Ahtoputken koko

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Olen aikeissa uudistaa välijäähdyttimen ja kaasuläpän välisen osuuden ahtoputkista. Mitä hyötyä tai haittaa on tehdä se 3'' putkesta verrattuna 2,5'' putkeen?
 
Vs: Ahtoputken koko

56 kertaa luettu mutta kenelläkään ei mitään sanottavaa?

Oletan että minun auton tehoilla tuosta ei ole hyötyä mutta tuskin suurta haittaakaan. Turbo-lagi saattaa kasvaa hieman mutta täydellä ahdolla voisi olla jotain pientä etua.
 
Vs: Ahtoputken koko

Tuskin on tehon kannalta YHTÄÄN mitään väliä teetkö 2,5 vai 3"
Jos imusarja&kaasuläppä vakiot.
 
Vs: Ahtoputken koko

muistan lukeneeni aiheesta joskus kun mietin itse noiden putkien vaihtoa myös, en nyt vaan löydä sitä juttua enää mistään.. en siun tehoistas sen enempää tiedä, mutta maalaisjärjellä ajatellen puolen tuuman ero ei aiheuta ongelmia.. tietysti mitä vähemmän mutkia niissä putkissa, sitä parempi ???
 
Vs: Ahtoputken koko

Juu mitä vähemmän mutkia ja mitä lyhemmät ni sitä parempi.

Imusarja ja kaasuläppä on toistaseks vakiot. No teen tosta kolme tuumasesta ja syy siihen on että se on tällä kertaa helpompi ratkaisu kun osat alkaa olla jo kasassa.
Tuskin nuitten välillä mitään huomattavaa eroa on mutta en haluaisi tehdä turhaan huonompaa kun tässä vaiheessa on vielä kumpikin vaihtoehto mahdollinen.
 
Vs: Ahtoputken koko

Saa sillä ainakin respectiä Teboililla :) Ei sillä varmaan hirveästi merkitystä ole tehon kannalta kun 500+ saa vakio-osallakin.

Corky Bellin kirjassa heitettiin jotain arvioita ja siinä 600 cfm eli karkeasti 400 hv pidettiin sellaisena arvona missä 2.5" putki ei vielä aiheuta merkittäviä virtaushäviöitä. Tosin ihan kaikki faktat eivät ole oikein tuossa vanhassa kirjassa.
 
Vs: Ahtoputken koko

Täytyy mennä heti Teboilille ku joskus saan ton aikaseks.
 
Vs: Ahtoputken koko

Onko sulla vielä maf käytössä? Sehän se pahin rajoitus on, varsinkin hunajakennon kanssa.
Mulla on 2.5tuumaa ahtoputkisto ja maf ilman hunajakennoa. En ole mittaillut häviöitä, mutta ainakin ne tuohon 550hv pintaan riittää.

Basbarduu sanoi
Olen aikeissa uudistaa välijäähdyttimen ja kaasuläpän välisen osuuden ahtoputkista. Mitä hyötyä tai haittaa on tehdä se 3'' putkesta verrattuna 2,5'' putkeen?
 
Vs: Ahtoputken koko

Ei oo maffia. Sun maffi ei välttämättä mittaa kovin tarkasti jos ei oo sitä hunajakennoa. Pelkkä vv-suodatin sotkee sen mittausta. Ilma pitäs saaha mahollisimman tasasesti sen läpi.
Tuolla MAP konversio keskustelussa jäsenten puolella on dynolappu missä näkyy ton maffin rajoittava vaikutus.
 
Vs: Ahtoputken koko

Tiedossa on. Tuntuu kuitenkin toimivan hyvin, lukuunottamatta pintakaasulla varsinkin kylmänä olevaa pientä nykimistä.
Mutta eikö näillä ajetakkin aina kaasupohjassa =)

Edit: En löytänyt tuota dynokäppyrää. Paiskaakko vaikka privaan.

Basbarduu sanoi
Ei oo maffia. Sun maffi ei välttämättä mittaa kovin tarkasti jos ei oo sitä hunajakennoa. Pelkkä vv-suodatin sotkee sen mittausta. Ilma pitäs saaha mahollisimman tasasesti sen läpi.
Tuolla MAP konversio keskustelussa jäsenten puolella on dynolappu missä näkyy ton maffin rajoittava vaikutus.
 
Vs: Ahtoputken koko

Vakio ahtoputket vakio välijäähdyttimellä +600hp, ei ongelmia. Riittää vielä pidemmällekin.
 
Vs: Ahtoputken koko

HyppyRotta sanoi
Täälä on kans vakio ahtoputket ja vakio välijäähdytin
Ja tehoa +700
En ite lähtisi ihan ensimmäisenä vaihtaan :)

No nyt alkoi kiinnostamaan, paljonko painetta ja mikä ahdin? Sorry offtopic.
 
Takaisin
Ylös Bottom