Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Kerätääs tänne nyt projektia varten tarvittavien osien, työkalujen yms listaa ja kertomusta.
Jos joku ehtii ekana tehdä ko jutun niin voisi ottaa samalla kuvia ja tehdä työselostuksen ko jutusta.

Toiminta:

Säätömoottoreille tulee säätösignaali ja + - karvat. Signaali tulee ohjaamossa olevasta kiertokytkimestä jossa on eri arvoisia vastuksia.
Vastusarvot laitan myöhemmin, ellei joku kerro aikaisemmin :)

sähkökaavio


Orginaali säätömoottori:
Hella 007 282-44


Muut sopivat moottorit:
Lancer CK
Hella 007 282-211 (audi / passat / wv tarvikemoottori) Hieman joutuu säätää pituuden sekä liittimen kanssa
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Yritän nyt vetää pientä yhteenvetoa omista räpellyksistä mitä olen kirjotellut tuolla sähköpuolella.

Eli vastusarvot ovat seuraavanmoiset:

0 - 0.8 kOhm
1 - 1.1 kOhm
2 - 1.5 kOhm
3 - 1.8 kOhm
4 - 2.1 kOhm

Mulla on nyt kiinni olevien lisäksi yksi moottori irrallaan, jolla noita arvoja olen etsinyt ja testannut kytkentöjä. Tässä kuvassa (varo, isokokoinen kuva johtojen näkymiseksi) näkyy ne toiminnan kannalta vaaditut johdot. Jatkoin kytkimen takaa lähtevät johdot eri värisillä, joten tyvessä näkyy se oikea väri. Kuvasta näkee kuitenkin kytkennän.
 

Jaakko-Teppo

New Member
Liittynyt
17 Lokakuu 2007
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Alle -98 Leguun kannattaa melkein tilata Galatin DOT valot Jenkkien Ebaysta, niin välttyy korkeussäätöjen kanssa pulaamiselta. Alle 200€ saa paketin kotiovelle ja löytyy myös jos jonkinmoista "CrystalClearTuning" -valoa tarvittaessa. Ainakin kuvissa on Jenkki Galantin valot ihan saman näköiset.


Toteutin Evo4:seen korkeussäädön siten, että laitoin on-off keinukytkimen, eli kaksi asentoa.

- Off asennossa ei säädä mitenkään -> defaulttina korkeus sopiva
- On asennossa työntää n. +6 DC signaalipiuhaan jolloin säätää valoja hieman ylemmäs

Tarra nappulaan vielä siten, että On asennossa lukee 0 ja off asennossa -1 tms...

+6 DC toteutin Kiinasta Ebayn kautta löytämäni 3$ maksavan jännitesäätimen avulla, tällä voi säätää 12-0V DC ulostuloksi, jolloin voi säätää ON asennon korkeuden sopivaksi. Säätömoottorin signaalipiuhan haukkaamat ampeerit taisi olla 38mikroamppeeria, joten ei tarvita kovinkaan järeetä jännitemuunninta.

Tämä riitti katsastusmiehelle, valot on säädettävät kabiinista ja oikea korkeus valoille löytyi.



Omaan leguun tarvii tehdä kuitenkin korkeussäätö, on yli -98.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Siis se korkeudensäätöhän on pakollinen vuodesta 96 lähtien, eli joka Leguun sen joutuu tekemään. Automaattinen säätö oli se joka tuli 1998, ja sekin vain Xenoneille. Jälkimmäiseen riittää vielä lisäpykäliä, mutta ne eivät Leguja koske, ellei ole jälkiasennuksena laittamassa xenoneita.

Lisäksi noita jenkkien valoista (hyväksynnöistä en sano juuta enkä jaata), mutta en ole jenkeillä nähnyt yhtään EA-Galantin umpiota myynnissä, jossa olisi lisäpitkä samassa umpiossa. Eli siellä on vain tuo yksi heijastinpinta. Ei hyvä, jos on tarjolla parempiakin :)
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Jaakko-Teppo sanoi
Alle -98 Leguun kannattaa melkein tilata Galatin DOT valot Jenkkien Ebaysta, niin välttyy korkeussäätöjen kanssa pulaamiselta. Alle 200€ saa paketin kotiovelle ja löytyy myös jos jonkinmoista "CrystalClearTuning" -valoa tarvittaessa. Ainakin kuvissa on Jenkki Galantin valot ihan saman näköiset.

Mainittakoon kuitenkin, että tämä ei ole aivan varmaa faktaa. Kuviohan perustuu siis siihen, että -97 loppun asti käy DOT-umpiot ilman mitään säätöjä tms. JOS e-valoja ei ole saatavilla. Se on sitten mielenkiintoinen tulkintakysymys onko Leguun saatavilla vai ei. Periaatteessahan JDM ja Euro umpio ei ole yksi yhteen, joten siinä mielessä voisi ajatella, että sopivaa e-umpiota ei ole saatavilla ja DOTit siten kävisivät. On siis aivan mahdollista, että homma toimii, mutta kannattaa ainakin varautua selittelemään. Täytyy tilata lisää Leguja, että pääsee kokeilemaan kaikki mahdolliset konstit :)
 

Jaakko-Teppo

New Member
Liittynyt
17 Lokakuu 2007
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

miikka sanoi
Siis se korkeudensäätöhän on pakollinen vuodesta 96 lähtien, eli joka Leguun sen joutuu tekemään.

Niin, eli korkeussäätö on pakollinen käytettäessä E hyväksyttyjä valoja. DOT käy 31.12.1997 saakka, jos ei E valoja saatavilla, eikä DOT:in tarvitse olla säädettävä.

Katsurin ohjeet on olleet, että "laita DOT:it jos et halua viritellä korkeussäätöjä"
 

Legnumi

huolella möykkyä!
Liittynyt
15 Tammikuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Jaakko-Teppo sanoi
Niin, eli korkeussäätö on pakollinen käytettäessä E hyväksyttyjä valoja. DOT käy 31.12.1997 saakka, jos ei E valoja saatavilla, eikä DOT:in tarvitse olla säädettävä.

Katsurin ohjeet on olleet, että "laita DOT:it jos et halua viritellä korkeussäätöjä"
Eli DOT-valot riittävät ilman korkeussäätöä, onko saletti?

Mistä kannattaa hommata sitten DOTit?

Mites tämmöiset, tietääkö joku ovatko hyväksytyt, ei ainakaan ilmoituksesta selviä:
http://www.krazykustomzonline.com/9903-mitsubishi-galant-crystal-head-lights-wamber-black-p-21635.html
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Legnum sanoi
Eli DOT-valot riittävät ilman korkeussäätöä, onko saletti?

Mistä kannattaa hommata sitten DOTit?

Mites tämmöiset, tietääkö joku ovatko hyväksytyt, ei ainakaan ilmoituksesta selviä:
http://www.krazykustomzonline.com/9903-mitsubishi-galant-crystal-head-lights-wamber-black-p-21635.html

Eli ei ole saletti. Yksi mahdollinen ratkaisu, mutta ei saletti. Omaan silmään nuo linkin takana olevat valot näyttäisivät eriaisilta kuin euro-valot. Siis ihan muodoltaan, ei vain sen suhteen, että noissa ei ole erillisiä pitkiä.
 

Jaakko-Teppo

New Member
Liittynyt
17 Lokakuu 2007
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

nokonzok sanoi
Eli ei ole saletti. Yksi mahdollinen ratkaisu, mutta ei saletti.

Perustuen minun henkilökohtaisiin kokemuksiin muutaman JDM auton kilvityksestä DOT valoilla ja yhden katsastuskonttorin tulkintaan DOT valojen käymisestä, niin on saletti.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Jaakko-Teppo sanoi
Perustuen minun henkilökohtaisiin kokemuksiin muutaman JDM auton kilvityksestä DOT valoilla ja yhden katsastuskonttorin tulkintaan DOT valojen käymisestä, niin on saletti.

Niin, homma on sinänsä saletti. Tässä tapauksessa kuitenkin tulee tämä kysymys e-valojen saatavuudesta. Periaatteessahan Leguun ja Galanttiin on täysin ongelmitta sellaiset saatavissa, vaikka ne eivät aivan yksi yhteen olekaan. En itse rohkenisi nimenomaan näiden autojen kohdalla saletiksi sanoa, mutta varmasti on aivan mahdollista, että homma toimii. Riippuu tämäkin tietysti aika paljon konttorista.
 

Jaakko-Teppo

New Member
Liittynyt
17 Lokakuu 2007
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

MikkoM sanoi
Ja vaikka inssi ne USA valot hyväksyisikin, niin kannattaa varautua lekaan ja rällääkkään. Minäkin nimittäin epäilen fyysistä sopivuutta.

Tilasin parin kokeeksi, katotaan tarviiko em. työkaluja. En tosin noita linkissä olevia.
 

Anderz

VR4-19T & Legnum
Liittynyt
27 Lokakuu 2004
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Voi olla vähän off topic mutta ajattelin laittaa xenonit galanttiin sitten kun se tulee. :driver Ajattelin ostaa d2s xenon projektorit vaikka ebaysta ja sitten laittaa ne sisään alkuperäisiin ajovaloihin. Mitä mieltä katsastusmies voisi olla jos myös rakentaa automaattinen korkeuden säätö ja joku valonpesusysteemi?
Periaattes pitäisi olla laillista kun projektorit on tarkoitettuja xenon valoille ???
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Et voi alkuperäisii rakentaa..koska se peilikuvio on väärinpäin siellä...tarviit siis vasemmalta ohjattavan auton umpiot.

eli kertauksena:

Japanin tuontivalot on vaihdettava siitä syystä, että valokuvio on väärinpäin niissä. Keila osottaa vastaantulijalle liikaa. Lisäksi tarvitaan myös korkeudensäätö.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Anderz sanoi
Voi olla vähän off topic mutta ajattelin laittaa xenonit galanttiin sitten kun se tulee. :driver Ajattelin ostaa d2s xenon projektorit vaikka ebaysta ja sitten laittaa ne sisään alkuperäisiin ajovaloihin. Mitä mieltä katsastusmies voisi olla jos myös rakentaa automaattinen korkeuden säätö ja joku valonpesusysteemi?
Periaattes pitäisi olla laillista kun projektorit on tarkoitettuja xenon valoille ???

Jos niistä E-merkinnät löytyvät ja kaikki muut pykälissä vaaditut laitteet (juurikin automaattinen kork.säätö), niin ei ole ongelmaa.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

miikka sanoi
Jos niistä E-merkinnät löytyvät ja kaikki muut pykälissä vaaditut laitteet (juurikin automaattinen kork.säätö), niin ei ole ongelmaa.

DOT-valoissa ei vaadita pesureita eikä korkeussäätöä, jos en nyt aivan väärin muista. Jos siis saa menemään DOT-valot ylipäätään läpi, voi periaatteessa välttyä noilta tilpehööreiltä kokonaan. Alkaa olla mielenkiintoinen vaihtoehto.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

nokonzok sanoi
DOT-valoissa ei vaadita pesureita eikä korkeussäätöä, jos en nyt aivan väärin muista. Jos siis saa menemään DOT-valot ylipäätään läpi, voi periaatteessa välttyä noilta tilpehööreiltä kokonaan. Alkaa olla mielenkiintoinen vaihtoehto.

Niin no se, pidin oletusarvona E-merkittyjä, mutta tietty jos jenkeistä tilaa niin DOTihan se on, ja niihin ei ko. laitteita tarvita.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

nokonzok sanoi
DOT-valoissa ei vaadita pesureita eikä korkeussäätöä, jos en nyt aivan väärin muista. Jos siis saa menemään DOT-valot ylipäätään läpi, voi periaatteessa välttyä noilta tilpehööreiltä kokonaan. Alkaa olla mielenkiintoinen vaihtoehto.

Tässä vain saattaa tulla ongelmaksi se, kun kysymyksessä ei ole alk. per. xenon ajovalo kyseiseen ajoneuvoon.=> Tulkitaan rakennetuksi ja silloin vaaditaan e-merkintä, pesurit ja autom. kork. säätö. En mene vannomaan, mutta tuo tai vastaava umpio saattaa olla suomessa lainsuojaton paitsi, jos se on tarkoitettu juuri leguun.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Ei liity suoranaisesti topikin aiheeseen, mutta liippaa sen verran läheltä, etten viitsi kokonaan uutta topikkia perustaa.

Pohdin hieman noita takavaloja. Pre-facelift Legussahan niiden kanssa ei ole mitään ongelmaa, koska ne ovat e-hyväksytyt. Faceliftissä ne tuskin ovat, koska samanlaisia valoja ei täällä päin maailmaa ole nähty. Nyt kuitenkin TÜV-lapussa näyttää olevan hyväksyntä kaikille valoille, joka tarkoittaa sitä, että takavaloja ei välttämättä tarvitsisi uudemmissakaan vaihtaa. Sitähän me emme tiedä vielä, onko facelift Legujen papereissa noita hyväksyntiä, mutta uskoisin niiden sieltä löytyvän. Esim. Skylinen papereissa ne on.

Tämä tarkoittaa sitä, että etuvalotkin on hyväksytty, mutta kuvio vain on väärä. Näin ollen alkuperäiset yhtenäiset umpiot voisi säästää vilkkuineen päivineen, jos vain kuvion saa käännettyä. Kuvio määritellään eri direktiivissä, joten korkeussäätöongelmaa tämä ei kuitenkaan poista.
 

Hyeena

Galant Sigma 2000 GLX -80
Liittynyt
15 Toukokuu 2003
Sijainti
Kaarina
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Mitaanhan en tieda varmasti kun en ole itse kokeillut.
Mutta jenkkien kanssa on ollut tuota etta TÜV-lapussa sanotaan valojen olevan maaraysten mukaiset, mutta lappu on vaan ohitettu sen osalta.
Mutta sulla on ilmeisesti faktaa tiedossa asiasta?
Faktaahan naista aisoista on heikosti saatavilla verrattuna mutu-saasteen maaraan, ja jenkkeja tunnutaan muutenkin rokottavan naissa asioissa enemman..
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Hyeena sanoi
Mitaanhan en tieda varmasti kun en ole itse kokeillut.
Mutta jenkkien kanssa on ollut tuota etta TÜV-lapussa sanotaan valojen olevan maaraysten mukaiset, mutta lappu on vaan ohitettu sen osalta.
Mutta sulla on ilmeisesti faktaa tiedossa asiasta?
Faktaahan naista aisoista on heikosti saatavilla verrattuna mutu-saasteen maaraan, ja jenkkeja tunnutaan muutenkin rokottavan naissa asioissa enemman..

Faktaa on huonosti saatavilla, tämäkin perustuu lähinnä säädösten lukemiseen. Olen varsin vakuuttunut siitä, että valo hyväksyntöjä ei ihan noin vain voida ohittaa. Asiasta on spekuloitu DNSF:n puolella melko ansiokkaasti, lainaan sieltä itse itseäni:

Lueskelin tuota direktiiviä, kun ei perjantai iltana ole työttömällä poikamiehellä parempaakaan tekemistä. Homma on omasta mielestäni aika yksinkertainen. Ko. direktiivissä säädetään siitä, millä edellytyksillä valaisimeen voidaan lyödä e-leima. Merkintä on siis osoitus siitä, että kyseinen valaisin on tyyppihyväksytttyä mallia. Sehän ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö valaisin voisi olla kaikki vaatimukset täyttävä ilman ko. merkintääkin. Asia siis todellakin on niin, että e-merkintä on vain ja ainoastaan osoitus vaatimusten täyttymisestä ja muuta näyttöä vaatimuksista ei tällaisessa tapauksessa tarvita. Jotta valaisin kelpaisi liikennekäyttöön ilman merkintää, täytyy tavalla tai toisella todistaa, että vaatimukset täyttyvät merkinnän puutteesta huolimatta. Arvaattekin jo mihin tämä johtaa. TÜVilla on valtuudet myöntää auton valoille tyyppihyväksyntä, ja se voi näin ollen todistaa ei-hyväksytyn valaisimen täyttävän vaatimukset myös AKEa sitovasti.

Nythän AKE käytännössä kaventaa EU:ssa virallisesti hyväksytyn tyypityslaitoksen toimivaltaa, joka ei tietenkään ole mahdollista. Direktiivissä nimenomaan painotetaan, että jäsenvaltio ei saa estää myymästä tai käyttämästä valaisinta, jolle on myönnetty tyyppihyväksyntä jossain toisessa jäsenvaltiossa. On melko ahdasta tulkintaa, jos AKE yrittää pyristellä hyväksymästä TÜVin lappua sillä perusteella, että kyseessä ei ole varsinaisesti tyyppihyväksyntä. Asiallisesti kysymys on täsmälleen samasta asiasta. Sitä paitsi, kelpaahan sama lappu osoitukseksi esim. jarrujen kelvollisuudesta. Niiden osalta tilanne on täsmälleen sama; osilla ei ole eurooppalaista tyyppihyväksyntää, mutta ne kelpaavat, koska tyyppihyväksyntiin oikeutettu laitos todistaa niiden täyttävän tyyppihyväksynnän vaatimukset.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

miikka sanoi
Selasin saksan ebayta ja osui heti ekana tällainen silmään: korkeudensäätömoottori EA0:aan

Löytyy umpioita sun muuta aika kivasti myös kun laittaa vaan hakusanaksi Galant.

No nyt tietää ainakin hakusanan millä noita moottoreita voi etsiä :) Umpioita tosiaan löytyy aika mukavasti, mutta ainakin oman etsinnän perusteella käytännössä mitkään ei ole e-hyväksyttyjä, tai ainakin se on epäselvää. Hyväksytyt sitten maksaakin jo hieman eri malliin, varsinkin jos niissä on säätömoottori. Varaosamaailmassa Galantin umpion listahinta on 100 euroa / puoli, mutta näissä ei siis moottoria ole. Lienee kuitenkin hyvä tietää tästäkin vaihtoehdosta ennen kuin alkaa tilailemaan mitään kovin epävarmaa.

Ensi viikolla pitäisi saada vastaus siihen, voidaanko korkeudensäädön tarpeellisuus selvittää suoraan konttorilla. Mittaus on periaatteessa helppo: direktiivin mukaan kuvio saa nousta 2,5 % lastattuna. Jos menee yli, säätö on oltava. Metrin päästä mitattuna kuvio saa siten nousta 2,5 cm.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Päivitystä korkeudensäätöasiaan. AKEN virallisen kannan mukaan korkeudensäädön tarpeellisuus VOIDAAN tarkistaa konttorilla. Toisin sanoen päätös on katsastusmiehestä kiinni. Ymmärsin asian niin, että halutessaan katsastusmies voisi vaatia jotain dokumenttia tai muuta selvitystä. Tärkeä pointti on kuitenkin se, että on täysin sallittua käyttää ns. tervettä harkintaa asian suhteen. Asiasta tulee otteeseen merkintä, mutta väliäkö sillä. Eipä tarvinnut Evoon askarrella korkeussäätöjä, saa nähdä mitä Legnumin kanssa käy.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

nokonzok sanoi
Päivitystä korkeudensäätöasiaan. AKEN virallisen kannan mukaan korkeudensäädön tarpeellisuus VOIDAAN tarkistaa konttorilla. Toisin sanoen päätös on katsastusmiehestä kiinni. Ymmärsin asian niin, että halutessaan katsastusmies voisi vaatia jotain dokumenttia tai muuta selvitystä. Tärkeä pointti on kuitenkin se, että on täysin sallittua käyttää ns. tervettä harkintaa asian suhteen. Asiasta tulee otteeseen merkintä, mutta väliäkö sillä. Eipä tarvinnut Evoon askarrella korkeussäätöjä, saa nähdä mitä Legnumin kanssa käy.

Eli tulevia katsastuksia varten merkintä otteeseen? Etteivät sitten halua sitä...ainaha ne tarkistaa ne meinaan....
 

Evox

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

nokonzok sanoi
Päivitystä korkeudensäätöasiaan. AKEN virallisen kannan mukaan korkeudensäädön tarpeellisuus VOIDAAN tarkistaa konttorilla. Toisin sanoen päätös on katsastusmiehestä kiinni. Ymmärsin asian niin, että halutessaan katsastusmies voisi vaatia jotain dokumenttia tai muuta selvitystä. Tärkeä pointti on kuitenkin se, että on täysin sallittua käyttää ns. tervettä harkintaa asian suhteen. Asiasta tulee otteeseen merkintä, mutta väliäkö sillä. Eipä tarvinnut Evoon askarrella korkeussäätöjä, saa nähdä mitä Legnumin kanssa käy.

Hieno juttu että meni läpi ja jaksoit nähdä vaivaa asian eteen :peukku . Mitenkä käytännössä Evon kanssa toimittiin ja testattiinko alusta jäykkyys? Minkälainen merkintä tuli otteeseen?

Mielenkiinnosta testailin oman Evoni alustan jäykkyyttä. Noin 1 m etäisyydellä ajovaloumpiosta, nousi valokuvio noin 1cm kun 2 testihenkilöä istui takapenkeille. Mun Evossani on ilmeisesti ihan vakio alusta.


PS. Moniko paikkaiseksi Evo merkittiin?
 

Tinke

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

onko kellään näyttää mustaa valkoisella, suoraa linkkiä esmes aken sivuilta käsitellen tuota "auton asennon muutos kuormauksen vaikutuksesta ei ole merkittävä, hyväksyntävaatimus täyttyy myös ilman ajovalojen korkeussäätöä" juttua.

Itse koitin ettiskellä tietoa mutta en löytänyt. olis hyvä olla valmiiksi mukana faktaa ku käy konttoreilla höpiseen.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Tinke sanoi
onko kellään näyttää mustaa valkoisella, suoraa linkkiä esmes aken sivuilta käsitellen tuota "auton asennon muutos kuormauksen vaikutuksesta ei ole merkittävä, hyväksyntävaatimus täyttyy myös ilman ajovalojen korkeussäätöä" juttua.

Itse koitin ettiskellä tietoa mutta en löytänyt. olis hyvä olla valmiiksi mukana faktaa ku käy konttoreilla höpiseen.

Ei siitä ole olemassakaan mustaa valkoisella. Korostan kuitenkin, että kyseessä on AKEsta varmistettu fakta, joten viimeistään sieltä tarkastamalla pitäisi homman olla konttorillakin selvä. Direktiivin mukaan 2,5% saa olla heittoa. Jos menee yli tuon, korkeussäätö vaaditaan.

Evox sanoi
Hieno juttu että meni läpi ja jaksoit nähdä vaivaa asian eteen :peukku . Mitenkä käytännössä Evon kanssa toimittiin ja testattiinko alusta jäykkyys? Minkälainen merkintä tuli otteeseen?

Mielenkiinnosta testailin oman Evoni alustan jäykkyyttä. Noin 1 m etäisyydellä ajovaloumpiosta, nousi valokuvio noin 1cm kun 2 testihenkilöä istui takapenkeille. Mun Evossani on ilmeisesti ihan vakio alusta.


PS. Moniko paikkaiseksi Evo merkittiin?

Hieman OT, mutta menköön. Jäykkyyttä ei sen enempiä testailta, mitä nyt vähän nurkista paineltiin. Mulla on Evossa TEIN Dirt Traial Master Gravel Spec tolpat, jotka väänisin niin kireälle kuin menevät. Ei paljon perä painunut :) Metrin etäisyydeltä jos testataan, kuvio saa edellä mainitun mukaisesti nousta 2,5 cm täydellä kuormalla. Omassa tapauksessa asiaa helpotti kylläkin se, että kaarista johtuen autosta tuli anyway 2-paikkainen. Jännityksellä odotan mitä Legnumin vakioalustan kanssa käy. Viime kädessä kysymys on lopulta siitä, miten hyvin onnistuu katsurin vakuuttamaan.
 

Tinke

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

miikka sanoi
Yritän nyt vetää pientä yhteenvetoa omista räpellyksistä mitä olen kirjotellut tuolla sähköpuolella.

Eli vastusarvot ovat seuraavanmoiset:

0 - 0.8 kOhm
1 - 1.1 kOhm
2 - 1.5 kOhm
3 - 1.8 kOhm
4 - 2.1 kOhm

Mulla on nyt kiinni olevien lisäksi yksi moottori irrallaan, jolla noita arvoja olen etsinyt ja testannut kytkentöjä. Tässä kuvassa (varo, isokokoinen kuva johtojen näkymiseksi) näkyy ne toiminnan kannalta vaaditut johdot. Jatkoin kytkimen takaa lähtevät johdot eri värisillä, joten tyvessä näkyy se oikea väri. Kuvasta näkee kuitenkin kytkennän.

tässä tapauksessa ja tässä kuvassa sekä moottorissa että kytkimessä on maajohto, virtajohto ja kaiketi signaali(toi keltavihreä) eli tuleeko noi ohmi vastusarvot mitkä annoit, suoraan kytkimeltä (ilman että minkään johtojen väliin ei tarvitse kolvata erillisiä vastuksia)signaalijohtoa myöten vaihdettessa kytkimen asenoa välillä 1-4? ja onko kuvassa sokeriin valkoisena ja sinisenä menevät johdot ylimääräsiä/ turhia jotka olet vain pistänyt ns. pelistä pois.
 

Tinke

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

joo eipä tarvi enää tietoo tähän liittyen. vasta perehdyttäni asiaan homma selkiytyi ja näät kaksi johtoa oli vain katkasijan taustavaloille. eilen illalla johdotukset tehtyäni homma meni muuten nappiin mutta ilokseni huomasin että toinen moottoreista paskana, semmoinen siis vielä jostain.
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

tepi sanoi
Kerätääs tänne nyt projektia varten tarvittavien osien, työkalujen yms listaa ja kertomusta.
Jos joku ehtii ekana tehdä ko jutun niin voisi ottaa samalla kuvia ja tehdä työselostuksen ko jutusta.

Toiminta:

Säätömoottoreille tulee säätösignaali ja + - karvat. Signaali tulee ohjaamossa olevasta kiertokytkimestä jossa on eri arvoisia vastuksia.
Vastusarvot laitan myöhemmin, ellei joku kerro aikaisemmin :)

sähkökaavio


Orginaali säätömoottori:
Hella 007 282-44

Muut sopivat moottorit:
Lancer CK

Sähkökaaviossa maadoitus 9. Voiko tuon puuttuminen aiheuttaa sen, että jännite ei muutu oikeaksi ja säätö ei toimi? Melkeen hävettää tunnustaa, että joskus aikoinaan on sähköpuoli lusittu koulussa läpi. Mukamas perus juttuja, mutta kun alkaa vuosien jälkeen miettimään ja kytkemään, niin mikään ei onnistu.

Eli valoja tuli tuossa kytkettyä mutta ei heilaha moottorit suuntaan eikä toiseen. Säätöpotikka on erilainen. Pitäs olla Lancerin alkuperäinen ja en saanut selville mikä järki siinä erillisessä vastushässäkässä oli. Eli yksi piuha menee potikkaan ja yksi tulee ulos. Ulostulo haarautuu kahdeksi mistä toinen jatkaa vastuksen kautta ja toinen ilman. Lienee tuo vastuksen kautta menevä pitäisi lyödä vielä maihin ja suoraa lähtevä moottoreiden signaalipiuhaan? Näinköhän otti moottorien ohajus jo itteensä liian kovasta jännitteestä :seina
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Juu pitihän se kytkeä vastuksen kautta maihin, kun kerta itse potikassa ei ollut tuota maalähtöä. Nyt muuttuu jännite, vaan ei moottorit liiku. Tais mennä uusien ostoksi.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Samppa sanoi
Juu pitihän se kytkeä vastuksen kautta maihin, kun kerta itse potikassa ei ollut tuota maalähtöä. Nyt muuttuu jännite, vaan ei moottorit liiku. Tais mennä uusien ostoksi.

Siis minkälainen kytkentä sulla nyt on siinä kun ei toimi?
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Menee jännite alkuperäisen vastuksen kautta potikalle, potikan ulostulosta haara josta toinen mene maihin vastuksen kautta ja toinen suoraan säätömoottorien signaalipiuhaan. Ainakin jännite alenee ja vaihtuu potikan säädön mukaan. Vastus on alkuperäinen mikä tuli potikan mukana. Tälläkertaa jopa mittasin tuolta moottorin liittimen luota ja kyllä sinne tuntus ihan oikein jännitteet tulevan. Eli suuri epäilys on, että poltin ne moottorit. Pitää tuskailla tuossa kolmen viikon päästä. Ens viikolla ei kerkeä enää ottaa noita auki kun on kiirettä muuten ja sit lähen lepuuttaa hermoja etelään pariksi viikoksi ;D Jospa se siitä. Pitää koittaa soveltaa jotkut muut moottorit, jos näitä alkuperäsiä ei löydy mistään.

Miten tuo moottori muuten irtoaa umpiosta? Onko se "säätötanko" kuinka siellä kiinni? Eli uskaltaako käyttää voimaa vai onko siinä joku systeemi?
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

http://to.pic.fi/kuvat/VR-4/Valor%E4pellyksi%E4/DSC_0178.JPG

Toi nuppi on sellasessa valkosessa klipsissä siellä kiinni, ite otin ihan vetämällä sen pois sieltä, tosin oli purku-umpio enkä välittäny hajoaako jotain umpiosta. En siis muista/tiedä että kuuluuko sen valkosen klipsun tulla sieltä perässä vai ei. Mulla se jäi sinne kiinni.

Laitoin jo johonkin aikaisempaan viestiin tämän kuvan, mutta tällaisella kytkennällä moottori toimii:

http://to.pic.fi/kuvat/VR-4/Valor%E4pellyksi%E4/korksaat_testailua_fullres.jpg/full

Sokeripalan toiseen päähän menevä valkoinen ja sininen ovat tyhjät, eli niitä ei tarvita itse moottorin toimimiseen. (Sininen = orkkisväri kytkimen päässä keltamusta, valkoinen = orkkisväri valkovihreä). Lopulliseen kytkentäähän noilla otetaan mittaristovalo muistaakseni. Onko sulla kytkentä täsmälleen kuvan mukaisesti? Eli 12V moottorin ja kytkimen punaisile ja maat mustille johdoille. Sitten vain signaalit kytket yhteen.

Jännitteitä en nyt muista mitä ne milläkin tasosäädöllä olivat, mutta olisko nelostasolla ~13 V ja siitä voltin välein tulee jännitteen tippumista. Näin ollenhan moottorin ei pitäisi vaurioitua vaikka sitä käyttäisi ilman vastuksia. En nyt ihan satavarmaksi allekirjoita tuota koska testailusta on jo varmaan 1½ kuukautta eikä ole ihan tuoreessa muistissa enää.
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

miikka sanoi
http://to.pic.fi/kuvat/VR-4/Valor%E4pellyksi%E4/DSC_0178.JPG

Jännitteitä en nyt muista mitä ne milläkin tasosäädöllä olivat, mutta olisko nelostasolla ~13 V ja siitä voltin välein tulee jännitteen tippumista. Näin ollenhan moottorin ei pitäisi vaurioitua vaikka sitä käyttäisi ilman vastuksia. En nyt ihan satavarmaksi allekirjoita tuota koska testailusta on jo varmaan 1½ kuukautta eikä ole ihan tuoreessa muistissa enää.

Kiitoksia neuvoista. Pitää kokeilla vaan nykästä se moottori irti.

Kytkennät ovat vastaavasti, mutta potikka kun on Lancerista, niin se on erilainen. Se siis on vain säätövastus jossa kaksi liitäntää. Maata siinä ei ole itsessään ollenkaan ja se nyt tätä mun hommaa sotkikin.

Mun kytkennällä jännite tippuu kyllä huomattavasti alemmas. Jonnekin 6v puolin ja toisin. Tosin sitä luokkaa joku muukin sen puhui olevan ja nämä vastukset ovat olleet ennenkin näiden umpioiden kanssa, joten jos olen nämä viimein saanut oikein kytkettyä, en kyllä keksi enää muuta vikapaikkaa kuin ne moottorit. Tosin jos ne kestää 12v jännitettä myös ohjauspuolella alkaa mennä yli ymmärryksen taas vaihteeksi ::)
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Samppa sanoi
Mun kytkennällä jännite tippuu kyllä huomattavasti alemmas. Jonnekin 6v puolin ja toisin. Tosin sitä luokkaa joku muukin sen puhui olevan ja nämä vastukset ovat olleet ennenkin näiden umpioiden kanssa, joten jos olen nämä viimein saanut oikein kytkettyä, en kyllä keksi enää muuta vikapaikkaa kuin ne moottorit. Tosin jos ne kestää 12v jännitettä myös ohjauspuolella alkaa mennä yli ymmärryksen taas vaihteeksi ::)

Sen muistan kun noita moottoreita tolla kuvassa olevalla pikkuakulla testasin ja siitä oli jännite tippunut 9.5 volttiin, ei moottori inahtanutkaan millään korkeustasolla. Akkulaturin kun tuikkasi kiinni akun perään niin lähti heti pelaamaan. Silloin tuo tuleva jännite oli reilu 13 volttia joka kuvassakin näkyy. Liekö säätimen sisällä sitten jotain puolijohteita joista tuo täydellinen toimimattomuus reilulla 9 voltilla johtuu?
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

miikka sanoi
Sen muistan kun noita moottoreita tolla kuvassa olevalla pikkuakulla testasin ja siitä oli jännite tippunut 9.5 volttiin, ei moottori inahtanutkaan millään korkeustasolla. Akkulaturin kun tuikkasi kiinni akun perään niin lähti heti pelaamaan. Silloin tuo tuleva jännite oli reilu 13 volttia joka kuvassakin näkyy. Liekö säätimen sisällä sitten jotain puolijohteita joista tuo täydellinen toimimattomuus reilulla 9 voltilla johtuu?

Jees. Täytyy koittaa löytää joku kaveri jolla on säädettävä virtalähde. Sillä olisi helppo testata toimiiko vai ei. Oma aikoinaan koulussa rakennettu kun on kärsinyt vähän turhan paljon ajan saatossa.
 

Tinke

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Nyt tulee suurimmalta osin OT mutta sivutaan hiukan aihettakin samalla, ei jaksa toistaseksi mitään omaa topiccia pystyttää.

Tosiaan valojen korkeuden säätökin tuli sit vippasteltua ja valot asenneltua, aluksi epäilin että toinen moottoreista olisi ollut paskana koska katkasija ohjasi vain vain toista puolta vaikka olin koittanut ajaa erikseen moottorit täysin toiseen äärilaitaan. vastusarvot olivat kuitenkin niin kaukana toisistaan, että homma alkoi skulaan vasta kun aukasi moottorit ja asetti ne mekaanisesti lähelle toisiaan.

Joo eikä siinä sit juuri muuta kun tulliin ja leimalle. Eka kerran katsastukseen mennessä tiesin että varma hylsyhän sieltä tulee kun ei ollut niitä vaatimuksenmukaisuustodistuksiakaan vielä saapunut, muuten hommat meni ihan jees eikä itsessään vikaa löytynyt muuta kuin toisen puolen raidetangonpää, käryt oli aluksi korkealla mutta laskivat sitten, konekin oli kylmänä kun kotoa 10km päästä suorilta ajoin konttorille ja sieläkin auto seisoi.Raidetangonpää maksoi kireät 8e ja tuv-hyväksynnätkin tulivat jo ja uusinta käynnillä konttorilta näytettiin vihreää valoa. Nyt siis vain odotellessa veropäätöstä, jotta voi kilvet hakea. ja kevättä, että rupee kesärengas paremmin pitään :)

Nii ja kevennykseksi voisi sanoa korkeudensäätöjä tehdessäni laitoin ihan turvallisuussyistä kytkimen sähköjohdon väliin hoodin puolelle ja tottakai se oli unohtunut kytkeä on-asentoon kun menin leimalle, leimari ihmetteli etteivät pelaa jolloin jouduin käymään laittaan kytkimen päälle. kysyi et mikäs juttu toi oikein oli? Sen verran leikkasi, tokaisin että japanissa kun ei tämmöistä korkeudensäätöä tarvita, niin jos tällä autolla haluaa suomessa ajaa joku japanilainen, se voi kytkeä sen pois päältä tästä..leimari vain naurahti, että joo kyllä se hyvä on :)
 

Legnumi

huolella möykkyä!
Liittynyt
15 Tammikuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Tinke sanoi
Tosiaan valojen korkeuden säätökin tuli sit vippasteltua ja valot asenneltua
Saako valot heittämällä kiinni vai pitääkö tehdä muutoksia kiinnikkeisiin?
 

Tinke

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Legnum sanoi
Saako valot heittämällä kiinni vai pitääkö tehdä muutoksia kiinnikkeisiin?

Ei viittinyt koittaa heittää ettei umpiot mene paskaksi mutta totta puhuakseni sopivat erinomaisesti. Itselläni tosin molempainen umpiot oli alkuperäisen suomi farkku gallun, joten en osaa sanoa kuinka lähellä tarvikemallin umpiot ovat. Sen verran kikkailin, että korkeudensäädön saatuani pelaan näytin valokeiloja vasten hallin ovea ja loput eroavaisuudet korkeuden suhteen hioin ihan laittamalla prikkoja osan pulteista alle(enkä siis koittanut ajaa moottoreita siten "tasoon"). Aika simppelihän toi korkosäätö oli lopunpelein tehä, juuri mitkään sähköhommat eivät ole vahvimpia puoliani ja olinkin aluksi kohmeessa mut homma aukesi ja lopulta en siis todellakaan kytkenytkään muita kuin nämä kolme pakollista johtoa kytkimeltä.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Mitsun orggis säätimiä voi säätää samaan tasoon noin 5mm hylsyllä säätimen päästä. Kunhan kytkee eka sähköt moottorista pois.

Pääseekös kukaan vertailemaan passatin / audin yms moottoria jonka koodi alkaa samanlailla kuin mitsun mutta loppuu 211 merkkeihin ? Näyttäisi samanlaisilta. Tyhmäähän tämmöinen sopivien osien etsiminen on kun jos tämäkin asian joku tietää.... :seina
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Tinke sanoi
Joo eikä siinä sit juuri muuta kun tulliin ja leimalle. Eka kerran katsastukseen mennessä tiesin että varma hylsyhän sieltä tulee kun ei ollut niitä vaatimuksenmukaisuustodistuksiakaan vielä saapunut, muuten hommat meni ihan jees eikä itsessään vikaa löytynyt muuta kuin toisen puolen raidetangonpää, käryt oli aluksi korkealla mutta laskivat sitten, konekin oli kylmänä kun kotoa 10km päästä suorilta ajoin konttorille ja sieläkin auto seisoi.Raidetangonpää maksoi kireät 8e ja tuv-hyväksynnätkin tulivat jo ja uusinta käynnillä konttorilta näytettiin vihreää valoa. Nyt siis vain odotellessa veropäätöstä, jotta voi kilvet hakea. ja kevättä, että rupee kesärengas paremmin pitään :)

Samoja juttuja täällä Tampereellakin päin. Yksi auto eilen leimattu ja verojaodotellessa... Toisesta meni katsastus mekaanisesti, mutta todistukset viel puuttuvat.!
 

Tinke

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

tepi sanoi
Samoja juttuja täällä Tampereellakin päin. Yksi auto eilen leimattu ja verojaodotellessa... Toisesta meni katsastus mekaanisesti, mutta todistukset viel puuttuvat.!

Juu no ylöjärven konttorilla meikäläinen kävi ja tampereen tullissa et tuskin se käytäntö tässä 20km matkalla on paljon muuttunut :) itse kävin eka kerran leimalla muistaakseni 6.3. Itse en viittinyt sen takia enää niitä moottoreiden päästä pyöritellä, että varmuudella riitti säätövara molempiin suuntiin niitä ohjattaessa, tämä nyt vain semmoista varmuuden maksimointia.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Moottoreissa on kolme terminaalia, 31, G ja 56b (vai oliko 58b). Mikä on maa, mikä on +12V ja mikä on säätö?
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Onkohan kukaan laittanut takasumuvaloa toimintaan Legnumissa,tai perehtynyt millä kaikilla tavoilla voisi olla järkevintä...?
Jos niin kaikenlaiset ohjeet tai johdonvärit sun muut ovat tervetulleita... :)
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

ast sanoi
Moottoreissa on kolme terminaalia, 31, G ja 56b (vai oliko 58b). Mikä on maa, mikä on +12V ja mikä on säätö?

31 = maa
56b = lähivalo +
G = signaali säätöpotikalta
 

Jalperi

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2008
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

samitsu sanoi
Onkohan kukaan laittanut takasumuvaloa toimintaan Legnumissa,tai perehtynyt millä kaikilla tavoilla voisi olla järkevintä...?
Jos niin kaikenlaiset ohjeet tai johdonvärit sun muut ovat tervetulleita... :)
siis onko sielä valmiina jo sumarit takana mutta johdot ja kytkin puuttuu ?

Tinke onko legnumis valkonen ? yllätyin vaan tossa toissayönä kun töihiin lähin nii vastaan tuli :)
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Silleenhän se joku aika sitten äkkiä vilkaistuna näytti että olis takasumuvalon mahdollisuus olemassa mutta katkaisijaa tai
varausta sille ei sit kuitenkaan...? Eli kukaan ei siis vielä ole tuohon asiaan perehtynyt tai sitä millään ratkaissut...? :( :)
 
Ylös Bottom