ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Toivotaan että ei tule sekundaa, kai siinä edes kymmenen kilometrin takuu on. :)

RRE-sportsilta kyselin myös ja niillä olisi ollut vaihtopumppu hyllyssä. Asennuksineen 1395€.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

JaniB sanoi
Toivotaan että ei tule sekundaa, kai siinä edes kymmenen kilometrin takuu on. :)

RRE-sportsilta kyselin myös ja niillä olisi ollut vaihtopumppu hyllyssä. Asennuksineen 1395€.

Oliko mitään/minkäänlaista takuuta tuossa RRE pumpussa ?
 

simo95

New Member
Liittynyt
20 Marraskuu 2014
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Näyttäis olevan ainakin briteissä kaupan ayc eliminator kitti, onko kukaan kokeillut ? Tai miettinyt/toteuttanut?
Muuttaa aktiivisen lukon mekaaniseksi, kuinka auton ajettavuus muuttuu ? Voisiko olla huolto
ystävällisempi kuin ayc ? Tarvitaanko ayc johdotuksia/ecua ym sähkö tavaroita enään jos vaihtaa tuon mekaanisen
lukon, mielellään riisuisin kaiken "ei pakollisen" elektroniikan autosta ?
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

simo95 sanoi
Näyttäis olevan ainakin briteissä kaupan ayc eliminator kitti, onko kukaan kokeillut ? Tai miettinyt/toteuttanut?
Muuttaa aktiivisen lukon mekaaniseksi, kuinka auton ajettavuus muuttuu ? Voisiko olla huolto
ystävällisempi kuin ayc ? Tarvitaanko ayc johdotuksia/ecua ym sähkö tavaroita enään jos vaihtaa tuon mekaanisen
lukon, mielellään riisuisin kaiken "ei pakollisen" elektroniikan autosta ?

evot 7-9 niin ACD on kulmavaihteessa ja perässä ayc. Hieman enempi duunia kuin vanhemmissa missä se on vain perässä.
 

tontsa78

ex Evo ix
Liittynyt
18 Lokakuu 2012
Sijainti
Helsinki
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

JaniB sanoi
Tuollainen paja löytyi, mielestäni kohtuuhintainen pumpun korjaus?
http://www.autokorjaamoso.com/hinnasto.htm
Vien auton ensi kuussa tuonne, kokemuksia myöhemmin.

Suosittelen viemään Samille korjattavaksi pumpun. Tekee aika paljon halvemmalla, kun yksikään rallipaja. Korjauksen jälkeen omalla ajettu 20tkm ja vielä ainakin toimii.
 

tontsa78

ex Evo ix
Liittynyt
18 Lokakuu 2012
Sijainti
Helsinki
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

JaniB sanoi
Toivotaan että ei tule sekundaa, kai siinä edes kymmenen kilometrin takuu on. :)

RRE-sportsilta kyselin myös ja niillä olisi ollut vaihtopumppu hyllyssä. Asennuksineen 1395€.

Ja vanha pumppu jää sinne..
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

2 päivää ny rassattu evo7 GTA:n ayc/acd:tä kuntoon.

Pumppu tuli korjailtua tässä tammikuun aikana. Eilen paikalleen 30minuutissa, pala kakkua. Nesteet sisään ja eikun evoscannilla ilmausta. No softat kusee ja piuhat yms.
Tänään toisilla koneilla koitettu ja jo saatu ilmailtua, vaan ei tunnu pelaavan.
Kun lähtee ajamaan niin hetken päästä on 3 palluraa taulussa eli vika päällä. Muutama sata metriä riittää.

Eilen pumppu nosti normaalisti paineet kerran kun sain tietokoneella pumpun käyntiin. Tänään käyntiääni on ollut epänormaali mielestäni.

Pumppu purettu uusiks ja solenoidit ja paineakku. Ei vaikutusta ollu tälläkään.
Ilmauksissakin ei mitään logiikkaa ole tuon auton kanssa. Välil toimii toisella tavalla, välil pitää nollata vikakoodia ja heti asap tehdä ilmaus niin pumppu toimii.

Paikallaan logatessakin paine ayc piirissä vilistää ihan randomilla 2-30bar väleillä olevia arvoja. Vikakoodeja vilkuttaa 45,46 72,73 82 ja 83.
Alan jo epäilee sitä johtosarjaa loksun sisällä...

edit:
nyt kun vielä virrat päälle +kaasupoljin pohjaan "kikalla" ajoi pumppua niin pumppu pyörii (ei normaalisti) ja pisti pelkän 82 koodin kehiin.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Pumppu suoralla virralla pyörii nätisti.
Lopuksi tänään se antoi vaan yhden nätin vikakoodin joka oli 45 eli painekytkin. Selittää painevaihtelut yms. sekoilut. Ehkä se tästä vielä kun painekytkin hommataan.

Solenoidit tuli myös mitattua ja resistanssit oli:
2 pistokkeisessa: 15ohmia
1 pistokkeisissa: ~5 ohmia. (en muista oliko arvo noin, mutta kaikissa kolmessa arvot oli samat. Siis 2 solenoidia + yksi katkennut minkä mittasin)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Jotai outoo tuos oli kyl muuteki.
AYC oil pump pressure viskoi mitä sattuu ja vastaavasti jännite näytti tasan 8,2V koko ajan. Katsotaa ny kunha saadaa uus painekytkin jostain.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Harri K sanoi
Jotai outoo tuos oli kyl muuteki.
AYC oil pump pressure viskoi mitä sattuu ja vastaavasti jännite näytti tasan 8,2V koko ajan. Katsotaa ny kunha saadaa uus painekytkin jostain.

Veikkaan "hapokasta" painekytkintä/anturia , joka : A: on oikosessa snadisti sisältä B: Josta johtuu Jännitteen väärälukema C: Jonka vuoksi luku/painearvo on = kassillinen perunoita. D : Vika koodi 45 E: pumpun ilmaus oli yhtä tuskaa , kunnes ei enää onnistunut lainkaan...
 

maurizio

New Member
Liittynyt
24 Marraskuu 2013
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Käytin oman ayc pumpun tuolla korjaamo s . Öhmanilla noin 6kk sitten aika moinen pajahan sen on missä niitä korjailee ja ensivaikutelma on sen mukanen että kehtaako autoa sinne jättää.. Mutta palvelu oli hyvä ja tuntu aika osavaaalta kaverilta tuntu sekä ayc pumppu toimii loistavasti pystyn suositella ja hintakin on kohtuullinen. Menikö sillä noin 1vk kun pistu kuntoon kun piti jotain tiiviateitä vielä tilata lisää.
 

jappes

New Member
Liittynyt
17 Maaliskuu 2010
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Harri K sanoi
Jotai outoo tuos oli kyl muuteki.
AYC oil pump pressure viskoi mitä sattuu ja vastaavasti jännite näytti tasan 8,2V koko ajan. Katsotaa ny kunha saadaa uus painekytkin jostain.

Muistaakseni se näyttää evoscanilla aina tuon 8,2V. Vain painearvo oli järkevä.
Ainakin RHD autossa juuri se vasemman a-pilarin kickpaneelin takana oleva liitin voi hapettua ja aiheuttaa boksin näkemää jänniteheittelyä. Tästä liittimestä pystyy loggaamaan paineanturin antamaa oikeaa jännitettä, vaikka yleismittarin laittamalla liittimeen sisälle. Johtojen väriä en muista, mutta kaaviosta selviää. Muistaakseni toimii rajoissa 0,5V-1,5V. Jos pumppu ei nosta kunnolla painetta ja jää alle 0,3V niin tulee 45 koodi ja valot palaa. Normaalisti jännite oli n.1,3V, jolla toimii ajossa.
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Nyt on alkanut mennä hassuksi. Paineanturia vaille siis uusittu kaikki. Uusi osa on takakontissa uusine öljyineen mutta ei siis vielä vaihdettuna. Silti tuntuisi päivä päivältä harvenevan kolme valoa taulussa. Tänään 15km ajo ilman vikatilaa. Mitsubishi self repair? ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Onko seiskassakin konehuoneen puolella rele pumpulle? Jos on, niin onko sen kuntoa tarkistettu? Kuulostaa vaan justiinsa sellaiselta oireilulta, jota oli omassa Galantissa ja rele oli aivan hapero. Ilmankosteus, lämpötila ja kuun asentokin tuntui vaikuttavan. Välillä oireili pahastikin ja taas välillä kaikki pelasi ihan kuten pitääkin ilman, että mitään tehtiin siinä välissä.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Skydiver sanoi
Onko seiskassakin konehuoneen puolella rele pumpulle? Jos on, niin onko sen kuntoa tarkistettu? Kuulostaa vaan justiinsa sellaiselta oireilulta, jota oli omassa Galantissa ja rele oli aivan hapero. Ilmankosteus, lämpötila ja kuun asentokin tuntui vaikuttavan. Välillä oireili pahastikin ja taas välillä kaikki pelasi ihan kuten pitääkin ilman, että mitään tehtiin siinä välissä.

Pumppu tuossa siis oli jo vainaa, mutta sen rebuildasin täysin ja putsasin. Keräsi ensimmäisellä ilmauksella painetta hyvin ja kävi siististi. Sitten ääni pumpussa muuttui ja purettiin useempaan kertaan ja ilmaukset ei enää onnistuneet oikein, mutta sitte loppujen lopuksi saatiin ilmaantuun nätisti. Mutta ajossa sytytti 3 valoa samantien ja vikakoodia paineanturista antoi.
Rele tuli otettua irti ja kopisteltua, ei avattu kuitenkaan sitä (näytti pinnit siisteiltä)
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Omaan RalliArtiin on tulossa takuun piikkiin uusi ACD-pumppu. Tuleeko pumpun mukana kaikki solenoidit, paineanturit, ym. kilkkeet?
Vai jääkö siihen vielä miljoona vika vaihtehtoa jäljelle vaikka pumppu uusitaan???
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Harri K sanoi
Pumppu tuossa siis oli jo vainaa, mutta sen rebuildasin täysin ja putsasin. Keräsi ensimmäisellä ilmauksella painetta hyvin ja kävi siististi. Sitten ääni pumpussa muuttui ja purettiin useempaan kertaan ja ilmaukset ei enää onnistuneet oikein, mutta sitte loppujen lopuksi saatiin ilmaantuun nätisti. Mutta ajossa sytytti 3 valoa samantien ja vikakoodia paineanturista antoi.
Rele tuli otettua irti ja kopisteltua, ei avattu kuitenkaan sitä (näytti pinnit siisteiltä)

Juu, ymmärsin kyllä, että pumppu oli tullut tiensä päähän. Sillä vain ajattelin, kun tuollaista epäloogista käytöstä ilmenee vielä, että se rele voi olla sisältä ihan hapero, vaikka pinnit näyttäisi siisteiltä. Omasta tuli sisuskalut pihalle palasina, kun rele otettiin auki, vaikka päällepäin se näyttikin hyvältä.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Skydiver sanoi
Juu, ymmärsin kyllä, että pumppu oli tullut tiensä päähän. Sillä vain ajattelin, kun tuollaista epäloogista käytöstä ilmenee vielä, että se rele voi olla sisältä ihan hapero, vaikka pinnit näyttäisi siisteiltä. Omasta tuli sisuskalut pihalle palasina, kun rele otettiin auki, vaikka päällepäin se näyttikin hyvältä.
mahdollista toki, piti se avata muttei ehtiny...
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

-JPA- sanoi
Omaan RalliArtiin on tulossa takuun piikkiin uusi ACD-pumppu. Tuleeko pumpun mukana kaikki solenoidit, paineanturit, ym. kilkkeet?
Vai jääkö siihen vielä miljoona vika vaihtehtoa jäljelle vaikka pumppu uusitaan???

tulee kaikki kilkkeet.
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia


Tänäänkin toimi yli 30km ja monella eri käynnistyksellä. Tuntuu vetävänkin kaikilla neljällä kun ei enää tule oho-hups sutimisia yhdellä renkaalla kadunkulmissa. :)
 

Tomzza

New Member
Liittynyt
7 Huhtikuu 2015
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Moi
Tarkoitus Olisi huomenna vaihtaa Evo 8 (SuomiAuto) työkaverin kanssa, muutama tiiviste acd päähän, kun tulee keltaista nestettä lukon välistä maahan.
Ilmaus on vähän kysymys merkki? Eli peräkontissa säiliö täyteen ja Evoscanilla Select ecu -> ACD -> Air bleed Acd ->Ei muuta? :peukku

Kiitos
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Tomzza sanoi
Eli peräkontissa säiliö täyteen ja Evoscanilla Select ecu -> ACD -> Air bleed Acd ->Ei muuta? :peukku

Juu eli samaan tyyliin kuin esim. Jarrut eli nestettä jossain vaiheessa lisää säiliöön. Enne koe ajoa kannataa jättää pinta lähelle MIN. rajaa , ettei tule sitten myöhemmin takakonttiin nesteet kun paineakku purkaa.

Olikohan noin 1h kun paineet ovat akusta mäellä ? sen jälkeen MAX. merkkiin , jos muuten auto tuli kuntoon.

Samalla vaivalla kannattaa ne kaikki nesteet vaihtaa. 2 litraa pitää(kannattaa) ostaa.
 

Zer0

EVO VIII
Liittynyt
30 Marraskuu 2012
Sijainti
Kangasala
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Ei keltään sattuisi löytymään evo 8 käypää ehjää sähkömoottoria? Tai edes pelkkää ehjää roottori osaa (se missä käämit). Omaan pumppun alkoi alkukesästä temppuilemaan ja ei pitänyt paineita. Korjasin korjaus sarjalla mutta, sen jälkeen ei pumppu enää lähtenytkään pyörimään. Sähkömoottori siis toimi ennen pumpun korjaus operaatiota. Nyt otettu uudelleen irti ja käämit mustuneet. Sähkömoottori kyllä pyörii irrallaan mutta ei kun on pumpussa kiinni tai jos edes pitää sormin sähkömoottoria vastaan. Ebaytsta ja googlesta ei tahdo pelkkää sähkömoottoria löytymään.
 

mitsuevo

E7 E85
Liittynyt
8 Kesäkuu 2011
Sijainti
Espoo
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Nyt on sitten parempi vaihtoehto olemassa noihin pumppujen korjauksiin. Testattu varsinkin EVO 10 MR ja toimii ns. kuin junan vessa. Pumppu on takakontissa. Ääni on kovempi, mutta käyntiaika on niin pieni, etten näe koventuneessa äänessä ongelmaa.

http://www.autokorjaamoso.com/myydaan.htm
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

mitsuevo sanoi
Nyt on sitten parempi vaihtoehto olemassa noihin pumppujen korjauksiin. Testattu varsinkin EVO 10 MR ja toimii ns. kuin junan vessa. Pumppu on takakontissa. Ääni on kovempi, mutta käyntiaika on niin pieni, etten näe koventuneessa äänessä ongelmaa.

http://www.autokorjaamoso.com/myydaan.htm

Hianoo ku Suomessa tehdään tällästä! :)

Kannattaa varmaan yrittäjälle vinkata, että foorumille tunnus ja myyntiosioon ilmoitus (kaupalliset).
 

Hande

Member
Liittynyt
27 Elokuu 2011
Sijainti
Gunbarrel, CO
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

mitsuevo sanoi
Nyt on sitten parempi vaihtoehto olemassa noihin pumppujen korjauksiin. Testattu varsinkin EVO 10 MR ja toimii ns. kuin junan vessa. Pumppu on takakontissa. Ääni on kovempi, mutta käyntiaika on niin pieni, etten näe koventuneessa äänessä ongelmaa.

http://www.autokorjaamoso.com/myydaan.htm

Onko näistä vielä kokemuksia ? Tekevätkö myös pumpun "peruskorjausta" ?
Kovilla pakkasilla tuli kymppiin vikakoodi C161E eli taitaa olla pumpun huollon aika ::)
 

Hande

Member
Liittynyt
27 Elokuu 2011
Sijainti
Gunbarrel, CO
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Kymppiähän toi mun edellinen viesti koskee... siirtäkää oikeaan paikkaan jos on tarpeen :)
 

artuppi

Evo VIII
Liittynyt
7 Joulukuu 2015
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Elikä evo 8 mitsu tuli taloon kuukausi takaperin ja nyt jo acd vikavalot hyppää mittaristoon hetken ajelun jälkeen, tai joskus heti käynnistyksen jälkeen. Syksyllä laitettu pumppuun korjaussarja sekä sähkömoottori vaihettu 80tkm ajetusta. Sen jälkeen ilmattu st-motorsilla. Yhen kerran merkkas ittensä pumpun kohalta niin, että kohtuullisen kokoinen lammikko öljyä jäi pumpun alapuolelle hallin lattiaan. Kuitenkin säiliössä öljyä on aina ylärajassa. Jos jollain löytyy evoscan varkaus-kuopio akselilta tai lähettyviltä, niin voisi kattoa mistä se antaa vikakoodia. Vai lähenkö jo etsimään uutta pumppua =)
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Oisko tullu AYC kytkinpakalta ne öljyt sen pumpun sijaan?
 

artuppi

Evo VIII
Liittynyt
7 Joulukuu 2015
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Pumpun alla oleva pelti oli märkänä öljystä, sen enempää en sitä silloin jäänyt tutkimaan. Ja tätä ei tosiaan ole käynyt kun sen yhden kerran.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

artuppi sanoi
Pumpun alla oleva pelti oli märkänä öljystä, sen enempää en sitä silloin jäänyt tutkimaan. Ja tätä ei tosiaan ole käynyt kun sen yhden kerran.
en suosittele ajaan jos on öljyt pihalla.
 

artuppi

Evo VIII
Liittynyt
7 Joulukuu 2015
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Säiliössä on öljyä kyllä ylärajaan saakka, ja ajon jälkeen melkein korkkia myöten
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Tarkasta heti että perässä ja AYC kytkinpakassa on öljyä, äläkä säre autoasi.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Siellä on ollut liikaa öljyä joka sittemmin poistunut luonnollisinta tietä... säiliön korkin kautta tai sitten joku tiiviste tai letku pettäny ?

Mut jos siellä on vielä tapahtuneen jälkeen korkkiin asti niin paljonko sitä on sinne laitettu alunperin ?

Sinnehän saa helpostikin menemään liikaa kun heti ajon jälkeen täyttää maksimiin... Vaikka pitäisi odotella , että paineakku on tyhjä ja säiliöön on palutunut akunöljyt.
 

artuppi

Evo VIII
Liittynyt
7 Joulukuu 2015
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Todennäköisesti korkin kautta on puhaltanut ne pihalle, kun säiliön kylki oli märkänä tapahtuneen jälkeen. Pitääpä tarkastaa että öljyä varmasti on joka paikassa. Edellinen omistaja on viimeisimmäksi sinne öljyä laittanut, ja ilmannut järjestelmän. En tiedä sitten onko lisätty väärään aikaan lisää öljyä vai miten.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

artuppi sanoi
Todennäköisesti korkin kautta on puhaltanut ne pihalle, kun säiliön kylki oli märkänä tapahtuneen jälkeen. Pitääpä tarkastaa että öljyä varmasti on joka paikassa. Edellinen omistaja on viimeisimmäksi sinne öljyä laittanut, ja ilmannut järjestelmän. En tiedä sitten onko lisätty väärään aikaan lisää öljyä vai miten.

Kyllä siellä perässä on öljyä. Kuulet kyllä sitten kun puuttuu , (perä huutaa ja kiljuu kun sikaa tapettais) , eli jollein tuon tapaista ääntä kuulu niin kaikki on ok.

Tarkasta öljy n.1h ajon jälkeen käynnistämättä autoa. Jos yli maksimi merkin niin ime säiliöstä ylimääräiset veke.
 

Hs

Member
Liittynyt
30 Elokuu 2006
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Moro. onkos kukaan vielä hommannut evoonsa vanhan ayc pumpun tilalle tämmöstä hd pumppua? kuten kuvissa näkyy.
ite ostin tuommosen hd pumpun evo kasiin.
vielä ois asennus kesken. ois mielenkiinnosta tietää että minkä verta tuohon pumppuun kannattee laittaa painetta????
 

Liitetiedostot

  • pumppu.jpg
    pumppu.jpg
    314.1 KB · Lukukerrat 443
  • mangneettiv.jpg
    mangneettiv.jpg
    347.9 KB · Lukukerrat 431

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

hs sanoi
Moro. onkos kukaan vielä hommannut evoonsa vanhan ayc pumpun tilalle tämmöstä hd pumppua? kuten kuvissa näkyy.
ite ostin tuommosen hd pumpun evo kasiin.
vielä ois asennus kesken. ois mielenkiinnosta tietää että minkä verta tuohon pumppuun kannattee laittaa painetta????

Ei ihan tarkkaan auennut mitä kysyt ? Eikös softa ohjaa eri paineet eri tilanteissa.
 

Hs

Member
Liittynyt
30 Elokuu 2006
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

juu niinhän se softa tekee, mutta jos tuon pumpun peruspaineet on säädetty liian alas niin sillonhan se vissiin sytyttää vikavalot??
En oo vielä saanu mittaria millä mitata paineita. saatiin pumppu ilmattua ja kävin heittään testilenkin ajoin normi matka ajoa 10km ja pelasi,mutta sitten ku anto kunnolla asfaltilla heviä niin sytty 3vikavaloa evoscan ilmoitti vikakoodin 82 eli mitä toi koodi tarkotti? hitto ku en löytäny topiccia missä näkyy nuo vikakoodit.




-JP- sanoi
Ei ihan tarkkaan auennut mitä kysyt ? Eikös softa ohjaa eri paineet eri tilanteissa.
 

kaahari

Member
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Jos sulla on siinä oem 4wd ecu ja muutenkin orkkis hilppeet ohjaamassa sitä, se ecu osaa käyttää tuota pumppua (=sähkömoottoria) kuten oem sähkömoottoria&pumppua jos kytketty samoin kuin orkkiksena... TAI käytetään oem sähkömoottorin ohjausjännitettä uuden pumpun moottorin releen ohjaukseen vast, niin nuo heavyduty pumput ilmeisesti tupattu kytkemään.

Logiikkahan tuossa on, että ecu haistelee sen paineanturin painetta mikä on siinä venttilirungossa. Käynnissä/kaasukikalla ecu:n ohjausjännite ohjaa sähkömoottoria joka pyörii niin kauan kunnes paineanturi näkee oikean paineen ja sähkömoottorin ohjaus (jännite) katkeaa. Kun ayc/acd venttilit tekevät töitään, aikanaan paine laskee tarpeeksi alas ja sähkömoottori taas hurahtaa ja ajaa paineet ylös.

Kun tekee kaasukikan sytytysvirta päällä, tuon sun hipopumpun pitäs ajaa paine ylös melko nopeasti. 5sek maks ihan lonkalta. Jos pumppu hurraa yli 20-30sek (en muista tarkkaan) ei paine nouse riittävästi, ja anturi kertoo tämän eculle --> sytyttää vikavalot (ecu olettaa että pumppu rikki tms). Rajussa ajossa tuo voi tietysti tapahtua herkemmin koska venttiilit raksuttavat ja vaatii siis pumpulta enemmän töitä.

Onhan sulla kytketty
-kaikki oem venttilit kiinni, ts propotional valvet jne 3x
-OEM paineanturin pistoke kiinni
-pumpun ohjaus (sähkömoot) otettu orkkis ohjausjännitteestä
-ilmattu kaikki piirit ts ayc×2 ja acd
 

Hs

Member
Liittynyt
30 Elokuu 2006
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

joo on tuossa vakio ecu ja kaikki muutenkin vakioa.
uuteen pumppuun on otettu herätevirta vanhan pumpun päävirrasta.
käytin solenoiditkin irti ja kokeilen suoralla virralla ja kaikki 3kpl pelas.
ilmauksessa pumppu hurrasi sen 20 sekuntia ja lyö vikavalot nyt tauluun, pumppu lähtee hurraan joka kerta kun käyttää virrat pois ja polkasee kaasun pohjan et pumppu lähtee hurraan :p (välillä tosiaan teki sen että pumppu pyöri noin 2sek ja ei sytyttänyt vikavaloa) eli oisko paineakku rikki tai ilmaa vain järjestelmässä.
eikös tuon järjestelmän saanut ilmattua jos aukoo venttiilit suoralla virralla yksitellen kaikki läpi, ja tietenkin pumpun pitää olla päällä?





kaahari sanoi
Jos sulla on siinä oem 4wd ecu ja muutenkin orkkis hilppeet ohjaamassa sitä, se ecu osaa käyttää tuota pumppua (=sähkömoottoria) kuten oem sähkömoottoria&pumppua jos kytketty samoin kuin orkkiksena... TAI käytetään oem sähkömoottorin ohjausjännitettä uuden pumpun moottorin releen ohjaukseen vast, niin nuo heavyduty pumput ilmeisesti tupattu kytkemään.

Logiikkahan tuossa on, että ecu haistelee sen paineanturin painetta mikä on siinä venttilirungossa. Käynnissä/kaasukikalla ecu:n ohjausjännite ohjaa sähkömoottoria joka pyörii niin kauan kunnes paineanturi näkee oikean paineen ja sähkömoottorin ohjaus (jännite) katkeaa. Kun ayc/acd venttilit tekevät töitään, aikanaan paine laskee tarpeeksi alas ja sähkömoottori taas hurahtaa ja ajaa paineet ylös.

Kun tekee kaasukikan sytytysvirta päällä, tuon sun hipopumpun pitäs ajaa paine ylös melko nopeasti. 5sek maks ihan lonkalta. Jos pumppu hurraa yli 20-30sek (en muista tarkkaan) ei paine nouse riittävästi, ja anturi kertoo tämän eculle --> sytyttää vikavalot (ecu olettaa että pumppu rikki tms). Rajussa ajossa tuo voi tietysti tapahtua herkemmin koska venttiilit raksuttavat ja vaatii siis pumpulta enemmän töitä.

Onhan sulla kytketty
-kaikki oem venttilit kiinni, ts propotional valvet jne 3x
-OEM paineanturin pistoke kiinni
-pumpun ohjaus (sähkömoot) otettu orkkis ohjausjännitteestä
-ilmattu kaikki piirit ts ayc×2 ja acd
 

Hs

Member
Liittynyt
30 Elokuu 2006
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Mites tuo ayc pumpun paineanturi mitataan? siis mistä navoista ja mitä arvoa pitää näyttää?
 

kaahari

Member
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Itse tein siten että kuorin hiukan paineanturin piuhaa ja laitoin siihen kiinni erillisen piuhan mistä voi helposti yleismittarilla mitata vaikka muut siihen liittyvät pistokkeet on kiinni (mulla pumppu kontissa niin helppo turata sen kanssa)

Jos en ihan väärin muista, pumpun pitäisi sammua kun paineanturin eculle menevän piuhan jännite ylittää ~1,7v (menee ihan ulkomuistista, mulla auto "telakalla" niin ei voi tarkastaa)
 
Ylös Bottom