Vs: Akun lataus "konehuoneen kautta"
nokonzok sanoi
Se virranhallintajärjestelmä ei ymmärrä että sitä akkua on ladattu, jos se tehdään sen tunnistimen ohi.
Se osaa kyllä tietyn ajan kuluessa arvioida akun kunnon uudelleen, jos se on irtikytketty ja kytketään takaisin, mutta ei tajua kytkettynä "ohi latausta".
Tää on vähä sama asia, kun että tehtäisiin liikennelaskentaa pisteiden A ja B välillä, mutta osa kiertääkin laskentapaikan oikopolkua pitkin. Kaikki ovat kyllä perillä, mutta laskentaa suorittava ei vain sitä tiedä.
Tästä on ihan käytännön esimerkkejä, esim kerran meillä koulutuksessa porukka oli kytkenyt kulutusta seuraavan max. 90A ylläpitolaturin Volvoon suoraan akunnapoihin, kun tehtiin ohjailaitediagnoosia ja skooppi mittauksia. Parin tunnin päästä akku oli kyllä täynnä, mutta auto herjasi matalaa akun varausta ja tiputti erinäisiä toimintoja pois päältä.
Eli plussan voi laittaa akkuun, mutta miinus aina runkoon, niin ei ole ongelmia. Ja sitten ne "humisevat peltilaatikko boosterit" pidetään irti nykyautoista, ni ei käy lompakon päälle
MitsuMi sanoi
mutta ei ymmärrä miksi autoista pitää tekemällä tehdä hankalasti ylläpidettäviä
Ihan sen takia, että päästömääräykset tiukkenevat ja kuluttajien vaatimukset kasvavat jatkuvasti ja niiden autojen virrakulutukset ovat todella huimia, ja jotenkin niitä on kontrolloitava. Jos autossa on toista sataa ohjainlaitetta, niin ei niitä vaan voi ihan jatkuvasti pitää hereillä virtaa kuluttamassa.
Nää jutut on vielä ihan lasten kamaa, kun vertaa esim. uusien 90-sarjan Volvojen virranhallintoihin ja muihin kuljettajasta riippumattomiin toimintoihin.