Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Tinke

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Jalperi sanoi
siis onko sielä valmiina jo sumarit takana mutta johdot ja kytkin puuttuu ?

Tinke onko legnumis valkonen ? yllätyin vaan tossa toissayönä kun töihiin lähin nii vastaan tuli :)

Ei ole takana sumareita, edessä vain ja niille erillinen katkasija kabiinissa. Taitaa olla pikemmin euroautojen kotkotuksia.

Auto on metallihohto tumman vihree eli en ollut minä.
 

Jalperi

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Tinke sanoi
Ei ole takana sumareita, edessä vain ja niille erillinen katkasija kabiinissa. Taitaa olla pikemmin euroautojen kotkotuksia.

Auto on metallihohto tumman vihree eli en ollut minä.
jees, eli pitää sitte joku erillinen sinne hommata.
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Mitäs jos katsois vähän tarkemminkin,eli minkäs lampun polttimo siitä takaluukun vasemmasta reunasta sitten löytyy ellei se ole
takasumuvaloa varten...? Siis 2-lankainen polttimo jota toisella puolella ei tainnut olla...? Ja onko joku jo sitten katsastanut
tuollaisen ilman toimivaa takasumuvaloa,tai onko kellään tietoa miten tarkasti siihen suhtaudutaan,vaaditaanko sitä edes...?
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

No noissahan palaa kokoajan ne neljä punasta jotka kirkastuvat kun painaa jarrua tai sitten sisemmät palaa vasta kun painaa jarruja. Riippuen onko facelifti vai ei.

Kaippa ne sisemmät voi johdottaa sumareiksi, mutta onhan se nätimmän näkönen kun valoa syttyy jarruttaessa perään. Joten jätetään ne rauhaa, kun nyt toimivat kuten pitää ;)

Itse vedettiin tarviketakasumuvalo katsastuksen ajaksi puskurin alapuolelle. Johdot vedettiin listojen alta. Kytkin vapaaseen paikkaan valojenkorkeudensäädön viereen.
 

Jalperi

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

tepi sanoi
No noissahan palaa kokoajan ne neljä punasta jotka kirkastuvat kun painaa jarrua tai sitten sisemmät palaa vasta kun painaa jarruja. Riippuen onko facelifti vai ei.

Kaippa ne sisemmät voi johdottaa sumareiksi, mutta onhan se nätimmän näkönen kun valoa syttyy jarruttaessa perään. Joten jätetään ne rauhaa, kun nyt toimivat kuten pitää ;)

Itse vedettiin tarviketakasumuvalo katsastuksen ajaksi puskurin alapuolelle. Johdot vedettiin listojen alta. Kytkin vapaaseen paikkaan valojenkorkeudensäädön viereen.
ahaa.. no eihän tossa sitten mitään ongelmaa ole. tuolta dnsf:n puolelta lueskelin niin joku sano että sumuvaloille tarvis syttyä koetauluun merkkivalo.
 

Legnumi

huolella möykkyä!
Liittynyt
15 Tammikuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Noni, saisko joku nyt laitettua kaikenkattavan kuvareportaasin kuinka _kaikki_ valot ja namiskat saa väkästeltyä katsastuskuntoon, ei tarvitse jokaista asiaa yksitellen kysellä. Tietenkin toteutustapoja on monia, muutama eri toteutus?
 

Jalperi

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Legnum sanoi
Noni, saisko joku nyt laitettua kaikenkattavan kuvareportaasin kuinka _kaikki_ valot ja namiskat saa väkästeltyä katsastuskuntoon, ei tarvitse jokaista asiaa yksitellen kysellä. Tietenkin toteutustapoja on monia, muutama eri toteutus?
kaupalliset ilmoitukset puolella on ilmoitus jonka kautta saat tilattua moottorit,e- hyväksytyt umpiot ja vilkut eli ei tarvi pahemmin mitään väsäillä kun kiinni vaan. ja sumareitten ohjeet tossa olikin jo ^^. päästöihin meluihin ja jarruihin käy se tuv todistus.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Mä väsäilen viimeistään sitten moisen ohjeen kunhan aika koittaa.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

miikka sanoi
Mä väsäilen viimeistään sitten moisen ohjeen kunhan aika koittaa.

Jeps. Kun saadaan artikkeli valmiiksi niin poistetaan/siivotaan topikki.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Aloittelen nyt tuota valojen vaihdon kirjoittelua tähän, päivitän sitä mukaa kun homma etenee. Johdotukset saadaan näillä näkymin vedettyä huhtikuun ekana viikonloppuna, muuten onkin jo valmista.

Eli tosiaan itse valojen ja vilkkujen vaihto on ihan nopea ja helppo homma. En ole itse koskaan EA-Galantin valojen kanssa ollut tekemisissä, mutta vaihtoon meni arviolta puoli tuntia. Nyt kun tietää pari niksiä, lähtisi varmasti 10 minuuttia ajasta pois. Työkalut joita tarvitset: tasapäinen ruuvimeisseli ja 10 mm avain.

Ajovalot ja kulmavilkut

Maski täytyy irroittaa ensimmäisenä. Se lähtee irti kuvassa 1 olevien klipsujen irroittamisella, nuolella osoitettu yksi niistä. Klipsu aukeaa painamalla esim. ruuvimeisselillä.

medium

Kuva 1.

Maskin alta löytyy pari 10 mm pulttia, ne aukaistaan. Sitten löytyy alla olevien kuvien mukaiset kiinnityspaikat, jonka jälkeen umpio irtoaa. Kuvista yksi on oikeasta umpiosta ja kaksi vasemmasta.

medium


medium


medium



Sitten vain pujotat uuden umpion paikalleen. Vilkun täytyy olla umpiosta irti, ei mene yhtenä settinä mitenkään sujuvasti kohdilleen. Kaikki kiinnityskohdat ovat samat molemmissa umpiomalleissa, joten homma on ihan pala kakkua. Mutta ne, joilla on motonetin kulmavilkut; olkaa tarkkana sen kannan kanssa. Oma sattui olemaan sellainen, että kun painoi kannan liittimeen kiinni, toinen kupari nousi kannasta ylös jonkun verran ja koski toiseen kuparipintaan josta seurasi sitten vilkkusulakkeiden käryäminen.

Sivuvilkuista ei mitään ihmeempää oikeastaan. Ainoa, että ne eivät oikein meinaa pysyä koloissaan kiinni, mutta tuohonkin Tepi antoi toimivan ohjeen. Vilkun ruuvi irti laitetaan vilkun ja muoviklipsin väliin yksi tai kaksi pientä prikkaa, jolloin klipsin korkeus nousee 1-2 mm. Itselle riitti yksi prikka per vilkku.

Mutta semmosta. Jatkan tätä kun homma etenee.

Sivuvilkuista en edes mitään ala sen tarkemmin selostamaan
 

Jalperi

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

noni nyt tulee perusteelliset ohjeet niin kaikki osaa :peukku
Onko muuten joku jo asentanut noi valot,vilkut ja korkeuden säätimet joita joku myi tuolla kaupalliset ilmoitukset osiossa ? Ne on nyt loppu mutta kiinnostaa vaan kävikö ne paikalleen ja toimiko ?
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Korkeudensäädön kytkimen kehikko käy 99%:sti suoraan suomi-Galantista. Yhtä nipsua joutuu vuolaisemaan muutaman millin kapeammaksi jotta loksahtaa paikalleen. Väri on itelläni vähän eri, mutta luulisin että tummanharmaa puskurimaali voi olla aika lähellä kojelaudan väriä. Täytyy testata :)

medium


Ps. Jos jollain on yksi tohon sopiva "peitenappula" ylimääräisenä, voin ostaa pois :)
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Opel Astran (G, VM -98 -->) Hella säätömoottori käy suoraan Depon tarvikeumpioon. Motonetin osanumero on 50-8063 ja hintaa on 44,90 euroa.

Nyt puuttuu vielä potikka. Onkohan noissa Mitsun omissa moottoreissa sellainen kolme piikkinen liitin? Mietin vaan, että etsinkö potikkaa timantti- vai salamatiskiltä.
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

miikka sanoi
Sen muistan kun noita moottoreita tolla kuvassa olevalla pikkuakulla testasin ja siitä oli jännite tippunut 9.5 volttiin, ei moottori inahtanutkaan millään korkeustasolla. Akkulaturin kun tuikkasi kiinni akun perään niin lähti heti pelaamaan. Silloin tuo tuleva jännite oli reilu 13 volttia joka kuvassakin näkyy. Liekö säätimen sisällä sitten jotain puolijohteita joista tuo täydellinen toimimattomuus reilulla 9 voltilla johtuu?

No niin. Nyt viimein kerkesi auton kimppuun, kun palasin Thaimaasta. Selvis tämäkin ongelma. Näköjään ei pitäisi tehdä mitään oletuksia, että johdot olisi laitettu samalla tavalla umpioihin. Vika oli siis tuolla umpion johdotuksissa. Tuo viimeinen valkoinen liitin missä nämä moniväriset johdot vaihtuvat mustaksi, siniseksi ja vihreäksi. Siinä oli kytketty signaali ja virtajohto päinvastoin mitä tässä mallikuvassa ensimmäisellä sivulla. Ostin valot ja säätimet käytettynä ja nämä kytkennät oli siis valmiina. Kerkesin purkaa tietenkin jo potikan irti ja testasin sitten suoraan akulta eri kytkentöjä. Eli hommaa oli taas kerrakseen, mutta nyt helpottaa :)
 
M

MkD

Guest
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Nyt tuli tilattu kytkin. Melkeempä ensimäisessä postauksesa näkyvä iso kuva on selkäeä ja hyvä mutta nyt törmäs semmoseen pieneen ongelmaan kun en omaa sitä kytkimestä lähtevää johtosarjaa en tiedä mikä liitin on mikäkin väri kuvassa.
 

Jalperi

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

tuli vaan mieleen että kuinka monella katsuri on oikeesti koittanut ton korkeudensäädön toiminnan ? viimeksi kun rekisteröinti katsastin autoni niin siinä ei ainakaan toiminut edes kumpikaan korkeudensäätö, säätönamiska kylläkin löytyi. auto ei tosin tuontiauto ollut mutta kumminkin..
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Jalperi sanoi
tuli vaan mieleen että kuinka monella katsuri on oikeesti koittanut ton korkeudensäädön toiminnan ? viimeksi kun rekisteröinti katsastin autoni niin siinä ei ainakaan toiminut edes kumpikaan korkeudensäätö, säätönamiska kylläkin löytyi. auto ei tosin tuontiauto ollut mutta kumminkin..

Iteltä ainakin katsari kysyi heti ekana että onko kork. säätöä laitettu vielä, ja samaa kysyi takasumarista.

Noh, eilen joka tapauksessa alottelin noi sähköjen vetämiset. Sen verran tuli valmista että korkeudensäädön johdot odottavat enää kytkimeen kiinnittämistä ja kytkentää auton valoihin. Takasumarille vedin johdot kontin luukkuun ja piuhojen toiset päät odottelevat kabiinissa.

Automaattiversiossa muuten pitäisi löytyä siitä kohtaa läpivientipaikka konehuoneeseen, missä kytkinpoljin normaalisti on. Manuaalilla sitä ei tietenkään sitten ole. Itse vein johdot lokaripellin alta moottoritilaan.

medium


medium


medium
 

Hydro

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2007
Sijainti
kouvola
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

noniin maanantaina olis oma galantti menos käymää konttorilla, vihdoin jaksoin laittaa johdot oikein, nyt toimii korkeussäätö niinkuin takasumarikin mutta minkä pituseks säädän korkeusäätömoottoreissa olevat ruuvit, moottorit on ne volkkari,audi moottorit.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Korjauksena aikaisempaan ilmoitukseeni, Astran säätömoottorit EIVÄT KÄY. Tuli kantapään kautta todettua... Mitkä VW / Audin moottorit olisivat sopivat?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=20382.0

Tuolla olisi Evo 4:n osalta keskustelua ja Leguun pitäisi mennä sama moottori. Hellan VW/Audi moottori sopii mutta perussäädön tekeminen on erittäin hankalaa. Almeran moottorista ei ole tullut tarkempaa tietoa, mutta siinä saattaa olla ruuvi perussäädölle.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

ast sanoi
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=20382.0

Tuolla olisi Evo 4:n osalta keskustelua ja Leguun pitäisi mennä sama moottori. Hellan VW/Audi moottori sopii mutta perussäädön tekeminen on erittäin hankalaa. Almeran moottorista ei ole tullut tarkempaa tietoa, mutta siinä saattaa olla ruuvi perussäädölle.

Almeran moottorin "kuula" on ainakin liian pieni ja kiinnityshahlot on erilaiset. Ei sovi ainakaan ilman modaamista.

Mikäli haluaa päästä helpommalla, Osatuonti Felke (www.felke.fi) myy alkuperäisiä umpiota säätömoottorilla hintaan 265 euroa / puoli. Hinta on melkein pennilleen sama kuin Saksasta tilaamalla ja selkeästi halvempi kuin timanttitiskiltä.
 
V

veikka81

Guest
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

miikka sanoi
Siis se korkeudensäätöhän on pakollinen vuodesta 96 lähtien, eli joka Leguun sen joutuu tekemään. Automaattinen säätö oli se joka tuli 1998, ja sekin vain Xenoneille. Jälkimmäiseen riittää vielä lisäpykäliä, mutta ne eivät Leguja koske, ellei ole jälkiasennuksena laittamassa xenoneita.

Lisäksi noita jenkkien valoista (hyväksynnöistä en sano juuta enkä jaata), mutta en ole jenkeillä nähnyt yhtään EA-Galantin umpiota myynnissä, jossa olisi lisäpitkä samassa umpiossa. Eli siellä on vain tuo yksi heijastinpinta. Ei hyvä, jos on tarjolla parempiakin :)

Tuossakin on sitten sellaine pointti että jälkiasennus xenonien kanssa, automaattinen valojen korkeuden säätä tarvitaan vasta vuodesta 2000 eteen päin ;D kokemuksella voin kertoa, siihen asti riittää manuaalinen säätö.

Terve. Toiminnaltaan automaattinen valaisimien korkeudensäätölaite tulee olla kaasupurkausvalaisimin varustetussa 1.10.2000 tai sen jälkeen käyttöönotetussa autossa.

Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus

Mulle meinas tulla hylky katastuksessa syksyllä, mutta ei tullutkaan, kun laitoin inssin tutkimaan tarkemmin niitä papereita ;D
 

Jalperi

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

jos tuolta falkelta tilais noi umpiot+moottorit niin käykö niidenkanssa nyt sitten suoraa suomi galantin säätökytkin vai tarviiko niitä johtoja modailla jotenkin ?
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Jalperi sanoi
jos tuolta falkelta tilais noi umpiot+moottorit niin käykö niidenkanssa nyt sitten suoraa suomi galantin säätökytkin vai tarviiko niitä johtoja modailla jotenkin ?

Sanoi umpioiden olevan alkuperäistä Mitsubishi tavaraa, joten kaiken järjen mukaan Suomi-Galantin säätökytkimen pitäisi toimia ongelmita. Käyn itselleni huomenna hakemassa.

BTW, timanttitiskillä toimitusaika 2 viikkoa. Ebaystä tulee noin viikossa (Saksasta) ja mainittu Felke pystyi myymään päivän varoitusajalla. Mikä mättää merkkiliikkeessä?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

nokonzok sanoi
Sanoi umpioiden olevan alkuperäistä Mitsubishi tavaraa, joten kaiken järjen mukaan Suomi-Galantin säätökytkimen pitäisi toimia ongelmita. Käyn itselleni huomenna hakemassa.

BTW, timanttitiskillä toimitusaika 2 viikkoa. Ebaystä tulee noin viikossa (Saksasta) ja mainittu Felke pystyi myymään päivän varoitusajalla. Mikä mättää merkkiliikkeessä?

Hollannin varastosta tulee kama... kerran viikos könttänä tilaavat..tms
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Harri K sanoi
Hollannin varastosta tulee kama... kerran viikos könttänä tilaavat..tms

OT: Minua ei asiakkaana pätkän vertaa sinänsä kiinnosta miksi se kestää. Minä näen asian niin, että merkkiliikkeessä on kallein hinta ja huonoin palvelu. Tämä ei siis ollut Harri mitenkään sinulle suunnattu avautminen :) Ärsyttää vaan kun aina selitelllään jollain kiireellä tai "täytyy tilata ulkomailta" tekosyillä. Paskaa palvelua kaikki tyynni.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

nokonzok sanoi
OT: Minua ei asiakkaana pätkän vertaa sinänsä kiinnosta miksi se kestää. Minä näen asian niin, että merkkiliikkeessä on kallein hinta ja huonoin palvelu. Tämä ei siis ollut Harri mitenkään sinulle suunnattu avautminen :) Ärsyttää vaan kun aina selitelllään jollain kiireellä tai "täytyy tilata ulkomailta" tekosyillä. Paskaa palvelua kaikki tyynni.

Noko: ton vois taas kääntää myös "mikset sä sitte tilaa autoja englannist..sais nopeammin" ;) Tosin kalliimmal sitte ;)
Toi o selitys vaa et varastoja ei nykyää kannata pitää alalla kuin alallakaan. Ite päivittäin teen töitte puolest duunii ja toimitusajat on täl hetkel 6-8vkoa jo Suomestakin...saati sitte muualta...
sori offtopic*

ite en vaa pidä 2vko toimitusaikaa minään. Tilaan tarpeeks ajoissa kaikki ja jos joutuu venaa ni sit joutuu.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

veikka81 sanoi
Tuossakin on sitten sellaine pointti että jälkiasennus xenonien kanssa, automaattinen valojen korkeuden säätä tarvitaan vasta vuodesta 2000 eteen päin ;D kokemuksella voin kertoa, siihen asti riittää manuaalinen säätö.

Mulle meinas tulla hylky katastuksessa syksyllä, mutta ei tullutkaan, kun laitoin inssin tutkimaan tarkemmin niitä papereita ;D


Ole onnellinen, jos sait jäliasennus xenonit katsastettua. Pitää meinaan sen umpionkin olla hyväksytty xenoneille, että paketista saa laillisen. Sillä jälkiasennussarjan e-hyväksynnällä ei ole mitään virkaa, ellei muutkin kohdat pykälistä täyty.


Pahoittelen, että taas tuli :eek:fftopic
 
M

MkD

Guest
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

mistä ihmiset on saanut näitä liittimiä mitkä tulee ton säätö kytkimen taakse?
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Harri K sanoi
Noko: ton vois taas kääntää myös "mikset sä sitte tilaa autoja englannist..sais nopeammin" ;) Tosin kalliimmal sitte ;)
Toi o selitys vaa et varastoja ei nykyää kannata pitää alalla kuin alallakaan. Ite päivittäin teen töitte puolest duunii ja toimitusajat on täl hetkel 6-8vkoa jo Suomestakin...saati sitte muualta...
sori offtopic*

ite en vaa pidä 2vko toimitusaikaa minään. Tilaan tarpeeks ajoissa kaikki ja jos joutuu venaa ni sit joutuu.

No nythän oli kysymys siitä, että kallein on tässä tapauksessa myös hitain. Jonkun mielestä näköjään kannattaa pitää varastoja kun sen kerran seuraavaksi päiväksi saa. Kiire tulee siitä, että auto on myyty :)
 
M

MkD

Guest
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

koitan nyt viellä kerran kysyä täältä että mistä ihmiset on saanut noita liittimiä, mitkä tulee tohon säätökytkimen taakse, tai niitä mitkä tulee tonne moottorin päähän kiinni.

Aiheen melko alussa esitelty kuva on muuten loistava mutta ilman että saat semmosta liitintä tai tietoa mikä väri on mikäkin noista karvoista on se melko hyödytön. Ja kytkentä kaavio joka on myöskin aiheen alussa on hyvä, ja varmaan vastaisi tähän kysymykseen jos sitä osaisi lukea.

Sen verran perse auki että ei viittis alkaa lotolla vetämään johtoja ja rikkomaan moottoreita ja kytkimiä eikä ohinukuttu amiksen auton perus-sähkökurssi oikeen auta ton kaavion kanssa.
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Itsellä tuli nuo liittimet mukana, kun ostin osat vanhana. Tosin potikka oli erilainen ja sen kytkennät joutui miettimään. Samaten ongelmia oli johtojen värien kanssa, kun tuo viimenen "umpion sisäinen" valmis kytkentä olikin tehty ristiin mallikuvan kanssa ja en sitä tajunnut tarkistaa, kun luulin alkuperäisten olevan samanlaisia.

Mutta tuostahan ne selviää kuvasta, kun sitä tarkemmin katsoo. Seuraat vain säätömoottorilta lähtevää piuhaa.

Säätömoottorin musta maihin.
siniseen 12v
vihreään potikan kautta tuleva signaali.

Tietty kannattaa miettiä mistä virrat ryöstää, jotta virrat katkeaa, kun avaimet ottaa virtalukosta.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

ei niitä kai saa mistään ostettua.

Moottorin pään kytkennän näet muistaakseni miikan kuvista.
vihreä signaali.
musta miinus
sininen plus.

astin/pexin postauksesta näkee merkinnät jotka moottoreissa on ja merkkeihin vastaavat +-signaali
 

Stray

New Member
Liittynyt
12 Helmikuu 2008
Sijainti
Keminmaa
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Löytyikös jostain valojen säätömoottori joka ei tarvitsis kovin isoja modauksia?
 

Jalperi

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

taidan olla ensimmäinen jolta ei korkeudensäätöä vaadittu :eek: tänään kävin leimalla.
Etuvalo,kulmavilkut,sivuvilkut,etusumarit pitää vaihtaa, varotuskolmio puuttu ja takasumarin kytkin ei kelvannut (mondeon penkinlämppärin nappi ;D) Vaati ihan sumarin logollista ja merkkivalolla olevaa. Myöskään vöitten Japani merkit ei kelvannut.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Jalperi sanoi
taidan olla ensimmäinen jolta ei korkeudensäätöä vaadittu :eek: tänään kävin leimalla.
Etuvalo,kulmavilkut,sivuvilkut,etusumarit pitää vaihtaa, varotuskolmio puuttu ja takasumarin kytkin ei kelvannut (mondeon penkinlämppärin nappi ;D) Vaati ihan sumarin logollista ja merkkivalolla olevaa. Myöskään vöitten Japani merkit ei kelvannut.

Ei niitä vöiden japanimerkkejä tarvikaan kelpuuttaa pre-facelifteissä, vaan ne FMVSS/CMVSS-merkinnät kelpaa.
Etusumareita ei helvetissä tarvi vaihtaa. Laitat vaan teipit päälle ja otat sen sumarikytkimen pois uusintaan mennessä.
Sumarikytkin... ei helvetti mitä touhua... merkkivalon ymmärrän mutta että oikein logo? Mulla ei ees kattonu koko kytkintä, meni vaan auton taakse ja sano että pistäs sumarit päälle. Eikä olis muistanu koko sumareita jos en olis sanonu sille että ny äijä katot ku oon vaivalla kytkeny :p

Korkeudensäätö saattaa tulla myöhemmin ongelmaksi, joten ne kannattaa joka tapauksessa ainakin jossain vaiheessa tehdä. Jos suuntaus on esimerkiksi normaali vuosikatsastuksessa pielessä, ja katsari käskee sun kokeilla laskea valoja vähän ni rupeepa siinä selittää että ei sulla oo korkeudensäätöä ;)
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Korkeudensäätöä ei edelleenkään tarvita jos katsuri toteaa kuvion pysyvän aisoissa. Tämä on kolmeen kertaan AKElta varmistettu.
 

Jalperi

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

jees.. noh nyt on "asianmukanen" sumarin nappi taakse ja ja laitan noi opelin vanhat sumarit sinne leiman ajaks eteen.
Niissä todistuksissa sitten on vöille ne hyväksynnät ? itsellä ei niitä todistuksia vielä ole niin ei pääse kattomaan.
Tosta mun vikalistasta puuttu varotuskolmio se vaati myös sen :peukku
 
V

veikka81

Guest
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Jalperi sanoi
taidan olla ensimmäinen jolta ei korkeudensäätöä vaadittu :eek: tänään kävin leimalla.

Mullapas on leimattu jo tammikuussa ilman valojenkorkeuden säätöä ;D Ja enkä tule niitä asentamaankaan.

Mistähän muuten luin että vuonna 1995 ja joku kuukaus, niin ennen sitä ei tarvita ollenkaan ;)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Niin onkos Felke valoi joku tilannu ja mitä kamaa olivat? (Depo?)
ja hinta?
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Harri K sanoi
Niin onkos Felke valoi joku tilannu ja mitä kamaa olivat? (Depo?)
ja hinta?

Minä tilasin. Alkuperäiskamaa ja sisältää myös kulmavilkun ja säätömoottorin. Hinta oli muistaakseni n. 570 euroa / pari.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Eli tuleeko myös alkuperäis timanttitiskin umpioissa säätömoottorit?

Itse itselleni vastaten...tulee mukana :)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Timanttitiskiltä tilattu valot...tulee säätömoottoreinee päivinee..alta 450e hinta yhteensä. :peukku
Toine valo on Suomes ja toine tulee viikossa kuulemma. En tiiä mikä nokol ois maksanu. 96-00 malliin on 3 erilaista etuvaloa saatavissa timanttitiskiltä.
Samaan kasaan myös lokarivilkut 18e kipale(kirkkaat)
Depo etuvilkut motonetistä hain.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Harri K sanoi
Timanttitiskiltä tilattu valot...tulee säätömoottoreinee päivinee..alta 450e hinta yhteensä. :peukku
Toine valo on Suomes ja toine tulee viikossa kuulemma. En tiiä mikä nokol ois maksanu. 96-00 malliin on 3 erilaista etuvaloa saatavissa timanttitiskiltä.
Samaan kasaan myös lokarivilkut 18e kipale(kirkkaat)
Depo etuvilkut motonetistä hain.

Timanttitiski antoi hinnaksi muistini mukaan lähemmäs 400 € / kappale kolmen viikon toimitusajalla. Joka tapauksessa ihan pirusti enemmän kuin tuo Felken hinta. Saitko jotain alennuksia vai oliko tuo ihan listahinta? Kuulostaa kovin halvalta siihen nähden mitä itse sain vastaukseksi.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

nokonzok sanoi
Timanttitiski antoi hinnaksi muistini mukaan lähemmäs 400 € / kappale kolmen viikon toimitusajalla. Joka tapauksessa ihan pirusti enemmän kuin tuo Felken hinta. Saitko jotain alennuksia vai oliko tuo ihan listahinta? Kuulostaa kovin halvalta siihen nähden mitä itse sain vastaukseksi.

Ihan tuolla nrolla mikä on ensimmäisellä sivulla. Ne on 1996 mallin umpiot ja ovh 225e.
Kuten sanoin siellä on 3 eri mallia niille. 1997 seuraava ja hinta nousee yli 300e sekä 1998 vielä muuttunut malli, jolloin hinta 370e tienoilla...
Kaikkia oli melkein maassakin, jotai uudempaa puuttu toisen puolen valo. Mutta tosiaa viikon ajalla lupas nekin Euroopan varastosta. (kuten enneki sanonu ni viikossa oon saanu Euroopasta merkkiliikkeestä...näkyy oleva liikkeillä eroja sitten.)

PS: uusi CAPS noille ilmestynyt..ulkoasukin oli muuttunut (itse marssin tiskiltä sinne takahuoneesee aina suoraa ::) )
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Harri K sanoi
PS: uusi CAPS noille ilmestynyt..ulkoasukin oli muuttunut (itse marssin tiskiltä sinne takahuoneesee aina suoraa ::) )
Vaihtu jo viime vuonna..
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

ST sanoi
Vaihtu jo viime vuonna..
Juu aiemmi kait mut saivat vasta nyt toimii...
huomasin vaa et koko euroopan autoje osat näky nyt niillä (RHD myös siis englannin autojen takia)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Käykö Carisman korkeussäädin kojetauluun ?
Ulkonäöllisesti ainakin samanlainen...
 
Ylös Bottom