ASX, takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa, onnistuuko ohjelmoinnilla

vee8

New Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2013
Saako takavalot ohjelmoitua palamaan päiväajovalojen kanssa? Onko joku jo näin tehnyt? :driver
 

Nuts

Member
Liittynyt
14 Heinäkuu 2015
Vs: ASX, takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa, onnistuuko ohjelmoinnilla

Mårå

Ei taida tielikkennelaki...tai mikälie sitten hyväksyä tällaista säätöä. Toisaalta olen kuullut että näitä virityksiä on tehty ja katsastuksesa ei ole hylätty sen takia,
 

Midnight Walker

Evo IX -07
Liittynyt
20 Elokuu 2004
Sijainti
Kotka
Vs: ASX, takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa, onnistuuko ohjelmoinnilla

Tieliikenne laki ei taida kyllä tuota estää mitenkään? Joku muu voi varmistaa, mutta ymmärtääkseni direktiivi sallii takavalojen palamisen päivävalojen yhteydessä. Osassa suomessa myytäviä autoja taitaa näin olla jo valmiinakin? Heitetään nyt lähteeksi vaikka tuollainen ensimmäinen vastaan tullut linkki googlesta: http://www.moottori.fi/liikenne/jutut/paivavaloista-paanvaivaa/ Joihinkin voi käydä pyytämässä uudelleen ohjelmoinnin ja joihinkin eivät sitä taida suostua tekemään. Kysäisee merkkihuollosta niin eiköhän se sieltä selviä :)
 

Hecca

New Member
Liittynyt
19 Kesäkuu 2014
Vs: ASX, takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa, onnistuuko ohjelmoinnilla

Miksi ne pitäisi saada palamaan? Mun mielestä parempi, kun ei pala ja kuluta polttimoita :)
 

Aatu83

New Member
Liittynyt
28 Kesäkuu 2015
Sijainti
Vantaa
Vs: ASX, takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa, onnistuuko ohjelmoinnilla

Varmaan ihmiset haluaisi ne palamaan oman turvallisuutensa kannalta. Esim sumussa ta lumisateessa ku on valoisaa mutta huononäkyvyys.
 

asx

asx 2,2 DI-D Cleartec Instyle 4WD 6A.. golt 1.3 99
Club Member
Liittynyt
18 Tammikuu 2014
Sijainti
siikainen
Vs: ASX, takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa, onnistuuko ohjelmoinnilla

Mä oon vääntäny manuaalisesti valot päälle kun ollu utuista kelii ja samal sumarit päälle , ei noi takavalot paljoo virtaa syä kun ilmeisesti on ledi valot ..
 

Sergei

New Member
Liittynyt
11 Joulukuu 2014
Vs: ASX, takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa, onnistuuko ohjelmoinnilla

Minulla Outlander 2013 ja tämä sama asia kiinnostaa minuakin. Tulee jonkin verran vedettyä peräkärryä ja olisi mukavaa jos vanhaan tapaan trailerinkin valot palaisi kun laittaa valokytkimen automaattiasennolle. Itse asiassa tähän asti olen ajellut aika usein trailerin valot pimeänä kun en muista koskaan laittaa noita valoja kunnolla päälle. Vanha Hilux ja vaimon Honda kytkee takavaloille (ja trailerille) valot itsestään.
 

Hecca

New Member
Liittynyt
19 Kesäkuu 2014
Vs: ASX, takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa, onnistuuko ohjelmoinnilla

Kysykää huollosta.
 

Sergei

New Member
Liittynyt
11 Joulukuu 2014
Vs: ASX, takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa, onnistuuko ohjelmoinnilla

Lahdessa merkkihuollossa eivät tiedä tuosta asiasta.
 

Hecca

New Member
Liittynyt
19 Kesäkuu 2014
Vs: ASX, takavalot palamaan päiväajovalojen kanssa, onnistuuko ohjelmoinnilla

Sergei sanoi
Lahdessa merkkihuollossa eivät tiedä tuosta asiasta.
Eihän ne koskaan tiedä mistään mitään. Silti niillä pitäis auto huollattaa 2x hintaan ::)
 

ilmamassa

New Member
Liittynyt
2 Tammikuu 2021
Onko tähän tullut mitään uutta tietoa? Kävin itsekin tänään merkkihuollossa utsimassa asiasta, koska tuo valoautomatiikka on aivan paska. Olivat sitä mieltä, ettei niitä saa päälle. Valot jos taas "kääntää" päälle, niin auto valittaa sammuttaessa, muutenhan ne saisivat olla aina päällä. Sitä ei saa mitenkään toimimaan turvallisesti, vaan kuljettajan on joko vemputettava noita säätimiä tai vahdattava kaiken aikaa olosuhteita.

[Edit] Onko tässä oikeasti paras vaihtoehto manipuloida valotunnistimen toimintaa siten, että sen mielestä on aina pimeää. Näin toimien järjestelmä toimisi siten, että se polttaisi aina ajovaloja ja siten myös takavalot toimisivat kuten pitääkin. Missäpä lie koko valotunnistin?
 

ilmamassa

New Member
Liittynyt
2 Tammikuu 2021
Valotunnistin on tuulilasin yläreunassa taustapeilin kohdalla.
Kiitos tiedosta. Pitää vähän testailla tätä vaihtoehtoa. Sellainen asia tuli mieleeni, että samainen tunnistin ohjannee myös taustapeilin toimintaa. Pitää katsoa miten tuon kanssa toimii. Pieni pala tummennuskalvoa voisi ehkä ajaa asian. Tai sitten vaan antaa sen olla ja hyväksyy sen, ettei aina näy liikenteessä ja pitää säädellä kytkimiä.
 

Hesse

New Member
Liittynyt
6 Lokakuu 2018
Miksi et säädä huonon kelin sattuessa ajovaloja päälle? Ajovalot ovat kyllä sallittu päivälläkin.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Kun edellä menee auto hämärässä (tai valoisalla sumussa, lumipöllyssä) ilman takavaloja niin 99% varmuudella on joko vanha auto tai japanilainen (luettakoon mukaan korealaiset). Eurooppalaiset tuontiautot myös joita ei ole vielä ohjelmoitu takavalojen osalta järkeväksi on pieni osa joukkoa.
Päiväajovalot, varsinkin led mallit riittäisi eteen käytännössä aina kun ei ole tarve oman näkemisen kannalta valaista tietä. Tämä takavalojen pimeäksi jättäminen led aikana on mitä suurin typeryys.
 

Bronson

New Member
Liittynyt
9 Toukokuu 2020
Onko tähän tullut mitään uutta tietoa? Kävin itsekin tänään merkkihuollossa utsimassa asiasta, koska tuo valoautomatiikka on aivan paska. Olivat sitä mieltä, ettei niitä saa päälle. Valot jos taas "kääntää" päälle, niin auto valittaa sammuttaessa, muutenhan ne saisivat olla aina päällä. Sitä ei saa mitenkään toimimaan turvallisesti, vaan kuljettajan on joko vemputettava noita säätimiä tai vahdattava kaiken aikaa olosuhteita.

[Edit] Onko tässä oikeasti paras vaihtoehto manipuloida valotunnistimen toimintaa siten, että sen mielestä on aina pimeää. Näin toimien järjestelmä toimisi siten, että se polttaisi aina ajovaloja ja siten myös takavalot toimisivat kuten pitääkin. Missäpä lie koko valotunnistin?
Asetuksista löytyy 5 eri herkkyyttä tuolle valojen syttymiselle. Lisäksi tuon saa toimimaan myös siten, että ensin syttyy ne takavalotkin pelkkien päiväajovalojen kanssa ja kun vielä hämärtyy lisää niin sitten syttyy myös ajovalot. Näin olen itseltäni säätänyt ja herkimmällä asetuksilla on siis tuo valojen syttyminen. Ei kuitenkaan riittävän herkästi omasta mielestä syty takavalot vieläkään, varsinkaan sateella ei älyä auto sytyttää itse vaan laitan silti manuaalisesti valot päälle.

Merkkiliikkeessä ainakin pitäisi onnistua nuo asetusten muuttaminen. Tai sitten harrastaja jolla on välineet. Autosta suoraan noita ei saa säädettyä. Pyykijöihin en ole ainakaan vielä saanut yhdistettyä valojen toimintaa, että syttyisi myös silloin jos pyyhkijät menisi päälle.
 

ilmamassa

New Member
Liittynyt
2 Tammikuu 2021
Asetuksista löytyy 5 eri herkkyyttä tuolle valojen syttymiselle. Lisäksi tuon saa toimimaan myös siten, että ensin syttyy ne takavalotkin pelkkien päiväajovalojen kanssa ja kun vielä hämärtyy lisää niin sitten syttyy myös ajovalot. Näin olen itseltäni säätänyt ja herkimmällä asetuksilla on siis tuo valojen syttyminen. Ei kuitenkaan riittävän herkästi omasta mielestä syty takavalot vieläkään, varsinkaan sateella ei älyä auto sytyttää itse vaan laitan silti manuaalisesti valot päälle.

Merkkiliikkeessä ainakin pitäisi onnistua nuo asetusten muuttaminen. Tai sitten harrastaja jolla on välineet. Autosta suoraan noita ei saa säädettyä. Pyykijöihin en ole ainakaan vielä saanut yhdistettyä valojen toimintaa, että syttyisi myös silloin jos pyyhkijät menisi päälle.
Iso kiitos vastineestasi. Olen roplannut noita herkkyyksiä itsekin ja se on nyt herkimmällä. Totesin saman kuin sinäkin eli, että se ei vieläkään toimi aivan kuten pitäisi. Perä on luvattomasti pimeänä kun siellä pitäisi jo ehdottomasti olla valot.

Merkkiliike nosti kädet pystyyn, ei kuulemma onnistu. Tosin harvoin ne siellä tietävät asioita kamalan tarkasti.

Velimiehen kanssa tuumittiin tuota asiaa muutaman oluen avulla ja tultiin siihen lopputulemaan, että paras vaihtoehto on kääntää valot kylmästi päälle ja hylätä koko automatiikka. Näin toimien se polttaa aina ajovaloja ja perävaloja. Parkkiin tultaessa muistuttaa kerran valojen sammuttamisesta, mutta kun jättää sen huomiotta, niin se ei siitä enempää rutkuttele ja auto sammuttaa kyllä itse valot kun sammuttaa auton ja lyö oven kiinni perässään.

Näin olen nyt viikon verran toiminut ja ollut tyytyväinen ratkaisuuni. Tietenkin olisi parempi jos automatiikka toimisi kuten toivoa saattaisi ja olisi suorastaan automaattinen, eikä kuljettajan kytättävää mallia, mutta minkäs teet. Autohan on noin muutoin mitä mainioin.
 
Ylös Bottom