vastaa täysin tuota ”tavallista” jakopäätä, vai mitä?
Meistä onkin siis kummallista, että tuo ”tavallinen” kiristys olisi aiheuttanut tuon täystuhon moottorissa. Voidaanhan ajatella, että tuo kiristin ei jousta ulos työntyneenäkään, joten siis tuon epäkeskorullan on täytynyt liikahtaa, jotta hihna olisi päässyt löystymään. Se taas pistää miettimään, että kuinkas sen epäkeskon toimintaan vaikuttaa se, että onko se kiristetty käsin vai painaako tuo automaattikiristin tuota pyörää hihnaa vasten? Joka tapauksessa epäkesko on kiristetty varmasti riittävän tiukkaan ja ajoitukset tarkistettiin ohjeiden mukaan hihnan kiristyksen jälkeen. Eli moottoria pyöriteltiin ensin käsin pari kierrosta ja tarkistettiin ajoitusmerkkien sijainti. Tämän jälkeen vielä käytimme moottoria hetken ja tarkistimme tämän jälkeen merkit ja hihnan kireyden uudestaan ja kaikki oli kunnossa. Eli onko tässä toiminnassa ollut jotain virheellistä tuota automaattikiristintä lukuun ottamatta?
Todennäköisempänä pidämme tuota tasapainoakselin hihnan katkeamista. Tuo hihna oli muistaakseni neljässä osassa irrotettaessa. Sehän on selvää, että jos tuon hihnan palanen on päässyt jakohihnan väliin, riittää tuo voima varmasti löysäämään jakohihnan kiristimen, oli automaattikiristintä käytetty, tai ei. En tiedä, kuinka herkästi tuon tasapainoakselin kuuluu pyöriä, mutta nyt ilman hihnaa pyöriteltäessä se pyörii aivan kuin se olisi voideltu tervalla. Ja tuohon hihnaanhan me emme koskeneet remontin aikana, koska akselin ajoitusmerkki oli kohdallaan.
Toki se kuulostaa epätodennäköiseltä, että hihna olisi katkennut sattumoisin heti tuon meidän remontin jälkeen ilman, että me olisimme vaikuttaneet asiaan. Tuntuu kuitenkin kummalliselta, että kiristinpyörä, jollaista käytetään lähes kaikissa hihnajakopäissä, olisi pettänyt vain sen takia, että se olisi kiristetty suunnilleen oikeaan tiukkuuteen väärällä menetelmällä. Ja korostan edelleen, että tuohon tasapainoakselin hihnaan emme koskeneet.
Tässäpä tämä asia näin meidän kannaltamme. Tarkoitus ei ole ärsyttää tai loukata ketään, mutta liian hätäisiä johtopäätöksiä ei kannata tehdä, vaikka työtä onkin ollut tekemässä vain insinöörit…
t: Lähes inssit"