-91 Lancer; käynnistys ongelma

fintope

lancer
Liittynyt
18 Lokakuu 2003
Sijainti
tampere
voikos joku kertoo mulle,mikä on ku auto on nyt kaks kertaa tehny tämmösen emon kans käyty kaupassa ja tultu kotiin sit ku piti lähtee uudestaan niin auto ei käynnistynyt enään laturi lataa kunnolla on mitattu akku on ehjä kyse on 1991 vuoden lancerista kone 1.5i apua mikä vika :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :'( :'( :'(

EDIToin otsikkoa
 
siis ei käynnisty miten: ei pyöritä starttia? pyörittää starttia ja konetta mutta ei käynnisty?
 
ei ole boksissa vika, ainakaan pelkästään.

Startti toimii itsenäisesti, ECUsta riippumatta. Vika löytyy siis akselilta: virtalukon pohja-startin solenoidi-solenoidin johto-startin maadoitus-startti.

Ensimmäisenä katsot, että solenoidille menevä johto on kunnolla kiinni ja kontakti pinnat ovat puhtaat. Sitten hommaat vaikka valokynän, jolla voit seuraavan kerran vian ilmaantuessa tutkia tuleeko avainta kääntäessä siihen solenoidin piuhaan virta, startin päässä siis.

Jos tulee, (ja naksuu vielä) niin pistät emännän starttaamaan ja menet itse kopauttamaan starttia jollain kovalla (esim. vasaralla varovasti). Jos startti nyt herää, niin silloin otat startin irti, purat ja putsaat sen sisältä ja katsot että se näyttää about ehjältä (ei mitään murusia sisällä eikä osissa klappia vääriin suuntiin)
 
En nyt halua mitenkään maalata piruja seinälle, mutta mun Coltti (-91) sammui kesken ajon ja kun yritti startata niin vain naksautti.... startti pyöri kyllä mutta ei startannu.... ja vaihtoonhan se ECU meni :'(

OT: Niko, sä joka tiedät näistä asioista, niin kerroppa mulle mitä niissä bokseissa yleensä hajoaa... käsittääkseni ihan tyyppivika.... onks ne käyttäny halpoja transistoreita niissä vai miten se on :-\ Kaveri tuumi ainakin, että mitään hirveen kalliita osia se ei oo, joka on menny rikki, kun korjaus Pirnetworksilla ei maksa kuin vähän päälle 100 € :p

Mulla on nimittäin kellarin hyllyllä yks rikkinäinen ECU joutilaana (automaatticolttiin) joka vois huollattaa kuntoon ja sitten pitää varaboksina, tai kaupata eteenpäin ;D
 
Esa Mankki tietää näistä boksi asioista enemmän, mutta käsittääkseni kyse on juuri huonoista kondensaattoreista, jotka vuotaessaan hajottavat sitten muutakin ECUsta.

Ja siitä startista: tämä "naksauttaminen" on nyt hieman epämääräinen termi, minä ymmärsin, että se tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että startti ei pyöritä moottoria kun kääntää avaimesta (ja kuuluu ainoastaan naksaus), eli kyseessä on ainakin jotain starttiin liittyvää. Vai oliko sinulla ANDi vielä joku välimuoto tästä: moottori ei pyörinyt vaikka startti pyöri? Ymmärsinkö aivan väärin? Jos näin oli, en siltikään vielä ymmärrä miten ECU vika sen aiheuttaisi....

Mutta jos startti pyörittää moottoria (ja silti kuuluu naksaus) niin sitten vikaa voi tosiaan hakea ECUsta ja muualta moottorista....

Ai niin: automaatissa muuten lienee joku esto, joka estää starttaamasta moottoria vaihde päällä. En tiedä meneekö ruisku-tomaatissa se esto jotenkin ECUn kautta, kaasari automaateissa se on semmoinen kytkin vaan, joka on kepin juuressa, eli automaatissa voisi teoriassa olla tämä vika jota manuaalissa ei voi olla....
 
tänään taas on toiminut ihan normaalisti ei mitään vikaan oo ollu.mä ainakin epäilen että jossain maa johossa voi olla vika
 
taas sama juttu auto lähti aamulla käyntiin ku oli ollu tolpassa jonkun aikaa.mut illalla taas se teki sen,ei lähtenyt käyntiin ku ei ollu tolpassa.sit tuli tämmönen vika chekengine rupes palaan ja auto rupes aina välillä nykimään ihan tajuttomasti ku ajo.missä v..us voi olla vika. :mad: :mad: :mad: ??? ??? ??? :-\ :-\ :-\ :'( :'( :'(neuvoja pliis rupee vit...aan. ???
 
Lueppa nuo vika koodit jos se selvittäisi missä vika (tai ainakin ch valon aiheuttaja). Ohjeet on tuolla sähkö alueella.
 
fintope sanoi
ei osaa ku ei oo semmosta laitetta

Luitko niitä ohjeita? Siinä nimen omaan kerrotaan miten tuo "lukija" tehdään. Ei ole ylivoimainen tehtävä ja osat ei maksa kuin n. euron.
 
taas sama ongelma ei lähtenyt käyntiin eikä edes apu virralla luvannut olisko startti sökö.jos jollain on myynnissä ehjä startti niin voin ostaa kohtuu hinnalla.
 
no hyvä homma jos starttipuoli skulaa nyt.oliko iso homma irrottaa startti? meinaan vaa ku ittelläni oli aikanaan -97 lanccu ja siinäki oli mielestäni (ainaki alux tuntu siltä) toi startti aika v-mäises paikas. mut sieltähän se sit läx yläkautta tollasen vartin soveltamisen jälkeen.

fintope sanoi
sit tuli tämmönen vika chekengine rupes palaan ja auto rupes aina välillä nykimään ihan tajuttomasti ku ajo.

mites toi oireilu,vieläx esiintyy? eli kannattaisko ne vikakoodit lukee/luetuttaa seuraavax ???
 
ei ainakaan viä mitään oireilua oo ilmennyt(nykimistä)sit ei pala enään chek engine valo.ei ollu paha homma irrottaan ku katteli vähän miten se irtois ;). siihen mihin solenoidin johto tulee kiinni niin oli pikkasen likanen sen ku putsas ja anto olla lämpöses jonkn aikaan niin rupes skulaan.luulen että oli ollu pikkasen jäässä ku oli noita vesikelejä ja sit tuli noi 30 pakkase.nut toimii ku unelma ;)
 
joo,eiku aattelin vaa että vaikka se starttipuoli nyt onki ok,nii ku sieltä on kummiskin tullu sitä oireiluu(check-valo/nykimistä). nii itse ainakin pyrkisin selvittämään sen aiheuttajan,ettei sit yllätä jossain pahas paikas se oireilu oikeen "isomman käden" kanssa mahdollisesti.
jotta voipi sitte turvallisin mielin kruisailla,eikä olis pelkoo et jossain vaihees seistään auton kans tien laidas mahdollisest ja monen kymmenen asteen pakkanen paukuttaa päälle.
spekulointiihan tää vaan,mut anyway... ;)
 
no joo,en minäkään kyllä alkais yrittää lukeen niitä omasta autostani ???. veisin suosiolla sellaselle henkilölle kenellä on toi knowhow-puoli hallussa.
 
Tuo check engine saattaa johtua huonoista kontakteista startissa. Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa automaattivaihteiston ohjausboksi on kärynnyt, koska startti antaa jännitepiikkejä.
Kannattaa tarkistaa että hiilet ovat kunnossa. Itselläni loppuun kuluneet hiilet oireilivat juuri tuolla tavalla. Kyllä se taas muutaman starttauksen menee putsailun jälkeen, mutta jos vika uusiutuu, niin vaihda hiilet. Loppuun kuluneet hiilet myöskin kipinöivät, ja siitä seuraa noita jännitepiikkejä...
 
mulla on semmonen ongelma että en saa niitä ristipää ruuveja auki muuten vaihtaisin ne hiilet osaako kukaan kertoo mulle miten ne sais auki :-[
 
Ampumalla ;D
Ei vaan nyt en tiedä mistä ruuveista on kyse (en ole avannut mitsun starttia) mutta näin yleisesti ottaen olen saanut pahastikin kiinni ruostuneet jne. ruuvit auki niin että pistää meisselin ruuvin kantaan ja napauttaa (reilusti) vasaralla meisselin perään pari kertaa niin johan aukeaa. Tämä vain siinä tapauksessa että mitään särkyvää ei ole ruuvin lähistöllä.

Ja tietysti CRC:tä kannattaa käyttää
 
Jos ruuvin kantaan pystyy ulkopuolelta tarttumaan, niin laadukkaat (knipex, bahco tms.) papukaija-pihdit käyttöön. Lyöntimeisseli on kanssa hyvä, mutta laadukkaat maksaa paljon :mad:
 
papukaija pihdit TAI lukkopihdit.

yleensä tuo "JokinPahan" neuvoma "venäläinen iskumeisseli" ;D toimii aika hyvin, se vaan vaatii hieman herkkyyttä, että osaa vääntää sopivasta (ei liikaa jolloin kanta murenee).

Etsin siihen ruuvin kantaan JUST eikä melkein sopivan HYVÄN meisselin, painat sitä ruuvia kohti ja käännät auki päin (=pidät jännityksessä). Sitten napauttelet vasaralla meisselin päähän ja toivon mukaan ruuvi napsahtaa pyörimään....
 
Ja jos nämä ruuvit ovat kuusikanttisella päällä, niin kannattaa aukaista räikällä, älä missään tapauksessa käytä mitään säädettävää jakoavainta ;D
 
jakoavain = tyhmän miehen avain = heitettävä mäkeen työkalupakista :p

Hyvät kiintoavaimet ei NIIIIN paljoa maksa, että jakarilla kandeis leikkiä. Kiinalaisiin autoihin käy vielä ne samat tietyt koot, kerran kun sijoittaa hyviin avaimiin (eikä hukkaa niitä) niin mitään jakaria ei tarvii...

PS. ja muistaakseni ne on pyöreät ne ruuvinkannat = ei voi avata hylsyllä&räikällä
 
Mulla oli myöskin tämä ongelma. Ne ruuvit, jotka pitää hiilisiltaa paikallaan siellä sisällä, jumittaa ilmeisesti järjestään kiinni.
Poraamalla saa auki kaikki ruuviliitokset, mutta ongelmaksi jää se, että miten ruuvaat sen jäljellejääneen kierreosan pois reiästään.
Tässä tilanteessa en viitsinyt ottaa riskiä, vaan katkaisin hiilien johtimet ihan hiilien juuresta niin, että startin puolelle jäi mahdollisimman paljon johdinta. Sitten vaan hakemaan jotkut lähimmin sopivat hiilet kaupasta ja loppusilaus viilalla. Juotin uudet hiilet kiinni johtimiin, ja taas futas. Parempi olis kyllä, jos sais vaihdettua ne niinkuin kuuluis.
 
jepulis jee sain ruuvit auki ku käytin vasaraa ja crc:täyks hiili oli ihan loppu jo rupes toimimaan ku vaihoin sen.kiitti kauheesti neuvoista 8) 8) 8) 8) 8) 8)
 
Takaisin
Ylös Bottom