A.Toivanen, Galant dynamic4 GTI -91

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Tjaahans.. Pitäisiköhän se pitkästä pitkästä aikaa rueta väkertämään jotain päiväkirjan tapaista. Yhdestä nykyisestä ja muutamista entisistähän sellainen on tullut väkerrettyä.

Kaiken pahan alku ja juurihan on viime talvessa kun tuon valkoisen dynyn ostin joulukuussa -12. Itse ajelin sillä kesäkuulle ja melko selvä tapaus oli ettei muuta vaihtoehtoa tulevaan talveen ole kuin neliveto <3
Rouva ajeli viime talven Grandiksella ja kesät se on ajellut tuolla -91 E33 hätspäkillä. Nythän tuo on rakastunut siihen sen verran, että ajelee vissiin sitten ympärivuotisesti tästä lähtien. Enkä tosin ihmettele kun kyseessä on hiljainen ja hyvä pirssi. Mittarissakaan tuossa E33 ei ole tällä hetkellä kuin jotain 192tkm.
Noh, tosiaan itse ajelin tuossa kesän Grändillä ja reissannut ympäri suomea katselemassa kaikenmaailman pommeja hintaluokassa 1500-15000€ mikä palvelisi käyttöautona ympärivuoden. Enhän minä tarkka ole siinä mitä haluan mutta lähtökohtaisesti sen pitäisi olla: Japanialainen, neliveto, vetokoukku, ilmastoitu, vähintään 4-ovinen, kohtuullisen kulutuksen omaava. Kohtuullinen kulutus minun mittapuussa on siinä kympin nurkilla, kun järkiään kaikki autoni melkeinpä sen on vienyt. Talvella autossa pitää pärjätä ilman webastoa ja turkishaalareita :peukku

Joku sairas mieli veti kovasti dynamicin suuntaan, niissä piruissa vaan tuo kylmästöinti on melko harvassa. Eikä ole tässäkään, vielä. Eikä muuten ole sitä koukkuakaan. Mutta auto nyt on kuitenkin mihin ne voi jalostaa :p

Autona tämä nyt vaikuttaisi olevan sellainen kohtuullinen tapaus ajettuihin kilometreihin nähden. Ikää on kuitenkin se 22 vuotta ja kilometrejä mittarissa öpaut 341tkm.
Kori on suht asiallisessa kunnossa. Tuulilasin ympärillä on jonkun verran kukkaa kolmessa kohden mitkä pitää tässä muutaman viikon päästä rapsia auki kunhan ottaa talliin pirssin vähäksi aikaa seisomaan. Pitää nyt tosiaan muutama viikko ajella ja tehdä todo-listaa. Takapyöränkoteloiden etupuolet pitää kanssa puhdistella ja katsoa mitä niille tarvitsee tehdä.

Positiiviset jutut näin äkkiseltään, tankki ei vuoda, kardaanin tukilaakerit ehjät, kori suhteellisen hyvässä kunnossa, ollut 13 vuotta edellisellä omistajalla ja vaikuttaisi asiallisesti pidetyltä, jakopää tehty 6tkm sitten, kaikki toimi vakkaria lukuunottamatta. Nyt toimii sekin kun uusi alipaine letkun.

Eilen vaihtelin Valvolinen öljyt laatikkoon, kulmaan ja perään. Kulmasta tulikin melkein 0,6dl sen 0,6l:n sijasta :-\ Muut oli ok. Laatikko oli vähän tahmea vaihdoistaan ja lajinsa se parani uusilla öljyillä. Kytkin ottaa kyllä alhaalta mutta terävin kärki siitä varmasti on jo paennut. Todennäköisesti homma rupeaa rokkaamaan kunnolla jos kehtaisi vaihtaa kytkimen. Kytkinnesteet vaihdoin sen sijaan kylläkin jo. Tuntuma muuttui kumipallosta normaaliin kytkimeen :)

No vaan eikö tuossa lie sen verran ajatuksetonta sanahelinää sunnuntai aamuun. Naputellaan lisää jotain sekametelisoppaa kunhan jaksaa taas. Pitänee räväyttää kuvakin tähän niin tiiättepähän mitä haukkua.

3-media.jpg


1-media.jpg


->Höpötykset sitten tänne<-
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: A.Toivanen, Galant dynamic4 GTI -91

Tjaa niin ettei nyt liikaa hyvää niin koeajolla jo ce-valo loisti komeasti ja vikakoodien luku antoi koodin 21. Sitä se myyjäkin sanoi että lämpöanturista antaa vikakoodia. Sen yksi napaisen olivat jo vaihtaneet mutta sehän on mittarille. Eilen tilasin AD:ltä sen toisen kaksi napaisen anturin. Tiistaina pitäisi tulla niin sittenpähän tuo selviää oliko vika siinä. Voihan se olla johtosarjassa tai ecussakin. Jos ei anturin vaihdolla asetu niin pitää tempaista ecu tuosta toisesta dynystä ja testiä uudestaan.

Pakosarjan suojapelti oli melko paperia. Olihan se jollain rautalangalla vielä kiinni. Tein uuden paksusta pellistä iltapuhteina eilen.

Suojapelti.jpg


Yksi mikä on häirinnyt myös koko ajan on melkoinen resonoiva ääni 4000rpm jälkeen. On sitten todella selkeä. Ei jää huomaamatta. Tarttee tutkia mikä piru siellä resonoi tai jotain.
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: A.Toivanen, Galant dynamic4 GTI -91

2-napainen lämpötila-anturi vaihdettu. Ainakaan 5km koeajolla ei syttynyt CE enää. Toisaalta ei se ole joka ajolla muutenkaan syttynyt. Aika näyttää auttoiko asiaan.
Jännä oli kuitenkin entisellä anturilla kun TMO loggerilla katsoi niin se näytti mitä pitääkin. Flekti toimi normaalisti yms.
Lämmetessään tuli kylläkin sellainen 10 asteen harppaus milloin CE syttyi.. voin kaivella ruudunkaappausta tuolta toiselta koneelta joku päivä jos muistan :)

Tämän viikkoa jos tuolla vielä kurvailis ja nostas sitten talliin pukkien nokkaan. Pääsee käymään todo-listaa läpi :peukku
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: A.Toivanen, Galant dynamic4 GTI -91

Joo-o. Jotain pientä on tullut aloiteltua tekemään. Niistä sitten jossain vaiheessa enemmän kun taas kiinnostaa naputella.
Tämän illan ohjelmistossa oli tuon tp-akselin tarkistus. Kierroksenhan se oli prcllään. Nythän se olisi kohdillaan. Ainut pikku juttu että tuo hydraulinen kiristin päätti katkaista minun kuusiokoloavaimen paremman tekemisen puutteessa. Loppu onkin sitten historiaa ;D
 

Liitetiedostot

  • hydr_kir.jpg
    hydr_kir.jpg
    83.7 KB · Lukukerrat 963

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: A.Toivanen, Galant dynamic4 GTI -91

Tähän asti tehtyä:
- Tuulilasin ympärys putsattu ja maalattu
- Vetokoukku asennettu (pistokkeen piuhat juottamatta vielä takavaloille)
- Kulman, laatikon ja perän öljyt vaihdettu
- TP-akselin jako laitettu kohdilleen. Joka toisella kohdallaan ja Leppävirran kyläpajalla se ei ole sattunut siihen joka toiseen. Edellinen omistaja siis teettänyt tämän siellä. Odotellaan pakettia rapakon takaa missä uusi hyrtaulikiristin niin saa sen nippuun. Maanantaina lähtenyt amyriikoista ja tänään näkyy olevan ranskassa tulossa. Luultavasti siis huomenna suomessa ja samoin sen kerkeää huomenna tullaamaan. Odotellaan saapuvaksi perille ensi viikon puoleen väliin. Itella <3
- Pakoputken jousto-osa uusittu.
- Putkisto purettu muutenkin kaikista laipoistaan irti ja laippojen pinnat puhdistettu. Kasataan uusilla tiivisteillä.
- Vänkärin sähköikkunan kiskot rasvattu. Pitää muutkin akkunat käydä vielä läpi.
- Takavaimentimen kannakkeen kohdalta ruostevaurio korjattu.
- Kuskin takarattaan luota runkopalkista ruostevaurion korjaus työnalla.
- Kylmästöinnin kenno ja kuivain paikoillaan. Odotellaan wellwell-serkun pakettia missä tulee koko kylmästöinnin O-renkaat niin saa kasata kokonaan uusilla tiivisteillä.
- Takavakaajan kumit vaihdettu.
- Takavakaajan koiranluut vaihdettu.

Kah, en nyt muista mitä muuta lie tullu tehtyä vaan lisäilenpähän kun muistan.
DSC_4891.jpg
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: A.Toivanen, Galant dynamic4 GTI -91

- Kuskintakapyörän luota ruostevaurio runkopalkista korjattu, maalattu ja massattu.
- Kylmästöinnin sisäyksikkö puhdistettu kahdesta kourallisesta koivun urpua. Samaa matkaa se pääsi paikoilleen. Kondenssi vedelle tein ihan omin pikku kätösin letku virityksen, valuu varmasti auton alle asti.
- Kun lämppärin sisähaara oli siitä hehtaarin läpiviennistä niin nyt se piti tuon kylmästöinnin takia siirtää menemään siitä johtosarjan läpiviennistä. Kyllä, kyllä siitä mahtuu lämppärin sisähaarapiuha ja päävirtakaapeli särkemättä sitä. Vähän se vaatii aikaa ja tupakkia :peukku
- Jakikseen kartaanin päähän ois stefa ostettuna kun jossain vaiheessa kehtaa vaihtaa.
- Perään kuskin puolelle pitää kanssa stefa vaihtaa kun vähän tuntuu itkevän. Vaihtaisin molemmat puolet mutta ei nyt sattunut olemaan paikallisen varaosaputken hyllyssä kuin yksi käypäinen.
- Kylmästöinnin kompuran kiinnikkeet oli yön uimassa sitruunahapossa. Tänään pesin ja raapaisin Nöpön ajoilta jäänyttä maalia niihin ;D
- Kylmästöinnin flektin peltikehys oli uimassa myös. Se sai niskaansa mustaa Tikkurilan Thermal mualia.

Jospa tuo ei ens kesänä dynyn ratissa hikkoiluttas :driver
Kylmaa.jpg
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: A.Toivanen, Galant dynamic4 GTI -91

Lapivienti.jpg

Siitä ne meni juu.

Eilen kyllä laiskotti niin pirusti etten kehdannut tehdä oikein mitään. Kytkinpolkimen sylinterin kehtasin käyttää irti, puhdistella ja kasata uusilla tiivisteillä. Jospa tuo kumipallo tuplapolkeminen aamulla lähdettäessä loppuisi :)
Mäntäosa nyt ei vielä kuvassa ole purettuna vaan pitihän sekin purkaa että tiivisteet sai paikoilleen.

Kytksylkky.jpg


Odotellaan taas inspiratiota remontinkorjuuseen. Se kyllä löytyy joutuin kun käy välillä ajamassa tuolla itä-saksan lahjalla maailmalle.
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: A.Toivanen, Galant dynamic4 GTI -91

Perään kehtasin vaihdella kuskinpuolen vetarille stefan. Meni melkein vartti siinäkin hommassa.
Sitten ihmettelin nuita soittimen kytkentöjä. Onneksi nuita nyt ei ole katkottu ja surriteippi viritelmillä kytketty mutta tuo adapteri tuossa ei ole oikea. Ihmettelenpähän tässä joku päivä lisää.

Näkyy tuo ohjausvaihde tihkuvan kanssa öljyä.
Ohj_yla.jpg


Ohj_ala.jpg


Joku o-rengas tai stefahan tuolla on antaunut/antautumassa. Mietinkin nyt kehtaanko rueta purkamaan tuota ihmettelemään vai nakkaisiko paikalle hyllyssä olevan EA5W:n ohjausvaihteen. Niin, siinä ei ole lähtöjä 4ws:lle. Vaan liekkö tuo enää liikkuu muutenkaan tuon verran ajetussa? Muuten sen pitäisi periaatteessa mennä tuonne "heittämällä" paikalleen. Mitenkäs sitten nuitten 4ws:n putkien kanssa jos tuon laittaa? Etupäästä putkiliittimillä lenkkiin vaan ja siellähän on? Tarvitseeko perän päällä olevalle pumpulle tehdä mitään? Vai kävisikö tuo sittenkään?

Ea5w_ohj.jpg


PÖRINÄT TÄNNE

ImpEdit: Kävinpä vielä dynyn alla pyörähtämässä. Kurkistelin nuita putkien reittejä ja saisihan sen 4ws:n tuohon EA:n ohjausvaihteeseen mutta teettäisi putkimuutoksia. Jos tarkkoja ollaan niin ei kyllä kiinnostaisi hirveää savottaa rueta tekemään :p
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: A.Toivanen, Galant dynamic4 GTI -91

Tjooh. Se jakiksen stefa on vaihdettu. Käytin vaihdon jälkeen vielä koko jakiksen lattialla. Olisihan tuo ollut helpompi siinä vaihtaa :) Noh, on siellä nyt taas uudet öljyt.
Ilmastointi on asennettu paria relettä, flektiä ja kylmäaineita vaille.

Etukajarit vaihdoin johonkin mätänetin mikälie humputtimiin, taakse pääsi jotkut ea:n etukajarit. Mietitään sitten aikanaan niitä erkkasarjoja. Kunhan nyt suomipopin saa kohisematta kuulumaan. Toki vahingossa nakkasin GZ + GZ yhdistelmän konttiin ja vanhan uskollisen Pioneerin DEH-P80MP soittimen keskikonsoliin. 2005 se tuli ensimmäiseen E32 galluun ostettua ja lie kiertänyt kaikissa käyttökattiloissa sen jälkeen :)
Sisusta tosiaan on kanssa kasattu taas.

Tuulilasin ympärys on kanssa siinä kunnossa kuin se tulee olemaan. Maalarit voi pitää mielipiteensä mahassaan kun tietoliikenneasentaja maalaa motipin kilikälällä autoa ;D
A-pilarit ja kattoluukun etureunasta eteenpäin on uutta pintaa jos kuvan jälkeen tarvii vielä arvailla.
Pitää laittaa sen verran suttunen kuva että näyttää hyvälle ;D
Motip.jpg


Vänkärin puolelle vaihdoin uuden alapallonivusen kun entisestä oli kumi särki. En ois vaihtanut kuin kumin jos olisi vastustellut irti lähdössään.

Vänkärin puolelle raidetangonpää sai uuden kumin entisen pykineen tilalle. Ei se vielä rikki ollut eikä siinä välystä ole. Vaan on siinä toimiva rasvanippa. Puristelin sitten ilman kumia rässillä rasvaa sen verran että tuli vaihdettua ne.

Etujarrusatuloitten toiset männät tuntuu jumittavan kunnolla. Ylläripylläri varaosakioskit ei näytä tuntevan nuita kaks mäntäisiä jarruja. Kasattakoon siis entisillä kumiloilla mutta pitää vaan purkaa varovasti. Vänkärin puolen toinen mäntä ei sitten kyllä liikkunut mihinkään. 9 baria paineilmaakin oli kuin ilmaa.
Onneksi muistin jonkun puhuneen rasvaprässistä tuommosessa savotassa. Olikohan nick curwood? No mutta prässin putkihan käy suoraan jarruletkun tilalle ja sitten rupesi tulemaan etusormen liikkeellä mäntä pihalle. Kiitos ja kumarrus vinkistä :peukku
Jarru.jpg

Noh mutta ne on nyt purettu osiksi. Sylinterit hoonattu ja männät vesihiottu. Jos nuilla ensi talven selviäisi.

Kotelosuojaakin on pari litraa jo suihkuteltu koteloihin. Taitaisi sitä vielä 4 litraa olla tuolla niin jos kehtaisi alla ryömiä joku ilta.

Enpähän nyt taas muista mitä muuta lie tullut näprättyä vaan lisäillään kunhan muistaa.
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: A.Toivanen, Galant dynamic4 GTI -91

Tuli se joku ilta ja ne loput kotelosuojatkin on tuolla koteloissa ja pohjassa nyt.
Kaikkiaan sinne meni karvan päälle 6 litraa sika ja dinitrol kotelosuojaa. Toivottavasti sillä nyt muutaman vuoden saisi lisäaikaa korille. Voisi toki ensi kesänä vielä uudestaan käsitellä niin sit kai se hyvä olisi.

Kuvat on aina kivoja vaikkei niissä juuri sisältöäkään olisi niin pannaas taas yks.
lirut_koteloissa.jpg
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: A.Toivanen, Galant dynamic4 GTI -91

Pitäs vissiin kirjotella sillon kun tekee.. eihän tässä nyt muista enää mitä kaikkee tuli tehtyä.

Noh, vaan eilen heitin päivän reissun etelään. Pulskan 800km reissun keskikulutus 8,9 litroo satkulle täydellä lastilla. Tankissa oli ysiviitosta.

Tänään tein isompaan kannuun sekasotkun.. 5 litraa fully synteetik motox huippu öljyä ja 7 litraa löpöä. Siitähän tuli kivasti 3 huuhtelu satsia dynyn koneeseen. Kyllähän sieltä vaan kauhee sonta lähtee koneen sisältä.
Neljänneksi vaihdoksi pistin tutut ja turvalliset Valvoline 10w-40 max lifet ja uuden suodattimen tietenkin.
Nostajan pirulaiset vaan ei ota asettuakseen. Pitänee jostain tilailla uudet. Porukalla ideoita mistä nuo löytyisi huokeasti ettei itse tarvitseisi rueta googlea kiusaamaan?
Jos jollain sattuu olemaan sarja ylimääräisenä tai käytetytkin niin olen toki kiinnostunut.

Sitä muuten on mittarissa karvan vajaa 345tkm tällä hetkellä.


konmentit tänne
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: A.Toivanen, Galant dynamic4 GTI -91

Nostajat vaihdettu.
Käytetyt millin reiällä kylläkin mutta ei nuo kalliitkaan ollut :p
Viikon liottelin polttoöljyssä, sitten pumppasin tyhjäksi ja kunnollinen liuotin sisään. 60 minuuttia ultraäänipesurissa @ 80astetta lämpöjä. Sen jälkeen vielä tyhjäksi pumppaus ja tuorettä öljyä sisään.
Nyt käy ku se kuuluisa singeri. Kiitokset naputtimista nick korsma :)

Samalla kun kynnet oli jo savessa käytin jakopään levällään. Käytin hydraulikiristimen irti ja esikiristin rullan vähän tiukemmalle mitä se oli..

Etuvakaajan korikumien allekin tökkäsin vähän lisää kumia niin loppuu enimmät kolinat ;D
Vois kai nuo joskus uusiakkin kun muistaisi ostaa :)

Sopivasti oli koeajoa varten luntakin lykännyt liki 10 senttiä.. ihquuuuuu :driver

Nyt kai saa ne asennuskaljat rueta juomaaaaan 8)
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: A.Toivanen, Galant dynamic4 GTI -91

Leimattu äsken ja 3/15 mennessä sitten seuraavan kerran
Mittarissa 347377
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: A.Toivanen, Galant dynamic4 GTI -91

Hälytin asennettu :peukku

Illalla jos intoutuisi ja höyrypesurilla pesisi koko sisustan niin jo ois huippupeli :)
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: A.Toivanen, Galant dynamic4 GTI -91

Kah pistinpä seisontaan tänään kun tuli tuo Space Wagon ostettua.
Mittarissa taitaa olla 351tkm.

Ilmastoinnin kiristin pitäisi ruuvata paikoilleen ja täytättää järjestelmä. Sitten olisi toimivalla ilmastoinnilla varustettu dynamikki.

Näillä näkymin pistän myyntiin ennen lumien tuloa. Jos on hinku saada tällainen niin tarjouksia kuunnellaan YV:nä ;)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös Bottom