Akku evo 3:een

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Akku alkaa vedellä viimeisiään. Juuri ja juuri sain käyntiin 10 asteen pakkasessa 45 minuutin moottorilämmityksen jälkeen.

Mitä akkuja olette laittaneet kolmoseen tai mitä siihen suositellaan?
 
Vs: Akku evo 3:een

Luulisi ihan perusakun riittävän, vanhan mitoilla varaosa liikkeeseen niin löytyy. Ne paremmat akut maksaakin sitten taas melkein tuplat perusakun hinnasta. korjatkaa jos olen väärässä, omaan kolmoseen riitti ihan hyvin niin kesän helteille ja talven pakkasille perus akku
 
Vs: Akku evo 3:een

Oiskohan jollaain heittää jotain akkua / akun mallia, mikä käy suoraan. Kun tuossa omassani on tuo japaninpään "mini" akku paikallaan ni on vähän hankala hahmoittaa noita mittoja, että kuinka korkea/leveä/pitkä ,akku sinne menee?
 
Vs: Akku evo 3:een

Biltemassa myyvät noita pieninapaisia. Niitä on kahta mallia, pienempi käy suoraan Evoihin ja Leguihin. Käytännössä ovat osoittautuneet varsin hyviksi akuiksi. Ei varmasti maailman paras, mutta ei ole paha hintakaan. Nämä taisivat menestyä ihan ok jossain TM:n taannoisessa testissäkin.
 
Vs: Akku evo 3:een

Eikä se ole iso homma ne kengät vaihtaa, muutaman euron maksavat akunkengät ja saapa kunnollisen akun sinne. Ja tuskin se Evo tarvitsee sen erikoisempaa akkua kuin muutkaan autot, joku perus 60Ah riittää ihan varmast :)
 
Vs: Akku evo 3:een

Ite laitoin ekaksi akuksi hopean mustan bilteman, akku hyytyi alle vuodessa. (ei lähteny nollas astees käyntiin)

Korvaukseksi sain akusta rahat takas ja ostin hopean bilteman. Nyt toistaiseksi toiminut loistavasti, vaikkei ihan meinaakkaan mahtua koloonsa.. :peukku

erit:

Tarkistan akun koon ja mallin. Mielestäni niin iso akku, kuin e3 mahtuu.
 
Vs: Akku evo 3:een

nokonzok sanoi
Biltemassa myyvät noita pieninapaisia. Niitä on kahta mallia, pienempi käy suoraan Evoihin ja Leguihin. Käytännössä ovat osoittautuneet varsin hyviksi akuiksi. Ei varmasti maailman paras, mutta ei ole paha hintakaan. Nämä taisivat menestyä ihan ok jossain TM:n taannoisessa testissäkin.

Se oli TM:n viimeistä edellinen testi. Edellisessä testissä bilteman huoltovapaa jäi viimeiseksi. En ostaisi. Akkumalli on edelleen sama kuin siinä testissä ainakin mitä itse olen yrittänyt seurata.
 
Vs: Akku evo 3:een

Cirrus sanoi
Se oli TM:n viimeistä edellinen testi. Edellisessä testissä bilteman huoltovapaa jäi viimeiseksi. En ostaisi. Akkumalli on edelleen sama kuin siinä testissä ainakin mitä itse olen yrittänyt seurata.

TM testeihin kannattaa varautua hieman varauksin ::) Omalla kohdalla monessa kohdassa ristiriitaista tietoa TM testien kanssa.
 
Vs: Akku evo 3:een

osku sanoi
TM testeihin kannattaa varautua hieman varauksin ::) Omalla kohdalla monessa kohdassa ristiriitaista tietoa TM testien kanssa.

No kyllä akuista saadaan testeillä kaivettua aika hyvin tietoa ulos. Tietenkään yhtä tärkeää ominaisuutta eli kestoa ei saada, mutta ei sen väliä jos ominaisuudet jo uutena on ihan perseestä.

Biltemassa on vain se että tavarat nimien alla saattaa vaihdella. Akku periaateessa saattaa olla ihan eri valmistajan uuden erän tullessa. Sillain pitää ainakin katsoa varauksella bilteman tavaroita.
 
Vs: Akku evo 3:een

Itellä on Vartan Asia akku. Akun päällä merkintä 560 163 042. Ei taida olla enään myynnissa mut kyllä sinne Vartan akut mahtuu. Kengät joutu tosin vaihtamaan ja uuden kiinnitysraudan tekemään.
 
Vs: Akku evo 3:een

Cirrus sanoi
Se oli TM:n viimeistä edellinen testi. Edellisessä testissä bilteman huoltovapaa jäi viimeiseksi. En ostaisi. Akkumalli on edelleen sama kuin siinä testissä ainakin mitä itse olen yrittänyt seurata.

Pärjäsikö Biltema liian hyvin niin piti järjestää uusintakierros vähän kovempien vastustajien kanssa ;D

tyyliin "tää anonyymin valmistajan X -sadan euron akku on täydellinen, mutta tällä Bilteman X -kymmenen euron akulla ei tee yhtään mitään (jos sitä verrataan testin voittaneeseen akkuun millääntavalla huomioiden niiden hintaeroja)"
 
Vs: Akku evo 3:een

GSR sanoi
Pärjäsikö Biltema liian hyvin niin piti järjestää uusintakierros vähän kovempien vastustajien kanssa ;D

tyyliin "tää anonyymin valmistajan X -sadan euron akku on täydellinen, mutta tällä Bilteman X -kymmenen euron akulla ei tee yhtään mitään (jos sitä verrataan testin voittaneeseen akkuun millääntavalla huomioiden niiden hintaeroja)"
No noiden testien välissä bilteman akkutoimittaja oli vaihtunut ainakin kerran. Toistaalta jos testin aikana olisi laittanut 60euron akkuun vaikka 5 euroa lisää, niin olisi saanut vaikka testinelosen tai testivitosen ja monta muutakin biltemaa paremmin kylmävirrassa ja lauttumisessa paremmin pärjännyttä.

Asia on kuitenkin suht selvä että niin kauan kuin biltema myy tuota etelä-korean ihmeen tusina akkua, niin ei tule akkuja biltemasta. Tilanne on taas eri kun se malli vaihtuu.
 
Vs: Akku evo 3:een

Ostettiin TM testien perusteella joku "huippuakku" meidän volkkariin. Toimi hienosti kesällä mutta taas kun kelit menivät melkein nollaan ei volkkari enää käynnistynytkään! Kuulemma on normaalia, että akkua pitää ladata kesällä ja talvella vaikka ajaa pitkää matkaa (~300km/sivu) ;D

Nyt keulalla keltainen optima. Ulkomitoiltaan paljon pienempi kuin tm testivoittaja, mutta ei mitään vaikeutta saada autoa käyntiin vaikkei lohkolämmitintä käytä ja pakkasta on liki 30. Myös webastoa voi nykyään käyttää, ilman että tarvitsee jännittää käyntiin lähtemistä.

Eli, taas tuli TM testistä eriävä mielipide, eikä ollut ensimmäinen kerta. Itse nykyään luotan vain oikeisiin todellisuuden testeihin elämästä.

...toisaalta korollassa oli keltakantinen optiman "syväpurkuakku" , joka silti meni rikki "syväpurkauksessa". Kaverilla oli samaa vikaa hänen mersussaan.



Erit: Ensimmäisellä bilteman akulla lähti eemeli hyvin käyntiin vaikka oli pakkastakin. Hintaa oli alle 60e. Uskon että akku särkyi kesän pitkissä huoltosessioissa jolloin kattovalo tms syväpurki akun muutaman kerran.
 
Vs: Akku evo 3:een

On se vaikeaa, todella vaikeaa. Joku kysyy mittoja, mutta senkin eestä tulee sitten muuta tietoa, niin kuin yleensäkkin


Kapteenivamma sanoi
Oiskohan jollaain heittää jotain akkua / akun mallia, mikä käy suoraan. Kun tuossa omassani on tuo japaninpään "mini" akku paikallaan ni on vähän hankala hahmoittaa noita mittoja, että kuinka korkea/leveä/pitkä ,akku sinne menee?

Vartaakku002.jpg


Riittääkö tuommoset mitat ;D , vai käynko mittaamassa vielä rullamitalla ???
 
Vs: Akku evo 3:een

Eikös ne mitat saa aika näpppärästi, kun ottaa mitan mukaan ja avaa nokkapellin vaikka siinä kaupan pihassa? Ainakin itellä onnistu melko kivuttomasti. Siitä siten vaan Biltemasta vastaava tilalle ja hyvin on toiminut.
 
Vs: Akku evo 3:een

Toisille sentään löytyy akkuja. perhana ku on akun ja putsarin paikkoja vaihdettu keskenään, sopii just johki ruohonleikkuriin sopiva akku(40Ah) kuhan kesällä joskus saa aikaseks ni vaihtaa akun paikan konttiin.
 
Vs: Akku evo 3:een

Alkuperäisen akun tyyppi on joko 34B19R tai 55B24R(S).

Googlella löydämme koot 188x128x204 mm 238x129x204 mm (pituus x leveys x korkeus)

Huomatkaa sitten että noita on eri päin olevilla navoilla.

Tuo vartan kuva taitaa olla huomattavasti isommasta akusta, ei välttämättä sovi ilman muutoksia. Pidempi, leveämpi ja korkeampi.
 
Vs: Akku evo 3:een

osku sanoi
Ostettiin TM testien perusteella joku "huippuakku" meidän volkkariin. Toimi hienosti kesällä mutta taas kun kelit menivät melkein nollaan ei volkkari enää käynnistynytkään! Kuulemma on normaalia, että akkua pitää ladata kesällä ja talvella vaikka ajaa pitkää matkaa (~300km/sivu) ;D

Nyt keulalla keltainen optima. Ulkomitoiltaan paljon pienempi kuin tm testivoittaja, mutta ei mitään vaikeutta saada autoa käyntiin vaikkei lohkolämmitintä käytä ja pakkasta on liki 30. Myös webastoa voi nykyään käyttää, ilman että tarvitsee jännittää käyntiin lähtemistä.

Eli, taas tuli TM testistä eriävä mielipide, eikä ollut ensimmäinen kerta. Itse nykyään luotan vain oikeisiin todellisuuden testeihin elämästä.

...toisaalta korollassa oli keltakantinen optiman "syväpurkuakku" , joka silti meni rikki "syväpurkauksessa". Kaverilla oli samaa vikaa hänen mersussaan.



Erit: Ensimmäisellä bilteman akulla lähti eemeli hyvin käyntiin vaikka oli pakkastakin. Hintaa oli alle 60e. Uskon että akku särkyi kesän pitkissä huoltosessioissa jolloin kattovalo tms syväpurki akun muutaman kerran.

Eihän tämä ole mitenkään eriävä TM:n mielipiteestä. Ei noissa teisteissä ole ollut koskaan mukana geeliakkuja, koska ne maksaa 2-3x enemmän. Ja jos olisikin, niin luultavasti voitto irtoaisi varmasti. Mutta testin kohteena on ollleet noilla kerroilla halvemmat tavalliset akut.
 
Vs: Akku evo 3:een

Ei tarvinu muuta muutosta kuin vaihtaa kengät. Akku istuu alkuperäiseen jalustaan kuin nenä päähän. Ja mulla on vielä se akun alle tuleva suojakin, mikä samalla suojaa sivusta kuumentumiselta, kun se ylävesi letku menee niin "läheltä" akkua.
 
Vs: Akku evo 3:een

veikka81 sanoi
Ei tarvinu muuta muutosta kuin vaihtaa kengät. Akku istuu alkuperäiseen jalustaan kuin nenä päähän. Ja mulla on vielä se akun alle tuleva suojakin, mikä samalla suojaa sivusta kuumentumiselta, kun se ylävesi letku menee niin "läheltä" akkua.

Toisaalta kannattaako alkaa sovittamaan ja säätämään edes niiden kenkien verran kun sopivaa akkua saa sattuneesta syystä jopa Hangon Teboililta? :)
 
Vs: Akku evo 3:een

Juu, olen pahoillani jos tämä kysymykseni aiheutti kenellekkään suuria ongelmia tai mielipahaa :)

Kiitokset Veikka81, jonka vastasi niin terävästi kysymykseeni kuin voi vain vastata, eli tuo kyseinen Vartan akku sinne ainakin mahtuu.

Ja kyllähän olisin itsekkin voinut mitat ottaa, mutta kun ajattelin, että kerta on tälläinen kätevä foorumi jossa voi jopa kysellä "tyhmiä" niin tästä lähiten hakua käyttäen uudetkin henkilöt foorumilta löytävät passelin akun :peukku
 
Vs: Akku evo 3:een

Kapteenivamma sanoi
Ja kyllähän olisin itsekkin voinut mitat ottaa, mutta kun ajattelin, että kerta on tälläinen kätevä foorumi jossa voi jopa kysellä "tyhmiä" niin tästä lähiten hakua käyttäen uudetkin henkilöt foorumilta löytävät passelin akun :peukku

Paitsi että ne kengät ei käy. Ja ainakin omassa kolmosessa (ja myös muissa Evoissa) kiinnitysraudat ei toimi isomman akun kanssa. Tilaahan siellä sinänsä kyllä on, mutta aivan suoraan heittämällä ei mene.
 
Vs: Akku evo 3:een

Bosch sanoi
Toisille sentään löytyy akkuja. perhana ku on akun ja putsarin paikkoja vaihdettu keskenään, sopii just johki ruohonleikkuriin sopiva akku(40Ah) kuhan kesällä joskus saa aikaseks ni vaihtaa akun paikan konttiin.

Mitäs ongelmia tuossa on orkkis kokosella? Vai onko se teline rakennettu niin, että akku on toisin päin? Tää on itseasiassa pari milliä leveempi, kun ei meinaa tuohon alkuperäseen telineeseen kunnolla sopia :)

putsari2.jpg
 
Vs: Akku evo 3:een

Ostin sitten Osasetilta Exiden perusakun, joka sopi paikalleen alkuperäisillä kiinnityksillä, kun akun alla ollut muovisuojus/vastaava otettiin pois. Enpä tiedä, mikä sen tarkoitus oikeasti on mutta jos ei se ainakaan lämpösuojukselta vaikuta, kun se on muovia.
 
Vs: Akku evo 3:een

marko_h sanoi
Ostin sitten Osasetilta Exiden perusakun, joka sopi paikalleen alkuperäisillä kiinnityksillä, kun akun alla ollut muovisuojus/vastaava otettiin pois. Enpä tiedä, mikä sen tarkoitus oikeasti on mutta jos ei se ainakaan lämpösuojukselta vaikuta, kun se on muovia.
Muovisuojus on akkunesteen valumista varten. Rikkihappo ei tee hyvää valuessaan auton osiin. Mutta eihän nuo nykyakut enää valskaa mitään. Se oli joskus enne huoltovapaita aikoja.
 
Vs: Akku evo 3:een

marko_h sanoi
Ostin sitten Osasetilta Exiden perusakun, joka sopi paikalleen alkuperäisillä kiinnityksillä, kun akun alla ollut muovisuojus/vastaava otettiin pois. Enpä tiedä, mikä sen tarkoitus oikeasti on mutta jos ei se ainakaan lämpösuojukselta vaikuta, kun se on muovia.

Mulla tuo vartan akku kiinni kanssa noilla alkuperäisillä kiinnitys raudoilla ;D
 
Vs: Akku evo 3:een

Juurikin toistepäin. ei nyt tosta kuvasta näytä niin pieneltä. ahdasta vielä ku on ton poikkituen alla. Pelkästään akun pois ottaminen hirveä työ. Poikkituki kun ei lähde irti ilman että ottaa ilmastoinnin putket irti. ni joutuu poikkituen pultit irrottaa ja venyttää sen verta että mahtuu taiteilee akun pois.
 
Vs: Akku evo 3:een

Kolmoseen meni tilanpuolesta Bilteman hopea kalsiumakku 80-2556 12v 55Ah 54,90€, on siinä onneks 4v takuu. Navat on kyllä väärinpäin, mutta johdot riitti hyvin kääntämään ne. Normaalikokoiset akkukengät piti tietty ostaa kans, maksoi 2,49€.
 
Vs: Akku evo 3:een

Pluto sanoi
Kolmoseen meni tilanpuolesta Bilteman hopea kalsiumakku 80-2556 12v 55Ah 54,90€, on siinä onneks 4v takuu. Navat on kyllä väärinpäin, mutta johdot riitti hyvin kääntämään ne. Normaalikokoiset akkukengät piti tietty ostaa kans, maksoi 2,49€.
Eikö sinne mahtunut isompaa? Kuulostaa 55Ah vain vähän tehottomalta jos kyseinen kolmonen on ilmastoinnin kera ja tulossa myös talviajoon? En mitenkään ole laskenut vakio-kolmosen sähkölaitteiden virrankulutus-arviota, mutta jos lisäksi on vielä vähän poppiksia, niin voi takki tyhjentyä aika helpolla.
 
Vs: Akku evo 3:een

KaeVuRi sanoi
Eikö sinne mahtunut isompaa? Kuulostaa 55Ah vain vähän tehottomalta jos kyseinen kolmonen on ilmastoinnin kera ja tulossa myös talviajoon? En mitenkään ole laskenut vakio-kolmosen sähkölaitteiden virrankulutus-arviota, mutta jos lisäksi on vielä vähän poppiksia, niin voi takki tyhjentyä aika helpolla.

Olisi sinne isompikin mennyt, mutta 55Ah ja 60Ah (isompi ei mielesäni mahdu) akkujen 5Ah ero ei ole kuitenkaan kovin merkittävä.. ja hintaakin olisi tullut lisääreilu kymppi. Mitään painavia poppiksia ei tuollaiseen autoon tule.
 
Vs: Akku evo 3:een

Pluto sanoi
Kolmoseen meni tilanpuolesta Bilteman hopea kalsiumakku 80-2556 12v 55Ah 54,90€, on siinä onneks 4v takuu. Navat on kyllä väärinpäin, mutta johdot riitti hyvin kääntämään ne. Normaalikokoiset akkukengät piti tietty ostaa kans, maksoi 2,49€.

Ite laitoin vastaavan 75A, hintaan 109€ ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom