-91 Lancerin vetoakselista

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Olen tässä jonkin aikaa pähkäillyt syytä Lancerini täristykseen ja jonkinasteista epäilystä kohdistan kuskin puolen vetoakseliin. Olen kokeillut täristystä eri renkailla ja ainakin toistaiseksi täristys ei ole hellittänyt. Täristys tuntuu kasvavan nopeuden kasvun myötä ja toisaalta hitaissakin nopeuksissa jarruttaessa. Kuskin puolelle tuli uusittua jokin aika sitten jarrulevy, joka oli kiero. Nyt tuo jarruttaessa täristäminen on erilaista ja täristys ei niinkään tunnu jarrupolkimessa vaan yleisemmin koko autossa. Kesällä tuli tehtyä sellainen havainto, että käyttäessä autoa keula ilmassa, oli tuossa kuskin puoleisessa vetoakselissa havaittavissa jonkinlaista vispausta.

Varsinainen kysymykseni oikeastaan on, käykö Rockautossa myynnissä oleva vetoakseli Lanceriini. Tuosta osasta siis kyse: http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=2976066&cc=1207268

Kyseinen osa löytyy Miragen kohdalta ja jos osan laittaa ostoskoriin, näkyy seuraava huomautus: Part is designed for US, CA Market vehicles. Kuitenkin jos vertaa Mister-auton sivuilla oleviin tietoihin niin ainakin saman suuntaiselta vaikuttaisi tuo Rockauton osa: http://www.mister-auto.fi/fi/kardaani/mitsubishi-lancer-iv-sedan-c6-a-1-5-12v-c62a-66kw_v3307_g13.html

Tokihan tuohon voi etsiä purkuosan kotimaasta, mutta sellaisen kohdalla pitäisi varmaankin varmuuden välttämiseksi vaihtaa uudet suojakumit ym. joten hintaero Rockauton osaan alkaisi kaventua. Tokihan uutena saisi kotimaan varaosapuljuistakin, mutta ainakin AD-varaosamaailmassa sanoivat hinnaksi reilut 500 euroa.

Mitenkäs muuten tuon Rockauton kohdalla on, kun näkyy olevan osoitetta rockauto.com ja rockauto.co.uk? Selviääkö jälkimmäisestä tilaamalla tulleilta sun muilta?
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: -91 Lancerin vetoakselista

Joo, kävin sitten kuitenkin hakemassa purkuosan. En sitten viitsinyt ruveta tuolta tilailemaan, kun oli vähän epäilystä, onko soveltuva osa. Ja toisaalta netin syövereitä tutkaillessa alkoi epäilyttämään tuon valmistajan osien laatu.

wpjr.jpg


Pitää vähän ehostella ennen käyttöä. Uuden ulomman nivelen tuohon kävin jo tilailemassa (Löbro). Kai tuo mukana tullutkin taitaisi olla ihan järjissään oleva nivel, mutta nyt on helppo irrallaan vaihtaa uusi nivel. Mietin tuonkin sisemmän nivelen suojakumin vaihtamista, mutta vähän nyt mietityttää, että kannattaako. Sinällään ehjä suojakumi, joskaan ei ehkä enää niin elastinen kuin on ollut uutena. Jotenkin tuntuu, että saattaa olla jopa alkuperäinen. Timanttitiskiltä kysäisin uuden (alkuperäis) kumin hintaa ja ehkä on kuitenkin turhan tyyris (72,5€ ja Japaniasta pitäisi tilata). Toisaalta vähän epäilyttää, kannattaako tuohon ruveta tilalle laittamaan halpaa tarvikeosaa.
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: -91 Lancerin vetoakselista

Se sisempi suojakummi ei ole ihan pyöreä... Siis ei käy samanlainen ku ulompaan. Vaikea selittää... Siinä on ne 3 koloa / lovea...

Volvo S40/V40 oli aika lähelle sopia kumi. Olikohan se joku -97vm.
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: -91 Lancerin vetoakselista

Juu tiedossa on. Näissähän on lisäksi tarjolla kahta erikokoista suojakumia riippuen siitä, onko MMC vai NTN-akseli. NTN:ssä sisähalkaisia (paksummasta kohdasta ohuempaan) ilmeisesti 59mm ja MMC valmisteessa 72mm. Tai jotain tuollaista väittäisin fixusnet:in sivujen perusteella. Eli kyllähän noita tarvikkeena on saatavilla. Sitä vain pähkäilin, että onkohan tuollainen vanha mutta ehjä (alkuperäinen?) kuitenkin kestävämpi kuin uusi tarvikesuojakumi.
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: -91 Lancerin vetoakselista

monesti vanha ehjä orkkis on parempi kuin uus halpa tarvike,tai vaikka vähän kalliimpikin tarvike.

en muista tarkasti mutta jotenki sellanen kuva et yhtään sisäpään kumia tai niveltä en ole ikinä vaihtanu noihin 90 luvun taitteen lankkuihin. niitä kuitenkin mulla ollu kymmeniä,edelleenkin muutamia.ja vaikka niis sisäpään kumeis pientä halkeilua ollu palkeiden juuressa en olis yhtään huolissaan jos orkkis,jos tarvike kumi niin poikki on hetkessä.

eli originaali on hyvä.tarvike ei kestä pidemmän päälle kuitenkaan.

tosin mun mielestä tavis 1,5 on pyöree sisäpäänkin kumi molemmista päistä,nois nelikoissa ja gti malleis sit se "kolmion" tapainen missä ne puol pyöreet sisennykset,siin isommas kumin päässä.

yhtään en oo ostanu sisäpään kumia,mutta montaa vetaria ja malleja kädessä pitäny ja autoista purkanu
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: -91 Lancerin vetoakselista

Ei ne alkuperäisetkään ikuisia ole, olen sekä colttiin että galanttiin joutunut sisemmän vetarin kumin vaihtamaan vanhan rikkouduttua.

1.3 Coltissa oli normaali pyöreä, mutta gti dynamicissa se kolmikulmainen, jota ei tarvikkeena luettelot tunne.
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: -91 Lancerin vetoakselista

Fixusnet:in kuvan mukaan ainakin tuo NTN:n akseliin tarkoitettu kumi olisi "kolmikulmainen": http://www.fixusnet.fi/~rQbJx0000001/?Y999=PIF&Y104=35127&Y216=36400&Y219=2455&Y223=

MMC:n tuotokseen puolestaan kuvan perusteella olisi tarjolla ihan vain pyöreillä sisuskaluilla oleva kumi.
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: -91 Lancerin vetoakselista

katoppa onko siinä irrallises akselis tosiaan sisäpään kumi "kolmio mallinen" äkkiseltään voi hämätä mutta pyöreäksi sanoisin sen olevan. tuosta yllä olevasta ei pysty tarkkaan sanoa kun sellasesta asennosta napattu yleiskuva.

aina noihin tarvikeluetteloihin ei sokeasti kannata luottaa,vaikka jotain väittävätkin.
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: -91 Lancerin vetoakselista

Kävin vilkaisemassa ja ulkopuolelta se suojakumi on kyllä pyöreä.

5d6z.jpg



Tosin ulkopuoleltahan sen pitäisi vissiin olla joka tapauksessa pyöreä. Tuossa fixusnet:in kuvassakinhan tuo ulkoreuna on ihan pyöreä ja suojakumin sisällä on tuo kolmikulmainen jako.

Tuon suojakumin osanumero on vissiin MB526295. Jos jollakulla on pääsy ohjelmiin, joilla voi noita numroita tarkemmin tutkailla niin varmaan selviäisi tästäkin asiasta enemmän.
0jfe.jpg
 

mikki87

Pajero liikuttaa..
Liittynyt
26 Elokuu 2004
Sijainti
Kurikka
Vs: -91 Lancerin vetoakselista

Näyttäs olevan ihan perus pyöreä suojakumi.. Kyllä tuola sisäpääs kestää aika hyvin mikä tahansa kumi, se kun ei paljoa sielä liiku normiajos.. Kannattaa ainakin ottaa tuo suojakumi auki ja laittaa uudet rasvat sinne niveleen, saa aika paljon lisää elinaikaa sille tolla konstilla..
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: -91 Lancerin vetoakselista

edittiä: muokkasin pois koska tarkemmin katottuna on kuin oliskin tuo kumin kiinnityskohta pyöreä
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: -91 Lancerin vetoakselista

noiden uusien kuvien perusteella on takuulla pyöreä kyllä sekä sisä että ulkopinta tossa kummis
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: -91 Lancerin vetoakselista

Pitihän tuo kuitenkin tänään avata ja kyllä tuo pyöreä on sisältäkin. Vaan kuuluukos tuon nivelen olla nivelpesässä pelkällä "pyhällä hengellä" kiinni? En nimittäin tuosta minkään valtakunnan sokkaa tai vastaavaa bongannut eli ainoa kiinni pitävä asia on suojakumin kiinnityspanta.

Laitoin tuonne nyt uudet rasvat, vaikka eivätpä nuo entisetkään vaikuttaneet pahaksi menneen. Eli kohtalaisen tiivis pitäisi tuon vanhankin suojakumin olla. Mitenkäs muuten on, riittääkö tuohon nyt tuollainen 80 gramman tuubi vai pitäisikö olla enemmän?

On muuten varsin mukava vekotus tuollainen kiristyspantapihti: http://www.motonet.fi/fi/tuote/765201/Vetonivelen-pannan-kiristyspihti

Saa ihan erilailla mukavasti kiristettyä kuin kaikenmaailman sekalaisilla pihdeillä.
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: -91 Lancerin vetoakselista

kyl se siel enemmän on pyhäl hengel ku jollain sokalla. näin se vaan menee. ja pysyy kyllä paikoillaan mikäli kaikki ok.
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: -91 Lancerin vetoakselista

AYE_GTI sanoi
Se sisempi suojakummi ei ole ihan pyöreä... Siis ei käy samanlainen ku ulompaan. Vaikea selittää... Siinä on ne 3 koloa / lovea...

Volvo S40/V40 oli aika lähelle sopia kumi. Olikohan se joku -97vm.

Tämä tapaus oli -90 gti lancerissa.

Lainattaas tätä aihetta.


Onko tuolla pyöränlaakerin mutterilla olemassa joku virallinen momentti tai ohje miten se pitäs kiriä?
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: -91 Lancerin vetoakselista

Alfamerin korjausopas antaa momentiksi 200Nm. Kävin tuon vetoakselin vaihdattamassa korjaamolla ja siellä oli autodata ilmeisesti antanut momentiksi 225Nm.
 
Ylös Bottom