Automaatti-Galant käyttöautoksi

Damned

New Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2007
Sijainti
Kuopio
Aloitanpa tämän projektipäiväkirjan sekä oman muistin tueksi että muiden ihmeteltäväksi. Kommentit projektiin voi esittää erillisessä ketjussa, joka löytyy täältä. Projektikohteena on siis Galant, tarkemmin..
...vm. 1989
...GLSi
...2.0 + nelivaihteinen automaatti
...ajettu 242 tkm
...sedan
...valkoinen
Varusteita on mm. cruise, sähkölasit ja -peilit sekä kattoluukku. Keskuslukkokin on, ehkä.

Vaihdoin aiemman käyttöpirssini (MB 200D) Mitsuun, kun rupesi hermostuttamaan maksella dieselveroja vaikken autolla ajanutkaan paljoa. Bensa-auto oli siis viisaampi vaihtoehto, ja sattuman saattelemana tulin autoliikkeestä Galantilla vaikka menin Opel Omegaa hakemaan. Terveesti vetävä kone ja hyvin toimiva automaattilaatikko puhuivat Mitsun puolesta.

Tästä pitäisi siis itselle puuhastella luotettava käyttöauto talveksi. Aloitan omasta mielestä helpoimmasta päästä, eli sähköistä. Konehuone näyttää melko sekavalta kun akulta lähtee kymmenkunta erilaista johtoa. Sähköjen selvittely menee jo rutiinilla yhden ruiskutekniikalla varustetun Dodgen kunnostamisen jälkeen, t. nimim. "kolme päivää vianetsintää, viisi minuuttia vian korjaamista".

Seuraavana listalla on bensatankin ja -putkien uusiminen. Tankki vuotaa jos tankkaa hiukankin enemmän. Samaten putket näyttävät jo melkoisen kypsiltä ja ilmeisesti paluuputki vuotaa, kun ajon jälkeen ilmestyi aina lätäkkö auton alle. Putket teen itse, jos se ei aivan ylivoimaiseksi urakaksi muodostu. Pitäähän sekin taito joskus opetella.

Kunhan bensa saadaan kestämään sille tarkoitettujen linjastojen ja säiliöiden sisällä, siirryn seuraavaan kohteeseen eli koriin. Ruostevaurioita on jonkin verran, mikä oli jo ostohetkellä tiedossa.

Tältä pohjalta lähdetään. Päivittelen päiväkirjaa aina kun saan jotain aikaiseksi. Kuviakin on tulossa!
 
Vs: Automaatti-Galant käyttöautoksi

Etunurkka on kopsautettu johonkin ja vahingot korjattu huolimattomasti, joten rupesin purkamaan keulaa auki että saan tehtyä työn siistimmin. Umpiosta on nurkkavilkun kiinnityslenkit rikki. Pitänee itse vääntää muovitangosta uudet kun muuten on ehjä umpio.

Otin puskurin alta lipan pois että pääsee paremmin hallitunkin kanssa nostamaan keulan ylös ja tarkistamaan jarrut ja vetonivelet. Pultit aukesivat yhtä lukuunottamatta nätisti. Siitä oli nuljaantunut kanta sen verran, että 10 mm hylsy pyöri tyhjää. Tuumaisesta hylsysatsista löytyi sitten niukasti pienempi hylsy, joka vasaran avustuksella asettui napakasti pultin kantaan. Oli sitten kyllä työtä irrottaa se pultti hylsystä ;D. Moottorin alla olevasta palkista nousee nätisti molemmat renkaat kerralla. Motonetistä kävin 2 tn pukit että ei ihan heti ole auto asentajan otsassa.

Pakosarjan pultit lähtivät nätisti auki toista viikkoa kestäneen WD40 & kuumailmapuhallin -kuurin avulla. Sen alemman liitoksen (pakosarja -> pakoputki) mutterit ovatkin sitten eri tarina. Eivät inahtaneetkaan kun koitin avata, vaikka samalla tavalla on liotettu ja lämpöä annettu. Ostin jotain erityisen tunkeutuvaa irroitusöljyä, jospa sillä lähtisi. Parempi hylsy on ostoslistalla, kun hylsysatsin monisakaraisella ei saa kuin pyöristettyä mutterit.
 
Vs: Automaatti-Galant käyttöautoksi

Enhän minä sitä parempaa hylsyä saanut aikaiseksi ostaa, mutta apuun rienti - jo toistamiseen - tuumakokoinen hylsysarja. Sen verran runsaassa ruosteessa oli pakoputken ja pakosarjan väliset mutterit, että 16 mm hylsy lipsahteli kun voimaa laittoi. Otin sitten niukasti pienemmän tuumakokoisen hylsyn ja naputtelin vasaralla paikoilleen. Sitten puolen metrin jatkovarrella ensin varovasti liikkeelle ja pienellä edestakaisella liikkeellä aukomaan. Välillä lämpöä ja irrotusöljyä (purkin kyljessä lukee ihan Penetration Oil) ja odottelua, ja taas lisää vääntöä. Hyvin aukesi. Yksikään pultti/mutteri ei katkennut. Kuparisprayta laittanen kierteisiin jahka kokoamisen aika on käsillä.
 
Vs: Automaatti-Galant käyttöautoksi

Valmista tuli. Eräällä tavalla.
Auto siirtyy maanantaina isukin omistukseen.

Tehtyä: pakosarjan tiivisteiden vaihto, pakosarjan siistiminen ja maalaus (huhhuh että käryää se maali lämmetessään :nykii - luulin jo liikennevaloissa että syttyi tuleen koko auto), sähköjen siivoaminen (keskuslukkokin lähti toimimaan), sisustan putsaaminen, etukulman oikominen (jäi kesken, ei löytynyt hyvää puskuria kohtuuhintaan :-[), tankin paikkaus ja letkujen uusinta, pohjan pintaruosteiden putsaus + maalaus + massaus, kotelosuojan suihkuttelu kaikkiin sopiviin lokosiin.

Tekemättä jäi: keinonahkasomisteita sisustaan, ylimääräisen pörinän lähteen metsästys (ei loppunut pakosarjan tiivisteiden vaihdolla), jarrujen läpikäynti (toimivat kyllä ok mutta olisin herkistellyt) + miljoona muuta pientä kohtaa.

Auton laitto on kamalan hidasta kun on paha tapa tehdä liian tarkkaa työtä. Monessa kohdassa kelpaisi paljon raaempikin työjälki mutta ei, kun pitää viimeiseen asti viilata. Noh, ehkä seuraavan auton parissa taas osaa enemmän. Seuraava peli olekaan mitsu vaan ihan eurooppalaista tuotantoa...
 
Takaisin
Ylös Bottom