AMW historia

Mittaaja

Member
Yritys
Liittynyt
18 Huhtikuu 2009
Foorumi mainonnan muutuessa maksulliseksi on nyt hyvä aika kertoa taustoja meidän yrityksestä
ja miten tähän on tultu ja etenkin miten nämä Evot ovat yrityksemme toiminnassa näin voimakkaasti
esillä. Ja mukana myös pikku ”sisäpiirin” detaljeja, joista kukaan ei tiedä .

AMW Dyno Service Ay ( EX.AM-WORKS jota ei enää ole) perustettu 1994. Omistaja ja perustaja
Juha Martikainen ”Maatsi” syntynyt 1965. Menossa myös mukana vaimoni Heli. Mopoistahan tämä
kaikki alkoi ja sellainen minulla oli jo alle 10-vuotiaana ja se oli tehty vanhasta polkupyörän rungosta,
kottikärryn pyöristä ja moottorisahan moottorista > Raket merkki! Kun kytkimen sai leikkaamaan kiinni
meno oli hurjaa! Jarrut, mitkä jarrut. Sitten mummolan navetasta löytyi Tunturi Super Sport 71 kovakromi
sylinterillä ikää tuolloin 13v. Tuna tuli viilattua loppuun ja samalla alkoi jo pilliputkien hitsailu yläasteen
käsityökerhossa kavereille, kun olin ainut, joka nyt vähänkin osasi hitsata isäni ansiosta, joka antoi harjoitella
kaasuhitsausta tallissa. Silloin kylvettiin ehkä jo siemen viritysyrittäjäksi.

Eka auto Simca Ariane 1965 ( EX Ford vedette ), maksoi 300 mk. Sen tein valmiiksi ammattikoulun (asentaja / koneistaja)
aikana ja sehän oli melkein jenkki, tosin vain 1300cc 65 hp 4 cyl koneella! Talviautona oli b mallin kadet. Seuraava isompi
ostos oli Opel Record Coupe 4 cyl 1,9 koneella, jolla saatiin jopa 1 palkinto jenkkiautonäyttelystä, jossa oli sarja Eurooppalaiset :)
1 palkinto matkaan. Tämä oli auto, johon tein ensimmäisen turboasennuksen. Kaasuttimena NS Stockman turbon 2-kurkkuinen
Weber kaasutin. Ahdin IHI RHB-6. EKA välijäähdytin. ELI tuuninki alkoi jo silloin, vaikka koko nimeä ei oltu vielä keksitty!
Tämä vuonna 1987-88. Samalla tuli opiskeltua koneteknikoksi ja se oli hieman pitkästyttävää kun piti aina vaan istua tunneilla.
Koneistuslabrassa oli mukavampaa!

Sitten piti tehdä iso päätös lähteäkkö Kaukaan sellutehtaalle tehdas-suunitteluun vai Ameriikkaan
kaverin luo pakkaamaan autoja, amerikka voitti! Valkoinen kaveri siellä meksikaanojen joukossa
tullin vapaavarastolla aiheutti ihmetystä, kun siirettiin jopa miljoonia maksavia ferrareita konttiin.
Muuttotavaroiden mukana tuli 1979 vette, joka sitten piti tehdä ihan viimosen päälle näyttelyautoksi.
American car Show rakentaja palkinto ja shekki 5000mk! Tuplaturbo, itsevalettu Moon cross Ram
imusarja, 4 delortoa, omavalmiste vesicoolerit, polttoaine ja painelinjat, joiden tekemiseen
meni 50 h. Imusarjan tekeminen oli ihan pähkähullu ajatus ja siihen meni yli 600h! Sama
aika meni koko auton purkamiseen atomeiksi ja uudelleen kasaus+ maalaus. Valamisen saloihin
oppi ammatikoulun valimolinjalla, joka oli viimeinen vuosikurssi ..sitten se lopetettiin.
Tästä oli hyötyä sitten jatkossa omien tuotteiden valmistuksessa.
Vette oli todella raju laite, kun se vain sattui toimimaan. Vartti 11,25 sek, kadulla yhtä
sutimista! Nykyjään on paljon helpompaa näiden ruiskujen kanssa. Kaikki ei ollut ennen paremmin!

Jenkeistä palattuani 1990-2002 välisenä aikana toimin eri työnjohtotehtävissä Paroc vuorivilla
tehtaalla. Kunnossapito työnjohtajan tehtävistä jäin sitten yrittäjäksi 2002. Eli olin töissä ja yrittäjänä
1994-2002 . Yrityksen toimitilat tehtiin talon yhteyteen 1998 ja dynohalli ja dyno 2003.

1994 Toiminta (AM-WORKS) alkoi Saikkolan kylässä pakoputkien valmistuksella omavalmiste
tuurnatyyppisellä taivutuskoneella, jonka olin tehnyt kesätöissä iltaisin ja viikonloppuisin
kaukaan keskuskorjaamolla sekä TEKUN konelabrassa koulunkäynnin ohessa. Tämä kyseinen
kone oli yrityksemme kulmakivi ja se on edelleen käytössä! Putkia tuli tehtyä satoihin jenkkeihin ja
silloin materiaali oli kylmävedetty huonekaluputki mikä ei talvikäyttöä kestänyt. Nykyjään kaikki
putket ja pakotuotteet RST,HST , kuumaluja putkia.

Kaikki tuotantokoneet ja dynot on luonnollisesti valmistettu itse, kun on koneistajan ammatitaito ja jokainen
uusi tuote on haaste ja on lähes taianomaista, kun ideasta alkaa työkalujen valmistus, joita voi olla kymmeniä
yhdelle tuotteelle ja sitten lopputuloksena on valmis tuote. Melko harva tuote on heti valmis ja niitä/sitä kehitetään
koko ajan valmistuksen yhteydessä. Kehityksen kohde voi olla, joko tuote tai valmistusmenetelmä, joka näkyy
sitten parempana lopputuotteena.

”Tuninki” alkoi nostaa päätään 1990 luvun lopulla ja silloin tehtiin hukkaportteja valamalla rungot
ja koneistamalla osat. Näitä portteja tulee edelleen vastaan AMW:n dumppien ohella. Välijäähdyttimiä olemme
valmistaneet satoja kappaleita käyttämällä kuorma-autojen kennoja
ja bravuurina oli tehdä juuri oikean mittainen kenno juottamalla uusi päätylevy! Kun Kiina-ilmiö
alkoi nostaa päätään kävi näiden osien valmistaminen kannattomaksi piti alkaa miettiä mitä tilalle.

Ensimmäisen electronisen moottorinohjaimen asensin 1988 corvetteen. 8 bit accel plug and play.
Tämä Saikkolan vuonna 1995 ! Toimiva peli edelleen. Asiakkaiden autoja säädeltiin eri dynoissa
ja siitä syntyi sitten idea tehdä oma dyno. Telat tilattiin paperikone telojen valmistajalta kun
niiden valmistaminen kotisorvilla ei onnistu ja tasapaino on oltava huippuluokkaa!
4x4 inertia dyno valmistui 2003 ja mittauslaitteisto oli digitaalinen TAT joka on käytössä edelleen.
dynon myötä ”oppimiskäyrä” oli melkoinen kun ei tarvinnut enää arvailla toimiiko
osa vai ei ja miksi se on parempi kuin edellinen. Meillä oli varmaan Suomen ensimmäinen
dyno, jossa oli laaja tiedonkeruu ja kaiken sai käyriksi paperille. Pakopaineen mittaus tehtiin
heti ensimmäisiin autohin ja kävi selväksi kuinka tärkeä asia se on! Silloin, jos 2,0 l turbo koneessa
oli 350 hp oli se huima luku! 500 hp autoja kävi noin 2 kpl vuodessa ! Nyt viikkoittain !

Akin murtoluvulla ajettiin ekana suomessa 2005 yli 300 km/h lentokentällä. Kilpureita tuli lähialueelta koko
ajan lisää ja useissa lajeissa asiakkaista leivottiin suomenmestareita ja osakilpailuja voittoja tuli lukuisia.

Mitsut tuli kuvioihin ja ensimmäisten joukossa oli Juho Hännisen Evo. Näissä oli useasti GEMS
ecut. Juhon vauhti oli sen verran kovaa ,että Evo päivittyi uudempaan muutaman kisan jälkeen.
Välimäen Jussi toi Australiasta mestaruus Evo 8 sekä Evo 7, jolla aloitettiin. Parit kisat meni
räpeltäessä kun 1 suutin oli tukossa, mutta kolmannesta tuli jo 2 sija. Tähän A-ryhmäläiseen
tein kaikkea osaa ja niiden osien jalostus jatkuu edelleen!. Ensimmäinen 3” Elbov tuli tehtyä tähän autoon.
Tuli sieltä yksi yleiskilpailun voittokin! Ja autronic eculla!
SM sarjaa mitsuilla ajoivat vuosia Tiippanan Jussi ja yhden kauden Jari Kihlman, joka
ajoi Lapuan SM rallissa kovimmat huippunopeudet 217 kmh. Kerhon jäsenille olen tehnyt
myös moottoreita ja Cattn/elle evo 9 on ajanut Kemoralla ja Botniaringillä kovia aikoja.
Timeattac club sarjaa dominoinut makeko. Esimerkki kustannustehokkaasta virittämisestä
yhdistettynä ajotaitoihin. ( minun ajotaidot kaikki tietää ;). Jukka Tenhon viimeistelysäädöt
tehty AMW dynossa keväällä. Seniori on voittanut tänä vuonna usean futuren osakilpailun.
2003 alkaen on yli 100 evoa on käynyt dynossa vuosien
saatossa ja kuten kotivuilta näkee omaa tuotekehitystä on tehty koko ajan. Koska teemme evoihin koneita,
viritysosia ja vielä säädämme ne, on meillä tieto/taito tarjota evojen rakentajille kokonaisvaltaista palvelua
mitä muualta et saa! Vakioecu, jonka ominaisuuksia on lähes mahdoton lyödä millään muulla eculla, kun auto
on tarkoitettu kadulla ja ratapäiville. Siis lähes kaikille! Astikaisen Markon yllyttämänä tuli perehdyttä eka kerran aiheeseen
ja P. Karjalaisen myötä ja tukemana voimme tehdä vakioeculla lähes minkälaisen paketin asiakkaalle. Paukkua
ei siinä ole eikä saa, siis sellaista, mistä olisi todellista hyötyä. MAP, Flex MAF kaikki versiot ja sovellutukset ja
vaikka Sequentaali vaihteiston closed loop ohjaus OEM eculla. Uusin Fitronic huipputuote on Evo X Flexi CAN väylään.
Myyty maailmalle jo lähes sata pakettia? Myös lahes kaikki aftermarket ecujen säädöt evoihin
http://amwdynoservice.com/page13.php Evo7-9 lukkoboxi usealla softalla
löytyy myös valikoimista.

Viimeisiä huipputuotteita on Setrab kennoista tehty välijäähdytin Evo 7-9 . Myös muihin tietysti saatavilla tilauksesta.
Coolerien valmistus alkoi uudelleen kun löytyi valmistaja, jolta saa kilpatason kennoja kohtuu hintaan. Ja tällaista
valmistajaa etsittiin yli 10 v! Setrab oli melko rohkea kun aloitti cooleri tuotekehityksen, kun valmistajia on vaikka
kuinka paljon kiinalaisista puhumattakaan. Sen selittää vain se, että on tarjota mitä muilla ei ole kilpailukykyiseen
hintaan. Ylimainostamista, ei ..Eka cooleri 1987 eli 29 v sitten, joten aiheesta on jonkin verran tietoa ja mittaustuloksia.
Rallicross SM edellisen osakilpailun voittaja autossa AMW cooleri , imulämmöt pyörii 30 asteen
ympärillä reilusti yli 2 bar paineilla. Lentokentällä tyypillisesti imulämmöt laskee kohti maalipäätä, ei NOUSE kuten
on tapana. No onneksi on etanolia saatavilla!
Me olemme testanneet lukuisia virityosia, turboja ja ecuja dynossamme ja meillä on hyvä kuva siitä
mikä on hyvä/oikea /kustannustehokas ratkaisu sinun autoosi. Pyörää ei tarvise aina keksiä uudelleen! Koskee myös muita
autoja. Suprat, Hondat , bemarit ,minit Jne 2

Säätämisestä: Virittämisen tärkein osa-alue! Lähtökohtana säätämiselle nyt vähintään tulisi olla, että käytettävissä olevista
osista saadaan kaikki irti dynossa. Se miten se paketti sitten kestää oikeaa käyttöä antamalla edelleen maksimi tehon kaikissa
eri olosuhteissa ja pysymällä vielä toimintakuntoisena kisasta/ratapäivistä toiseen onkin jo todella monimutkainen juttu. Ilman
kokemusta se on mahdotonta! OEM ecu evoissa on tässäkin tavoitteeessa se paras lähtökohta, mutta
jos on taitoa ja kokemusta ja tarvetta ecun omalle tiedonkeruulle on se sitten oikea valinta. Eculla et tehoa lisää saa, vain
haluttuja ominaisuuksia.

Jokainen joka jaksoi lukea tämän loppuun voi varmaan todeta, että pitkän kaavan mukaan on menty
ja töitä on tehty. Jokainen harrastaja löytää tästä tarinasta varmasti joitain omia juttuja joihin voi samaistua.

Lisää infoa ja päivityksiä lähipäivinä
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: AMW historia

Oli kyllä mielenkiintoista luettavaa tämä historiikki tosiaan :peukku
 
Ylös Bottom