Ajo-opetuslupa

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Tässä olis nyt edessä pojan ajokorttihommat, autokoulu maksaa sen reilu 1500€ ni oon vähän miettiny et opettais itse, selviäis paljon halvemmalla ja poika sais ajaa niin paljon ku sielu sietää :)

Tuossa vaan nyt luin toisaalta tämmöistä: "opettaja on tehtävään sovelias (3 vuoden ajokokemus, ei vakavia liikennerikkomuksia)"

Mitäköhän on vakavat liikennerikkomukset? Ku mullakin on noita ylinopeus-sakkoja kerääntynyt jo kolmeen kortin hyllyttämiseen riittävä määrä, ja vähän enempikin, niin noinkohan ne katsoo tommosia ku viimeisimmästäkin on jo useita vuosia (ainakin viisi)

Sitte pitäis miettiä sitäkin et sehän on meikäläisenkin käydä teoriakokeessa 8)

Ja millä autolla opettaa? Onkohan siinä mitään eroa miltä puolelta autoa ajetaan? Oisko Legnumilla mitään ideaa opettaa vaiko kylmästi vaan Galantilla :)


Sittenpä voin jo tässä kysellä et olisko jollain halvalla myydä/vuokrata jarrupoljinta?
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajo-opetuslupa

Jos Legnum on automaatti niin sillä ei ainakaan kannata opettaa, tulee pojan kortiin merkintä, ettei saa ajaa kuin automaatilla. Mitä noihin liikennerötöksiin tulee niin varmaan kannattaa vaan laittaa paperit vetämään, kyllä ne sitten kertoo jos ei onnistu.
 

Keheetit

Member
Liittynyt
27 Toukokuu 2010
Sijainti
Kouvola
Vs: Ajo-opetuslupa

Jos en aivan väärin muista nuo rikkomus hommat ei saa olla törkeitä (Törkeä liikenteenvaarantaminen tai törkeä ylinopeus) 100% varma en tästä ole.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Ajo-opetuslupa

Itsellä myös ajankohtaista. Varmastikkin näin että ei saa olla törkeitä, mutta millä ajalla? Tokkopa rankaisevat sua 10 vuotta myöhemmin jos oot 18 vuotiaana kerran menettäny kortin hölmöilyistä? Vaiko?
 

Maestro

Evo V Black, Evo V Green, Evo IV, Airtrek TURBO R
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2010
Sijainti
Pori
Vs: Ajo-opetuslupa

Ehdottomasti kannattaa, oma b-kortti taisi maksaa n. 400€ opetusluvalla, tämä edellyttää että vuoden aika on sopiva jotta pimeänajon voi "opettaa(=merkitä)" itse muuten tulee jonkin verran lisää. Mulla oli isoveli "opettajana". 3 vuotta ollut kortti on tosiaan se vaatimus ja liikennerikkeet vaikuttaa ihan tapauskohtasesti, eli paperit sisään. Ja tosiaan opetusauton pitää olla manuaali ellei loppuelämää halua ajaa automaatilla. Meillä oli justy subaru opetusautona ;D Poljin saattaa olla vieläkin olemassa, sen saa sopivasta rahasta jos se on vielä. Tosin uusi maksaa 99€ motonetissa.....

Ohjauksen puolisuudella ei ole merkitystä. Tai ei ainakaan silloin ollut kun aiheesta kysyin.
 

P.Kaunisto

Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2008
Sijainti
Rauma
Vs: Ajo-opetuslupa

istellä taisi kortti kustantaa 360€ kun isäpuoli "opetti". eipä kauheesti tarvinnut opettaa kun kersana oli peltoautojen kanssa ajellut ym. kyl paljon halvempaa ja fiksumpaa tuo kotiopetus. voi ajella kauppareissut ym opetuksena. mulla on vielä poljin, peili ja kolmiokin tallella.

menee ehkä vähän offtopic, mut jos vuodenaika ei sovi (ajaa kesällä) niin tuota pimeänajoa ei tarvitse suorittaa. se suoritetaan sitten kakkosvaiheessa mikä on aivan hiton tyhmää. kakkosvaihe ku on viimeistää 2v päästä kun on saanut kortin niin varmasti siinä ajassa on jo tullut pimeällä ajettua...
 

catodium

JKL
Liittynyt
28 Kesäkuu 2004
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Ajo-opetuslupa

Voinko opettaa avovaimoa?

Tai siis onko se lain mukaan mahdollista (muotoillaan näin)? En ota kantaa olisiko se muuten mahdollista.. tuli vaan mieleen.. :)
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Ajo-opetuslupa

CatodiuM sanoi
Voinko opettaa avovaimoa?

Tai siis onko se lain mukaan mahdollista (muotoillaan näin)? En ota kantaa olisiko se muuten mahdollista.. tuli vaan mieleen.. :)
Muistaakseni kyllä,mikäli olette asuneet x-ajan (olikohan vuosi)samassa osoitteessa.
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: Ajo-opetuslupa

Urran sanoi
Itsellä myös ajankohtaista. Varmastikkin näin että ei saa olla törkeitä, mutta millä ajalla? Tokkopa rankaisevat sua 10 vuotta myöhemmin jos oot 18 vuotiaana kerran menettäny kortin hölmöilyistä? Vaiko?
:) Ei oo törkeitä yhtään... Ei ainakaan et ois laakista lähteny yhtään kertaan, joka kerta on bonuskorttiin kerätty tarvittava määrä leimoja :peukku
Ekan kerran oli korti hyllyllä pari kymppisenä, seuraava kerta n. kaksvitosena ja seuraava ehkä kolmekakkosena kuusi vuotta sitten, siihen tuli heti perään pari ylinopeussakkoa lisää, sen koommin ei oo tullut ku yks turvavyön puuttuminen... Eli eiköhän noi oo jo "menneen talven lumia" :D
Oiskohan noita ylinopeussakkoja maksettu joku kuutisentoista kpl ni sitä mietin kans et jos ne tommosia rupee tarkkaan tsiigaamaan ni saattavat ruveta vttuilemaan ;D


Tosta automaattihommasta tosiaan kuulinkin jo jostain, vaan en enää sitä muistanutkaan. Voi siis unohtaa koko Legnumilla opettamiset... (Mikä on muutenkin loppupeleissä ihan ok ;) )


Vielä ku ilkeis mennä teoriakokeeseen, etteivät vaan ota omaa korttia pois... ;) ;D
 

P.Kaunisto

Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2008
Sijainti
Rauma
Vs: Ajo-opetuslupa

mun mielestä saa opettaa ketä tahansa kunhan on samassa osotteessa. eri osotteessa oleva käy poikkeuksella esim. jos isä opettaa poikaa/tyttöä joka asuu äidin kanssa.

jarrupolkimen lisäks opettajalla täytyy olla lisäpeili ja valkonen kolmio perseessä (autolla ei opettajalla).
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Ajo-opetuslupa

Ainakin ennen sai myös lähisukulaiset (setä, eno jne.) opettaa ilman tuota samassa osoitteessa asumisrajoitusta. Ei muuta kuin kysymään vain ja papereita vetämään, se tuntuu olevan tässä valtiossa se helpoin tapa joka asiaan:

1. Laita hakemus
2. Odota että joku valtion mappitoukka käsittelee asian
3. ???
4. Vaihtoehtoisesti joko a) Kielteinen päätös tai b) PROFIT

Jani: Eivät ota korttia pois jos reputtaa teoriakokeen. Eihän näitä muuten uskaltaisi hakea kukaan. ;D
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Ajo-opetuslupa

Nykyää oltava saman talouden alla. Just kaveri meinas pikkusysteriään alkaa opettaa, vaan ei onnistu kun ei ole 6kk:tta asunut samas osoittees.
 

Kapula7

Autopeltiseppänä yli 20v muttei vielä 30 vuotta
Liittynyt
6 Syyskuu 2008
Sijainti
Lempäälä
Vs: Ajo-opetuslupa

Harri K sanoi
Nykyää oltava saman talouden alla. Just kaveri meinas pikkusysteriään alkaa opettaa, vaan ei onnistu kun ei ole 6kk:tta asunut samas osoittees.
Käy se nykyäänkin eri osoitteessa asuvan opetus mut poikkeusluvalla ja on tietysti tapauskohtainen juttu. Itellä ainakin onnistuu :peukku

Eikä mulla noi nuorena sattuneet nopean ajotavan todistaneet tuomiot onnex nekään enään vaikuta opetuslupaan.

Opetettavana on tytärpuoli joka asuu nykyään eri osoitteessa kun opiskelee eri paikkakunnalla ;)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Ajo-opetuslupa

Kapula7 sanoi
Käy se nykyäänkin eri osoitteessa asuvan opetus mut poikkeusluvalla ja on tietysti tapauskohtainen juttu. Itellä ainakin onnistuu :peukku
Ei ainakaa Treel onnistunu. Perheen tytär asuu viel vanhemmillaan Siivikkalas (no Ylöjärvee tuo) ja opettajana olis ollu poika, joka asuu Tampereella. Ei herunu lupaa.
Ja ajo-opetusautona oli dyny, joka taas on mun nimis ;D (ja mun piti antaa suostumus pariinki lappuun)
 

Kapula7

Autopeltiseppänä yli 20v muttei vielä 30 vuotta
Liittynyt
6 Syyskuu 2008
Sijainti
Lempäälä
Vs: Ajo-opetuslupa

Harri K sanoi
Ei ainakaa Treel onnistunu. Perheen tytär asuu viel vanhemmillaan Siivikkalas (no Ylöjärvee tuo) ja opettajana olis ollu poika, joka asuu Tampereella. Ei herunu lupaa.
Ja ajo-opetusautona oli dyny, joka taas on mun nimis ;D (ja mun piti antaa suostumus pariinki lappuun)
Jos hylkäysperuste olikin se että opettava puoli oli muuttanut jo omilleen pois vanhemiltaan?

Jokainen poikkeuslupahan on ihan tapauskohtainen sinällään ettei niihin ole mitään varsinaista ohjeistusta poliisillakaan. Näin ymmärsin mä keskustellessa päättävän virkaihmisen kanssa täällä meilläpäin :)
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Ajo-opetuslupa

Kapula on tavallaan oikeassa, mutta tavallaan väärässä. Käsittääkseni ensi vuoden puolella onnistuisi "melkein kuka tahansa opettamaan ketä tahansa", mutta nykyisin poikkeusluvan takana. Nykyisin siis ilman poikkeuslupaa sääntö on "samaa perhettä/ruokakuntaa". Mutta ensi vuonnakin, siltikään, ei ketään, keneen mitään suhteita ei voida osoittaa, ei vissiin saa opettaa. Kuitenkin just kummisedät, isovanhemmat yms. muissa osoitteissa asuvat läheiset henkilöt olisi mahdollisia. Viimeisen päätöksen tekee varsinainen tapausta käsittelevä poliisi, joka on käsittääkseni melko perus virkamiehiä.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Ajo-opetuslupa

Kapula7 sanoi
Jos hylkäysperuste olikin se että opettava puoli oli muuttanut jo omilleen pois

Niinhän mä jo aiemmin sanoin ettei ollut samassa taloudessa asuva. :) eiköhän se päde ihan onko opettava vai opetettava.
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: Ajo-opetuslupa

Kyllä se niin melkein on että samasta jääkaapista pitää syödä, mutta erityisestä syystä voi saada luvan joka tosin on melko epätodennäköistä.

Meillä on jo tunnit täynnä ja ylikin mutta ku poika opiskelee Espoossa niin joudutaan hetki odottelemaan että päästään liukkaankelin ajot vielä ajamaan, ni ajellaan sitte muuten vaan lisää tunteja aina viikonloppuisin :)
 
Ylös Bottom