Alice's Sigma,-94 3,0 24V

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Tuollainen tuli hankittua työmatka/yleiseen matka-ajoon mukavuuden vuoksi.

Varusteina:
Automaatti-ilmastointi
Vakkari
TCL/ABS
S.säätönen kuskinjakkara 2-muistipaikalla
A/T
Ajonesto/hälytin (mitsun)
Kuskilla bägi
Hiljaisuus
Sumarit,perslämppärit yms "perusvarusteet"


Piti olla ehjä,mutta kyllähän tuossa etulevyt ravistaa (motonetin versiot,~200km ajettu..),takasatulat jumittaa,j.hihna pitäisi vaihtaa (vuodet täynnä),ilmastointi pitäisi tänä vuonna käydä läpi,ap-letkut näyttäisi aika entisiltä,kuskin peili ei ole kunnolla kiinni (lasi),koiranluut väljät yms pientä,mutta kyllähän tästäkin vielä auto tehdään.

Pikakorjauksina tein kahden AP-letkun vaihdon,jotka jo reilusti irvistivät (jännä juttu ettei TK seonnut..),ja öljykorkin tiivarin vaihdoin.
A/T-öljyt,m-öljyt,jarrut+nesteet,jakopää menossa ensi tilassa vaihtoon.

Aika näyttää mitä muuta tulee tapahtumaan,tällä hetkellä ei kuitenkaan suurempia suunnitelmia..

Mutta täytyy kyllä sanoa että näin mukavalla/hiljaisella autolla ei ole vähään aikaan tullutkaan ajettua,kyllä oli hintansa väärti!

http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/edesta.html
http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/etujakkarat.html
http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/kylmastointi.html
http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/klauta.html
http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/motti.html
http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/takaa.html

Tänne löpinät:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=26355.new#new
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Käyty myös nosturilla pohja läpi (massattu viimeksi -06),ja EI YHTÄÄN ruostepistettä/paikkaa missä massa olisi "murtunut",eli taitaapi olla ensimmäinen ruosteeton mitsu mitä mulla on..

Samalla syynätty tarkalla silmällä konetilan alaosa,missään ei näy öljyvuotoja,harvinaista sekin..

Sisusta "lähes kuin uusi",ja penkit ryhdissään.

Alkuperäinen aluvararengas käyttämätön,-93 tehty.

Niin,ja VIN:n mukaanhan tämä onkin jo -93.

Tähän asti lähes kaikki huollot tehty merkkiliikkeessä,samoin kuin osina käytetty merkkiosia.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Vaihdettu muutama AP-letku lisää,nyt ei pitäisi vuotaa enään mistään.

Samalla konehuone käyty "tiukalla kammalla" läpi,ei ole vuotoja.
Ilmastoinninkin kävin UV:lla läpi.

S-antenni putsattu,ja voideltu SILIKONIrasvalla (tuubitavaraa,ihan eri tatinaa kuin spray yms markettiversiot).

Näyttäisi tuo etupuskimen alalippa olevan alkuperäinen,mutta maalia se kaipaisi,ja mietinnän alla onkin maalaisiko sen mustaksi (kuten tälläkin hetkellä),vai harmaaksi (metalli) kuten muu puskimen alaosa..

ERIT:
Niin,ja tulihan sisustakin puunattua,ja irrotettua turhat tarrat laseista+kontin merkinnät.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Fortet kävi koneessa,ja öljyksi vaihtui Mobil 1 5W-50.
Samalla suodatin vaihtui orkkikseen,joka lähes kolmanneksen isompi kuin Framin tarvikesuodatin.

Startin vaihdoin myös,kun näytti hieman happamalta ja bendixi jo jumitteli.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Tulipahan vähän DEtuunattua jarruja,eli satuloista pahimmat norjankromit pois..

Eli satulat auki,elektrolyysiin ja putsaukseen.

Sitten "metallimusta" Hammerite (empiiristen testien mukaan paras!) pintaan,ja uusilla tiivareilla nippuun.

Samalla vaihdoin etulevyt Nippartsin tavaraan,ja sekä eteen&taakse paloiksi tuli EBC:n Greenstuffit.

Takapalat EIVÄT olleet lähellekkään sinnepäin,isoimmasta kohtaa joutu höylään ~4mm että sai mahtumaan.

Takalevyt näytti lähes uusilta,taitaa olla lähiaikoina vaihdettu.

Jarrutustehosta en vielä tiedä,mutta eipähän enään ravista,ja visuaalinenkin puoli hieman parempi..

http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/etujarru.html

http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/takajarru.html
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 276tkm.

Jarrut toimineet ERITTÄIN hyvin.

Tänään tuli sitten vaihdeltua A/T:n öljyt,olikin selkeästi ruskehtavaa öljyä,eli ei mitsun..
Samalla suodin meni vaihtoon,ja magneetit tuli putsailtua.
Mutta eipä voi sanoa että olisivat mitään tehomagneetteja,ennemminkin jääkaappi-magneetteja..

Dia Queen SP II:sta ei ole enään saatavana,mutta Vehon huoltopäällikkö oli sitä mieltä että SP III on kaikinpuolin korvaava,ja kun ei vanhaakaan enään saa,niin pakko oli "uutta" ottaa..

Valutin mielestäni tyhjäksi,ja ilmeisesti aika tyhjäksi sainkin,kun ~6,5l sain menemään.

Katsotaan miksi muuttuu,vai muuttuuko miksikään.

Ensi viikolla vaihdan vielä uudelleen öljyn,että saa hieman huuhdeltua tuota väärää öljyä pois.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Tänään tulikin sitten pyöräytettyä toiset renkulat alle,ja samalla vaihdoin RT-päät,vastoinkäymisten jälkeen..

Hienosti oli massat nivelien yms päällä,mutta sisemmän nilviäisen lukitusmutsku oli vänkärin puolella kiinni niin maan perusteellisesti,että yli tunnin sai nuljata auki..

Pulttipyssyllä ammuin täysiä auki,ja välillä hieman lämmittelin,ei.
Yhteen väliin lämmitin mutskun punaiseksikin,ei.
Sitten vasta tajusin kokeilla kiinnipäin,ja pikku hiljaa lähti menemään.
Sitten senkin sai auki,ja ihmettelin kyllä miten olikin niin jumissa,kun ei ruostetta kuitenkaan näkynyt missään..


Nyt sitten suorastaan HUUTAA madallusta,mutta sitten pitäisi taas vaihtaa iskarit ja muuta sälää,eli ei vielä..
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Erinäisten vastoinkäymisten jälkeen vihdoinkin taka-alatukivarsi irti,nyt vain odotusta kunnes Veholta saa pultin..

Samalla vaihdoin koiranluut taakse,ja väänsin takavakaajan oikeaan asentoon,oli ~20mm toisella puolen,mistäköhän sekin johtuu..
Samaan syssyyn odottelen Veholta vielä takavakajaan korin puoleisia puslia,ovat väljät.


AutoAC temppuillut jo erinäisiä kertoja,ja ajattelin että YRITETÄÄN eres tehrä kunnolla..

Eli keskikonsoli irti,etupaneelit+mankka irti,cruisen ohjausboksi irti,muutama johtoliitos irti,erinäisten johtojen "siirto" sivummalle,joku ohjausboksi irti,ja sitten pääsikin jo käsiksi autoac:n ohjausyksikköön..
http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/hiemanpurkamista.html

Ihme muovirimpula yksikkö onkin
http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/ACyksikko.html

Äkkiseltään en kylmäjuotoksia/murtuneita juotoksia löytänyt,mutta kun kerran niin väitetään että niissä vikaa niin kolvasin liittimien juotokset kaikki uudelleen läpi,toivottavasti auttoi
http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/autoacpiirilevy.html

Piirilevyn toinenkin puoli näytti olevan ihan OK,ja tarkalla kammalla kävin jokaisen konkan läpi,näköjään jokainen niistäkin surullisen kuuluisia rubiconeja..
http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/autoacpiirilevy02.html

Liittimetkin kävin johtojen puolesta tarkkaan läpi,enkä niissäkään mitään huomannut.

Aika v-mäinen homma,ja jos "nipparikikalla" saa toimimaan,niin kannattaa sitä ensin yrittää..
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

ML 280tkm.

Forte on sitten viheliäinen aine..
Ei oikeen yhtään naputellut kylmänä ennen,mutta nyt..

Pikkuhiljaa ruvennut enemmän ja enemmän kylmänä naputteleen,ja rupeaa taas jo menemään herne nenään.

Siksi vaihdoin kokeeksi öljyt Shell Helix Ultraan (5W40),jos auttaisi.
Suodinta en jaksanu vaihtaa,kun ei ole kuin ~5tkm viime vaihdosta.

Takavakaajan korin puslat vaihtelin myös,olivatkin aika ovaaliksi kuluneet.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 281tkm.

Nopeusmittarin vaijeri tuli vaihdettua,olikin yllättävän helppo homma.

Poikki ei vielä ollut,mutta "kylmänä" seilaili 5-10km/h,aiheuttaen pientä nypytystä ajossa/vakkaria ei voinut käytännnössä käyttää,koska kiihdytti,jarrutti,kiihdytti,jarrutti..
Ja satunnaisesti muutenkin seilaili.

Pari pv oli nostajat hiljaa ö.vaihdon jälkeen,mutta nyt taas sama "show" jatkuu.
Pitää varmaan löpökikkaa kokeilla seuraavaksi,kun vain jaksaisi..
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 282tkm.

K&N-paneelifilsu löysi tiensä orkkisboksiin,saas nährä mitä vaikuttaa kulutukseen.

Ainakin tehoa tuli heti +10hp,kun vanhasta suorattimesta vain kopisi hiekkaa kun otti pois..
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Laturin remmi tuli vaihdettua,samoin kuin kys remmin ohjainpyörä.

En tiedä mitä olin katsonut viime kerralla,mutta kyllähän kiristinpyöräkin ehtoopuolella on..

Täytyy kyllä sanoa että on lievästi v-mäinen vaihtaa.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Pitkään miettinyt mitä tuolle ratille tekisi,kun nahkat todella kulahtanut,mutta päkin "pelossa" en ole sitä uskaltanut avata että olisi saanut kaavat uusia nahkoja varten.

Päivittäin kuitenkin niin pahasti silmään pistää,että jotain oli pakko tehdä..

Jacky-sportin yleismallin nahkasuojuksista löytyikin sopivan kokoinen,ja kyllähän tuokin paremmalta näyttää vaikkei ihan "tehdastekoinen" olekkaan.

Heikkohermoisille en kys hommaa suosittele,itsellä meni pienessä sievässä ~3h aikaa nysväämisessä/neulomisessa.

Näyttää ja tuntuu nyt kuitenkin huomattavasti paremmalta kuin aikaisemmin.
http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/vanhanahka.html
http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/uusinahka.html
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 285tkm.

Laturin/AC:n moniuraremmin kiristinpyörä vaihdettu,jospa se "aamu-ulina" jo häviäisi.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Tämähän onkin jo varmaan kk päivät ollut jo liikennekäytöstäpoistossa,ja tänään tuuppasin talliin että pääsee valmistautumaan talviunilleen.


Ajattelin että pesen&vahaan ennen seisontaa,mutta pesun jälkeen totesin että vaatiikin kevyen myllytyksen,sen verran tiukkaa tatinaa pinnassa..
Laikkoja ei sitten ollutkaan,eli jää myöhemmäksi myllytys.

Mukana tulleet "talvi"nakit (jotkut kitkat orkkisvanteilla) nakkasin alle,joilla ei mitään väliä olekkaan vaikka rengas muuttuu kantikkaaksi.

Jäähdytysnesteitten tarkistus,ja "talviseisontaöljyjen" (eli AD 5W40) vaihto.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Eilen otettu takas liikennekäyttöön,haettu päästölappu (ilman kikkailuja!),ja vaihdettu vänkärin etulyhkänen/rekkarinlamppu.

Tänään katsastettu,HUOMAUTUKSITTA,kuten näissä tapana onkin.

Samalla tuli pultattua kiinni pränikkä pinohiiren MP3-soitin.



Aijai,kylläpäs oli taas hieno päästellä..
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Eilen laitettu liikennekäytöstäpoistoon,ja pysyvästi talviteloille.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Perskele.

Sen jälkeen kun laitoin tän seisontaan,en olekkaan muistanut käyttää..
Akkua toki olen muutama kerran ladannut.

Hieman nihkeästi lähti kyllä käymään,~10s sai sahata.

Mutta sitten kun käynnistyi,niin käynnistyikin hyvin,eikä naputtanut lähes yhtään,mitä ihmettelin suuresti..

Voivoi,tulispa jo kesä!
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 286tkm.

Öljyt (Mobil 3000)+suodatin tuli vaihdettua.

Ja jakopää+vp+vanhat tojon viininpunaset nesteet perinteiseksi glycoliksi.
Joka ei sitten ollutkaan ihan rasti ruutuun temppu,työtä olikin enemmän mitä oletin,ja muutama erikoistyökalu piti tehdä.

Ennen remppaa kun ajoin auton pihalta talliin,ja avasin ensimmäistä kertaa yläkopat,ihmettelin kun remmi oli todella löysällä,mutta kiristyi kyllä kun pyöritti jakopäätä.

Noh,eihän siinä kummempia kuin purkamaan.
Yllätys vain oli suuri,kun kiristinrullan pultin pystyi pyörittämään sormin auki..
Hyd.kiristin oli tietenkin täysin auki,ja näköjään USKOMATTOMALLA tuurilla koneen pyöriessä->kiristinrulla pyörähti oikeaan suuntaan pitäen remmin kireällä.

Ja edellisen kerran vaihto tehty Veholla..

Mutta hienostihan tuo näyttää toimivan,mitä nyt nostajat naputtelee,mutta eiköhän siihenkin jotain keksi.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 288tkm.

Viime syksynä JOSKUS saattoi ravistaa 90-100km/h vauhdissa,mutta nyt ravisti koko ajan.

Kummassakin etupyörässä klappia hiven,eli pyöränlaakerit tuli eteen vaihdettua (orkkis).

Samalla tuli huomattua että VIIME kesänä/~12tkm sitten vaihdettu toinen RT-pää väljä,vaihtoon sekin,orkkis tuli tilalle tällä kertaa..

Ja varmuuden vuoksi vielä tasapainotin eturenkaat,kun eihän nuo korealaiset kummoisia ole..

Ja johan loppui ravistus!
Ja kulkee todella tasaisesti,kirjaimellisesti kuin juna.

Samalla vaihtui etuvakaajan sisemmät puslat (orkkis).

Ja vihdoin sain kyläsepän "korjauksen" fiksattua,eli tälläistä oli tankin vieressä,KOMEASTI korjattu..
http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/viritys2.html
http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/viritys.html

Eli siis 2'' pätkä laitettu väliin..


Ei muuta ku rännikauppaan,ja pari mutkaa tarttui mukaan.
Ja 2,5'' "hybridi"-pönttö,eli puoliksi läpivirtaava,puoliksi kammio.

Putkenpäätä mietin pitkään,kun ei noin isoon puskurin reikään mielestäni kovin pieni sovi,ja nakkasinkin tuon gallun pään toistaiseksi,mutta pakko keksiä jotain muuta..
http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/putkenpaa.html
..meinaan resonoi aika kiitettävästi ~2,5t rpm hujakoilla (+kiihdyttäessä),eikä oikein sovi omaan korvaan.



Ja hieman pitää muutenkin vielä kannakkeita muuttaa,oli meinaan niin ahdas rako että kiihdyttäessä vähänkin kovempaa ottaa runkoon kiinni,ja resonoi sitäkin kautta ikävästi.
Tiedä sitten johtuiko tuosta TSI putkenkorjauksesta vai orkkistakapöntöstä,mutta nyt tuntuu "taajamassakin" kulkevan kuin itsestään,ja jotenkin kiihtyisi "kevyemmin".

Ja sen verran raskaalta tuo takapönttö näytti,että oli pakko punnita,ja kyllähän se +10kg painoikin..
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

..ja eipä mölyä kauaa jaksanut kuunnella.

Tänään tuli heitettyä +300km lenkki,ja meni kyllä herne todella syvälle sieraimeen.

Ensi hätään vaihdoin yli puolet pienemmän p.p.pään,ja pikasen testilenkin perusteella mölyä on edelleen liikaa,eli uuden pöntön etsintään.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

ST sanoi
Ensi hätään vaihdoin yli puolet pienemmän p.p.pään,ja pikasen testilenkin perusteella mölyä on edelleen liikaa,eli uuden pöntön etsintään.
..ja eipä tuokaan paljoa auttanut.


Ajattelin että otetaan nyt kertaalleen vielä persus ylös,ja katsotaan mitä on tehtävissä.

Eipä ihmekkään että pitikin mölyä,oli kannakkeet päässyt vääntymään ~10mm "väärään" suuntaan,ja siitä johtuen otti runkoon kiinni.

Ei muuta kun kannakkeet kokonaan uusiksi.

Samalla hieman modasin tuota vanhaa isompaa p.p.päätä,niin että laitoin lähes "huulelle" asti 60mm putkea,jota rei'itin vielä 4,5mm rei'illä 115mm matkan.
Sitten vain sisäosaan mattaa lämmönkestävää,eikä kovin helpolla sisältä näy.

Nyt tuli siedettävät äänet,matka-ajossa ei kuule enään ollenkaan.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 291tkm.

Kun kerrankin KERKESI,niin vaihdoinpa öljyt.
Castrol 5W40 tällä kertaa kokeiluna.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 292tkm.

Virtalukon pohja tuli vaihdettua,johan se viimekesästä lähtien onkin pitänyt tehdä..
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

..ja EBC:n SOPIMATTOMIA takapaloja tuli kuskin puolelta taas smirgelöityä,kun rupesivatkin hivenen hankaamaan levyyn->kului kieroon.

Samalla tuli vaihdettua takapöntön kumituet,nousihan se putki ~10mm.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 293tkm.

Etuiskarit tuli vaihdettua Sachin ST-sarjaan (mikä yhteensattuma..),vanhoista toinen iskari on vuonna x vuotanut mehut pihalle,ja toinen alkoi vuotamaan jo viime syssynä,mutta kun suutarin kengillä ei ole lapsia,niin jotenkin nuo vain on jäänyt vaihtamatta..
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 294tkm.

Suvikumit rupesi olemaan jo huolestuttavan kuluneet reunoilta (kulmat ketuillaan..),ja pystyheittoa niin että pompotti 80-90km/h todella paljon,joten hätäratkaisuna nakkasin alle Nankangin NSII:t,kun enpä tiedä kauanko nuo vanteet enään alla on..

Pikasen testilenkin perusteella kohtuulliset butjettikumit,mutta kilsoja tulee siihen tahtiin että pianhan tuon näkee millaiset ovat.

Huvitti vain kun naapurissa kävin vaihtamassa,niin rengaskasassa oli ~3v vanha saman sarjan rengas,joka tehty Kiinassa,kun nämä taasen Taiwanissa,kumpi sitten huonompi..
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Käyttöönotettu,katsastettu.

Kehujen kanssa.

Ja ai että onkin taas mukava kutosella päästellä.!
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

..ja ettei totuus unohtuisi,niin eihän käyttöönotto ihan putkeen mennyt.

Päästölappua kävin hakemassa,ja kun päästöt oli saatu,niin ihmettelin bensankäryä.Paljastui että laippa/putket vuotaa kuin seula.

Ei muuta kuin "uutta" tankkia tilalle,ja sekin vuosi..

Eli laipasta lähtevät paineputket,jotka ovat RAUTAA (ts aivan mätiä..).

Noh,eihän siinä muu auttanut kuin tehrä uuret putket.

Jännä juttu miten nuo putket menneet tuollaiseen kuntoon,muuten pohja/tankki yms neitseelliset.

Noh,pääasia että KULKEE!

ERIT:
Uudet putket tuli siis kuparista,ja juotto tapahtui hopealla.
Sen jälkeen kunnon ruostesuojaus,eiköhän kestä taas seuraavat 300tkm.
 

Liitetiedostot

  • 03042011023.jpg
    03042011023.jpg
    224.6 KB · Lukukerrat 1,285

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 300tkm.

Meinasi jo unohtua,mutta kesägummit tuli väännettyä legun vanteille,katotaan jos jossain vaiheessa sais vanteita hieman entrattua,vielä kun ei kerinnyt.

Speisserit ovat vieläkin tulematta,ehkä manjaana..

Ihan ok näköinen combo,voisi äkkiseltään luulla täysin vakioksikin.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 301tkm.

Öljyt+suti vaihdettu.

Speisserit laitettu,ei riittänyt keskittämään napa enään,mutta keskittäähän nuo pultitkin..
Miinuksena täysin hervoton ohjaustuntuma,täytyy käyttää penkissä jotta näkee onko kulmat kuinka paljon pielessä,ja mitä tekee.

Joko VIELÄ ISOMPAA speisseriä,tai sitten kokonaan pois.

Ei meinaan tullut vieläkään riittävän "ulos" vanne,ET nyt 38.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 302tkm.

K&N filsu tuli pestyä,johan se 20tkm paikallaan olikin,ja kyllä olikin tukossa!
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

KIRKKAAT etu&sivuvilkut tuli vaihdettua.
Näitähän ei montaa suomessa ole..

Omaan silmään näyttää heti 10v "nuoremmalta",kun ei ole enään oranssit kuvut,varsinkin noin vaaleassa autossa pistänyt koko ajan pahasti silmään.

Muutenkin tätä pitäisi alkaa pikkuhiljaa "varustamaan",ihmeen kauan onkin ollut vakio..
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

ST sanoi
Omaan silmään näyttää heti 10v "nuoremmalta",kun ei ole enään oranssit kuvut,varsinkin noin vaaleassa autossa pistänyt koko ajan pahasti silmään.
Kyllähän se ero aika selkeä on..
 

Liitetiedostot

  • kel vs kirkas.jpg
    kel vs kirkas.jpg
    211.5 KB · Lukukerrat 1,094

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 309tkm.

Parisen vk tullut aamuisin lämppäristä sellainen viemärin haju,että pakko oli jotain tehtävä.
Ajattelin että kokeillaan ensin kempsupohjaisia,ja BG:n cleaneri+freshi tuli vedettyä läpi.

Poistoletkusta valui kyllä aika tummaa kuraa,eli kaippa se jotain auttoi.
Kattellaan (tai siis haistellaan) muutama vk,auttoiko loppupeleissä.

Tulpat (Denso) ja piuhat (Bosch) tuli vaihdettua,kyllä olivatkin vaihdon tarpeessa.

Samalla kun isarjasta EGR oli auki,niin tuli sekin tulpattua (BTW,en ole koskaan aikaisemmin nähnyt noin PUHDASTA egr-putkistoa/järjestelmää kuin tuossa,hyvä kuin pieni musta kalvo vain seinämillä,johtuisiko osin siitä että tuo kutonen käy niin kuumana).

Hattuhyllylle tuli päivitettyä blaukkarin 6*9''.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Etuoviin tuli pultattua blaukkarin 6'' 2-tiet.

Aika mielenkiintoisen kokoiset nuo orkkisetukaiuttimet,ei minkään stantardin mukaiset.

Nuo sai sopimaan koroke/soviterenkaalla.

5,25'' oli liian pienet orkkispaikkaan,joka sinällään oli fiksusti toteutettu,kun oli korokerengas/pienimuotoinen kaikukoppa.

Noh,enään ei ole pahvisaundi.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

ML 312tkm.

Oho,vähän venähti öljynvaihtoväli,mutta toisaalta,onpa tuo nyt pätkäajossa alkanut hieman syömäänkin,eli luonnollista vaihtuvuutta..

Eli öljyt (5W40)+suti vaihdettu.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Härregyy,tuli harrastettua TUUNINKIA!


Kattovalo paloi,joten ajattelin kokeeksi laittaa SMD-led-sukkulan,ja siitähän tuli ihan OK näköinen..

Sitten vaihdoin ledin myös kontin valoksi..

Ja sitten etuparkit,samalla vaihtui ajovalojen polttimot (toinen oli 3v,toinen 6v,ilmankos olikin himmeät..)..

Ja sitten kun kerran alettiin,niin otin etujalkatilojen polttimot irti,ja laitoin "sisätiloihin" tarkoitetut led-kiskot (HUOM! ilmoitettu lämpöarvo 2700k!),ja johan näkee tossutkin asetella.

Led-polttimot oli kirkkaat,mutta kyllähän nuo hieman sinertää.

Mutta jalkatilojen valot ovat kirkkaat,ehkä jopa hivenen kellertävät,nuo ovat aivan uskomattoman lähellä luonnollista valoa,vaikka kuvasta se ei näykkään (ex-kämpässäkin oli muutamassa paikassa noita käytössä,ja nykyisessäkin,silmille todella "mukavat",ja kirkkaat).
 

Liitetiedostot

  • jalkatila.jpg
    jalkatila.jpg
    182.2 KB · Lukukerrat 906

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 314tkm.

Talvirenkaat vaihdettu.

Ihmettelin myös kuskin eturenkaan rankkaa kulumista ulkosyjästään,ja olihan siellä aurausta 4-5mm..

Jännä sinällään,viimeksi viime kesänä kun aurauksen säädin,niin jätin ~1mm aurausta,eli olenkohan sitten johonkin rysäyttänyt,kun noin rankasti muuttunut.

Noh,nyt säädin saman ~1mm kun aikaisemminkin,johan rauhoittui käytös.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Jos pikkuhiljaa pääsisi taksifiiliksestä eroon..
 

Liitetiedostot

  • 21112011191_2.jpg
    21112011191_2.jpg
    45.6 KB · Lukukerrat 821
  • 21112011190_2.jpg
    21112011190_2.jpg
    74.4 KB · Lukukerrat 829

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Paljon parempi..
 

Liitetiedostot

  • 22112011192_1.jpg
    22112011192_1.jpg
    91.5 KB · Lukukerrat 824

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 319tkm.

Kilsoja tulee siihen tahtiin,että en tällä kertaa jaksanut kuin öljyt vaihtaa,ensi kerralla taasen sitten sutikin.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 320tkm.

VIHDOIN,lämpöä!

Eli webasto tuli pultattua kiinni,pitkällisen ämpyilyn jälkeen.

Asentamisessa oli taas omat kommervenkkinsä,kun eipä näihin ohjeita paljoa ole,eikä valmiita palikoita..

Lodjun kannakkeessa oli "uloke",johon tein 5*60mm latasta "kehdon" weballe,ja juuri ja juuri tuohon mahtuikin.
Imuputkesta piti poistaa isompi äänenvaimennin (tilalle siis suora putki),mutta eipä tuo ääniin vaikuttanut.

Bpumppu mahtui hienosti lodjun päälle,ja pakari menee laatikon yli tulipellin viertä pitkin.

Sähköjen osalta aiheutuikin paljon päänvaivaa,kun näytti tuo AutoAC kiertävän ECUN ja jopa hälyn (!) kautta.

Päädyin helpoimpaan ja varmimpaan ratkaisuun,eli +&-tulee releiden&vastuksen kautta suoraan puhaltimelle,ja ennenkuin sammuttaa auton niin pyytää max-lämpötilaa,jolloin läpät aukeaa kokonaan.

T91-kaukosäädinkin tuli laitettua (eli tässäkään EI OLE kelloa),ja antennin pistin poikkeavalla tavalla,eipähän ole lasia rumentamassa,ja omassa käytössä tuollakin riittävä kantavuus.


Ja suunnitelmia on jo lodjun lämpenemisen nopeuttamiselle,niistä lisää myöhemmin..
 

Liitetiedostot

  • 16012012307 (Copy).jpg
    16012012307 (Copy).jpg
    132.1 KB · Lukukerrat 731
  • 15012012304 (Copy).jpg
    15012012304 (Copy).jpg
    201.1 KB · Lukukerrat 741

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 321tkm.

Johan se webasto viikon kerkiskin pöhistä,ennenkuin akku alkoi antautumaan.

Noh,olihan se perussarjan Varta 70Ah -04 (!) vuodelta.

Vastaavanlainen Boschi meni tilalle,kun eipä näihin "japsiakkuihin" löydy kovin hyvin parempia (bolt-on) AGM-akkuja..

Saas ny sitten nährä koska laturi sippaa..
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: ST'S Sigma,-94 3,0 24V

Ml 325tkm.

Viikko sitten päätti porsia kampuran hihnapyörä->metsästämään käytettyä/billetkäikälettä (tässähän sama siis kuin 3000gt:ssä yms kunhan facelift),mutta eipä niitä löytynyt..
Yhtä kokonaista konettakin kävin katsomassa,mutta olikin vanhemman (3000gt:n).

Billettejä ei löytynyt kuin jenkeistä/kiinasta,ja hoppukin oli.

Deltalta löytyi hyllystä,joten rykien oli raotettava kukkaroa..

Noh,onneksi ei aiheuttanut tuhoa eikä kummempia sattunut.
 

Liitetiedostot

  • pylpyra.jpg
    pylpyra.jpg
    204 KB · Lukukerrat 610

alice

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Alice's Sigma -94 24V

No niin... Viimeinkin sain itseni taas hiissattua foorumille ja kaappasin nyt tämän ST:n exän projektitopicin :) Johan tuo sigu on miulla kohta vuoden ollut omistuksessa, eikä siihen ole tarvinnut vaihtaa muuta kuin alapallonivelet ja yksi pakoputkiston haitariosa. Siguhan on miulla jokapäiväisessä käytössä nyt kun ecli makailee Samitsun pihamaalla. Sigmaa en ollut kyllä seisomaan laittamassa, vaikka / kun ecli saadaan kasaan. Aivan liian hyvä auto sammaleen kasvatusalustaksi :p

Edit.
ST: Viitsisitkö vaihtaa topicin nimen ylläolevaksi (ja myös keskustelutopicin nimen)? Mie kun en pääse niitä vaihtamaan... :)
 

alice

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Alice's Sigma,-94 3,0 24V

Aika hiljaiseloa on tämä päiväkirja viettänyt, mutta eipä tuolle ratsulle ole paljon mitään tarvinnut tehdäkään. Se on juuri hyvä tuollaisenaan ;D Tietty jotain pientä on aina paskana, mutta niin sitä on vikaa itse kussakin.

Samitsu on reippaana poikana vaihtanut hammastangon suojakumin ja käsijarrun kengät ja Dajackal vaihtanut starttimoottorin ~340tkm paikkeilla (oli hieman inhaa könytä joka toinen käynnistyskerta auton alle hakkaaamaan starttia putkenpätkällä, puhumattakaan siitä kuinka kyseenalaiselta se putki vaikutti kontissa...). Öljyt ja suodatin on tietty vaihdettu ~10tkm välein.
Pissapoika lonuttaa anturin pohjasta -> purkuautosta varaosaa(?). Tänään kuitenkin leimattu huomautuksitta! :popcorn Nyt siis mittarissa 361tkm.
Loppuun vielä linkki keskusteluun.
 
Ylös Bottom