'89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

Repl1c4

Volvo 850 T5 Sportswagon
Liittynyt
27 Tammikuu 2008
Sijainti
Lievestuore (JKL:n nurkilla)
Morjensta.

Galantista sitten pääsi hihna jostain syystä löysälle ja pääsi hyppimään hampaita yli. Ilmeisesti automaattinen kiristin on paskana, joten olis tarvis saada uusi tilalle (tai lainaan), että pääsisi testamaan onko tullut vaurioita venttiilikoneistoon ilman, että kantta tarviis irroittaa. Ilmoitelkaa pikaviestitse, maililla tai numeroon 046 8865 313

Over and out.

EDIT
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihnan kiristin (KIIRE!)

Luultavasti on helpointa jos:
kipin kopin lähimpään motonettiin, varaosaliikkeeseen tai timanttitiskille:

2,0GTi-16V 88--93 KIRISTIN. . . . . . . . . . . . . . . . . 25-5770 16.90
 

Repl1c4

Volvo 850 T5 Sportswagon
Liittynyt
27 Tammikuu 2008
Sijainti
Lievestuore (JKL:n nurkilla)
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihnan kiristin (KIIRE!)

J. Puhakka sanoi
Luultavasti on helpointa jos:
kipin kopin lähimpään motonettiin, varaosaliikkeeseen tai timanttitiskille:

2,0GTi-16V 88--93 KIRISTIN. . . . . . . . . . . . . . . . . 25-5770 16.90

Kiitoksia. Tiedätkö, että meinaako tuo sitä kiristinpyörää vai itse kiristin"yksikköä"?
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihnan kiristin (KIIRE!)

Niin tuo meinaa semmosta rullaa, sitä itse HYDR kiristintä ei saa ku mitsulta uutena, hinta 140e.....8v -koneessa ei moista oo ollenkaa, ihan paska systeemi muutenki.

Mulla muistaakseni on yks ylimääränen yksikkö mut ei sekää varmaa hirveen hyväs hapessa oo...........kyllä tuo mun auto sillä vielä kävi. Kun tekee sen kiristyksen niin pitää kattoo että välys on oikeissa rajoissa. Kai sulla on kunnon ohjeet?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihnan kiristin (KIIRE!)

Onko se kiristin oikeasti rikki vai väärin asennettu kun jakopää kerran on ollut juuri palasina? On meinaan aika helppoa mokata 4G63 DOHC jakopää vaikka olisi jakohihnoja vaihtanut ennekin. Kiristin pitää painaa kasaan, lukita tapilla, sitten säätää kiristinrulla oikein, pyörittää konetta pari kierrosta, tarkistaa säädön oikeellisuus ja lopuksi vapauttaa kiristin vetämällä lukkotappi pois.
 

Repl1c4

Volvo 850 T5 Sportswagon
Liittynyt
27 Tammikuu 2008
Sijainti
Lievestuore (JKL:n nurkilla)
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihnan kiristin (KIIRE!)

Siinä oli semmonen homma, että se kiristin oli valmiiksi jumissa kun se laitettiin siihen kiinni. Kaverit jotka laittoi kysyi kuitenkin, että haetko ens viikolla uudet osat vai laitetaanko näillä kiinni. Kun autolla oli kiire niin päätin, että laitetaan vanhoilla kiinni. Sikäli, että kaikki jakopään osat jos vaihtaa niin siihen menee se 100€, eikä rahaa ole kovin hirveesti ylimääräistä. Asennuksen ohjeet oli kylläkin selvillä ja kaksi kaveria jotka homman tekivät ovat rempanneet autoja paljon ja valmistuvat vuoden sisään autoinsinööreiksi. (Onko se sitten hyvä vai huono. ;D)

Itseäänhän tässä saa syyttää. Olisi vaan pitänyt hakea uutta tavaraa kaupasta. "Halpakallis korjaus". :seina Toivottavasti ei ole venttiileitä mennyt, ainakaan kovinkaan paljoa.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihnan kiristin (KIIRE!)

Repl1c4 sanoi
Asennuksen ohjeet oli kylläkin selvillä ja kaksi kaveria jotka homman tekivät ovat rempanneet autoja paljon ja valmistuvat vuoden sisään autoinsinööreiksi. (Onko se sitten hyvä vai huono. ;D)

Mä sanoisin kyl et se on huono, helkkarin amk-inssit :p nojoo....

Ei oo köyhän hommaa tuon dohcin pito, se jakopää pitää tehdä uusiks 50t välein ja joka toinen kerta ois hyvä vaihtaa tuo patruuna, ja voi tosiaan olla et teit aika ison mokan tossa et kone laitettiin käymään sillä jumiutuneella kiristimellä. Huonolla tuurilla saat hakee uutta konetta.....
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihnan kiristin (KIIRE!)

Ebaystä saa halvemmalla noita kiristimiä.
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihnan kiristin (KIIRE!)

Ihan uteliaisuuden vuoksi niin millä tavalla se kiristin olisi ollut jumissa tai miten se seikka oli todettu...?
 

Repl1c4

Volvo 850 T5 Sportswagon
Liittynyt
27 Tammikuu 2008
Sijainti
Lievestuore (JKL:n nurkilla)
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihnan kiristin

Kone avattu ja tulos tässä. :'(

Ilmeisesti kiristin ei ole rikki, eikä jumissa, se on vaan saatanan jäykkä? Jakopään kilahtamiseen ei vieläkään löydetty varmaa syytä, mutta ilmeisesti alkoi siitä, että tasapainoakselin hihna oli katkennut ja palasia lennellyt ei-niin-kivoihin-paikkoihin. Jakohihna oli kuitenkin ehjä.

Kansi irti. Onneksi männät oli ehjiä, mutta 8:sta imuventtiilistä vain 8 oli solmussa. :'( Rupesin laskeskelemaan korjausarvioita niin taisi olla sen galantin viimeinen reissu. :'( Myös imupuolelta oli 7 keinua irronnut ja kaksi niistä paskana. Joku varmaan osaa sanoa mitä maksaa imuvenat ja nuo keinut ja mistä kannattaisi niitä kysellä?

Harmittaa aika paljon. :'(
 

Repl1c4

Volvo 850 T5 Sportswagon
Liittynyt
27 Tammikuu 2008
Sijainti
Lievestuore (JKL:n nurkilla)
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihnan kiristin (KIIRE!)

tiitus sanoi
Eikö sitä tp-akselin remmiä oltu sit vaihdettu? Jos ei nii se on sit
aiheuttanu koko homman. :-\
Stefa(t) ja kaikki remmit ja kiristimet pitää aina vaihtaa kun jakopää laitetaan...
Sen oon oppinu. :)

Ei vaihdettu kun tarkoitus oli tehdä täydellinen jakoremppa myöhemmin. Jakopää avattiin sen takia, että saatiin tasapainoakseli ja nokkien ajoitus kohdalleen. Nyt kävi näin. :-[

Tietääkö kukaan noista hinnoista? Jostain kuulin, että motonetin venat ei oo hyviä, mutta missä se näkyy jos kuitenkin ko. osat on suunniteltu kestämään auton iän niin eikai motonet-tarvike-osa voi olla niin paljon huonompi, että niitä pitäis 10000km välein vaihtaa? Muistaakseni sieltä ei kylläkään ko. moottoriin edes saa venttiileitä.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihnan kiristin (KIIRE!)

Ei saa motonettiin niitä osia. Veikkaanpa että fiksut inssikaveris oli vaan kusseet sen asennuksen, useinhan se lähtee siitä tp remmin katkeemisesta, mutta miks se katkeis huvikseen just "rempan " jälkeeen. Olisko se remmi sit kärsiny irrotuksessa tai rulla laitettu huonosti... Tuo jakopää osaa olla tappava...kannattaa pysyy erossa jossei tiedä 100% mitä tekee.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihnan kiristin

Repl1c4 sanoi
Ilmeisesti kiristin ei ole rikki, eikä jumissa, se on vaan saatanan jäykkä? Jakopään kilahtamiseen ei vieläkään löydetty varmaa syytä, mutta ilmeisesti

Kiristin on jäykkä, ei sitä käsivoimin kasaan paineta. Se pitää puristaa kasaan ruuvipenkissä HITAASTI, ei väkisin runnoen. Hitaasti puristamalla se menee ihan kohtuuvoimalla kasaan ja sitten kestävä tappi reiästä läpi joka irroitetaan vasta asennuksen viimeisessä vaiheessa. Jos kiristintä ei ole puristettu oikein kasaan lopputulos on se että kiristin on valmiiksi ulommaisessa asennossa eikä se pysty enää kiristämään hihnaa.
 

Repl1c4

Volvo 850 T5 Sportswagon
Liittynyt
27 Tammikuu 2008
Sijainti
Lievestuore (JKL:n nurkilla)
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihnan kiristin (KIIRE!)

Vaikea kirjoittaa kuulopuhetta, joten:


"Täytyypä nyt ihan remontin tekijän itse ottaa osaa keskusteluun, niin auton omistajan ei tarvitse toimia välikätenä.

Elikkäs, totta on, että teimme siinä virheen, että luulimme kiristäjän olevan jumissa, koska emme tienneet sen olevan niin helvetin jäykkä. Laitoimme kiristimen siis paikalleen työntötanko jo valmiiksi ulos työntyneenä, joten kiristin ei siinä tapauksessa toimi enää kiristimenä, vaan tukipisteenä. Tämän jälkeen suoritimme hihnan kiristyksen käytännössä samalla tavalla, kuin ”tavallisessa” jakopäässä, eli hihna kiristettiin tuolla epäkeskopyörällä samalla kun tuo kalikka, jota tuo automaattikiristin painaa, nojasi kiristimeen. Tällöinhän jakopää vastaa täysin tuota ”tavallista” jakopäätä, vai mitä?

Meistä onkin siis kummallista, että tuo ”tavallinen” kiristys olisi aiheuttanut tuon täystuhon moottorissa. Voidaanhan ajatella, että tuo kiristin ei jousta ulos työntyneenäkään, joten siis tuon epäkeskorullan on täytynyt liikahtaa, jotta hihna olisi päässyt löystymään. Se taas pistää miettimään, että kuinkas sen epäkeskon toimintaan vaikuttaa se, että onko se kiristetty käsin vai painaako tuo automaattikiristin tuota pyörää hihnaa vasten? Joka tapauksessa epäkesko on kiristetty varmasti riittävän tiukkaan ja ajoitukset tarkistettiin ohjeiden mukaan hihnan kiristyksen jälkeen. Eli moottoria pyöriteltiin ensin käsin pari kierrosta ja tarkistettiin ajoitusmerkkien sijainti. Tämän jälkeen vielä käytimme moottoria hetken ja tarkistimme tämän jälkeen merkit ja hihnan kireyden uudestaan ja kaikki oli kunnossa. Eli onko tässä toiminnassa ollut jotain virheellistä tuota automaattikiristintä lukuun ottamatta?

Todennäköisempänä pidämme tuota tasapainoakselin hihnan katkeamista. Tuo hihna oli muistaakseni neljässä osassa irrotettaessa. Sehän on selvää, että jos tuon hihnan palanen on päässyt jakohihnan väliin, riittää tuo voima varmasti löysäämään jakohihnan kiristimen, oli automaattikiristintä käytetty, tai ei. En tiedä, kuinka herkästi tuon tasapainoakselin kuuluu pyöriä, mutta nyt ilman hihnaa pyöriteltäessä se pyörii aivan kuin se olisi voideltu tervalla. Ja tuohon hihnaanhan me emme koskeneet remontin aikana, koska akselin ajoitusmerkki oli kohdallaan.

Toki se kuulostaa epätodennäköiseltä, että hihna olisi katkennut sattumoisin heti tuon meidän remontin jälkeen ilman, että me olisimme vaikuttaneet asiaan. Tuntuu kuitenkin kummalliselta, että kiristinpyörä, jollaista käytetään lähes kaikissa hihnajakopäissä, olisi pettänyt vain sen takia, että se olisi kiristetty suunnilleen oikeaan tiukkuuteen väärällä menetelmällä. Ja korostan edelleen, että tuohon tasapainoakselin hihnaan emme koskeneet.

Tässäpä tämä asia näin meidän kannaltamme. Tarkoitus ei ole ärsyttää tai loukata ketään, mutta liian hätäisiä johtopäätöksiä ei kannata tehdä, vaikka työtä onkin ollut tekemässä vain insinöörit…;)

t: Lähes inssit"
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihnan kiristin (KIIRE!)

Repl1c4 sanoi
kiristimen, oli automaattikiristintä käytetty, tai ei. En tiedä, kuinka herkästi tuon tasapainoakselin kuuluu pyöriä, mutta nyt ilman hihnaa pyöriteltäessä se pyörii aivan kuin se olisi voideltu tervalla. Ja tuohon hihnaanhan me emme koskeneet remontin aikana, koska akselin

Kyllä sen ihan kevyesti pitäisi pyöriä käsin. Tasapainoakselin laakeri leikannut kiinni? Mahdollisesti öljypohja rutussa tai muita voiteluongelmia? Ei tarvita suurta ruttua niin imusihti on kiinni öljypohjassa mikä luultavasti vaikuttaa voiteluunkin.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihnan kiristin (KIIRE!)

Senverran voin osallistua keskusteluun, ja sanoa että, kyllä: Teitte suuren virheen kun ette sitä automaattikiristintä painaneet kasaan, vaan kiristitette remmin mekaanisesti. Teitte mitsusta siis tavallisen louskun. :D Se on oikeasti nerokas keksintö se hydraulikiristin, jos sitä vaan ihmiset tajuaa/osaa käyttää. Se kuitenkin oikein asennettuna pitää hihnan pitkän aikaa sopivan kireällä. :)

Mutta en kyllä usko että tuolla aikavälillä siitä on tullut mitään ongelmia, se esikiristys luultavasti on riittänyt pitämään sen jakoremmin sopivassa kireydessä, ongelmat tulevat sitten tuhansien kilometrien jälkeen vasta. Tosin se epäkesko kiristinrullakin pitää kiristää silleen että se hydraulipatruuna on pakotettu toiseen äärilaitaan. :)

Juurihan tässä oli case täälläkin foorumilla että tp akselin remmi oli kestänyt vaihdon jälkeen sen 40tkm ja lauennut, ei silti ollut vienyt jakoremmiä mukanaan. :) Kyllä sen katkeilu on ihan mahdollista, syystä tai toisesta.

--

Tästä pääsemme taas siihen aiheeseen että: Kun teette jakoremontteja mitsuissa, vaihtakaa se TP-akselin hihna samalla. Tässäkään tapauksessa siihen ei ollu koskettu, ja silti kuinkas kävikään. Myöskin nuo jakoremmin vaihdot kannattaa osata tehä, tai viedä auto sellaiselle masentajalle, joka sen varmasti osaa tehdä. Eli pekan paja, kylän perällä ei välttämättä osaa. (yleisesti juurikin jää se kiristin painamatta kasaan, esikiristys tekemättä, tai ainakin tp akseli jää 180 astetta pieleen)
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihnan kiristin (KIIRE!)

Slider sanoi
Tästä pääsemme taas siihen aiheeseen että: Kun teette jakoremontteja mitsuissa, vaihtakaa se TP-akselin hihna samalla. Tässäkään tapauksessa siihen ei ollu koskettu, ja silti kuinkas kävikään. Myöskin nuo jakoremmin vaihdot kannattaa osata tehä, tai viedä auto sellaiselle masentajalle, joka sen varmasti osaa tehdä. Eli pekan paja, kylän perällä ei välttämättä osaa. (yleisesti juurikin jää se kiristin painamatta kasaan, esikiristys tekemättä, tai ainakin tp akseli jää 180 astetta pieleen)

Ja ilmeisesti tuota tuon mallin kiristintä ei ole 8v mallissa? vai?, tasapainoakseli ainakin tuppaa jäämään helposti väärään asentoon myös kasitappisissa, tän vois kohta myös siirtää tuonne tekniikka osastolle.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihnan kiristin (KIIRE!)

Kasitappisessa on hieman yleisempi systeemi, eli jousi ohjaa sitä kiristinrullaa. TP-akselit on luonnollisesti ihan samat.

Jep, Tekniikka -> Yleinen päätyi tämä. :)
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

Tänään tein jakopää remppaa evoon ja laitoin merkille että kun sitä kiristinrullan pulttia alkaa kiristämään,niin ite rulla pakkaa lähteä siinä ruuvin mukana pyörimään ja hihna löystyy.
Laitetaankos se jakohihna samaten tiukalle kuin muissakin autoissa,ennen automaatti kiristimen vapautusta?
Eli onko sen automaattikiristimen tarkoitus vaan pitää hihna sitten tiukalla,jos/kun se mahdollisesti hieman venyy?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

Ainakin GTI Galantissa näin:

Tasapainoakselin hihna kiristetään rullan epäkeskolla. Säätö testataan painamalla hihnaa alavasemmalle kampiakselin ja tasapainoakselin hihnapyörien puolivälistä etusormella. Hihnan pitää joustaa 5-7 mm.

Jakohihnan asennus aloitetaan painamalla kiristin hitaasti kasaan ja lukitsemalla se 1.4 mm paksulla sokalla reikien läpi. Perusasento kiristinrullalle on sellainen että kaksi pikkureikää keskiössä ovat pystysuorassa. Mutta tämä riippuu tietysti siitä onko kannesta tai lohkosta höylätty jotain pois.

Merkit kohdalleen ja hihna paikalleen. Huomaa että oikeanpuoleinen tasapainoakseli/öljypumpun pyörä voi olla merkissään mutta silti 360 astetta väärässä asennossa. Asento tarkistetaan irrottamalla lohkon takaa tulppa josta työnnetään esimerkiksi ruuvimeisseli sisään. Asento on oikea silloin kun ruuvimeisseli ei törmää mihinkään. Huomaa että DOHC moottorissa nokka-akselien merkit ovat oikein kun keskiössä oleva pikkureikä on ylöspäin molemmissa nokissa. Merkkien pitää olla kohdakkain nokkapyörien VÄLISSÄ ja samalla tasolla kannen yläpinnan kanssa. Ulkoreunalla olevia merkkejä EI KÄYTETÄ. Muut merkit ovat aika itsestäänselviä.

Kiristinrullaa käännetään niin että se tiukentaa hihnaa ja kiristetään keskiön mutteri paikalleen. Pyöritetään kampiakselia kaksi kierrosta myötäpäivään niin että merkit ovat uudelleen kohdallaan. Manuaali sanoo että tässä vaiheessa odotetaan 15 minuuttia, mutta en tiedä kuinka tarpeellista se on. Sitten tarkistetaan että kiristimen lukitseva sokka liikkuu vapaasti. Mikäli näin ei ole avataan kiristinrullan keskimutteri ja säädetään sitä uudelleen. Toistetaan tämän kappaleen toimenpiteet kunnes säätö on sellainen että sokka liikkuu vapaasti.

Jos sokka liikkuu vapaasti vedetään sokka pois ja tarkistetaan että etäisyys kiristimen yläpinnan ja sen painaman vivun välillä on 3.8 - 4.5 mm. Toisin sanoen kiristimen tappi on tuon verran ulkona kiristimen yläpinnasta.

Onneksi olkoon, olet onnistuneesti asentanut GTI Galantin jakohihnan, helppoa eikö totta ;D

En takaa kuinka paikkaansapitäviä ohjearvot ja toimintatavat ovat evossa...
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

Kutakuinkin noin tein,paitsi että en hokannut laittaa merkille liikkuiko sokka vapaasti kun nyppäsin sen pois.
Muutenkin homma jäi vielä vaiheeseen,niin pitää vielä kokeilla se tasapaino akselin asento ruuvimeisselillä ja kokeilla mitata paljonko kiristimen tappi on pitkällä,jos sinne nyt mitään mittaa saa sovitettua väliin.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

edit:
kiristäjän kompressoinnin voi myös tehdä m8 kierretangolla.

http://www.vfaq.com/mods/timingbelt-1G.html
http://www.plymouthlaser.com/ttool.htm
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

sokkana kelpaa ihan pieni kuusiokoloavain.
 

mikki87

Pajero liikuttaa..
Liittynyt
26 Elokuu 2004
Sijainti
Kurikka
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

tiitus sanoi
Minen oikeen ymmärrä mitä tolla 8mm pultilla tehdään tos ???

Edit: Nythän mä hokasin et sillä säädetään se kireys oikeeks et se sokka
on löysällä... juu... eiköst?
Ton 8mm "pultin" pitää olla pyöreepäinen ja kiristin ei saa olla kovin piukassa, kun
se hihna on välis kun tota säätöö tekee... Korjatkaa jos oon vääräs.
Mitenköhän pitkä ton 8mm pultin pitää olla? Aattelin tehä sellasen ja sit sen sokan. :)

Tepi toi linkki oli pop. :peukku

Se on sellane arviolta 20cm pitkä ja se pää on pyöristetty, kierrettä tais olla sen 10cm matkalla siinä ainakin.. voin ottaa tarkempia mittoja kun seuraavan kerran haen ne mitsun erikoistyökalut lainaksi.. :peukku

Tarkoitus olis myös itselle tehdä tollaset mitsun erikoistyökalut, ne kun sopii myös muihin malleihin eikä vaan 4G63 DOHC koneesee..
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

Mä tein sen kiristinrullan kääntö työkalun sellaisesta m12 pultista johon hitsasin kaksi 4.5mm tappia sivuille kiinni,jotka sitten meni niihin kiristinrullan kahteen reikään.
Siitä sitten 19mm lenkillä sai kiristettyä hihnan ja pidettyä vastaan kun kiristi sen kiinnitys pultin.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

ps. Kuvat kertoo enemmän kun tuhat sanaa. :)
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

itse ostin 1.6 jakopään tarvikkeet ja venttiilikopan tiivisteet niin 245e tuli hintaa. tuon automaattikiristin oli jotain reilu satasen. tarvikeosia ainoat taisi olla jakohihna, pitää kuitista tarkistaa.

onneksi ei noita TP romuja ole tuossa 1.6:ssa. ;D
 

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

"ps. Kuvat kertoo enemmän kun tuhat sanaa"

Luit ajatukseni
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

Pitää huomenna yrittää muistaa ottaa kuva siitä kötöksestä.
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

Mitenkähän minulle ei oikein mee jakeluun mitä sillä kierretankotyökalulla oikein "säädellään",oman käsitykseni mukaanhan sillä vain
lukitaan rullan jalusta vasemmalle ääriasentoon ettei se pääse kääntymään mukana siinä vaiheessa kun kiristinrulla käännetään
siihen sopivaan "esijännitykseen"...!? Jos joku olevinaan "oikeasti" asiasta tietävä on sitä mieltä että sillä kierretengolla jotain
säädetään niin olisin kiinnostunut lukemaan mahdollisimman yksityiskohtaisen selityksen siitä miten se kenties tapahtuu...!? :)

Ja tietysti myös hyvät perustelut miksi silleen täytyy tuossa hommassa tehdä... Tuntuu nimittäin tuosta jakopäästä olevan niin
monenlaisia remontin toteutuksia että vissiin jokainen on turaillut sitä omalla tavallaan,haluaisin nyt vihdoinkin jonkun yhtenäisen
käsityksen siihen miten se ihan oikeesti kuuluu tehdä,itsellänikin siitä käsitys on kun olen kerran noita joskus puuhaillut... Ja jos
jollain on tiedossa joku ihan "virallinen" ohje,vaikkapa Suomen maahantuojalta tai paikallisesta merkkiliikkeestä,niin näkyville...!?

Alkaa nimittäin vähän tympäisemään ku noita on niin monia lauennut,muutenkin 16V-koneet ovat vähissä niin ei niitä olis varaa
useita kappaleita vuosittain pistää paskaksi siksi että jakopää on kasattu ihan arvailun ja hyvän tuurin varassa...!? :( :)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

Minulla oleva service manual antaa ohjeen käyttää tuota kierretankotyökalua jakohihnan kireyden tarkistamiseen jos kiristimen männän ulos työntyneen osan pituutta ei voi mitata (ohjearvo tälle oli siis 3.8 - 4.5 mm). Näin voi olla jos jakohihnaa vaihdetaan moottorin ollessa autossa paikallaan eikä mittaukselle ole tilaa. Silloin voidaan laittaa kierretankotyökalu paikalleen kunnes se koskee kiristinrullan kiinnityslevyä. Sen jälkeen kierretankotyökalu alkaa painamaan kiristäjää kasaan ja sen pitäisi mennä 2.5 - 3 kierrosta ennen kuin kiristin on kokonaan sisään painettuna.

Uskon että näiden moottorien maine jakohihnan heikosta kestävyydestä tulee suurimmaksi osaksi asennusvirheistä.
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

No hyvä,se onkin toinen juttu jos sillä keinolla voi tarkistaa tehtyä säätöä,jostain keskusteluista olen ollut lukevinaan että joku
olisi asennuksessakin käyttänyt sitä johonkin säätelyyn,onkohan sellaista käsitystä nyt sitten kenelläkään olemassa...? Ainakin
itse olen ihan hyvin onnistunut mittaamaan sen kiristimen ulkoneman ihan siitä välistä,on siellä sen verran tilaa... Siitä olen
muuten ollut aina ihan samaa mieltä että noilla jakopäillä olis edellytyksiä kestää paremminkin jos ne asennettaisi oikein...!
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

Tänään sain tapeltua jakopään kasaan ja kireyden liki kohilleen,oli muuten aika v*ttumainen.
Otin remmen löysälle ja taas kiristin ainakin 15 kertaa ja aina oli automaattikiristin joko melkein pohjassa tai sitten ~6mm pitkällä.
Automaattikiristin jäi nyt 3.5mm pitkälle,M8 kierretangolla saa painettua sen automaattikiristimen kasaan,niin että sitä ei tarvi irrottaa koneesta.
Tuossa kuva mahtavasta kiristinrullan kääntö työkalusta ja taustalla se m8 tanko,tais olla joku 26cm pitkä.
http://img.photobucket.com/albums/v318/made-82/Kuva-0009.jpg
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

samitsu sanoi
Alkaa nimittäin vähän tympäisemään ku noita on niin monia lauennut,muutenkin 16V-koneet ovat vähissä niin ei niitä olis varaa
useita kappaleita vuosittain pistää paskaksi siksi että jakopää on kasattu ihan arvailun ja hyvän tuurin varassa...!? :( :)

hyvin todettu!
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

itse ainaskin helpoitin asennusta juuri tuolla kierretangolla, että se varsi pysyy paikoillaan. Kompressoinin tein ruuvipenkissä. Toinen tota konetta tappava on tämä tasapainoakselin katkeava hihna. Syitä sen katkeamiseen voidaan hakea materiaalista, mitoituksesta, asennuksesta.
 

mikki87

Pajero liikuttaa..
Liittynyt
26 Elokuu 2004
Sijainti
Kurikka
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

Itse oon aina painanu sen kiristimen kasaan sillä kierretangolla alkuvaiheessa ja lukinnu sen silloin, kuuleman mukaan juurikin se tuhoaa niitä kiristimiä kun se päästetään pitkälle sieltä..

Helpoiten sen jakohihnan kireyden tietää oikeeks ku se kiristin patruunas oleva lukitinsokka lähtee helposti pois reiästä ja menee yhtä helposti takaisin reikään kun se kierretanko on otettu pois tilastaan, ei tarvitse ruveta yrittämään mitään mittaa sinne väliin..

Mitsullahan on siihen epäkesko kiristimeenkin oma työkalunsa jossa on se momentti asteikko jonka mukaan se hihna pitäis esikiristää mutta sen käyttö on kuulemma turhaa ajan ja hermojen tuhlausta.. ;D

Näin mulle on se opetettu.. Toki konstejahan on yhtä monta ku on asentajaakin, ja kuka pystyy sanomaa että mikä sitte niistä on se oikea tapa, tuskinpa kukaan.. ;D
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

mikki87 sanoi
Itse oon aina painanu sen kiristimen kasaan sillä kierretangolla alkuvaiheessa ja lukinnu sen silloin, kuuleman mukaan juurikin se tuhoaa niitä kiristimiä kun se päästetään pitkälle sieltä..

Ainakaan tehtaan huoltomanuaali ei tästä varoita ja nimenomaan kehottaa painamaan kiristimen kasaan hitaasti ruuvipenkissä eli silloin se on kyllä varmasti täysin ulkona aluksi. Kiristimen pohjan alle pitää mahdollisesti laittaa prikka että kiristimen runko on se joka voiman ottaa vastaan eikä se tulppa mikä siellä on.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

Mun omassa ei ollu sitä tulppaa sielä pohjassa ollenkaan.
Jossain ohjeessa oli vielä että tarkistaa sen kiristimen pituus sen ollessa vapaana,tapin pitäs olla 12mm pitkällä.
 

mikki87

Pajero liikuttaa..
Liittynyt
26 Elokuu 2004
Sijainti
Kurikka
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

Ohjeiden mukaan se tosiaan pitäis mitata ja se ei saa tulla kuin 12mm ulos sieltä.. Niitä on tullu myös nähtyä kun on ehjä kiristin puristettu liian nopeasti kasaan niin on mömmöt tullu pihalle hetken kuluttua sieltä..

Tosta DOHC- koneen jakopää hommasta vois melkei vaikka tehdä artikkelin tänne..
 

Janttura

New Member
Liittynyt
17 Kesäkuu 2006
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

ast sanoi
Uskon että näiden moottorien maine jakohihnan heikosta kestävyydestä tulee suurimmaksi osaksi asennusvirheistä.

Viimeisen kymmenen vuoden kokemuksella varaosamyynnistä voin sanoa että (jako)hihnan katkeaminen johtuu aina jostain muusta syystä, oli sitten öljyä, nestettä, kiristimien/ohjainten laakerit ja asennusvirhe...
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

OT vähän
Jonkun verran yli kymmenen vuoden kokemuksella jakohihnoista jättäisin tuon alleviivatun sanan edellisestä viestistä pois. Tietyissä moottoreissa Transiteissa ja Fiateissa tullut vastaan useampikin tapaus joissa voi sulkea pois kaikki muut kuin hihnan laadun. Tosin Fiateissa ei kestä mikään hihna välttämättä kunnolla. Joka näiden merkkien kanssa on pelannut tietää mistä kyse.
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

Tuossa aikaisemmin kun oli kommenttia artikkelista,niin jos sellaista päädytään tekemään niin varsinkin tässä tapauksessa se
pitäisi laatia jonkun sellaisen joka tasan tarkkaan hallitsee tuon homman ja kaiken lisäksi osaa sen selostaa ymmärrettävällä
tavalla tänne sivuillekin...!? Onhan siihen varmaan useampia vaihtoehtoja olemassa,ei kun ehdottelemaan...
 

Janttura

New Member
Liittynyt
17 Kesäkuu 2006
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

uge sanoi
jättäisin tuon alleviivatun sanan edellisestä viestistä pois.

Joo poistetaan se alleviivattu sana, olen puolueellinen, olenhan myynyt vain GATES -merkkisiä hihnoja eikä niitä ole menny yhtään poikki ilman ulkopuolista syytä. Kyllä se asennusvirhe taitaa olla se yleisin ainakin meilläpäin...
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

tiitus sanoi
Jep, hätäsesti väänsin "säätövääntimenkin". ;D
Tässä tulos:

Kuva880-001.jpg


Mitähän vielä keksis....

Näyttäis olevan liian pitkä jos kone on autossa kiinni, tosin rautasahan on keksitty.
 

samisami2

New Member
Liittynyt
21 Maaliskuu 2010
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

Ei tuota mitsun hihnaa pitäisi mennä vaihtamaan jos ei edes ohjeita ole lukenut! Ohjeet... http://www.austarion.com/tech/4g63.pdf

Omasta autostakin oli joku vaihtanut jakohihnan tietämättä mitä tekee. Heti kun aukasin ylimmäisen suojamuovin huomas että ei hyvältä näytä. Hihna oli nokkien välissä kaarella. Loput muovit pois ja pyörittelin kampiakselin merkkiin ja katsoin vielä ruuvimeisselilläkin. Oikean puoleista tasapainoakselia ei ollut edes yritetty laittaa merkkiin. Kiristin täysin ulkona. Jakohihna oli laappinut muoveja jo aikas hyvin. Syviä uria pitkin remmiä.
Sitten nokkien merkkejä katsomaan. Joko hypännyt tai sitten on hihnaa kiristäessä menneet pieleen. Epäilen kumminkin tuota hyppäämistä kun kesällä auto kumminkin kulki niin iloseen.

Hyvä tuuri jos mitään tuhoa ei ole tullut ja huomasin nyt eikä vasta joku v*ttuuntunut uusi omistaja. Eikä tuo varmaa hirveitä olisi kestänyt ennen täysi tuohoa.
Saa nähdä mitä tuolta tulee vastaan. Jos sama jamppa on tuon kansiremontinkin tehnyt.
Sitten oli vielä reikä ylemmässä suojamuosissa ja siitä oli suihkutettu maalia nokkapyörään?

Koneen täysremonttia aloitin että ei tuossa nyt enään vääntyneet venttiilit paljoa rahakasassa tunnu mikä tuohon menee.

Tiivistelmä: Jos et tiedä kuka on jakoremmin vaihtanut niin aukase ja tarkista. Tuossa on niin monta kohtaa mitkä pystyy kämmäämään vaikka olisi muihin autoihin hihnoja vaihdellutkin.
 

Vensku_

New Member
Liittynyt
23 Helmikuu 2008
Sijainti
Kouvostoliitto
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

Tuo pitää erittäin hyvin paikkansa, tuo tiivistelmä. Itekin useampaan autoon vaihtanu hihnan, ja kyllä tää Galantin hihnan vaihto aiheutti harmaita hiuksia. Onneksi täältä löytyi tietoja jne, toimii niinkuin pitääkin! :D
 

samisami2

New Member
Liittynyt
21 Maaliskuu 2010
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

Ei vielä ollut venttiilit ottaneet osumaa, mutta männissä oli pientä jälkeä että joskus on varmaan hihna katkennut. Venttiileissä lukee 6TS voiko tuosta päätellä jotain?

Miltä noin muuten näyttää? Autossa on mittarissa jotain 469tkm. Riittänee hoonaus ja uudet männänrenkaat? Alakerran kimpuun pääsee kun saa moottoripukin lainasta.

picture.php


picture.php


picture.php


picture.php
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

Huomaa että männänrenkaat jo hiukan kuluneet kun sylinterit lasittuneet noin. ihan hyvä vaihtoehto tuo hoonaus ja renkaat.

Kannelle venttiilien hionta + hiekka/lasikuulapuhallus sekä venttiilivarsien putsaus, saattaa olla aika paljon öljykarstaa noissa varsissa, itsellä ainakin oli. samalla uudet ohjurikumit.
 

samisami2

New Member
Liittynyt
21 Maaliskuu 2010
Vs: '89 4g63 DOCH 16v Jakohihna poikki. (keskustelua)

Koneelle nyt ainakin tehdään.
- Tasapainoakseleiden poisto.
- Alakerran laakerit.
- Kampiakselin kaulojen hionta ja suoruuden tarkistus.
- Lohko maalataan.
- Männänrenkaat.
- Sylintereiden hoonaus.
- Venttiilinvarsien tiivisteet, ohjurit?, nostajat tarkistetaan/vaihdetaan.
- Venttiilien jouset tarkistetaan/vaihdetaan.
- Kannen suoruuden tarkistus (suoraan varmaan koneistamolle niin säästyy itse pesemiseltä.)
- Vesipumppu, jakohihnan rullat...
- Kytkin
- Vaihdelaatikkoon uudet synkrot ja laakerit.
Noi nyt äkkiseltään tulee mieleen.
Pienoinen viritys olisi myös paikallaan 10-20hp.
 
Ylös Bottom