Akun lataus "konehuoneen kautta"

cantoona

EVO-1**
Liittynyt
7 Marraskuu 2009
Sijainti
Askola
Monissa autoissahan nykyisin apuvirran antamista varten on erillinen +-napa/johto konehuoneessa,esim. jos akku penkin alla. Onko mahdollista/suotavaa ladata akkua boosterilla tuota samaista kautta?
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Akun lataus "konehuoneen kautta"

cantoona sanoi
Monissa autoissahan nykyisin apuvirran antamista varten on erillinen +-napa/johto konehuoneessa,esim. jos akku penkin alla. Onko mahdollista/suotavaa ladata akkua boosterilla tuota samaista kautta?

Mitä tarkoitat boosterilla? Boosteri on tarkoitettu apuvirran antamiseen eikä lataamiseen. Apuvirtaa voi antaa noihin erillisiin napoihin. Käyttöohjekirjasta löytyy varmasti vielä tarkemmat ohjeet.

Paras olis ladata suoraan akun navoista, mutta joo kyllä laturin kanssa lataaminenkin onnistuu noista erillisestä navoista.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Akun lataus "konehuoneen kautta"

lancer evo-r sanoi
Paras olis ladata suoraan akun navoista, mutta joo kyllä laturin kanssa lataaminenkin onnistuu noista erillisestä navoista.

Ei ikinä suoraan akun navoista, jos on virranhallinta järjestelmä ja akku on kytkettynä autoon. Tai voi sen plussan siihen napaan laittaa, mutta miinusta ei. Ja akun irrottamisesta tulee sitten taas omat haasteensa.
BMS-järjestelmän olemassaolo on helpointa tunnistaa miinusnavassa olevasta n. puolikkaan tulitikkuaskin kokoisesta tunnistimesta.
Esim: http://www.atzonline.com/cms/images/f2008-05-093.jpg
 

cantoona

EVO-1**
Liittynyt
7 Marraskuu 2009
Sijainti
Askola
Vs: Akun lataus "konehuoneen kautta"

Boosterilla oli tarkoitus vain ilmaista,että käytössä kunnon laturi,eikä ylläpitolaturi.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Akun lataus "konehuoneen kautta"

pexi sanoi
Ei ikinä suoraan akun navoista, jos on virranhallinta järjestelmä ja akku on kytkettynä autoon. Tai voi sen plussan siihen napaan laittaa, mutta miinusta ei. Ja akun irrottamisesta tulee sitten taas omat haasteensa.
BMS-järjestelmän olemassaolo on helpointa tunnistaa miinusnavassa olevasta n. puolikkaan tulitikkuaskin kokoisesta tunnistimesta.
Esim: http://www.atzonline.com/cms/images/f2008-05-093.jpg

Miksi näin?
 

cantoona

EVO-1**
Liittynyt
7 Marraskuu 2009
Sijainti
Askola
Vs: Akun lataus "konehuoneen kautta"

Sain ohjekirjan käsiin. Siellä tosiaan neuvottiin lataamaan akku apuvirtapistokkeiden kautta. Laturi pitäisi tietenkin olla tässä tapauksessa Mersun "hyväksymä" . Mitä se sitten tarkoittaakaan...laitoin kuitenkin kaapelit äsken kiinni :)
 
M

mikada

Guest
Vs: Akun lataus "konehuoneen kautta"

Voi hyvää päivää noiden Nintendojen kanssa. Että akun latauksestakin voidaan saada ohjelmanumero. Onneksi meidän taloudessa ole yhtään noin vaikeaa tapausta. Uusin auto on 2011 Accord ja siinä voi akun ladata ihan perinteisin menoin. Akun voi myös vaihtaa ilman uudelleen koodaamisia. Ja vaikka auton ottaa sähköttömäksi niin ei ole sekaisin kuin seinäkello. No meni vähän jo offtopikiksikin, mutta ei ymmärrä miksi autoista pitää tekemällä tehdä hankalasti ylläpidettäviä :)
 

Akio

impact green
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lohja
Vs: Akun lataus "konehuoneen kautta"

Sen takia että omistaja veisi huoltoon pienestäkin asiasta ja maksaa itsensä kipeäksi
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Akun lataus "konehuoneen kautta"

nokonzok sanoi
Se virranhallintajärjestelmä ei ymmärrä että sitä akkua on ladattu, jos se tehdään sen tunnistimen ohi.
Se osaa kyllä tietyn ajan kuluessa arvioida akun kunnon uudelleen, jos se on irtikytketty ja kytketään takaisin, mutta ei tajua kytkettynä "ohi latausta".
Tää on vähä sama asia, kun että tehtäisiin liikennelaskentaa pisteiden A ja B välillä, mutta osa kiertääkin laskentapaikan oikopolkua pitkin. Kaikki ovat kyllä perillä, mutta laskentaa suorittava ei vain sitä tiedä.
Tästä on ihan käytännön esimerkkejä, esim kerran meillä koulutuksessa porukka oli kytkenyt kulutusta seuraavan max. 90A ylläpitolaturin Volvoon suoraan akunnapoihin, kun tehtiin ohjailaitediagnoosia ja skooppi mittauksia. Parin tunnin päästä akku oli kyllä täynnä, mutta auto herjasi matalaa akun varausta ja tiputti erinäisiä toimintoja pois päältä.

Eli plussan voi laittaa akkuun, mutta miinus aina runkoon, niin ei ole ongelmia. Ja sitten ne "humisevat peltilaatikko boosterit" pidetään irti nykyautoista, ni ei käy lompakon päälle

MitsuMi sanoi
mutta ei ymmärrä miksi autoista pitää tekemällä tehdä hankalasti ylläpidettäviä :)

Ihan sen takia, että päästömääräykset tiukkenevat ja kuluttajien vaatimukset kasvavat jatkuvasti ja niiden autojen virrakulutukset ovat todella huimia, ja jotenkin niitä on kontrolloitava. Jos autossa on toista sataa ohjainlaitetta, niin ei niitä vaan voi ihan jatkuvasti pitää hereillä virtaa kuluttamassa.
Nää jutut on vielä ihan lasten kamaa, kun vertaa esim. uusien 90-sarjan Volvojen virranhallintoihin ja muihin kuljettajasta riippumattomiin toimintoihin.
 

Peksih

Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2015
Vs: Akun lataus "konehuoneen kautta"

Joo esim jo tuossa meidän e34 bemmissä oli aikanaan jo tuollainen systeemi eli + napa löytyi konehuoneesta mutta miinusta ei alkuperäisenä löytynyt eli rungosta jo silloin se haluttiin otettavan. Joku älynväläys tuokin oli vai olikohan sillä juuri haettu tuota että juurikin vain ja ainoastaan varsinainen lataus tapahtuisi akun napojen kautta. Noo onneksi EA galantit ei vielä pahemmin kyttyrää tykkää vaikka akun nykisi kunnolla irti. :driver

akio sanoi
Sen takia että omistaja veisi huoltoon pienestäkin asiasta ja maksaa itsensä kipeäksi

:peukku :peukku
 
Ylös Bottom