-96 2.8td, vinssin päävirtakytkin otti maihin, ei käynnisty

habeero

New Member
Liittynyt
23 Helmikuu 2018
Uudella foorumilaisella ja suht tuoreella pajeron omistajalla pienimuotoinen tenkkapoo tilanne.

Hiljattain laitoin sähkövinssin pajeron keulille sekä akun ja vinssin väliin päävirtakytkimen. Kytkin kiinnitettiin vinssipetiin, ja tarkoitus oli lyhentää kytkimen napoja ja suojata laite, sillä navat oli pelottavan lähellä petiä.
Noh päästin kaverin rattiin asennuksen jälkeen kun itse nautiskelin apparin puolella mallasjuomaa, ja kaveripa jysäytti penkkaan sen verran syvälle että oli pakko vetästä vinssillä irti. Vinssauksen aikana tai seuraavana päivänä en havainnu autossa mitään epätavallista, pelasi niin kuin pitääkin kun sillä ajelin.

Siinä sitten illempana päätettiin kaverin kanssa askarrella lisävalo kiinni taakse ja kun illalla olin lähdössä kotia ei pajero enää halunnu käynnistyä kunnolla. Lähti, mutta kun avaimesta laski irti, moottori kyykkäsi välittömästi. Releet naksui minkä kerkesi ja mittariston valot muistutti discoa. Sain lopulta laitoksen pysymään käynnissä käyttämällä reippaasti kaasua ja lopulta pysyi tyhjäkäynnilläkin. Ajelin pajeron kotiin vaan seuraavalla käynnistyksellä ei enää pysynyt edes kaasun avulla käynnissä. Taas releet naksui, eniten apparin puolella hansakalokeron takana.
Siinä huomasin sitten päävirtakytkimen navan alla jäljen joka paljasti että maihinhan siinä on otettu.

Seuraavalla yrityksellä muutaman päivän jälkeen ei osoittanut enää minkäänlaisia elonmerkkejä moottorin osalta, startti vain hurrasi. Nyt releitten naksunta apparin puolelta oli loppunut ja disco oli käynnissä vain hehkun valon osalta. Ainut rele mikä naksui enää oli ilmeisesti abs:n rele.

Vaihdoin virtalukon pohjan uuteen, kun oireet tuntui sopivan siihen. Ei ollu mitään vaikutusta. Myös lisävalo irrotettiin, vaikka se tuskin mihinkään vaikutti, eikä vaikuttanutkaan. Akun pitäisi myös olla kunnossa, antaa normaalit jännitelukemat.

Onko foorumilaisilla minkäänlaista arvausta, mitä tuo vinssin maihin otto on rikkonut? Voisiko olla kyse vain releistä vai mitä siellä on hajalla?
Eniten ehkä ihmetyttää se kun ongelmat tuli vasta n. vuorokauden viiveellä vinssauksesta ja välissä auto käynnistyi ja toimi täysin normaalisti...

Auto tällä hetkellä paikallisen ammattikoulun autolinjan pajalla. Siellä eivät pääse lukemaan vikakoodeja, ei anna kuulemma virtaa lukuliittimelle. Virtaa ei myöskään tule hehkuille tai polttoainepumpulle. Tämän enempää ei sieltä tähän mennessä ole selvinnyt.

Arvostan kaikkia tiedonmurusiakin suuresti!!
 
Ylös Bottom