-90 Lancer ei puristuspaineita?

S4mul1

New Member
Liittynyt
11 Tammikuu 2014
Taustaa: Kesällä vuosi jäähytysnesteet pihalle parkissaja jäi huomaamatta. Ajoin töihin ja sitten töistä takasin, jolloin hävis tehot ja ylikuumeni.

Mitä tehty: Kansi koneistettu suoraks. Männänrenkaiden välit mitattu, kaikki oli 0.4mm ja korjausoppaan mukaan vaihto vasta 0.7-0.8mm. Vaihoin kaikki tiivisteet kannen läheisyydessä. (kannentiiviste, imu- ja pakosarjantiiviste, venttiilikannentiiviste) Venttiilit putsattu ja hiottu, näytti kaikki olevan ok. Vikakoodit mitattu ledillä, vilkuttaa että kaikki ok. Auto kyllä oli ilman virtoja muutan kuukauden.

Tarkotus olis viikonloppuna mittailla tarkemmin puristuspaineet. Moottori siis pyörii, saa kipinää ja bensaa ei vaan starttaa. Ite veikkaan että jos ne venttiilit olis sittenkin mennyt ihan käyttökelvottomaks. Kysymys on siis riittääkö että hommaa pelkästään uudet venttiiliit vai tarviiko sit jousetkin uusia? Onko mahdollista että vain yks tai kaks pyttyyä vuotaa paineita ja sen takia ei lähde käyntiin ollenkaan? Auttaisko jos koittais säätää venttiilit?

Apuja otetaan vastaan. Kannanattaako lähtee sitä kantta korjaamaan? Tulisko helpommaks vaan vaihtaa kone? Olisko kellään suht vähän ajettua 4g15 1.5l glxi konetta halvalla? Ilman lisälaitteita pako,imusarjaa yms. Riittäis toimiva blokki ja kansi.

Tiedot: 1990 lancer 1.5l 4g15-kone ajettu 170t km.
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: -90 Lancer ei puristuspaineita?

Onko kone 8- vai 12-venttiilinen ja missäpäin maata saisi mieluiten olla...? Yksityisviestiäkin voi laitella asiaan liittyen...
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: -90 Lancer ei puristuspaineita?

Vasta alta vuosi sitten tuli moinen tehtyä, ostin amerikasta muutaman venttiilin ja yläpääntiivistesarjan. Hintaa tuli jotain kymppejä jos omalle työlle ei laita hintaa.

Veikkaan että vika on jossain muualla (esim tulpat tai jakaja kyrvähtäny) jos kipinää tulee ja bensaakin muttei starttaa)

Eihän auto ole jossain pahassa ylämäessä vaan mieluiten vaaterissa? jokusen kerran pieni mäki tehnyt tepposet omissa autoissa ;D
 

S4mul1

New Member
Liittynyt
11 Tammikuu 2014
Vs: -90 Lancer ei puristuspaineita?

8-Venttiilinen kone unohin sen mainita ja auto sijaitsee hämeenlinnassa. Ihan vaaterissa se on ja on ollu pitkään. Tulpatkin olin just vaihtanu muutama viikko aikasemmin ennenkun meni ja keitti. Jos uudet venttiilit hommaa niin tarviiko niitä kannessa olevia venttiiliin pintoja koneistaa tai uusia venttiilejä hioa vai voiko vaan nakkaa sisään?
 

S4mul1

New Member
Liittynyt
11 Tammikuu 2014
Vs: -90 Lancer ei puristuspaineita?

Löysin tommosseen 12-venttiilisen koneen halvalla ja läheltä, ero vaan on se että sen on kaasarilla ja tosiaan 12-venttiilinen. Onnistuuko swappi pelkän imusarjanvaihdolla? Oma on ruiskukone. Että onko 12-venttiilisen ja 8-venttiilisen koneen ECU:lla mitään eroa?
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: -90 Lancer ei puristuspaineita?

S4mul1 sanoi
...Venttiilit putsattu ja hiottu...

...Auttaisko jos koittais säätää venttiilit?

No jos venttiilit on hiottu ja ei ole välyksiä säädetty, niin eikö ne sillon jää raolleen.

(Siis oletus et tässä on säädettävät, eli ei hydrauliset välyksen tasaajat.)


Elikkäs kannattee säätää. Tai tarkistaa rakotulkilla, että on välys.

Eikö se oikea säätö tehdä sit lämpimällä/kuumalla koneella?
 
M

mikada

Guest
Vs: -90 Lancer ei puristuspaineita?

Kun ei tiedä, että miten kone käyttäytyy, kun starttaa. Onhan jakohihnan puoli varmasti oikein...?
 
M

mikada

Guest
Vs: -90 Lancer ei puristuspaineita?

Tuohon 8v ja 12v ECU kysymykseen. Kun miettii, että pärjääkö moottorin ohjausyksikkö samoilla tiedoilla 8v ja 12v koneissa, niin ei :) Kun ei kelpaa edes sama ECU vaikka koneissa ei olis muuta eroa kuin katalysaattori.
 

S4mul1

New Member
Liittynyt
11 Tammikuu 2014
Vs: -90 Lancer ei puristuspaineita?

Jakohihnan puoli on kunnossa. Molemmat ajotusmerkit oli kohdallaan kun kasaan löin. Moottori pyörii normaalisti mutta ei edes lupaa lähteä käytiin. Pakoputken päästä kuuluu putputusta sitämukaan kun koittaa käynnistää.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: -90 Lancer ei puristuspaineita?

Olikos virranjakaja irti? Onko siinä jako kohdallaan?
 

S4mul1

New Member
Liittynyt
11 Tammikuu 2014
Vs: -90 Lancer ei puristuspaineita?

Virranjakaja oli irti. Ja senkin laitoin oiken paikalleen ja oikeeseen sytysjärjestykseen. Ongelmanahan on se että auto ei edes lupaa. Luulis et jos ajoitukset on vinksallaan niin koittais ees luvata?
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: -90 Lancer ei puristuspaineita?

Elikkä bensaa saa? Tulpat märät? Kipinänkin olet ilmeisesti katsonut, mitä ymmärsin. Katoppa vielä lampulla se ennakko, että on varmasti kohdallaan.
Venttiilivikaisena ainakin olettais ampuvan putkeen tai sitten imusarjaan.
 

S4mul1

New Member
Liittynyt
11 Tammikuu 2014
Vs: -90 Lancer ei puristuspaineita?

tommyz sanoi
Elikkä bensaa saa? Tulpat märät? Kipinänkin olet ilmeisesti katsonut, mitä ymmärsin. Katoppa vielä lampulla se ennakko, että on varmasti kohdallaan.
Venttiilivikaisena ainakin olettais ampuvan putkeen tai sitten imusarjaan.
Saa bensaa, tulpat oli irti startilla pyörritin konetta jotta sain öljynpaineet ennen kipinän lisäämistä. Kipinänkin tarkistin että löytyy. Tuli tässä mieleen että mitäs jos sytystys puola ois menny. Kipinää tulis mutta heti kun pitäis puristuksen alla antaa kipinää niin ei oo tarpeeks vahva.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: -90 Lancer ei puristuspaineita?

S4mul1 sanoi
Saa bensaa, tulpat oli irti startilla pyörritin konetta jotta sain öljynpaineet ennen kipinän lisäämistä. Kipinänkin tarkistin että löytyy. Tuli tässä mieleen että mitäs jos sytystys puola ois menny. Kipinää tulis mutta heti kun pitäis puristuksen alla antaa kipinää niin ei oo tarpeeks vahva.

Sytkäpuolelta itsekin katsoisin, noissa kun tosiaan esim virranajakaja pitää kohdistaa oikein kun se on ollut irti. Itselläni oli joskus samanlainen ongelma että kaikki oli hyvin muttei vaan startannut. Se ei lupaa edes mutta syy itsellä oli virranjakaja joka oli mennyt väärään kohtaan.

Oliko siellä niitä puristuksia sylintereissä vai ehditkö vielä edes mitata?
 

S4mul1

New Member
Liittynyt
11 Tammikuu 2014
Vs: -90 Lancer ei puristuspaineita?

T. Kiili sanoi
Sytkäpuolelta itsekin katsoisin, noissa kun tosiaan esim virranajakaja pitää kohdistaa oikein kun se on ollut irti. Itselläni oli joskus samanlainen ongelma että kaikki oli hyvin muttei vaan startannut. Se ei lupaa edes mutta syy itsellä oli virranjakaja joka oli mennyt väärään kohtaan.

Oliko siellä niitä puristuksia sylintereissä vai ehditkö vielä edes mitata?

En oo kerenny viel mitata. Tarkistan huomenna kun pääsen autolle että onko paineita ja sitten että puolan vastukset on kunnossa ja sen jälkeen otan virranjakan irti ja laitan uudestaan paikalleen.
 

S4mul1

New Member
Liittynyt
11 Tammikuu 2014
Vs: -90 Lancer ei puristuspaineita?

Tilannepäivitys. Mittasin paineet ja jokainen sylinteri oli reippaasti alle sen mitä piti. Seuraavaks tarkistin venttiilien välykset ja ne oli ihan päin persettä. Ykskään venttiili ei ollu täysin kiinni kun oli lepo asennossa. Säädin ne kuntoon ja mittasin paineet uudelleen. Ykköspytyn sain suorilteen kuntoo, muut kolme jäi hieman alle. Kone lähti kumminkin käyntiin. ;D Käytin sen läpimäksi ja säädin venttiilit uusiks. Samalla katoin sytytyksen kuntoon. Virranjaka oli oikein asennettu ja säädin sytytken 5 astetta ennakkoon ainut tieto mitä netistä löysin oli toi 5. ja sekin oli -95. vuosimallille. Tuntu olevan siihen tyytyväinen mutta jos jollakin on tarkempaa tietoo niin otan vastaan. Vielä täytyy korjata pakokaasun vuoto pakosarjan ja pakoputken välistä niin eiköhän se mistu saada viel takasin ajoon ennen ku lumet tulee!
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: -90 Lancer ei puristuspaineita?

Maadoitikko tulipellistä sen yhden johdon/liittimen, kun säädit perusennakon kuntoon?
 
Ylös Bottom